مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

افتتاحیه سی و سومین همایش بین المللی بیماری های کودکان و نوزدهمین همایش پرستاری کودکان

سی و سومین همایش بین المللی بیماری های کودکان و نوزدهمین همایش پرستاری کودکان به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مرکز طبی کودکان، سی و سومین همایش بین المللی بیماریهای کودکان و نوزدهمین همایش پرستاری کودکان روز پنجشنبه 29 مهر ماه 1400 به صورت مجازی و با پیام ویدیویی دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه به طور رسمی افتتاح شد.
در این پیام دکتر قناعتی ضمن اعلام افتتاح سی و سومین همایش بین المللی بیماری های کودکان و نوزدهمین همایش پرستاری طب کودک اظهار کرد: کودکان به عنوان بزرگان جامعه آینده؛ سرمایه های عظیم کشور ما و هر کشور دیگری هستند و حفظ سلامت و ارائه خدمات سلامت به آنها امری بسیار مهم هست و ان شاءالله با توفیقاتی که از لحاظ علمی در جهان حاصل می شود و در ایران انعکاس پیدا می کند این امر محقق می شود.
وی تصریح کرد: ما نه تنها به خوبی از علم نوین دنیا تقلید کردیم بلکه آن را متناسب با شرایط خودمان تغییر دادیم و توانستیم انعکاس این علم را به دنیا ارائه کنیم.
آنچه که با همکاران عزیز دانشگاه علوم پزشکی تهران و بعضا با دانشگاه های دیگر تبادل می کنیم، می بینیم که این تغییرات به وضوح بر نحوه سلامت کودکان و طول عمر آنها اثر گذار بوده است.
دکتر قناعتی افزود: حقیقتا ارزش یک انسان ارزش بسیار بالایی است و ارزش معنوی نجات جان یک انسان همانطور که در روایات آمده است اهمیت بسیار زیادی دارد؛ کسی که یک نفر را نجات بدهد همه جهانیان را نجات داده است بحث بسیار عمیق معنوی و فلسفی دارد.
امیدوارم همکاران در این همایش ها با کاربردی کردن علم نافع، استاندارد و به روزسازی درمان بیماری های رایج در جامعه پزشکان کودکان کشور اثرگذار باشد. امیدوارم بازخورد این همایش در جامعه پزشکان کودکان کشور اثر گذار باشد و با تلاش شما روز به روز درخشندگی ما در جهان بیشتر شود.
سپس دکتر عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در پیامی ویدیویی اظهار کرد: بدون شک کودکان سالم امروز ضامن یک جامعه پویا و سالم در فردا هستند. به لطف خدا و همت همه کارکنان سلامت، شاخص های مرتبط با سلامت مادران و کودکان بعد از انقلاب اسلامی بهبود پیدا کرده است ولی همچنان در بخش قابل توجهی در دنیا شاهد نزول این شاخص ها هستیم و برخی از مناطق کشور نیز همچنان از دسترسی به خدمات عادلانه سلامت ممکن است به دور باشند که می تواند پیامدهایی را برای بخشی از جامعه اطفال در ایران و سایر بخش های دنیا مهیا کند.
دکتر عبادی افزود: در پاندمی کووید 19 علیرغم اینکه کودکان کمتر از بزرگسالان در معرض خطر بودند و هستند اما سایر تبعات ناشی از تغییر در سبک زندگی و عدم حضور در تعاملات اجتماعی و داشتن آموزش پویا از ابعاد دیگر منجر به صدمه کودکان شده است؛ متاسفانه سلامت روان و خشونت های خانگی می تواند در آینده یک جامعه پویا موثر باشد.
وی تصریح کرد: بر اساس مسئولیت اجتماعی سیستم سلامت ضرورت دارد که حضور ما علاوه بر بیمارستان ها و خانه های سلامت در بخش های دیگر اجتماع نیز فعال باشد؛ خانواده بزرگ پرستاری ایران بالغ بر 205 هزار پرستار می توانند در نقش والدین و در نقش یک شهروند با حضور در انجمن اولیا و مربیان مدارس به بخش اول سلامت که پیشگیری و ارتقای سواد سلامت مردم است کمک شایانی کند.
دکتر عبادی در ادامه گفت: پیشنهاد می کنم تمرکز ما بر توسعه کار گروهی بین پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان باشد که علاوه بر هم افزایی در خدمات سلامت منجر به شادابی و ایجاد یک محیط کارا خواهد شد. حضور مشترک پرستاران و پزشکان در این همایش نیز می تواند نماد یک کار ارزشمند تیمی باشد.
توجه به مراقبت های تسکینی و سایر ابعاد سلامت، علاوه بر سلامت جسمانی، توجه به سلامت روانی کودکان به ویژه کودکان در معرض خطر یکی از وظایف جدی ای است که کمتر به آن توجه شده است. خوشبختانه در حوزه معاونت پرستاری در سال های گذشته با تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه مراقبت تسکینی و تدوین دستورالعمل های مرتبط با مراقبت های تسکینی کودکان و همچنین انجام مطالعات پایلوت برای راه اندازی کلینیک های تخصصی با توسعه زیرساخت ها، فضای مناسبی برای ارائه خدمات بهینه به این کودکان آسیب پذیر فراهم شده است.
امیدوارم در این همایش با هم افزایی و اشتراک دانش و استفاده از مراقبت پرستاری مبتی بر شواهد کمک کنیم علاوه بر افزایش دانش در برنامه مراقبتی با دانش به روز حداکثر کارایی را داشته باشیم و ضمانت کنیم نسل سالم را برای فردایی پویا و شاداب.
در ادامه دکتر محمودرضا اشرفی محورهای همایش را اعلام و از برنامه های علمی امسال سخن گفت.
دکتر محمودرضا اشرفی دبیر علمی همایش بیماری های کودکان اظهار کرد: به یاری خدا همایش بین المللی بیماری های کودکان و نوزدهمین همایش پرستاری از 29 مهر ماه 1400 در دو بخش و به صورت مجازی آغاز شد که از 8 صبح تا 7 شب ادامه دارد.
36 پانل علمی در این همایش برنامه ریزی شده است که بیش از 250 سخنران از اساتید سراسر کشور در این همایش شرکت خواهند داشت. برنامه هایی از رشته های فوق تخصصی نظیر مراقبت های ویژه کودکان، اورژانس های کودکان، واکسیناسیون و شیر مادر، بیماری های شایع، کووید 19 و بیماری های اطفال برنامه ریزی شده است.
به منظور گرامیداشت اساتید پیشکسوت و شهید طب کودکان سالن های مجازی با نام این افراد نام گذاری شده است.
امیدوارم همایش امسال نیز همچون سال های گذشته مفید باشد و در تشخیص و درمان بیماری های کودکان برای پزشکان و خانواده ها موثر باشد.
دکتر بدو نیز اظهار کرد: با افتخار برگزاری همایش بین المللی بیماری های کودکان را اعلام می کنم، این همایش به صورت مجازی از 29 مهر تا 2 آبان و همچنین 6 و 7 آبان ماه در شش روز برگزار می شود و عناوین مهم بیماری کودکان مورد بحث قرار می گیرد. یکی از مهم ترین مباحث این همایش بحث کووید و واکسیناسیون کودکان خواهد بود. پیشگیری از بیماری های کودکان و اختلالاتی که کودکان می توانند با آن در ارتباط باشند در این همایش مورد بحث قرار خواهد گرفت. صرع کودکان و تاخیر تکاملی، بیماری های کلیه، اورژانس های غدد کودکان، بیش فعالی، تازه های احیای قلبی ریوی، تروما در کودکان، یبوست و تهویه مکانیکی، اختلالات خواب کودکان، جراحی های کودکان و اختلالات تنفسی کودکان و ... از دیگر مباحث علمی این همایش خواهد بود. مباحث متعددی نیز در همایش پرستاری کودکان برنامه ریزی شده است که انشالله رضایت همکاران شرکت کننده را به دنبال داشته باشد.
دکتر بدو در پایان از تلاش های رئیس همایش، دبیران علمی همایش بیماری های کودکان و پرستاری کودکان و همچنین همه عوامل اجرایی که برای برگزاری هرچه بهتر این همایش تلاش می کنند تشکر و قدردانی کرد.
دکتر بگجانی، هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه و دبیر علمی همایش پرستاری نیز اظهار کرد: نوزدهمین همایش پرستاری کودکان به دلیل شیوع بیماری کووید 19 متفاوت تر از هر سال و به صورت وبینارهای جدا ولی پیوسته در 6 روز از 29 مهر الی 2 آبان  و 6 و 7 آبان ماه 1400 سال جاری برگزار خواهد شد.
در هر روز سه وبینار دو و سه ساعته در یک سالن برگزار خواهد شد که به صورت سخنرانی توسط اساتید ملی و بین المللی داخل و خارج از ایران در قالب پانل برگزار می شود.
در کل 18 وبینار با عناوینی همچون اورژانس و تروما، پیس میکر در اطفال، تله نرسینگ، مراقبت معنوی، مراقبت تسکینی و سوگ، خطاهای مراقبتی، واکسیناسیون، خودمراقبتی، NIDCAP ، پرسپتورشیپ ، گزارش نویسی، حقوق کودکان بیمار و مسائل قضایی، Evidence based practice in pediatric nursing، هم افزایی آموزش و بالین، بازی درمانی در کودکان و آثار همه گیری کودکان برای همایش پرستاری برنامه ریزی شده است.
وی افزود: امسال محورهای همایش کرونا، آموزش مجازی، خطاهای مراقبتی، اورژانس و تروما، تازه های مراقبت پرستاری، چشم اندازهای نوین پرستاری، توانبخشی و چالش های کار پرستاران در بیمارستان های کودکان است.

لیلا  یوسفی
تهیه کننده:

لیلا یوسفی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *