محتوای خبری دانشکده پزشکی

جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی

دکتر نفیسی: بهتر است برخی از کلاس‌ها که نیاز به سؤال و جواب و رفع اشکال دارند، حضوری برگزار شود

جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی صبح روز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ در سالن شورای دانشکده برگزار شد. در حاشیه این جلسه، مراسم معارفه دکتر بصیری رئیس جدید مرکز مهارتهای بالینی و تودیع دکتر احسان باستان‌حق رئیس پیشین این مرکز برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دانشکده پزشکی، در ابتدای این جلسه، دکترعلیرضا ایمانی، معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده، در گزارشی که به اعضای هئیت رئیسه ارائه داد، گفت: طبق بخشنامه‌ای که در روز چهارشنبه ۴ شهریور از طرف دانشگاه برای دانشکده‌ها صادر شده، ورود دانشجویان ورودی ۱۴۰۰  به دلیل واکسینه نشدن و مشکل واگذاری خوابگاه‌ها امکانپذیر نیست.
 
او در ادامه گفت: دغدغه دیگرمان دانشجویان ورودی ۱۳۹۹ هستند که هنوز فرصت حضور در دانشکده پیدا نکرده‌اند. ما یک جلسه‌ای در محضر خانم دکتر خواجوی و تعدادی از همکاران پیشین کمیته اجرایی بودیم و آنجا نظرسنجی کردیم تا برای یک سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. در آن جلسه، دو سناریو مطرح شد. سناریوی اول، تداوم یا تشدید وضعیت اپیدمی بود و سناریوی دوم، بهبود وضعیت. البته این سناریوها براساس زیرساختهایی مانند میزان واکسیناسیون، ظرفیت کلاسها، وضعیت خوابگاه‌ها و اثربخشی واکسن‌ها مطرح شد تا برای شیوه برگزاری کلاسها در هر شرایطی آماده باشیم. به هر حال دانشجویان ورودی ۹۸ و ۹۷ مقداری در دانشکده بوده‌اند  و با محیط دانشکده آشنا شده‌اند ولی دانشجویان ورودی ۹۹ اینطور نیستند. 
 
دکتر ایمانی در ادامه به توضیح بیشتر وضعیت پرداخت و گفت: با توجه با اینکه هنوز در وضعیت قرمز هستیم، ظرفیت کلاسها و وضعیت خوابگاه‌ها را نیز بررسی کردیم و من با معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه نیز شخصا در این زمینه صحبت کردم. ایشان گفتند ما می‌توانیم خوابگاه‌ در اختیار دانشجویان بگذاریم اما شرطش این است که همه دانشجویان همزمان در خوابگاه مستقر نشوند. قرار شد برنامه‌ای برمبنای سال ورودی‌ دانشجویان بچینیم؛ مثلا مهر و آبان برای ورودی‌های ۹۹ باشد و آذر و دی برای ورودی‌های ۹۸ و... براین اساس ما می‌توانیم برای اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها هم یک برنامه عملیاتی داشته باشیم.
 
معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی در مورد ظرفیت کلاس‌های دانشکده پزشکی با توجه به شرایط موجود نیز گفت: امکان برگزاری کلاس‌های حضوری در نیمسال اول ۱۴۰۰ وجود ندارد. 
 
دکترنسیم خواجوی‌راد، مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی، در تکمیل صحبت‌های معاون آموزش پزشکی عمومی گفت: با توجه به آسیب‌هایی که دانشجویان در دروس عملی خود از مجازی‌سازی خورده‌اند، امیدواریم که بتوانیم در ترم بهمن، امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها را داشته باشیم.
 
دکتر نفیسی، رئیس دانشکده پزشکی، در جمع‌بندی بحث شیوه برگزاری کلاسها با اشاره به پیشنهادهای موجود گفت: بهتر است برخی از کلاس‌هایی را که نیاز بیشتری به سؤال و جواب و رفع اشکال دارند، حضوری برگزار کنیم و جلساتی نیز  تحت عنوان دیدار با استاد ترتیب بدهیم که با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌ها در سالن‌های بزرگی مانند ابن‌سینا، تالار عزلت یا کلاس قریب برگزار شود تا امکانی برای دیدار دانشجویان با اساتید و آشنایی با محیط آموزشی دانشکده فراهم شود.
 
در ادامه، دکتر روح‌الله میری، معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده، با اشاره به عملکرد دفتر منتورینگ گفت: دفتر منتورینگ در سال ۱۳۹۱ در هئیت رئیسه دانشکده پزشکی در زمان ریاست خانم دکتر نیری مصوب شد اما متاسفانه هیچ بودجه‌ای برایش در نظر گرفته نشد. دفتر منتورینگ از لحاظ ساختاری زیر نظر معاونت پزشکی عمومی دانشکده است و چهار فعالیت اصلی دارد: حمایت تحصیلی، حمایت روانی، حمایت اجتماعی و حمایت سازمانی از دانشجویان. منتورها از طریق ارتباطی که با دانشجویان برقرار می‌کنند، می‌توانند به خوبی از آنها حمایت کنند و با توجه به اینکه اکثر دانشجویان از شهرستان‌ها می‌آیند و با مشکلاتی که برایشان پیش می‌آید، ممکن آسیب ببینند و تاب‌آوری نداشته باشند؛ این موضوع برایشان خیلی مهم است.
 
وی افزود: منتورها در یکی دو سال اخیر با توجه به همه‌گیری کووید به صورت تلفنی با دانشجویان ارتباط گرفته‌اند و بدون اینکه حق‌الزحمه‌ای دریافت کنند، بر اساس علاقه‌ای که به این کار دارند، زحمت کشیده‌اند و فعالیت کرده‌اند.
 
دکتر میری، در ادامه، با توجه به شرایط موجود و نیاز به گسترش فعالیت‌های این دفتر، خواستار تعریف و تخصیص بودجه‌ای مجزا و در خور شأن دانشجویان برای دفتر منتورینگ شد.
 
در پایان، دکتر نفیسی، رئیس دانشکده، ضمن تشکر از فعالیت‌های دفتر منتورینگ و ارزشمند خواندن آن، پیشنهاد کرد دانشجویان خارجی مستقر در دانشگاه در قالب منتور برای دانشجویانی که تازه وارد ایران می‌شوند، فعالیت کنند. در خاتمه جلسه نیز مقرر شد دکتر میری طی یک ماه آینده ساختار پیشنهادی خود را در این زمینه تهیه کرده و به سمع و نظر هئیت رئیسه دانشکده برساند.
کلمات کلیدی
نيرومند  رومياني
تهیه کننده:

نيرومند رومياني

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *