محتوای خبری دانشکده پزشکی

هشتمین همایش بازتاب، با محوریت «تکامل فردی؛ چالش‌ها و مسیر دستیابی به آن» برگزار شد

هشتمین همایش بازتاب، با محوریت «تکامل فردی؛ چالش‌ها و مسیر دستیابی به آن» ۱۹ آبان 98 با سخنرانی دکتر آذرخش مکری، عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه در تالار ابن سینا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، این همایش، که اولین همایش در سال دوم برگزاری برنامه‌ی آموزشی «بازتاب» بود، به موضوع رشد و تکامل فردی پرداخت. در ابتدای این همایش، دکتر مکری به توضیح چگونگی اثربخش شدن یک فعالیت فیزیکی و بهبود بخشیدن به وضعیت جسمی پرداخت.
وی در رابطه با این موضوع مفهوم Repetition Maximum را مطرح و گفت: که طبق تحقیقات انجام شده بیشترین اثربخشی در رشد جسمانی زمانی صورت می‌گیرد که فرد از ۷۰ درصد توان خود استفاده کند که با این کار به اصطلاح در قلمرو بهینه خود قرار می‌گیرد.
بعد از مطرح کردن این موضوع، این عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، موضوع اصلی تکامل فردی را آغاز کرد. 
وی افزود: تکامل ذهنی و سیستم عصبی شباهت زیادی به سیستم موتور و عضلانی بدن دارد. در نتیجه همان گونه که برای ارتقا قوت بدنی فرد نیاز به تمرین و تلاش دارد، مغز نیز با مکانیزم‌های مشابهی تقویت می‌گردد. همچنین تکامل ذهنی نیز از قانون قلمرو بهینه رشد مستثنا نیست.
دکتر مکری ادامه داد: با این وجود قابل رشد بودن سیستم موتور بدیهی‌تر از تکامل ذهن است و علت آن، غیر‌قابل مشاهده بودن فعالیت ذهن و سخت بودن اندازه‌گیری توانایی آن است. در این راستا روان‌شناسان قابلیت هایی برای ذهن تعریف کردند تا با استفاده از آن‌ها به اندازه‌گیری قدرت ذهن بپردازند که در حال حاضر updating task مهم‌ترین و مورد‌ توجه ترین این قابلیت ها است‌. اما با این حال علم شناسایی مسیرها و مکانیسم‌های رشد ذهنی در دوران ابتدایی خود قرار دارد.
دکتر آذرخش مکری پس از نام بردن اصطلاحات رایج برای قلمرو بهینه رشد، افزود: افراد برای رشد حداکثری باید خود را در مرز و حاشیه نزدیک به قله قرار دهند. 
وی خاطرنشان کرد: در این مسیر مشکلاتی از جمله حسادت و Conspiracy Thinking به افراد حاضر در قله و غرور نسبت به افراد قعر هرم نیز وجود دارد و افراد را از رشد و تکامل فردی، باز می‌دارد.
عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سپس به تبیین اصل Hobart Mowrer، رفتار شناس معروف پرداخت و گفت:  با توجه به این اصل اجتناب از رشد یا فرآیند Avoidance مکانیسم مشکل‌ساز عمده و مانع اصلی در رشد افراد است.
از دیگر نکات همایش که ابتدا به صورت پرسش از شرکت کنندگان مطرح شد اولویت سرمایه گذاری بر قدرت‌ها و ضعف‌ها بود. طبق تحقیقات و نتیجه‌گیری روانشناسان برخلاف تصور موجود در جامعه رشد دادن قدرت ها موفق‌تر از اصلاح ضعف‌ها است و نقش بیشتری در تکامل فردی بازی می‌کند.
دکتر مکری خاطر نشان کرد: از فاکتورهای تاثیرگذار در رشد و تکامل ذهنی سبک مورد استفاده در این مسیر است. 
وی ابتدا سبک‌های رفتاری که قابل استفاده در رابطه با موضوعات مختلف هستند را نام برد  که از تقابل میزان تعهد و تمایل به اکتشاف ایجاد می‌شوند که رشد ذهنی از طریق همراهی جستجوگری و تعهد صورت می‌گیرد.
عضو هیات علمی گروه روانپزشکی در ادامه به تحلیل خطای رایج موجود در جامعه مبنی بر جهشی بودن رشد پرداخت، وی با شفاف سازی خطای ذکر شده این موضوع را بیان کردند که بر خلاف آن‌چه عوام، رشد را پدیده‌ای ناگهانی و جهشی می‌دانند، رشد آهسته صورت می‌گیرد و در پردازش ناخودآگاه تنها ذهن تکامل یافته موفق است.
این همایش، با پاسخ‌گویی به سوالات فراگیران ادامه یافت.
توضیح اینکه نهمین همایش «بازتاب» در تاریخ ۲۴ آذرماه ۱۳۹۸ در تالار ابن‌سینای دانشکده‌ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.
خبر: طناز باقری
 
 
 
 
 
 
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی