محتوای خبری دانشکده پزشکی

برای اولین بار و با اهدای نشان دارالفنون، از دستیاران ارشد تخصصی دانشکده پزشکی تقدیر شد

رئیس دانشکده پزشکی در مراسم تقدیر از دستیاران ارشد تخصصی این دانشکده گفت: شرایط کرونا باوجود تمام سختی‌هایی که داشت، با شیرینی همدلی همراه بود و موجب شد جامعه پزشکی بیش از گذشته توانایی‌های خود را ثابت کند و ایثار و از خودگذشتی همیشگی کادر درمان در این دوره جلوه گری خاصی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پزشکی مراسم تقدیر از دستیاران ارشد تخصصی دانشگاه علوم پزشکی با حضور دکتر شهریار نفیسی، رئیس دانشکده پزشکی، دکتر محمدحسین پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی، دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان و جمعی از اساتید و مسئولان دانشکده و دانشگاه روز یکشنبه 17 اسفند از ساعت 14 تا 16 در تالار ابن‌سینای دانشکده پزشکی برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر نفیسی ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه، به‌ویژه دستیاران بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها و تشکر از دکتر پورغریب، دکتر لباف و دکترسهراب پور برای برگزاری این مراسم گفت: به این عزیزان خسته نباشید می گویم و تشکر ویژه از دستیاران ارشد دارم که طی سال‌های دستیاری، منشأ خدمات بسیاری به بیماران بودند به‌ویژه در سال گذشته و در شرایط سخت کرونا که برای تمام جامعه سخت بود؛ زحمات بسیاری متقبل شدند.

وی افزود: شرایط کرونا باوجود تمام سختی‌هایی که داشت، با شیرینی همدلی همراه بود و موجب شد جامعه پزشکی بیش از گذشته توانایی‌های خود را ثابت کند و ایثار و از خودگذشتی همیشگی کادر درمان در این دوره جلوه گری خاصی داشته باشد.

دکتر نفیسی افزود: دستیاری دوره خاصی است و بیش از سایر مقاطع تحصیلی ارتباط نزدیک میان استاد و دستیار وجود دارد و هر چه این دوره به پایان نزدیک می‌شود این ارتباط و دوستی و نزدیکی با اساتید نیز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: برای من نیز در کسوت استادی این یک واقعیت ملموس است و می‌توان گفت فرصت مغتنمی است برای تغییرات مثبت و ارتقاء.

رئیس دانشکده پزشکی با نامناسب دانستن شرایط دستیاران گفت: دستیاران از بسیاری از امکانات محروم هستند و حقوقی که به دستیاران پرداخت می‌شود بسیار کمتر از خدماتی است که ارائه می‌کنند؛ ما برای افزایش پرداختی به دستیاران درحال تلاش هستیم و اقداماتی نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: دانشکده تمام تلاش خود را برای پاسخ با مطالبات دستیاران به کار بسته است و این تلاش‌ها ادامه دارد.

دکتر نفیسی با بیان این که بار زیاد وظایف و مسئولیت‌های درمانی در بیمارستان‌های آموزشی به دوش دستیاران است خاطرنشان کرد: دستیاران سهم به سزایی در درمان بیماران دارند.

وی افزود: ارتباط میان دستیاران باید بیش از گذشته شود چرا که موجب افزایش اتحاد و همبستگی خواهد شد و در نهایت ثمره اتحاد تحقق حقوق خواهد بود، وظیفه ما این است که این هماهنگی را بیشتر کنیم و با همفکری به اهدافمان برسیم.

وی تصریح کرد: چند سالی است که پیگیر شورای صنفی دستیاری هستیم اما به خاطر شکافی که میان دستیاران است این مسئله حل نشده است ولی امیدوارم به همت دکتر پورغریب، دکتر سهراب پور و دکتر لباف این مسئله حل شود.

وی افزود: امیدوارم بعد از این، در مقاطع مختلف زندگی نیز مانند گذشته درخشان و موفق باشید و باعث افتخار و سربلندی کشور و دانشگاهی که در آن درس‌خوانده‌اید باشید.

بعد از صحبت‌های رئیس دانشکده پزشکی در بخش اول با حضور دکتر نفیسی، دکتر رئیس کرمی، دکتر نصیری، دکتر پور غریب از دستیاران ارشد گروه‌های آموزشی بالینی با اهدای نشان دارالفنون قدردانی شد.

در ادامه دکتر محمدمهدی میری به نمایندگی از دستیاران گفت: یکسال توأم با غم و شادی را پشت سر گذاشتیم و افراد بسیاری را از دست دادیم در بیمارستان شریعتی استاد غلامحسین نادری را از دست دادیم که بسیار برایمان سخت بود؛ امیدوارم سایر اساتید سالم و سلامت باشند.

وی سپس دل نوشته‌ای از زندگی دوران دستیاری قرائت کرد.

در ادامه مهندس بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: در طی ۲۵ سال گذشته که در این حوزه فعالیت داشتم کمتر گفته می‌شد که دستیاران چه سختی‌ها و دغدغه‌هایی دارند.

وی افزود: در این پانصد و هشتادوهشت روزی که در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت هستم با صحبت‌هایی که با دستیاران داشتم، از نزدیک با دغدغه و مشکلات آنها از معیشتی تا رفاهی و فرهنگی، بیمه و... آشنا شدم و بیشتر در جریان مشکلات آنها قرار گرفتم و اقدامات مثبتی در جهت حل و رفع آنها برداشته شده است که در گام اول بیمه و سپس افزایش وام‌های پرداختی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ایجاد این فضا نیاز به کار و اقدامات بسیاری داشت بااین‌وجود میران پرداختی وام‌ها افزایش یافت، دور اول را پرداخت کردیم و دور دوم از سال ۱۴۰۰ شروع خواهد شد.

وی در خصوص بیمه دستیاران گفت: ۵۰ درصد حق بیمه توسط وزارت بهداشت و باقی توسط صندوق رفاه در قالب وام پرداخت خواهد شد همچنین فراگیران دوره دستیاری و Ph.D نیز می‌توانند با رایزنی‌های صورت گرفته از خدمات بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند و سابقه سنواتی بیمه برای آنها لحاظ خواهد شد.

وی از اجرای بیمه تکمیلی برای همه گروه‌های دستیاری خبر داد و گفت: همچنین مبلغ وام ودیعه مسکن از ابتدای سال بعد به عدد قابل‌توجه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان افزایش‌یافته که امیدواریم بخشی از مشکلات دستیاران را حل کند.

وی خطاب به دستیاران گفت: الحمدالله فردی دغدغه مند چون دکتر پور غریب در مسند معاونت دانشگاه شما است که می‌توانید نظرات، مشکلات و ایده‌های خود را از طریق شورای صنفی بیان کنید و به مدیران تصمیم‌ساز بگویید چراکه در آینده جزء تصمیم گیران و مدیران آینده کشور در حوزه وزارت بهداشت خواهید بود.

در ادامه با حضور مهندس رحیمی، دکتر صادقی، دکتر تدین و دکتر میری و دکتر لباف با اهدای نشان دارالفنون از تعداد دیگری از دستیاران ارشد قدردانی شد.

در ادامه دکتر فرنود نصرتی دستیار اورولوژی به نمایندگی از دستیاران دقایقی صحبت کرد و گفت: ما در این سال‌های دستیاری تمام توان خود را برای خدمت به بیماران به کار گرفتیم و زندگی بخشیدیم.

استند آپ کمدی علی فریادی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بخش دیگر این مراسم بود.

دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش‌هایی از صحبت‌های خود به سختی‌های زندگی دستیاری اشاره کرد و به بیان خاطراتی از زندگی دستیاری خود پرداخت و گفت: باوجود تمام سختی‌هایی که وجود دارد شرایط علمی برای شما بسیار بهتر از نسل‌های قبل است، دسترسی شما به مقالات و مراجع علمی بسیار آسان بوده و درواقع شما تنها چند کلیک با رفرنس‌های علمی فاصله دارید و شرایط کووید باعث شده که بسیاری از دسترسی‌ها رایگان باشد.

وی اظهار داشت: زندگی رزیدنتی سختی‌های زیادی دارد، من شما را درک می‌کنم، من هم مانند شما سختی‌های این دوره را داشتم و فقط همسرم مرا درک می‌کرد، اگر همراهی او نبود ممکن بود من در جایگاهی که الآن هستم نباشم و همین‌جا از زحمات همسرم تشکر می‌کنم.

دکتر سهراب پور خطاب به دستیاران گفت: هر جا و در هر موقعیتی که هستید سعی کنید یک کار جدید انجام دهید، یک چیز جدید به این دنیا اضافه کنید تا دنیا جای بهتری باشد و سعی کنیم دنیا را بهتر از این که هست و تحویل گرفتیم به نسل بعد تحویل دهیم.

در ادامه با حضور دکتر فرشاد علامه، دکتر سادات حسینی، دکتر محمد خواجه و دکتر شفارودی از تعداد دیگری از دستیاران قدردانی شد.

 دکتر فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه در این مراسم گفت: شما دستیاران در سالی که گذشت و به خاطر شرایط سخت کرونا زحمات زیادی را کشیدید من از وجهه معاونت درمان از شما تشکر می‌کنم و دست یکایک شما عزیزان را می‌بوسم.

امیدوارم موفق باشید و شرایط را مدیریت کنید و دنیای بهتری برای مردم و کشور بسازید.

سپس کلیپی از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه پخش شد.

دکتر پور غریب در این مراسم گفت: بسیاری از مسئولین ما از سختی‌های دوره رزیدنتی هیچ درکی ندارند؛ وقتی عنوان دانشجو را یدک می‌کشی اما انتظار یک مسئول درمان را از تو دارند، در سی‌سالگی می‌شوی متخصص کشور ولی آورده مالی نداری و می‌بینی که از همه هم‌سالانت عقب‌تر هستی، زمانی که دوران تحصیل به اتمام رسیده و تازه دوران طرح شروع شده با تمام سختی‌هایش.

وی ادامه داد: بعد از پایان دوره رزیدنتی تازه می‌خواهی شروع کنی به زندگی کردن، پس خواهشا برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید از خیلی چیزها عقب‌افتاده‌اید تازه زندگی شروع شده است.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این مملکت را ما می‌سازیم، خاطرنشان کرد: اگر روزی به من می‌گفتند که معاون دانشجویی می‌شوی باور نمی‌کردم اما شدم، خیلی از شما نیز در سال‌های آینده جزو مسئولین و برنامه ریزان کشور خواهید شد؛ از شما می‌خواهم غیر از طبابت حکیم هم باشید مدیریت هم کنید. مملکت ما به افرادی نیاز دارد که مدیریت کنند، هر جا که هستید صادقانه و خوب کارکنید.

وی در پایان گفت: از برنامه امروز به‌عنوان یک رزیدنت لذت بردم از دکتر نفیسی که حکم و حق پدری برای دانشگاه دارند تشکر می‌کنم، از دستیاران به‌ویژه دستیاران ارشد که مظلوم واقع شدند تشکر می‌کنم که اگر تلاش و ازخودگذشتگی آنها نبود نظام سلامت نمی‌توانست از پس کرونا بربیاد.

عکس دسته‌جمعی روبروی سر در دانشکده پزشکی حسن ختام این مراسم بود.

عکس: عطایی

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *