محتوای خبری دانشکده پزشکی

با حضور دکتر فاطمی، اولین جلسه مهارت افزایی دانشجویان برگزار شد

اولين جلسه مهارت افزايي دانشجويان، با حضور دكتر فاطمي متخصص روانشناسي با موضوع «نقش هوش هيجاني در كيفيت ارتباط» پيش از ظهر امروز سوم خرداد ماه در سالن اجتماعات دانشكده بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دانشكده پزشكي، در اين جلسه كه اولين نشست از سري جلسات مهارت افزايي دانشجويان بود دكتر سيد محسن فاطمي متخصص روانشناسي و استاد دانشگاه هاروارد به بيان هوش هيجاني و نقش آن در كيفيت ارتباط پرداخت.
وي ابتدا توضيحي در رابطه با هوش هيجاني ارائه داد و گفت: در سال ۱۹۸۰ محققی در دانشگاه هاروارد، به نام هاروارد گاردنر روی پروژه صف کار می کرد و در جریان آن به مسئله ای به نام هوش های متکثر رسید. وی ثابت کرد که هوش فقط در بعد ریاضی و خطی نیست و هنگام بررسی موضوع، به دو هوش بین فردی و درون فردی رسید. گاردنر با طرح این موضوع مسائل مربوط به حوزه بهره هوشی (IQ) را نقد کرد.
دکتر فاطمی در ادامه در زمینه ویژگی های هوش هیجانی اظهار داشت: هوش هیجانی مجموعه ای از اجزای مرتبط به هم هستند که اجزا یا مؤلفه های این مجموعه عبارتند از، آگاهی از هیجان های خود؛ بیان هیجان ها؛ آگاهی از هیجان های دیگران؛ مدیریت هیجان ها.
اين استاد دانشگاه هاروارد در تشريح اين مجموعه اظهار داشت: در آگاهی از هیجان های خود مسئله ای که در بحث هوش هیجانی مطرح می شود، این است که ما تاچه اندازه به هیجان های خودمان آگاهیم و دومین مؤلفه هوش هیجانی، چگونگی بیان هیجان هاست و اين كه بیان نکردن هیجان ها موجب عوارض مختلف روحی و جسمی می شود.
عضو انجمن روانشناسي آمريكا تصريح كرد: ما در ارتباط با هیجان های خود معمولا سه حالت را بكار مي گيريم يا هیجان خود را اصلا ابراز نمي كنيم، ياهیجان خود را با پرخاشگری و تهاجم بیان مي كنيم و يا در بهترين حالت هیجان را به گونه ای مناسب و بدون حمله به طرف مقابل بیان مي كنيم.
وي خاطر نشان كرد: بیان هیجانها به شکلی مناسب با سلامت و شاد بودن افراد ارتباط مستقیم دارد که در نمونه های فرهنگی و اصیل ما هم، این قضایا دیده می شوند. به عنوان مثال داستان پیرمردی که اشتباهی وضو می گرفت که امام حسین و امام حسن (علیهما السلام) در سنین طفولیت چگونه با او برخورد کردند. در حالی که می توانستند رفتار اول و دوم را نشان دهند. ولی با انتخاب رفتار سوم او را به صورت بیانگر توجیه کردند.
دكتر فاطمي با بيان اين كه ريشه ميراث هيجاني ما در خانواده است، گفت: آموزش مربيگري هيجاني و مديريت هيجان نيز در خانواده و از سوي والدين انجام مي شود.
استاد دانشگاه هاروارد در تبيين راه هايي براي كنترل هيجان و مديرت آن گفت: قبض و بسط عضلاني، ايست و توقف 20 تا 30 دقيقه و هيچ كاري نكردن، توجه به دم و بازدم كه طبق مطالعات انجام شده در بلند مدت تاثير گذار خواهد بود.
ايشان با استفاده از آيات و روايات و اشعاري از مولوي به تبين هوش هيجاني و راه هاي مديريت و يا عوارض سوء مديريت اين مسئله در زندگي پرداخت و در پايان به سوالات چند تن از دانشجويان و حاضران در جلسه پاسخ داد.
لازم به ذكر است، سلسله جلسات مهارت افزايي به همت گروه ايمنولوژي و بيولوژي دانشكده پزشكي جلسات مهارت افزايي در عرصه هاي مديريتي، اجتماعي و فرهنگي براي دانشجويان روزهاي دوشنبه هر دو هفته يكبار از ساعت 10 تا 11:30 برگزار خواهد شد./ق

 

 

کلمات کلیدی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *