محتوای خبری دانشکده پزشکی

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه: حضور اعضای هیات علمی در کنار سازمان های مردم نهاد موفقیت این نهادها را دو چندان خواهد کرد

دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه تاکید کرد حضور افرادی مانند اعضای هیات علمی در کنار سمن ها(سازمان های مردم نهاد)موفقیت این نهادها را دو چندان خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دکتر عبدالرحمن رستمیان، معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه که مهمان افتخاری نشست شورای مدیران گروه های علوم پایه و بالینی دانشکده پزشکی بود در رابطه با بحث مسئولیت اجتماعی سخنرانی کرد و گفت: به‌طورکلی دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی دارند. هرچند که دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل ارتباط با مردم  در مراکز درمانی به‌نوعی اجتماعی هستند اما نباید به این بسنده کرد و منتظر شد تا مردم بیمار شوند و به ما مراجعه کنند بلکه باید پیشگیری از بیماری‌ها در اولویت قرار گیرد.
وی از اختصاص امتیاز اجتماعی به ماده یک ارتقا خبر داد و گفت: مانند امتیاز فرهنگی فعالیت و مسئولیت اجتماعی نیز دارای امتیاز بوده و در ارتقا موثر است به نحوی که هر عضو هیات علمی که کار اجتماعی، خیرخواهانه  و خدمتی به مردم ارائه دهد امتیازی به وی تعلق میگیرد.
دکتر رستمیان هدف از اعطای این امتیاز را تشکر از اعضای هیات علمی برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی دانست و گفت: این امتیاز پیام‌آور ارزشمند بودن فعالیت‌های اجتماعی اعضای هیات علمی است. 
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه به بحث سازمان های مردم نهاد(سمن) ها در دنیا اشاره کرد و گفت: در دنیا به ازای هر 300 نفر یک سمن وجود دارد و در ایران این آمار به ازای هر 4 هزار نفر یک سمن فعالیت میکند.
وی با بیان ین که سمن های حوزه سلامت بسیار کم و محدود هستند، تصریح کرد: اگر افراد کاربلد مانند شما اعضای هیات علمی در کنار سمن ها فعالیت داشته باشند قطعا بهتر پیش می روند.
وی افزود: کار خیر فقط محدود به ساخت بیمارستان و بخش نیست بلکه خیرین می‌توانند درزمینه آموزش، پژوهش، پیشگیری و رفاه دانشجویی و... مشارکت کنند. درمجموع حیطه فعالیت خیرین حوزه سلامت، بسیار وسیع است حتی در بعضی از کشورهای دنیا خیرین و مردم دانشگاه‌ها را اداره می‌کنند و در کنار مردم، ما اعضای هیات علمی خودمان هم باید مشارکت کنیم از بیماران بهبودیافته میتوانیم کمک بگیریم و منابع را درست و درجای خود هزینه کنیم.
دکتر رستمیان با تاکید بر بحث خودمراقبتی گفت: مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در بیماری های غیر واگیر دو سوم این بیماری ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری هستند و  ریشه و منشاء بسیاری از بیماری‌ها، نداشتن سبک زندگی سالم و عدم مراقبت از خود است در حالی که خودمراقبتی کم هزینه ترین و پرسودترین اقدام برای ارتقاء سلامت است.
توضیح اینکه این نشست صبح روز شنبه 26 آبان 97 با حضور اعضای هیات رئیسه دانشکده پزشکی و مدیران گروههای آموزشی علوم پایه و بالینی در باغ نگارستان تهران برگزار شد.

 

کلمات کلیدی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی