محتوای خبری دانشکده پزشکی

به بهانه 18 مهر روز جهانی سلامت روان/ معرفی گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی

تقویم سلامت دانشکده پزشکی در نظر دارد به مناسبت های مختلف گروه ها و افراد مرتبط از خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران را معرفی کند در این بخش به بهانه 18 مهر روز جهانی سلامت روان و نامگذاری 18 تا 24 مهر به عنوان هفته بهداشت روان، به معرفی گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی می پردازیم.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، آموزش روانپزشکی نوین در ایران، از سال 1319، ابتدا به صورت تدریس دروس نظری در دانشگاه تهران شروع شد و سپس با تأسیس بخش بیماریهای روانی در بیمارستان امام خمینی( هزارتختخوابی سابق) در سال 1329، و سپس با تأسیس بیمارستان روزبه در سال1330، به گونه ای سازمان یافته تر، ادامه یافت. 
بیمارستان روزبه برای مدتی بیش از بیست سال، یگانه مرکز آموزشی بیماری های روانپزشکی در کشور و از آن زمان جایگاه گروه روانپزشکی دانشگاه بوده است، در حال حاضر دکتر ونداد شریفی مدیریت گروه آموزشی روانپزشکی را بر عهده دارد.
در طی نزدیک به 70 سال گذشته، گروه روانپزشکی با بهره گیری از ممتازترین اساتید این رشته، نسلهای متعددی از روانپزشکان کشور را پرورانده است، و به آموزش فراگیران مقاطع مختلف تحصیلی، پژوهش و ارائة خدمات درمانی در بیمارستان روزبه، و نیز در سالهای اخیر در بخش روان تنی بیمارستان امام خمینی (ره)، پرداخته است.
هم اکنون گروه روان پزشکی 38 عضو هیات علمی دارد و سالانه به طور متوسط به 20 دستیار، 2 دستیار فوق تخصص، 9 دستیار دوره های تکمیلی تخصصی، و نزدیک به 800 دانشجوی پزشکی آموزش می دهد. گروه روان پزشکی، علاوه بر دستیاری تخصصی روان پزشکی (از سال 1329)، مرکزی برای آموزش دورة فوق تخصصی روان پزشکی کودک و نوجوان (از سال 1377)، فلوشیپ روان تنی (از سال 1389)، فلوشیپ روان درمانی (از سال 1393)، فلوشیپ طب روانی جنسی (از سال 1396)، و فلوشیپ عصب روان پزشکی (نوروسایکیاتری؛ از سال 1398) است.
 در ضمن گروه روان پزشکی برخوردار از واحدهای آموزشی و پژوهشی متعددی است؛ شامل نورولوژی، روان شناسی، روان پزشکی جامعه نگر، طب روان تنی، روان پزشکی کودک و نوجوان، روان پزشکی اعتیاد، روان درمانی، روان پزشکی اورژانس، روان پزشکی سالمندان و طب روانی جنسی. همچنین گروه روان پزشکی علاوه بر مرجعیت آموزش و پژوهش و درمان روان پزشکی در کشور، مرجعی برای ارائة آموزش و خدمات سلامت روان به جامعه، به ویژه، از طریق خدمات سلامت روان جامعه نگر بوده است. 
 گروه روان پزشکی با همیاری چهار مرکز تحقیقات روان پزشکی و روان شناسی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد، مرکز تحقیقات مغز و شناخت و رفتار، و مرکز تحقیقات روان تنی به  پژوهش های مختلف داخلی و بین المللی، در حیطه های مختلف سلامت روان، روان پزشکی، روان-شناسی، نورولوژی و نوروساینس میپردازد. محصول فعالیت های پژوهشی گروه روانپزشکی، انتشار نزدیک به 1000 مقالة بین المللی، حدود 300 مقاله داخلی، تألیف و ترجمه بیش از 150 جلد کتاب و برگزاری چندین کنگرة تخصصی بین المللی بوده است. 
خبر:محمدی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی