محتوای خبری دانشکده پزشکی

مدیر برنامه کارگاه دستیار در نقش مدرس: ارتقای کیفیت آموزش و خدمات آموزشی و بسترسازی برای موفقیت حرفه ای دستیاران ماحصل برگزاری این کارگاه است

دکتر احمدی نژاد با ابراز خرسندی از استقبال دانشکده پزشکی در برگزاری گسترده تر کارگاه دستیار در نقش مدرس برای دستیاران سایر بیمارستان های دانشگاه و اعلام آمادگی دفتر توسعه آموزش بیمارستان امام خمینی، خاطر نشان کرد:ارتقاء کیفیت آموزش و خدمات آموزشی و بسترسازی برای موفقیت حرفه ای دستیاران ماحصل برگزاری این کارگاه است.

دکتر زهرا احمدی نژاد، استاد گروه بیماری های عفونی، رئیس دفتر توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امام خمینی و مدیر برنامه کارگاه دستیار در نقش مدرس بیمارستان امام خمینی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشکده پزشکی، با اشاره به برگزاری کارگاه دستیار در نقش مدرس گفت: این کارگاه از سال 1391 در بیمارستان امام خمینی برای دستیاران سال یک و دو به ویژه دستیاران بخش های رشته های ماژور مانند داخلی، جراحی، کودکان، زنان، عفونی و طب اورژانس که بیشتر با فراگیران مقطع پزشکی عمومی اعم از کارآموز و کارورز در ارتباط هستند، برگزار می شود.
وی افزود: فراگیری مهارت تدریس،  با توجه به سطح ارتباطات دستیاران با فراگیران مقطع پزشکی عمومی از یک سو و اینکه در آینده در کسوت هیات علمی باشند اهیمت دارد، از این رو در این کارگاه مهارت های ارتباط آموزشی با فراگیران آموزش داده می شود چرا که باعث ارتقای کیفیت آموزش و خدمات آموزشی شده و ارتقاء توانمندی های دستیاران و  آمادگی آنها برای هیات علمی شدن را در پی دارد.
دکتر احمدی نژاد ضمن ابراز خرسندی از استقبال معاونت اموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی از برگزاری این کارگاه ها برای دستیاران سایر بیمارستان های تابعه دانشگاه گفت:  با توجه به رایزنی های صورت گرفته با مدرسان کارگاه دستیار در نقش مدرس  این آمادگی در دفتر توسعه آموزش بیمارستان امام خمینی وجود دارد هرچند که هیات علمی سایر بیمارستان ها نیز بالقوه توانایی کامل جهت برپایی مستقل این کارگاهها را دارند.
این استاد گروه بیماری های عفونی با اشاره به نحوه شکل گیری و برگزاری این کارگاه در بیمارستان امام خمینی گفت: کارگاه دستیار در نقش مدرس محصول نهایی یک پروژه با همین عنوان است که در دفتر توسعه آموزش بیمارستان امام خمینی مصوب و اجرا شد. پس از تصویب پروژه در معاونت پژوهشی دانشگاه، مجری پروژه جناب آقای دکتر هومان حسین نژاد و همکاران پروژه ضمن بررسی متون علمی و برگزاری سلسله جلسات متعدد مباحث تئوریک و پایه موضوع پروژه را مورد بررسی قرار دادند. سپس با انتخاب محورهای اصلی آموزش بر اساس نیاز دستیاران و نیز انتخاب یک یا دو نفر از همکاران طرح به عنوان مدرس هر محور، محتوای کارگاه تهیه شد.
وی ادامه داد: در انتخاب همکاران پروژه سعی شد تا افراد از گروه های مختلف آموزشی موجود در بیمارستان دعوت به همکاری شود و برای جلب مشارکت بیشتر گروههای آموزشی در مسیر انجام پروژه و پس از آن در جریان اجرای کارگاه دستیار در نقش مدرس جلسات هماهنگی با روسای بخش ها برگزار شده و میشود.همچنین با توجه به اهمیت این موضوع پس از برگزاری هر دوره ، مدرسین کارگاه بر اساس استانداردهای آموزشی و استانداردهای دفتر توسعه آموزش، مورد پایش قرار میگیرند تا در صورت افت کیفیت اموزش و مطالب ارائه شده، اشکالات را برطرف و اصلاح کنند.
وی ادامه داد: بیان ضرورت فراگیری مهارتهای تدریس توسط دستیاران، اصول  و مهار تهای آموزش بالینی، بازخورد دادن، سخنرانی و اصول کلی ارائه مطالب، آموزش مهارت های عملی، اصول کلی ارزیابی فراگیران و انواع روشهای ارزیابی از محور های 6 گانه تدریس در این کارگاه است.
دکتر احمدی نژاد در خصوص بازخورد برگزاری کارگاه ها تصریح کرد: در کنار فیدبک شفاهی و انتقادات و پیشنهادات سازنده دستیاران بعد از حضور در کارگاه که شفاهی بیان می شود،  در پایان هر جلسه فرم ارزیابی در اختیار دستیاران قرار میگیرد و در نهایت پس از آنالیز کارشناس دفتر توسعه برای رفع اشکالات و بهتر کردن شرایط موجود در اختیار مدرسین قرار می گیرد.
مدیر برنامه کارگاه دفتر توسعه آموزش بیمارستان امام خمینی خاطر نشان کرد: از سال 1391 تا کنون هر سال در بهمن و اسفند ماه کارگاه دستیار در نقش مدرس برگزار می شود و به طور متوسط هر سال 60 تا 65 دستیار در این کارگاه شرکت کرده و مباحث شایع و کاربردی آموزش پزشکی را فرامیگیرند. در حال حاضر بیش از 12  عضو هیات علمی مجتمع به عنوان مدرس کارگاه با دفتر توسعه آموزش همکاری میکنند. 
اسامی مدرسین از سال 1391 تا کنون به ترتیب حروف الفبا عبارتند از؛ دکتر زهرا احمدی نژاد، دکتر فاطمه اصفهانیان، دکتر هومان حسین نژاد، دکتر نسیم خواجوی راد، دکتر هلن درگاهی، دکتر شهرزاد شیخ حسنی، دکتر آرش صفایی، دکتر لادن عباسیان، دکتر سید فرشاد علامه، دکتر مجتبی فاضل، دکتر علیرضا کاظمینی، دکتر محمدرضا کرامتی، دکتر امیر کشوری، دکتر عظیم میرزازاده و دکتر مژگان میرعبدالحق.
 
کارگاه دستیار در نقش مدرس، فرایند برتر جشنواره آموزشی شهید مطهری
کارگاه های دستیار در نقش معلم در ششمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که در اردیبهشت ماه 1392 برگزار گردید به عنوان یکی از ده فرآیند برتر دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی شد. 
عنوان فرایند: 'برگزاری کارگاه های دستیار در نقش معلم جهت دستیاران سال اول گروه های ماژور بیمارستان امام (ره) و بررسی اثرات آن در توانمندی دستیاران از طریق خودارزیابی و نظرخواهی از فراگیران'

 

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی