مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

اجلاس سراسری هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد

وزیر بهداشت گفت: هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در طول سه سال و نیم گذشته زحمات زیادی کشیدند و در جلسات خود حدود 9 هزار مصوبه داشته‌اند.

گالري عکس خبرگزاري ايسنا
گالري عکس خبرگزاري مهر
گالري عکس وب دا

اجلاس سراسری اعضای هیئت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر علی لاریجانی و دکتر پزشکیان، رییس و نايب رييس مجلس، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر ولایتی، رییس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد و روسا و اعضای هیئت‌امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سالن همایش‌های صداوسیما برگزارشد.

هیئت‌های امنا از اختیارات خود برای استقلال دانشگاه‌ استفاده کنند
به گزارش ایسنا، دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در اجلاس سراسری اعضای هیئت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: در حال حاضر سمت‌گیری کار دانشگاه‌ها به سمت استقلال بیشتر است که اگر این امر محقق شود می‌تواند در قانون هیئت‌امنا که از سال ۶۷ تصویب شده تحولی ایجاد کند. از نکات برجسته‌ای که در آن وجود دارد مزیت اختیار تصمیم‌گیری است؛ اما ماحصل فعالیت هیئت‌امنا در حال حاضر با آنچه در قانون ‌آمده است فاصله زیادی دارد.
وی ادامه داد:‌ در قانون آمده است که دانشگاه‌ها می‌توانند بدون توجه به قانون دستگاه‌های دولتی مدیریت خدمات کشوری و برخی از قوانین دیگر عمل کنند و در چارچوب مصوبه‌های مالی استخدامی مصوب هیئت‌امنا که به تصویب دو وزیر برسد تصمیم‌گیری کنند و منابعی که مجلس و دولت برای آنها تصویب می‌کنند به‌عنوان کمک تلقی شود که این یک کار استثنایی است که انجام شده و هیئت‌امنا می‌تواند روابطی را برای اداره بهتر دانشگاه‌ها خلق کنند که این اجازه به سایر دستگاه‌ها داده نشده زیرا سطح نخبگی و رشد در دانشگاه‌ها به حدی است که خودشان برای خود تصمیم‌گیری کنند و نه کسانی دیگر.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر مسائل کوچکی را در هیئت‌امنا مورد تصویب قرار می‌دهند. درحالی‌که به هیئت‌امنا اختیارات بزرگ‌تری داده شده و این هیئت‌امنا می‌توانند در دانشگاه‌ها تحول ایجاد کنند؛ بنابراین رویکرد زمینه حرکت به سمت استقلال فراهم است و کسی ایراد نمی‌گیرد که سازوکارها و سمت‌گیری‌ها باید تغییر کند.
وی تأکید کرد:هیئت‌امنای دانشگاه‌ها می‌توانند واسپاری و واگذاری امور دانشگاه‌ها به بیرون را داشته باشند و از بار خود کم کنند و در این راستا اختیارات کافی برخوردار هستند.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه وضع اقتصادی کشور نیاز به تحول دارد گفت: هزینه‌های جاری کشور زیاد است و خدمات با قیمت‌ بالا ارائه می‌شوند و در جاهایی که می‌خواهیم سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشم دستمان تنگ است و مشکل‌داریم.
وی ادامه داد:‌ دانشگاه‌ها در دنیا با پول نفت اداره نمی‌شوند و با درآمدی که از پژوهش به دست می‌آورند، حرکت می‌کنند و هیچ دانشگاهی در دنیا با پول نفت اداره نمی‌شود.
لاریجانی با بیان اینکه آمارها نشان دهند عملکرد نسبتاً خوب وزارت بهداشت در چهار سال اخیر است گفت:‌ در خصوص آمار مرگ‌ومیر نوزادان رتبه ایران در میان ۲۶ کشور منطقه ۱۴ و در بین ۱۴۰ کشور جهان ۸۷ است. همچنین ازنظر آمار مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال در بین ۲۶ کشور منطقه، ایران رتبه ۱۴ را دارد و در بین ۱۹۷ کشور جهان رتبه ۸۶ را به خود اختصاص داده‌ایم. همچنین در خصوص نرخ مرگ‌ومیر رتبه ایران از بین ۲۶ کشور منطقه ۱۱ است و در ۲۱۰ کشور جهان رتبه ایران ۱۱ تعیین شده است.
همچنین در خصوص واکسیناسیون رتبه ایران در ۲۸ کشور منطقه ۸ و در بین ۱۹۱ کشور جهان ۳۴ است؛ بنابراین آمارها نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر در کودکان و واکسیناسیون مناسب است و پیشرفت‌های خوبی در چهار سال گذشته در این خصوص حاصل شده است.

 به گزارش وبدا، در این اجلاس دکتر هاشمی گفت: در حوزه سلامت گرفتاری‌های زیادی داشته و داریم اما دولت، مجلس و سیاستگذاران کمک‌های زیادی به ارتقای سلامت مردم کردند اما باید توجه داشت که توسعه و پیشرفت کشورها، در سایه سلامت آن جوامع است که این بخش نیاز به توجه جدی دارد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در اکثر کشورهای پیشرفته، سلامت از اولویت های مهم و نخست دولت‌ها است، افزود: امیدواریم همانگونه که در 4 سال گذشته، سلامت در کشور جزو اولویت های دولت قرار گرفت، در ادامه نیز برای رسیدن به نظام سلامت کارآمد، توجه ویژه‌ای به این حوزه شود اما نقش هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها در ارتقای سلامت، بسیار مهم است.
دکتر هاشمی با اشاره به تصویب قانون هیئت امنایی و استقلال نسبی دانشگاه‌ها در سال 68 در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته دانشگاه‌ها در سال 1318 مستقل شدند و در سال 1321 نیز برای تعیین رییس دانشگاه و دانشکده از وزارت فرهنگ سابق، جدا شدند و همزمان با انقلاب اسلامی، شورای انقلاب، قانونی را تدوین کرد که منجر به تقویت هیئت‌های امنا شد.
وزیر بهداشت از قانون هیئت امنا به عنوان یکی از قوانین مترقی یاد کرد و گفت: متاسفانه نتوانسته‌ایم از قانون هیئت‌امنایی استفاده مناسبی داشته باشیم و هیئت‌های امنا فقط منحصر به مسائل مالی و اداری شده‌اند در حالی که نقش آنها در سیاستگذاری، حل مشکلات دانشگاه‌ها، دیده‌بانی و کمک گرفتن از جامعه برای پیشبرد اهداف دانشگاه‌ها بسیار مهم است.
دکتر هاشمی تصریح کرد: قانون هیئت امنایی در دولت مخالفان جدی داشته و برخی دوستان در دولت به‌ویژه اقتصادیون، علاقه‌ای به مستثنی کردن دانشگاه‌ها از سایر دستگاه‌های اجرایی ندارند و وزرای بهداشت و علوم در جلسات هیئت دولت باید مراقب باشند که آیین‌نامه یا قانونی که اختیارات هیئت‌های امنا را محدود می کند، تصویب نشود.
وزیر بهداشت ضمن تقدیر از مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب قانون هیئت‌های امنا با وجود برخی مخالفت ها، اظهار داشت: امیدواریم که هیئت‌های امنا در دولت دوازدهم نیز در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رسالت اصلی خود را ایفا کنند.
دکتر هاشمی تاکید کرد: اختیارات دانشگاه‌های علوم پزشکی باید افزایش یابد و اختیارات مرکز حتی شورای گسترش به محیط منتقل شود البته در طرح آمایش سرزمینی می توانیم بسیاری از اختیارات را به هیئت‌های امنا مناطق یا استانها منتقل کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به نقش هیئت‌های امنا در کنترل هزینه های حوزه بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: بنظر می رسد که باید برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها، سقف بودجه ایجاد کنیم و بودجه سالیانه آنها را به آنها را پرداخت کنیم تا خودشان به امورشان بپردازند و از آنها شاخص‌هایی مانند رضایتمندی مردم و بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی را بخواهیم و رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز مجری این اختیارات باشد.
دکتر هاشمی یادآور شد: هیئت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی نقشی مانند مجلس شورای اسلامی دارند و عصاره مدیریت کشور در دهه‌های متمادی هستند بنابراین لازم است که اختیارات را از نظر مالی و اداری به دانشگاه‌ها و بیمارستانها واگذار کنیم و بهبود شاخص‌های کلان حوزه سلامت را از آنها بخواهیم.
وزیر بهداشت در ادامه نقش مجلس در تصویب و تمدید قانون هیئت‌های امنا را بسیار ارزشمند عنوان کرد و در پایان از نقش مهم و ارزنده هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز در اجرای طرح تحول سلامت، تقدیر کرد.

تقدیر هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از رییس مجلس
هیئت امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در اين اجلاس از دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به دلیل همراهی و حمایت از قانون هیئت امنای دانشگاه‌ها تقدیر کردند.
اجلاس سراسري هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و دانشكده هاي علوم پزشكي کشور با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد. در این بیانیه که شامل 7 بند است بر ضرورت پذیرش و معرفی سلامت به عنوان اولویت و دغدغه دولت دوازدهم از سوی رییس جمهور منتخب مردم تاکید شده است.

 

هيئت امنا بايد در انتخاب رييس دانشگاه نقش داشته باشد (دریافت فیلم)
دکتر علي جعفريان در حاشيه اين اجلاس با بيان اينکه مهمترين مشکل هيئت امناي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي نگاه متمرکز به هيئت امنا است گفت: خاصيت اين هيئت اين است که بر اساس شرايط محلي که در آن هستند تصميم بگيرد زيرا استان‌ها و شهرهاي مختلف شرايط متفاوت دارند و به تبع ان دانشگاه‌ها شرايط مختلف دارند اگر بخواهيم کاري کنيم که نقش هيئت‌امنا پررنگ‌تر شود همان‌طور که رييس محترم مجلس در سخنان خوداشاره کردند بايد از اختيار قانوني که دارد درست استفاده کند اولا بايد بپذيرم هيئت‌امنا اختيار دارد و ثانيا به نظر من هيئت‌امنا بايد در انتخاب رييس دانشگاه نقش داشته باشد يعني هيئت امنا بايد رييس دانشگاه را معرفي کند و بعد وزارت بهداشت اقدام و شوراي انقلاب فرهنگي تایید کند به اين صورت هيئت‌امنا به صورت جدي در امور دانشگاه درگير مي‌شود الان در واقع بيشتر نقش حمايتي دارد و اين نقش را هم به طور جدي دارد ولي اگر بخواهد در اداره دانشگاه موثر عمل کند اين دو شرط را بايد فراهم کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالي در خصوص حواشي هفتمين دوره انتخابات نظام پزشکي و انجام نشدن انتخابات به صورت الکترونيک گفت: من مي‌پذيرم که به انتظاري که ايجاد شده بود پاسخ داده نشد و در اينباره نمي‌توانم دفاع کنم در عين حال امکان راي‌گيري حضوري در همه شهرها برقرار بود چيزي که من به عنوان رييس هيئت‌اجرايي تهران مي‌توانم بگويم اين است که انتخابات حضوري با کمترين نقص و بدون اشکال در شمارش انجام شد و نتيجه‌اش کاملا قابل اعتماد است. ابهامي در اين زمينه وجود ندارد و شرايط انتخابات حضوري هم هيچ مشکلي نداشت اينکه راي‌گيري الکترونيک موفق نبود يک عدم موفقيت است و طبيعتا اگر مي‌بود امکان مشارکت بيشتر مي‌شد گرچه تصور نمي‌کنم در نتيجه تغيير خيلي جدي ايجاد مي کرد يعني اين طور نيست که اگر راي‌گيري الکترونيک بود همه مشارکت مي‌کردند. خير! بازهم همه شرکت نمي‌کردند همچنانکه بسياري از افراد زماني که بايد چک مي‌شدند و قرار بود شماره موبايلشان را قطعي کنند اقدام نکردند و شايد بيش از دو سوم اعضا نظام پزشکي اقدام نکردند البته انجام نشدن راي گيري الکترونيک يک انتظار پاسخ داده نشده است ولي اعتقادي ندارم به اينکه در نتيجه انتخابات تاثير گذاشته ضمن اينکه اين موضوع که بايد حق کساني هم که آمده‌اند را در نظر گرفت و نمي‌توان به راحتي درباره ابطال صحبت کرد البته تصميم‌گيري به عهده هيئت‌مرکزي است و قانون مي‌گويد آنها بايد نتيجه انتخابات را نهايي کنند ما هم به عنوان هيئت‌اجرايي مسير قانوني را عمل کرديم و فکر هم مي‌کنيم به بهترين صورت عمل کرديم.

تنظيم: مهدي گلپايگاني 

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

از فوق العاده ويژه چه خبر

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *