مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور رییس دانشگاه

افتتاحیه سومین همایش ایمونولوژی، آسم و آلرژی و آیین رونمایی از کتاب جامع آسم برگزار شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم افتتاحیه سومین همایش ایمونولوژی، آسم و آلرژی و آیین رونمایی از کتاب جامع آسم، انتظار از متخصصین رشته ایمونولوژی را ارائه خدمات به‌روز و در سطح جهانی برای خدمت گیرندگان این حوزه معرفی کرد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراسم افتتاحیه سومین همایش ایمونولوژی، آسم و آلرژی و آیین رونمایی از کتاب جامع آسم از ساعت 19 روز سه‌شنبه 26 بهمن 95 در تالار خلیج‌فارس هتل اسپیناس آغاز شد.

سخنرانی دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر جعفریان در ابتدای سخنان خود ضمن خیرمقدم به مهمانان سومین همایش ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش به‌خصوص جناب آقای دکتر معین که تلاش زیادی کردند تا این همایش برگزار شود و همچنین از حمایت‌های مرکز طبی کودکان - که جایی است که این رشته در آن شکوفا شد - تشکر می‌کنم؛ همچنین یاد استاد بزرگوارمان جناب دکتر فرهودی که به‌واقع حق استادی بر همه ما دارند را گرامی می‌داریم.
وی با اشاره به اینکه ایمونولوژی رشته‌ای است که خیلی زود ارتباط بین علوم پایه و بالینی در آن برقرار شد؛ گفت: ایمونولوژی آنجایی که به بالین مرتبط است؛ اتصال خیلی نزدیک پیدا کرد و شاید حدود 50 سال است که این اتفاق افتاده است.
رئیس دانشگاه افزود: شاید بعضی از دوستان بدانند که رشته تخصصی من پیوند است و ارتباط خانوادگی با این رشته دارم و همه ما می‌دانیم موفقیت پیوند، محصول رشته ایمونولوژی است و نه تکنیک به‌تنهایی و اهمیت بحث ایمونو ساپریشن بسیار بیشتر از توسعه تکنیکی بود.
وی با اشاره به اینکه همین موضوع در آسم و آلرژی هم دیده می‌شود؛ گفت: ارتباط نزدیک بین این رشته‌ها با درمان بیماری‌ها محسوس است که به وجود آمدن این ارتباط در خیلی رشته‌های دیگر جزء نقاط ضعف ماست.
دکتر جعفریان با بیان اینکه شاید الگوی بیماری‌های آلرژیک ما با دنیا تفاوت داشته باشد؛ گفت: شاید یکی از کارهایی که دوستان ما می‌توانند انجام دهند تولید شواهدی است که بتواند به کنترل بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن کمک کند.
وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن حیطه تخصصی دانش‌ها در دوره حاضر گفت: به نظر می‌رسد پس از سال‌ها (specialization) که منجر به تخصصی شدن علوم و عمیق شدن دانش متخصصین شد؛ همگرایی خوبی در علوم در حال اتفاق است که نشان می‌دهد رشته‌های مختلف نیاز دارند باهم کار کنند و این مسئله می‌طلبد که نگاهی مجددی به نحوه توسعه علوم داشته باشیم.
رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه انتظار ما این است که همکاران ما در این رشته درمان به‌روز برای مردمی که نیاز به این درمان دارند فراهم کنند گفت: انتظار این است که در همه فیلدهای درمانی مربوط به ایمونولوژی آن چیزی که موردنیازمان است را به سطح دنیا برسانیم، چه در درمان آلرژی و آسم و چه در موضوعاتی مثل نقص ایمنی و پیوند و ...؛ همچنین امیدوارم از فرصت چنین همایش‌های خوبی برای به اشتراک گذاشتن معلومات، انتقال تجربیات و درنهایت استفاده برای سلامت مردم که اولویت اول همه ماست استفاده کنیم.
وی در خاتمه گفت: از همه مدعوین به‌خصوص میهمانان خارجی تشکر می‌کنم و امیدوارم همایش خوبی در پیش رو داشته باشید.

سخنرانی دکتر معین، رئیس همایش

در بخش دیگری از این مراسم دکتر مصطفی معین رئیس همایش در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت ایام فاطمیه و درگذشت استاد جواهرتراش با اشاره به تاریخچه برگزاری این همایش گفت: اولین دوره این همایش در سال 84 (2005) و دومین دوره در سال 91(2013) برگزارشده است و این سومین دوره برگزاری این همایش است که از همین فرصت استفاده می‌کنم و از همه همکارانم در مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن آسم و آلرژی، از دبیران علمی و اجرایی همایش و از حمایت‌های دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکر می‌کنم.
وی در ادامه طی سخنانی به بررسی جایگاه رشته ایمونولوژی در بین سایر علوم و رشته‌ها و سهم تولیدات علم این رشته در سطح کشور، منطقه و دنیا پرداخت.
رئیس سومین همایش ایمونولوژی، آسم و آلرژی در خاتمه سخنان خود با ابراز امیدواری از اینکه این همایش بتواند به همه اهداف خود برسد؛ گفت: امیدوارم این کنگره بتواند در زمینه‌های مختلفی که تعریف‌شده است، به اهداف خود برسد و بتواند گامی در نزدیک شدن دانشمندان مختلف این رشته در کشور و دنیا بردارد.

سخنرانی دکتر مریم محلوجی راد، دبیر علمی همایش
در ابتدای این مراسم دبیر کمیته علمی همایش با گرامیداشت یاد دکتر جواهرتراش به ارائه گزارش از روند برگزاری همایش پرداخت.
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار بخش‌های پژوهشگران جوان و پرستاران را برای این همایش در نظر گرفتیم؛ گفت: در مرحله بعدی پس از بررسی رزومه دانشمندان برجسته این رشته از سراسر دنیا، 30 تن به این همایش دعوت شدند که 12 تن از این دانشمندان برجسته در این همایش شرکت خواهند کرد.
دکتر محلوجی راد با اشاره به اینکه فراخوان مقاله برای این همایش در دو مرحله انجام شد؛ افزود: 290 مقاله علمی پژوهشی از طریق سامانه این همایش دریافت شد که طی 15 روز، پروسه داوری توسط 140 داور انجام و تعداد داوری‌های تکمیل‌شده 550 مورد بود.
دبیر کمیته علمی همایش در خاتمه سخنان خود برگزاری کارگاه‌های آموزشی مربوط به علوم پایه و بالینی، پژوهشگران جوان، پرستاری و کارگاه آموزش خانواده را ازجمله برنامه‌های جنبی این همایش برشمرد و گفت: برنامه ملاقات با استاد، تجلیل از اساتید پیشکسوت، تجلیل از مقام دکتر جواهرتراش و تجلیل از پژوهشگران جوان از دیگر برنامه‌های جنبی این همایش است که در روزهای آتی برگزار خواهد شد.

آئین رونمایی از کتاب جامع آسم

آئین رونمایی از کتاب جامع آسم که تنها کتاب تألیفی در مورد آسم به زبان فارسی است؛ بخش دیگر این مراسم بود که در ابتدای این بخش دکتر معین با اشاره به انگیزه‌های تألیف و معرفی بخش‌های مختلف این کتاب؛ گفت: این کتاب در 10 فصل شامل 79 مقاله از 69 مؤلف تدوین‌شده است.
بخش بعدی آئین رونمایی، تجلیل از خانواده‌های استادان دکتر ابوالحسن فرهودی، دکتر عباس شفیعی و دکتر حسن فرسام بود که با اهدای لوح تقدیر از خانواده این استادان بزرگ تجلیل شد.
در حاشیه مراسم تجلیل، دکتر معتمدی، همسر دکتر فرهودی در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش گفت: خدا را شکر می‌کنم که چیزی که دکتر فرهودی همیشه به دنبال آن بود با جدیت پیگیری می‌شود و این مسئله آرزوی همسرم بود و خوشحالم که آرزوی همسرم برآورده شد.
توضیح اینکه سومین همایش بین‌المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی از 27 تا 29 بهمن 95 در تالار همایش‌های امام خمینی (ره) مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

خبر: میر حامد حسینی
عکس: جمشید ربیعی

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *