محتوای خبری دانشکده پزشکی

دکتر نفیسی در جشن روپوش سفید دانشجویان ورودی 94: از تک تک لحظات حضورتان در بیمارستان برای آموزش استفاده کنید؛ آموزش در بیمارستان جاری است

رئیس دانشکده پزشکی با تاکید بر استفاده از فرصت حضور در بیمارستان برای آموزش و یادگیری پزشکی، تصریح کرد: بیمارستان مانند یک ورکشاپ و کارگاه بزرگ آموزشی است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی در مراسم جشن روپوش سفید دانشجویان ورودی 94 گفت: ورود به دانشگاه با ورود به دبیرستان متفاوت است آما آنچه آموزش پزشکی را با سایر رشته های دانشگاهی متمایز می کند ورود به بیمارستان و حضور در بالین است.
وی افزود: اکنون 4 سال از حضور شما در دانشکده پزشکی می گذرد و آنچه آز آموزش پزشکی تا به امروز آموخته اید دروس تئوری با حضور بر سر کلاس بوده است اما با آغاز دوره کارآموزی و حضور در بیمارستان و بخش های بالینی قسمت اصلی آموزش پزشکی آغاز می شود و آنچه که باعث می شود همه غبطه و حسرت رشته پزشکی داشته باشند همین حضور در بالین و بیمارستان است.
وی با تاکید بر استفاده از فرصت حضور در بیمارستان برای آموزش و یادگیری پزشکی، تصریح کرد: همه فضا ها و بخش های موجود در بیمارستان از بخش بستری تا درمانگاه و اورژانس تماما فضا و فرصتی مغتنم است برای آموزش و مانند یک ورکشاپ و کارگاه بزرگ آموزشی است.
دکتر نفیسی ادامه داد: تفاوت بیمارستان با کلاس درس دانشکده در این است که در بیمارستان می توانید برای خودتان فرصت آموزشی ایجاد کنید و زمان یادگیری نامحدود است و علاوه بر حضور در راندها و کلاس های فوق برنامه ای که در بیمارستان گذاشته می شود با حضور در بخش و درمانگاه و... میتوانید از تک تک دقایق و لحظاتی که در بیمارستان هستید برای آموزش استفاده کنید.
وی تاکید کرد: نیازهای آموزشی و کمبود های آموزشی خود را شناسایی کنید و نوع آموزش را برای خودتان محیا کنید در بیمارستان آموزش و فرصت یادگیری و آموزشی همواره در جریان است، شما با حضور در رشته پزشکی یک فرصت 7 ساله برای یادگیری داشتید و در صورت خارج شدن از محیط آموزشی چه بیمارستان و چه دانشکده، فرصت یادگیری و استفاده از اساتید را دیگر نخواهید داشت و دیگر کسی نیست که نیازهای آموزشی تان را تامین کند.
وی افزود: شاید در ابتدای ورودتان به بیمارستان از سوی بیماران مورد پذیرش واقع نشوید اما اگر خودتان و حضور مفید و موثرتان را به بیمار ثابت کنید علاوه بر پذیرش از سوی بیماران از سوی دستیاری که با او کار می کنید نیز پذیرفته می شوید و روی شما حساب دیگری باز می کنند چرا که متوجه علاقه مندی شما برای یادگیری خواهند شد.
دکتر نفیسی اظهار داشت: زمانی که به بیماران پیشنهاد می دهم که برای ادامه درمان در بیمارستان شریعتی بستری شوند معمولا میگویند، در بیمارستان شریعتی دانشجو ویزیت میکند و ابراز نارضایتی دارند، و لی همیشه به بیماران می گویم در بیمارستان آموزشی یک تیم درمانی از کارآموز تا کارورز، دستیار، فلوشیپ و استاد شما را ویزیت و معاینه می کنند که باعث تشخیص و ارائه خدمات درمانی بهتر خواهد شد.
رئیس دانشکده پزشکی با تاکید بر استفاده هر چه بیشتر از محضر اساتید گفت: بدانید حضور استادان شما در دانشگاه علوم پزشکی تهران بی دلیل نبوده است و به دلیل توانمندی هایی که داشته اند در این دانشگاه هستند.
وی ادامه داد: پوشیدن روپوش سفید برای شما شخصیت و شانیت می آورد و نشانگر این است که با هر پوششی نباید بر بالین بیمار حاضر شد، در هیچ محیط بیمارستانی حتی در خارج از کشور که بعضا محدویت و سختگیری های بیشتری نسبت به ما دارند، دانشجوی پزشکی حق ندارد با هر ظاهری وارد بخش بالینی شود چرا که ظاهر یک پزشک باید در وهله اول اعتمادساز باشد.
دکتر نفیسی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: با انجام دادن و یا ندادن یکسری اقدامات که شاید در نگاه اول برای شما بسیار ساده به نظر برسد، اما برای بیمار مهم است، میتوانید ارتباط بهتری با بیماران برقرار کنید، چرا که همه بیماران دوست دارند بهترین پزشک را انتخاب کنند و بخشی از آن ظاهر موجه یک پزشک است.
در ادامه روپوش سفید پزشکی به نمایندگی از سایر دانشجویان توسط دکتر نفیسی به تن ایزد محمد خواجه و توسط دکتر پروین پاسالار بر تن فرزانه شمشیری پوشانده شد.
 همچنین از دانشجویان برگزیده ورودی 94 در این مراسم تقدیر و روپوش سفید منقش به آرم دانشکده پزشکی توسط اساتید بر تن دانشجویان برگزیده پوشانده شد و تندیس دانشکده پزشکی را دریافت کردند.
عهدنامه جشن روپوش سفید توسط دکتر نفیسی قرائت شد و دانشجویان که همگی روپوش سفید منقش به آرم دانشکده پزشکی را به تن داشتند متن را تکرار کردند. 
بخشی از متن عهد نامه به این شرح است: اکنون که در پرتو شمیم مهر و لطف عمیم بخشاینده هستی بخش ملبس به جامه سپید پزشکی شده ام؛ در محضر یگانه متعال و در برابر قران کریم عهد می بندم که به عنوان رهروی از رهروان طریق حکمت و معرفت و دلسپرده به مردم همه همت و سرمایه وجودم را در راه کسب صلاحیت ها و شایستگی های لازم برای خدمت رسانی مطلوب در این عرصه شریف و البته خطیر، بکارگیرم.
مراسم جشن روپوش سفید ظهر امروز پنجشنبه 28 شهریوربا حضور جمعی از مسئولین و اساتید دانشکده پزشکی در تالار ابن سینا برگزار شد.
خبر:مینا محمدی
عکس: نیرومند رومیانی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی