محتوای خبری دانشکده پزشکی

به بهانه هفته کودک

معرفی گروه آموزشی بیماری‌های کودکان دانشکده پزشکی

تقویم سلامت دانشکده پزشکی در نظر دارد به مناسبت های مختلف گروه ها و افراد مرتبط از خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران را معرفی کند در این بخش به بهانه هفته کودک13 تا 19 مهر، به معرفی گروه بیماری های کودکان دانشکده پزشکی می پردازیم.

به گروه روابط عمومی دانشکده پزشکی، گروه آموزشی کودکان با دارا بودن 114 عضو هیات علمی استادیار، دانشیار، استاد و 66 نفر کادر درمان (استخدام درمانی یا قرارداد ماده 88) که در سه مرکز اصلی(مرکز طبی کودکان، بیمارستان بهرامی، بیمارستان ولیعصر) و 4 مرکز اقماری آموزشی مشتمل بر نوزادان و NICU (بیمارستانهای شریعتی، محب یاس، بهارلو) و بخش کودکان ضیائیان از جمله بزرگترین گروه های آموزشی دانشگاه و قطب آموزشی اطفال کشور است و در حال حاضر دکتر سید رضا رئیس کرمی متخصص اطفال و فوق تخصص روماتولوژی کودکان مدیریت این گروه را بر عهده دارد.
 گروه آموزشی کودکان در حوزه آموزش پزشکی عمومی برنامه دانشجویان بالینی در مقطع پزشکی عمومی(3 ماه در دوره کارآموزی و سه ماه طی دوره کارورزی) را عهده دار است که سالانه در 3 تا 4 نوبت دانشجو آموزش و ارزیابی می شود و تعداد کارآموزان در هر سال حدود240 نفر و تعداد کارورزان در هر سال بطورمتوسط 200 نفر است.
در حوزه آموزش تخصصی، گروه کودکان طی دوره سه ساله تخصصی رشته کودکان که سالانه 43-40 دستیار می پذیرد.
در آموزش فوق تخصصی 11 رشته مصوب فوق تخصصی اعصاب، غدد، قلب، گوارش، کلیه، عفونی، ایمونولوژی، نوزادان، روماتولوژی، ریه و خون کودکان و رشته نوزادان دو مجوز تربیت مجزا در سطح دانشگاه دارد و سالانه 30 تا 27 نفر دستیار فوق تخصصی در این رشته ها می پذیرد.
گروه همچنین در دو رشته فلوشیپ (مراقبت ویژه بعد از تخصص کودکان)، سالانه 3تا2 نفر  و فلوشیپ نوروفیزیولوژی (بعد از دوره فوق تخصصی اعصاب)، سالانه یک نفر تربیت دانشجو می کند.
بخشی از پیام مدیر گروه بیماری های کودکان، دکتر سید رضا رئیس کرمی
دارا بودن  دو بیمارستان بزرگ تخصصی و فوق تخصصی و 6 بخش کودکان و نوزادان در بیمارستان های وابسته دانشگاه،باعث شده که گروه کودکان نه تنها دردانشگاه خود بلکه در سطح ملی و در سیاستگزاری های وزارتی نیز نقش آفرین باشد.
چنانچه گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قطب علمی کودکان کشور بخواهد جایگاه علمی و نقش آفرین خود را حفظ و ارتقاء دهد نیازمند ارائه کیفی ترین و تخصصی ترین برنامه های مورد نیاز کشور در عرصه آموزش، پژوهش و خدمات است. از طرفی نقش های جدیدی برای گروه با توجه به برنامه استراتژیک دانشگاه همچون حرکت در عرصه بین المللی و منطقه ای تعریف شده است از جمله: آموزش از راه دور، آموزش های مجازی، برنامه ریزی آموزش پزشکی عمومی در سطح کشور و تعریف استانداردهای تخصصی جامع نگر در رشته کودکان در سطح دانشگاه تهران و همچنین حرکت در عرصه های بین المللی و منطقه ای. از این رو گروه نیازمند برنامه استراتژیک هماهنگ با برنامه استراتژیک دانشگاه و نگاه اجرایی عملگرایانه و توسعه به صورت واقع بینانه و عملیاتی است.
دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت سالهای1400-1396 برنامه استراتژیک 4 ساله خود را در حوزه های آموزش، پژوهش، درمانی و فرهنگی تعریف کرده است. که با توجه به این برنامه لازم است گروه کودکان در هریک از حوزه های عملکردی به شناسایی فرصت ها، رفع و اصلاح نقاط ضعف ها و توسعه زیر ساخت ها، برنامه های آموزشی و پژوهشی تا حد تربیت عالی ترین سطح تخصصی در مراکز آموزشی و برنامه های آموزشی خود اقدام کند.
توضیح این که 13 تا 19 مهر ماه به نام هفته کودک و16 مهر (8 اکتبر) به نام روز کودک نامگذاری شده است.
خبر:محمدی
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی