محتوای خبری دانشکده پزشکی

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی: چاپ مطلب «امکان علم بدون مرز در دوره ترامپ» در مجله لنست، هدیه جامعه علمی به کشور در دهه فجر

دکتر آخوندزاده انتشار مطلب خود با عنوان «امکان علم بدون مرز در دوره ترامپ» در مجله لنست را نمونه موفق دیپلماسی علمی دانست و گفت: این موفقیت هدیه جامعه علمی به کشور در دهه فجر است و نشان از تحقق اهداف ما علی رغم همه تحریم ها دارد.

دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشکده پزشکی با اشاره به چاپ این مقاله و مطلب در مجله نیچر و مجله لنست گفت: بعد از اینکه در بهار امسال ترامپ از برجام خارج شد بدنبال تحریم های مالی که بر علیه ایران وضع شده بود تحریم های علمی نیز آغاز شد.
وی با اشاره به نقش تحریم ها در انجام تحقیقات و پژوهش ها افزود: وقتی که یک محقق دانشگاه ما نتواند پول چاپ مقالات برای حضور در کنگره ها را ارسال کند یا اینکه نتواند کیت یا مواد مصرفی مورد نیاز خود را از خارج تهیه کند عملا این همان تحریم علمی است.
دکتر آخوندزاده تصریح کرد:  تحریم علمی ایران موجب افزایش رد  مقالات محققان ایرانی شد، از این رو در وزارت بهداشت طی نامه ای از محققین کشور خواستیم که این موضوع را در مجامع بین المللی اطلاع رسانی کنند.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی ادامه داد:  من در آذر ماه امسال  نامه ای در مجله نیچر (معتبرترین مجله علمی جهان) با عنوان اینکه  'ترامپ نمي تواند رشد علمي ايران را متوقف کند' با این مضمون که ما چهل سال است  تحریم هستیم و ما می توانیم به راه خود ادامه دهیم به چاپ رساندم.
 وی افزود: بعد ازچاپ مقاله در مجله نیچر سردبير مجله لنست سر ریچارد هورتون، در ايميلي ضمن تاييد مطالب اين نامه  خواهان کمک به ایران ممانعت از دستیابی ترامپ به اهداف خود شد واز نظر ما این همان دیپلماسی علمی است که از این طریق به آن رسیده ایم.
دکتر آخوندزاده گفت: بعد ازچند ایمیل با هورتون سردبیر مجله لنست که رد بدل شد تصمیم گرفته شد که این مطب به صورت جامع تر در مجله تخصی لنست منتشر شود.
وی با اشاره به جزئیات این مطلب اظهار داشت:در اين مقاله سعي کردم داستان چهل سالگي انقلاب را در دو صفحه  بيان کنم همچنین این مقاله از موضع قدرت و اعتماد به نفس نگارش شده  چرا که هر چقدر در دنيا با اعتماد به نفس باشيد حتي دشمنان هم به شما احترام مي گذارند.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی با بیان این که درانتهای این مقاله جمله ژورنالیستی باز استفاده شد که یاد آوری کند به دنیا که ترامپ چگونه فردی است خاطر نشان کرد: محققین ایرانی به کمک محققین اروپایی و بقیه دنیا سعی می کنندکه رییس جمهوری که دورهر چیزی دیوار می کشد این باردور علم دیوار نکشد.
دکتر آخوندزاده در پايان همزماني چاپ اين مقاله با دهه فجررا یک هدیه ای از جامعه علمی به کشورمان دانست و گفت با وجود تحریم ها ما به همه اهدا ف خود خواهیم رسید.

کلمات کلیدی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی