محتوای خبری دانشکده پزشکی

دکتر نفیسی: همکاری اساتید دانشکده پزشکی با سایر دانشکده ها در تفاهم نامه ای مکتوب و مستند شود

جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی با پیگیری سه دستور جلسه آموزشی و پژوهشی روز شنبه 12 مهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، جلسه هیئت‌رئیسه دانشکده پزشکی صبح روز شنبه 12 مهر در سالن شورا برگزار شد، در ابتدای جلسه و پیش از دستور دکتر رؤیا ستارزاده معاون امور هیئت‌علمی از اجرای طرح ارزشیابی الکترونیک اعضای هیئت‌علمی در گروه قلب خبر داد و گفت: اساتید همکار، دستياران دوره‌های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ، کارورزان و کارآموزان به‌عنوان پاسخ‌دهندگان به گويه ها می‌توانند نسبت به تکمیل فرم ارزیابی اقدام کنند.

 وی افزود: در حال حاضر اعضای هیئت‌علمی گروه قلب می‌توانند با نام کاربری و شناسه عبور سیستم شعاع وارد سیمرغ شوند و نسبت به سؤالات مطرح‌شده، اقدام به پاسخگویی نمایند، نتایج ارزشیابی برای پیشگیری از هرگونه تعارض منافع به‌صورت محرمانه و ناشناس برای عضو هیئت‌علمی که مورد ارزیابی قرارگرفته، ارسال خواهد شد. در حال حاضر فرم‌های ارزشيابي تعهد حرفه‌ای فقط براي اعضاي هیئت‌علمی گروه‌های آموزشي باليني طراحی‌شده است و هنوز برای اساتيد گروه‌های آموزشي علوم پايه تعریف‌نشده و بندهای مورد ارزیابی شامل مسئولیت‌پذیری، کیفیت آموزش، حضور در فعالیت‌ها، تلاش در جهت ارتقای فعالیت‌های آموزشی گروه و... است.

در ادامه و بیان دستور اصلی جلسه، موضوع چگونگی همکاری اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی با سایر دانشکده‌ها توسط معاون آموزشی پزشکی عمومی، آموزش تخصصی و فوق تخصصی و آموزش تحصیلات تکمیلی مطرح شد، دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی در این خصوص گفت: اساتید گروه‌های علوم پایه سال‌هاست که تدریس دروس مرتبط و موردنیاز سایر دانشکده‌ها را انجام می‌دهند اما نیاز سایر دانشکده‌ها محدود به اساتید علوم پایه نبوده و شامل گروه‌های بالینی نیز می‌شود و انتظار دارند که درس‌های بالینی را نیز اساتید دانشکده پزشکی تدریس کنند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت مالی و محدودیت بودجه دانشگاه، سیاست دانشگاه نیز بر کاهش حداقلی حق‌التدریس‌ها و حفظ کیفیت آموزش با استفاده از توان علمی اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه است و درخواست‌ها با استفاده از چرخه‌ی سیپاد ثبت شوند تا برنامه درسی و ساعت تدریس اساتید مشخص باشد.

دکتر عکاظی به بندهای پیشنهادی دانشکده پزشکی در راستای تدریس اعضای هیئت‌علمی دانشکده در سایر دانشکده‌ها اشاره کرد و گفت: تمام واحدهای عملی سهم دانشکده از فضای فیزیکی آزمایشگاه مواد مصرفی و حقوق کارکنان تأمین شود، در مواردی که سقف ساعت استاد تکمیل‌شده لازم است حق‌التدریس مطابق با ضوابط از طرف دانشکده تأمین و پرداخت گردد.

دکتر آخوندزاده با انتقاد از هرگونه مقاومت اساتید برای تدریس در فضایی خارج گروه مربوطه گفت: این روش مسیری است که اساتید در سطح دانشگاه شناخته می‌شوند همچنین برای تدریس در دوره‌های کارشناسی باید از بهترین اساتید استفاده شود.

 دکتر ایرج کاشانی معاون آموزش تحصیلات تکمیلی در این خصوص گفت: گروه‌های علوم پایه سالیانی است که آموزش برای گروه‌های آموزشی سایر دانشکده‌ها تدریس می‌کنند اما در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده است که دانشکده‌ها می‌خواهند قبل از اینکه برنامه آموزشی اساتید در دانشکده پزشکی مشخص باشد، طبق ساعات اعلام شده از طرف دانشکده دعوت‌کننده برنامه خود را هماهنگ کنند. همچنین اساتید آموزشی بالینی اشتیاق چندانی برای همکاری با آن دانشکده‌ها ندارند.

 دکتر علی لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی گفت: متأسفانه سازوکار مشخصی برای هماهنگی و دعوت از اساتید گروه‌های بالینی وجود ندارد.

در ادامه دکتر لباف درخصوص بررسی نامه آقای دکتر علامه در خصوص مرزبندی خدمات آموزشی، درمانی با خدمات صرفاً درمانی در گروه‌های بالینی صحبت کرد و گفت: در حال حاضر حجم کار در بیمارستان‌ها زیاد شده و در برخی گروه‌ها تعداد دستیاران به ظرفیت تعیین‌شده نمی‌رسد. زمانی ورودی به اورژانس بیمارستان امام که نمونه‌ای از حجم کار درمانی است 70 نفر بود که در حال حاضر به 270 نفر رسیده است، افزایش حجم بیماران در حالی است که تعداد دستیاران افزایشی نداشته و بعضاً کاهش هم داشته است.

وی افزود: نامه دکتر علامه معاون درمان دانشگاه که دغدغه آموزشی دارد، می‌گوید که تا کجا قرار است بیماران به‌صورت آموزشی ویزیت و درمان شوند باید یک سقف تعیین کرد برای مثال از 50 بیمار مراجعه‌کننده به بخش جراحی 30 بیمار آموزشی و باقی توسط یک فرد ویزیت شوند درواقع هم رسیدگی به بیماران و کیفیت آموزش بهتر خواهد بود.

دکتر آخوندزاده در خصوص برنامه پزشک پژوهشگر توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این برنامه بالاترین فرصت تحصیلی آموزش عالی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که به پزشکان تعلق می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در برنامه پزشک پژوهشگر این فرصت فراهم‌شده تا فرد متقاضی علاوه بر تحصیل در مقاطع بالینی تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در یک زمینه خاص تخصصی مرتبط با رشته بالینی خود نیز آموزش‌دیده و مدرک PHD را کسب کنند.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی ادامه داد: پذیرش دستیاران این برنامه در قالب ظرفیت استعدادهای درخشان و یا مازاد بر ظرفیت ورودی دوره‌های تخصصی یا فوق تخصصی در دانشگاه‌های کشور است و تاکنون و طی 6 سال اخیر 51 نفر با این مدل جذب‌شده‌اند که شرکت در امتحان ورودی دستیاری تخصصی و یا فوق تخصصی/فلوشیپ و کسب حداقل ۹۰ درصد حدنصاب رشته ازجمله شرایط ورود به این دوره است.

دکتر شهریار نفیسی رییس دانشکده پزشکی، در جمع‌بندی جلسه هیئت‌رئیسه در خصوص تدریس اساتید در سایر دانشکده‌ها گفت: طبق مصوبه دانشگاه، حق تشکیل دپارتمان مشابه در دانشکده‌ها وجود ندارد، دانشکده‌ها تمایل داشتند که مطابق با نیاز گروه‌هایشان عضو هیئت‌علمی استخدام کنند که مغایر باسیاست‌های دانشگاه بود.

وی با تأکید بر همکاری اعضای هیئت‌علمی دانشگاه با دانشکده‌ها گفت: این همکاری نباید موجب سوءاستفاده شود و نیازمند یک رابطه معقول است. صرفاً مباحث مالی مطرح نیست بلکه باید حدود این همکاری و ارتباط مشخص شود.

رئیس دانشکده پزشکی تصریح کرد: برای شفاف بودن و درعین‌حال تسریع درروند کار، بهتر است درخواست دانشکده‌ها به دانشکده پزشکی و از طریق دانشکده پزشکی به گروه‌ها ارجاع شود و درنهایت طی قرارداد مکتوب میان دانشکده‌ها مشخص شود تا میزان همکاری دانشکده پزشکی با سایر دانشکده‌ها مشخص و مستند شود. دکتر نفیسی در خصوص مرزبندی خدمات آموزشی، درمانی با خدمات صرفاً درمانی در گروه‌های بالینی گفت: بهترین و بیشترین کمکی که می‌شود به مواجهه با افزایش حجم کار در بیمارستان‌ها کرد این است که با جذب نیروهای درمانی که گروه‌ها درخواست کرده‌اند موافقت شود.

رئیس دانشکده پزشکی در ادامه با استقبال از برنامه پزشک پژوهشگر گفت: از طریق این برنامه‌ها می‌توانیم افراد توانمند را شناسایی و حمایت کنیم افرادی که منشأ اثر و خدمات به دانشگاه و کشور خواهند بود.

وی ادامه داد: این برنامه در عین این که نقاط مثبت دارد اما ضعف‌هایی هم دارد ازجمله این‌که برای یک متخصص خوب شدن توانمندی‌های دیگری علاوه بر از پژوهشگر بودن لازم است. همچنین امتیازات زیادی که به فراگیران این برنامه اعطا می‌شود از عدالت آموزشی به دور است. اگر می‌شد که امتیازات کمتری به فراگیران داد و به ازای آن تعداد بیشتری وارد این دوره می‌شدند بهتر بود. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود دوره‌های کوتاه‌تر پژوهشی مانند MSc برای دانشجویان پزشکی و دستیاران طراحی و اجرا گردد.

 

 

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *