محتوای خبری دانشکده پزشکی

رئیس دانشکده پزشکی: استفاده از امکانات آزمایشگاه جامع راهی برای کاهش هزینه ها در گروه های آموزشی است

دکتر نفیسی در نشست شورای مدیران گروهها از پیشنهاد برای استفاده از امکانات آزمایشگاه جامع برای کاهش هزینه ها تا حمایت از گروهها در جهت جذب اعضای هیات علم سخن گفت و به درخواستها پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، دکتر نفیسی در پایان نشست شورای مدیران گروه های علوم پایه و بالینی که روز شنبه 26 آبان 97 و برای اولین بار در فضایی خارج از مجموعه دانشگاه در باغ نگارستان برگزار  شد، در جمع بندی مطالب و درخواست مدیران گروه ها ابتدا به موضوع بازنشستگی اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: نظر ما در مجموعه دانشکده بر این است که توانمندی و عملکرد افراد را ببینیم نه این که فقط بر اساس سن و سنوات تصمیم گیری شود.
وی در رابطه با درخواست مدیران گروه های بالینی مبنی بر عدم پذیرش رزیدنت خارجی اظهار داشت: ما اصراری برای فشار به گروهها برای پذیرش دستیار نداریم اما در بخش فلوشیپ و آموزش فوق تخصصی که ظرفیت خالی موجود است بهتر است از این فرصت استفاده کنیم همچنین در خصوص پذیرش دانشجوی مهمان و انتقالی اگر گروهها ظرفیت ندارند نباید پذیرش داشته باشند مگر به دلایل خاص و موجه.
دکتر نفیسی در پاسخ به سوال دکتر آل یاسین مدیر گروه زنان در خصوص تامین هزینه اساتید مدعو خارج از کشور گفت: قسمتی به نام ویزیتینگ پروفسور در سایت دانشگاه وجود دارد که گروهها با مراجعه به این قسمت و تکمیل فرم های مورد نیاز و تایید معاونت آموزشی دانشگاه میتوانند بخشی از هزینه رفت و آمد اساتید مدعو را که توسط دانشگاه تامین می شود استفاده کنند.
رئیس دانشکده پزشکی مسئله کمبود نیروی کارشناس در گروه ها را یک مشکل دانست و ابراز امیدواری کرد این مشکل با پیگیری از دانشگاه برطرف شود.
وی در رابطه با جذب اعضای هیات علمی با بیان این که نفر اول بورد همیشه بهترین نیست، اظهار داشت: طبق قوانین موجود جذب این دسته از افراد راحت تر است و جذب 10 درصد برتر در مرحله بعد قرار دارد اما اگر فردی کاندید گروه برای جذب هیات علمی باشد و جز ده درصد برتر گروه نباشد امکان جذب در سال اول به هیچ وجه وجود ندارد ولی برای سالهای بعد میتوان اقدام نمود.
دکتر نفیسی در ادامه خطاب به مدیران گروه ها بویژه گروه های علوم پایه در خصوص کاهش هزینه انجام آزمایشات گفت: استفاده از امکانات ازمایشگاه جامع، یکی‌از روش هایی است که میتوان در جهت کاهش هزینه ها گام برداشت.
 رئیس دانشکده پزشکی در پاسخ به درخواست دکتر آی مدیر گروه فیزیک پزشکی مبنی بر رسیدگی به  پذیرش بی رویه کارکنان بیمارستانها در قالب طرح آموزش ضمن خدمت در رشته های تصویر برداری و ارائه مدرک کارشناسی ارشد گفت: این موضوع را بارها در هیات رئیسه دانشگاه مطرح کرده ام و باز هم این کار را پیگیری خواهم کرد.

دکتر آخوندزاده: پذیرش بی رویه دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدون روشن بودن مباحث مالی یعنی بدبخت کردن دانشگاه
دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده پزشکی با ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت پایان نامه ها گفت: اصول کار بر این است که استاد متدلوژی و روش تحقیق را کامل بداند در کل دانشگاههای علوم پزشکی از 19 هزار عضو هیات علمی 4 هزار نفر هستند که بتوانند صفر تا صد پژوهش و پایان نامه را بدانند برخی از اساتید حتی انتخاب موضوع را به عده دانشجو می گذارند و برخی نیز حتی متدولوژی را هم نمی دانند با تمام این تفاسیر وضعیت دانشگاه طبق رنکینگ ها در حوزه خروجی پژوهش نسبت به دانشگاه دوم بهتر بوده و دوبرابر است.
 وی ادامه داد: در سالهای گذشته دانشجویانی داشتیم که دانش آموخته دانشگاه خودمان و بسیار مسلط به کار پژوهش بودند اما درحال حاضر هستند دانشجویانی که اطلاعی از روند پژوهش ندارند که در کنار اساتید نا اشنا به فن تحقیق مشکل را دو چندان می کند.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی در رابطه با خروجی مقاله از پایان نامه ها ادامه داد:در حال حاضر 50 درصد از پایان نامه های عمومی و 30 درصد از پایان نامه های دوره تخصصی به مقاله منجر می شود و این رقم در پایان نامه های دوره فوق تخصصی کمتر است.
دکتر آخوندزاده با حساس بودن شرایط مالی کشور گفت: تا 6 ماه آینده احتمالا شرایط تغییر چندانی نخواهد کرد و متاسفانه با توجه به وضعیت مالی کشور مسئولین نسبت به موضوع پژوهش و افزایش بودجه حساسیت چندانی ندارند و صرفا در حیطه افزایش بودجه به ریال اقدام خواهند کرد.
وی در پاسخ به سوال دکتر قدمی مدیر گروه ژنتیک در خصوص اختصاص ارز به سفرهای دولتی گفت: در این بخشنامه بند اختصاص ارز دولتی به سفرهای مطالعاتی حذف شده است همچنین دولت به خاطر عدم نظارت نمیتواند ارز دولتی به تجهیزات اختصاص بدهد.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی با انتقاد از پذیرش بی رویه دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدون روشن بودن مباحث مالی یعنی بدبخت کردن دانشگاه، ما باید پذیرش را محدود کنیم.
در ادامه دکتر ساعدی معاون آموزش تخصصی در خصوص ظرفیت پذیرش دستیار از گروه ها درخواست کرد: دلایل خود را در رابطه با بالا بودن تعداد دستیاران به وضوح اعلام کنند.
وی در پاسخ به سوال دکتر آل یاسین مدیر گروه زنان در خصوص مشکل لاگ بوک الکترونیکی گفت: با توجه به اهمیت موضوع گروهها مشکلات این چنینی را به شورای اموزش دستیاری که ماهانه برگزار می شود اطلاع دهند تا رفع شود.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات گروه ها در راستای نبود تجهیزات در جهت راه اندازی رشته های جدید تصریح کرد: سیاست جدید دانشگاه نیست که رشته های جدید راه اندازی شود در حال حاضر شورای اموزش همچین تصمیمی ندارد و باید توجیه شود سیاست فعلی روی رشته های مورد نیاز است بویژه رشته های که joint بین پایه و بالین باشند.
 وی ادامه داد: در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه دوره مهارت حرفه ای راه اندازی شده که مدرک مهارت حرفه ای می دهد که گروه ها به جای فلوشیپ میتوانند درخواست این دوره را ارئه دهند که یکساله بوده و 80 درصد هزینه را در اختیار گروه ها قرار می دهد.

دانشکده همسو با گروه ها در جذب اعضای هیات علمی
دکتر رویا ستارزاده معاون امور هیات علمی دانشکده پزشکی در پایان این نشست و جمع بندی مطالب در رابطه موضوع جذب هیات علمی، نگاهی به نمودار جذب در سالهای اخیر نشان می دهد تمایل و اصرار مسئولین دانشکده و دانشگاه بر جذب اعضای هیات علمی با تاکید بر حرفه مندی آنها و به نوعی همسو با گروهها مبنی بر پذیرش افراد نخبه در تمامی زمینه ها بوده است.
وی خاطر نشان کرد: وقتی گروه می گوید این فرد نخبه است و جذب شود نظر دانشکده نیز همسو با گروه بوده و اصرار ما نیز بر جذب است.
رودربایستی ها را کنار بگذاریم، افراد ناکارآمد به دانشکده معرفی شوند
دکتر ستارزاده با بیان این که توانمندی، رفتار ارزشی و حضور موثر ملاک برای باقی ماندن افراد در کسوت هیات علمی است گفت:  باید رودربایستی ها را کنار بگذاریم و اگر فردی شرایط لازم برای ادامه فعالیت را ندارد باید به دانشکده معرفی شود تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
 در ادامه دکتر سیما مدیر دفتر توسعه آموزش پزشکی با بیان این که دفتر توسعه آموزش پزشکی از بخش های کم خرج است گفت: با توجه به ارتباط کم بخش ها با گروهها در عین حال بخش هایی هستند که از دید رفتارحرفه ای نمونه  هستند حتی در سخت ترین شرایط. این بخش های موفق برنامه خود را پرزنت کنند.

تدوین برنامه آموزشی اینترنی، باهدف مشارکت، اعطای مسئولیت و توانمندسازی اینترنها
در جمع بندی مطالب این نشست دکتر عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی گفت: در بخش آموزش پزشکی عمومی ما با دو چالش جدی مواجه بودیم یکی بحث تعییر برنامه اموزشی بود که قسمتی دست وزارتخانه و بخشی در دست دانشگاه بود که به شرایط مساعدت و پایدار میرسیم. و دوم بحث ورود دانشجویان ورودی ۹۰ به بخش های کارورزی و کارآموری بود که بار سنگین رو مدیریت کردیم و به نوعی در حال عبور هستیم.
وی در ادامه به موضوع سیستم سیپاد اشاره کرد و گفت: به کمک این نرم افزار برنامه بخش های کارآموزان را تا یکسال و نیم آینده مشخص کرده ایم که اساتید با استفاده از کلمه عبور و گذر واژه ای که در اختیار دارند میتوانند بخشهای خود را ببیند.
دکتر عکاظی خاطر نشان کرد: با استفاده از سیپاد و صدور کارت شناسایی عکسدار امکان خرید و فروش کشیک انترنها وجود نخواهد داشت. همچنین در سیستم سیپاد نمرات باید در یک دوره زمانی مشخص وارد شوند.
وی افزود: ارزشبابی دوره توسط دانشجو و ارزیابی استاد توسط دانشجو هم الکترونیک خواهد بود ‌ وسایت باز می شود و فرم را تکمیل می کند برای ۲۶۵۰ دانشجو اطلاعات دقیق باید وارد شود تا فرم ها تکمیل و ارزشیابی صورت گیرد.
دکتر عکاظی از تدوین برنامه آموزشی اینترنی خبر داد و گفت: در این برنامه که با هدف مشارکت و اعطای مسئولیت به انترنها و توانمندسازی تدوین شده  شرح وظایف آنها به صورت مبسوط بیان شده که اطلاع رسانی خواهد شد .
معاون آموزش پزشکی عمومی با اشاره به برنامه پزشکی 90 اظهارداشت: به نظر می رسد با دروس مبانی طب که به دوره فیزیوپاتولوژی اضافه شد ارتباط خوبی برقرار نشده است از نظر محتوا جنس مطالب آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان در این مقطع نیست.
وی از آمادگی تالار قریب برای برگزاری کلاس های تعاملی خبر داد و افزود: همچنین کلاس ها این امکان را دارند تا ضبط شوند خواهش ما این است که از  این ظرفیت استفاده شود ۲۵درصد دروس این امکان را دارنددتا به صورت مجازی برگزار شوند.
دکترعکاظی  برای برگزاری ازمون های پایان دوره به صورت الکترونیک اعلام آمادگی کرد و گفت: در پایان این آزمون نمره بلافاصله اعلام خواهد شد.
وی همچنین در جمع بندی سخنان خود  به راه اندازی دفتر راهنمای تحصیلی اشاره کرد و گفت: رصد کردن دانشجویان از اهداف اصلی ان دفتر است که به علت بالا بودن تعداد دانشجویان فعلا در بخش علوم پایه فعال است.
گفتنی است در این نشست دکتر ظفرقندی مدیر گروه جراحی عمومی در رابطه با وضعیت جذب اعضای هیات علمی، خروجی مقاله از پایان نامه صحبت کرد دکتر خوشنویسان مدیر گروه جراحی اعصاب نیز در این نشست به مشکل کمبود تجهیزات در گروه اشاره کرد.
دکتر افتخاری مدیر گروه پزشکی هسته ای با اشاره به در آمد زایی گروه از عدم پشتیبانی دانشگاه در صورت تخریب وسایل و تجهیزات گلایه کرد.دکتر نیک نام، مدیر گروه ایمونولوژی ضمن بر شمردن برخی راهکارهای پیشنهادی در تسریع اقدامات مرتبط با تامین بودجه های پایان نامه ها، بر اهمیت در س های عملی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کمبود فضای فیزیکی و همچنین توجه به ظرفیت خیرین تاکید کرد.
دکتر آل یاسین مدیر گروه زنان نیز از کمبود تجهیزات و امکانات برای پیشبرد اهداف گروه و وضعیت لاگ بوک الکترونیکی انتقاد کرد، دکتر قدمی مدیر گروه ژنتیک نیز به مسائل ارزی در سفرهای مطالعاتی، عدم همکاری بیمارستانها و آزمایشگاهها با گروه ژنتیک اشاره کرد.
دکتر فقیهی مدیر گروه فیزیولوژی نیز از کمبود عضو هیات علمی و کارشناس و فضای فیزیکی گلایه داشت. دکتر نیکوبخت مدیر گروه اورولوژی از شرایط اضطراری گروه برای جذب هیات علمی صحبت کرد.دکتر عباسی مدیر گروه آناتومی انتقاداتی به اجرای برنامه پزشکی 90 وارد کرد.
دکتر زینالو مدیر گروه کودکان از نحوه  جذب نفر اول بورد به عنوان عضو هیات علمی انتقاد کرد و گفت: نفر اول بورد به معنای بهترین بودن نیست وی همچنین خواستار بازنگری در پذیرش دانشجو در بخش بین الملل شد. دکتر صداقت مدیر گروه پزشکی اجتماعی برای برگزاری کلاس های روش تحقیق برای سایر گروه های علوم پایه اعلام آمادگی کرد.
دکتر قاضی خوانساری مدیر گروه فارماکولوژی با بیان این که اقتصاد مقاومتی صرفا برای مردم نیست از گروه ها خواست تا به سمت پژوهش ها و پایان نامه های محصول محور بروند، دکتر حلب چی مدیر گروه پزشکی ورزشی پیشنهاد داد نقشه راه برای گروه ها و رشته ها تدوین شود.
دکتر آی مدیر گروه فیزیک پزشکی، خواستار متوقف کردن آموزش ضمت خدمت رشته ی تصویربرداری پزشکی شد و دکتر نقوی مدیر گروه روانپزشکی از توزیع ناعادلانه پرداخت ها انتقاد کرد.

 

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی