مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

افتتاح رسمی بخش و آی سی یو پیوند کبد و جراحی کبد و مجاری صفراوی بیمارستان امام خمینی با حضور وزیر بهداشت

بخش و آی سی یو پیوند کبد و جراحی کبد و مجاری صفراوی بیمارستان امام خمینی روز چهارشنبه 13 آبان 94 با حضور وزیر بهداشت به‌صورت رسمی افتتاح شد.

گالری عکس
بخش و آی سی یو پیوند کبد و جراحی کبد و مجاری صفراوی بیمارستان امام خمینی روز چهارشنبه 13 آبان 94 با حضور وزیر بهداشت به‌صورت رسمی افتتاح شد.
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت پس از بازدید از این مرکز در گفتگو با خبرنگاران گفت: بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی با 4 تخت ای سی یو و 16 تخت بستری دومین مرکز مهم پیوند کبد کشور است و سالانه 100 پیوند کبد در این مرکز انجام می‌شود.
وی افزود: البته در شیراز بیش از این تعداد، پیوند انجام می‌شود ولی بیمارستان امام خمینی با همین 100 پیوند کبد نسبت به مراکز مشابه در منطقه و دنیا پیشتاز است.
وزیر بهداشت بابیان اینکه پیوند پانکراس و کبد نیازمند فضای مناسبی است تصریح کرد: جراحان مجربی در حوزه پیوند کبد فعالیت دارند که اگر فضای مناسبی در اختیارشان قرار گیرد حتماً رشد بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.
وی با مقایسه وضعیت پیوند کبد در کشور و منطقه گفت: به‌طور کلی ازنظر آموزشی و نیروی تخصصی خوشبختانه شرایط خوبی داریم درحالی‌که کشورهای منطقه ازنظر هتلینگ وضعیت مناسبی دارند ولی عمدتاً پزشکانشان وارداتی هستند امیدوارم به‌تدریج فضای درخورشان بیماران و پزشکان عزیز و متخصصانی که از کشورهای منطقه برای آموزش به اینجا می‌آیند فراهم شود.
دکتر هاشمی مهم‌ترین مسئله پیوند کبد را محدودیت دسترسی بیماران به این مراکز خواند و افزود: پیوند کبد در بیمارستان‌های آموزشی همه استان‌ها انجام نمی‌شود امیدواریم بتوانیم مراکز بیشتری را تجهیز کنیم که مردم مجبور نباشند به دو و سه مرکز استان مانند شیراز و تهران مراجعه کنند.
وزیر بهداشت با اشاره به عدم تعهد بیمه‌ها در بخش هتلینگ و بستری بیماران پیوندی گفت: متأسفانه باوجوداینکه بیمه‌ها قول دادند هزینه‌های هتلینگ و بستری بیماران پیوندی را بپردازند، بیش از 10 ماه است که از آن زمان می‌گذرد ولی هنوز این اتفاق نیافتده است.
وی افزود: هزینه پیوند کبد در خارج از کشور بیش از 400-500 هزار دلار است درحالی‌که در کشور با هزینه بسیار کمتری انجام می‌شود که دولت آن را تأمین می‌کند ولی بیماران در زمینه داروهای پس از عمل و هتلینگشان نیازمند حمایت بیمه‌ها هستند.
دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرسش خبرنگاری مبنی بر تجمیع بیمه‌ها و تحریک گروه‌های اجتماعی کارگری گفت: تصمیم‌ها در این زمینه نباید احساسی باشد. باید علمی و عقلانی با این موضوع برخورد شود چراکه نهایتاً دانش و تجربه به مدد ملت‌ها می‌آید؛ مطمئناً این موضوع از قالب احساس خارج می‌شود و همگان به قانون و تصمیم‌های مجلس و دولت تمکین می‌کنند. البته بخشی از حواشی این موضوع مربوط به اطلاع‌رسانی‌های نادرست از برخی مسیرهاست.
وزیر بهداشت تأکید کرد: آنچه در زمینه تجمیع بیمه‌ها اتفاق می‌افتد اینکه حق بیمه مردم در هر یک از صندوق‌ها در یک صندوق جمع‌آوری‌شده و دستگاه مربوطه نسبت به آن نظارت می‌نماید.
وی افزود: وزارت بهداشت و درمان نیز باید دخل‌وخرج خود را بداند و آنقدری هزینه ایجاد کند که بتواند منبع آن را تأمین نماید. این موضوع بسیار ساده است و مطلب دیگری غیرازاین نیست.
دکتر هاشمی بابیان اینکه مراکز تأمین اجتماعی در اختیار این سازمان خواهد بود افزود: وزارت بهداشت غیر از 100 بیمارستان آموزشی، 470 بیمارستان دیگر دارد که می‌تواند این 470 بیمارستان را در اختیار تأمین اجتماعی قرار دهد. در حقیقت با تجمیع بیمه‌ها، قدرت خرید و چانه‌زنی افزایش و نظارت بر تجویز داروها، اقدامات پاراکلینیکی و جراحی‌ها نیز بیشتر می‌شود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه صنعتی است که بیش از یک‌صد سال قدمت دارد و ازنظر علمی و تجربه بشری در اکثر کشورهای دنیا این رویکرد اجراشده است باید دید کشورهای موفق در این زمینه چگونه عمل کرده‌اند و از تجربیات آنها استفاده کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه اجازه افزایش قیمت دارو در نیمه دوم سال را نداده‌ایم افزود: هیچ‌گونه افزایش قیمتی اتفاق نیافتده اگر گزارشی در این زمینه‌دارید ارائه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شود.
دکتر هاشمی بابیان اینکه پس از برداشته شدن تحریم‌ها با قطع دست واسطه‌ها حتماً در تجهیزات و دارو می‌توانیم کاهش قیمت داشته باشیم افزود: قطعاً دلال‌هایی که در طول سالیان طولانی وارد کسب‌وکار در این حوزه شده‌اند را حذف خواهیم کرد هرچند که کار سختی است اما باید فرصت حضور کمپانی‌ها به‌تدریج فراهم شود که همانند اکثر نقاط دنیا بدون حضور واسطه‌ها وارد بازار ایران شوند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: البته نیاز کشور به واردات دارو بیش از 4-5 درصد است ولی این رقم 40 درصد اعتبار کل بازار دارویی را در بر می‌گیرد که بایستی مواد اولیه را هم به آن اضافه کرد به نظر می‌رسد در آینده استقبال خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران صورت گیرد که لازمه آن آرامش داخلی است تا سرمایه‌گذاران به این امر تشویق شوند.
راه‌اندازی پیوند پانکراس در آینده نزدیک
دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه و رییس بخش پیوند کبد و جراحی کبد و مجاری صفراوی بیمارستان امام خمینی نیز در خصوص راه‌اندازی این بخش گفت: پیوند کبد بیمارستان امام خمینی از سال 1380 به‌عنوان دومین بخش پیوند کبد در کشور شناخته می‌شود که از امروز با بخش و ای سی یو مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وی از انجام پیوند پانکراس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همه اعمال جراحی کبد، مجرای صفراوی و پانکراس و همچنین پیوند کبد در این بخش انجام می‌شود و امیدواریم تا آخر امسال پیوند پانکراس را نیز راه‌اندازی کنیم.
دکتر جعفریان بابیان اینکه بیش از 600 پیوند کبد در کشور انجام می‌شود افزود: طبق برآوردهای انجام‌شده نیاز کشور بین یک هزار تا یک هزار و 500 پیوند در سال است.
رییس دانشگاه تصریح کرد: سال گذشته در بیمارستان امام خمینی 88 پیوند کبد انجام شد که پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به راه‌اندازی ای سی یو تخصصی این رشته به 100 پیوند برسد.
وی یادآور شد: در دنیا مراکزی که بتوانند بیش از 100 پیوند در سال انجام دهند تعدادشان زیاد نیست در حقیقت بیش از 100 پیوند در سال نشان دهنده قابلیت‌های بیمارستان و مرکزی است که این خدمت را ارائه می‌دهد.
دکتر جعفریان با بیان اینکه پیوند رشته جوانی است که هر روز نکات جدیدی آموخته می‌شود افزود: همزمان با افتتاح این بخش سومین کنگره پیوند کبد و جراحی کبد و مجرای صفراوی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز برگزار می‌شود که در آن تعدادی از دانشمندان برجسته مراکز معتبر پیوند کبد امریکا و همکارانی از دانشگاه‌های تهران، شیراز و سایر شهرهای کشور حضور دارند تا تبادل اطلاعات صورت گیرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

سومین کنگره هپاتوپانکراتیکوبیلیاری و پیوند کبد تهران آغاز بکار کرد
کلمات کلیدی
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

3 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

با تشکر و خسته نباشید به دکتر جعفریان و تیم بیوند کبد و ارزوی موفقیت ایشان. خواهشمندم در نظر بگیرید که تنها امار الای بیوند یا هر روش درمانی دیگری دلیل برتری تیم درمانگر در سطح دنیا یا منطقه نیست بلکه نتایج درمان از نظر کیفی و شانس بقا بیماران و کیفیت زندگی بیماران بعد از بیوند معیار مهمتری از امار کمی است. همچنین میزان نواوری های علمی و تلاش برای بهبود کیفیت درمان معیار دقیق تری برای سنجش برتری علمی نسبت به دیگر مراکز یا دیگر کشورها می باشدو به هر حال ارزوی موفقیت شما و تیم همکارتان را دارم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با سلام استاد ارجمند جناب آقای دکتر جعفریان شما مایه افتخار ما هستین خدا قوت پاینده باشید

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

ضمن سپاس از اساتید، کاش دکتر جعفریان ویا دکتر هاشمی عزیز کمی هم در این مورد صحبت می کردند که آیا توسعه مراکز پیوند کبد و کلیه و غیره در شرائط فعلی اولویت بهداشتی درمانی کشور است؟ اگر هستند مرز این توسعه کجا است. یعنی تا کجا باید در این مسابقه انجام اقدامات گرانقیمت وابسته به فناوریهای پیشرفته باید با کشورهای ثروتمند جهان مسابقه را ادامه دهیم و از رسیدن به سایر اولویت های بهداشتی درمانی صرف نظر نمائیم؟

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *