مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

اولین جلسه نظام ارجاع با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

دکتر کریمی، رئیس دانشگاه استقرار برنامه نظام ارجاع طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در تهران را موضوعی مهم خواند که باید مجزا از سایر نقاط کشور به آن پرداخته شود.

گالری عکس

در اولین جلسه برنامه استقرار نظام ارجاع که روز دوشنبه 19 آذر 97 در اتاق شورای ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه، دکتر دلاوری معاون بهداشت، دکتر رضایی معاون درمان، دکتر مرعشی مدیر فناوری اطلاعات، دکتر تأملی قائم مقام و معاون فنی معاون بهداشت، نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گر و مدیران معاونت درمان حضور داشتند.
دکتر کریمی استقرار برنامه نظام ارجاع طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در تهران را موضوعی مهم خواند و گفت: این موضوع یکی از خواسته‌های مورد تأکید وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌ها بود. البته در بحث نظام ارجاع باید تهران از سایر نقاط کشور مجزا دیده شود و ازاین‌رو مسئله هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران که مسئولیت بهداشت و درمان استان تهران را عهده‌دار هستند، نیاز است در دستور کار جلسه کلان منطقه تهران دیده شود.
دکتر رضایی با اشاره به دستور اولین جلسه کمیته دانشگاهی نظام ارجاع افزود: شاید بتوان گفت، نظام ارجاع یکی از مهم‌ترین حلقه‌های گمشده نظام سلامت در چند دهه اخیر است. خوشبختانه این برنامه در راستای قانون ششم توسعه از سوی ریاست محترم جمهور و همچنین در سیاست‌های راهبردی وزارت بهداشت دیده‌شده است و انتظارات زیادی را از آن داریم. امیدواریم بسیاری از مشکلات که امروز متوجه حوزه سلامت کشور است از طریق اجرای صحیح برنامه نظام ارجاع مرتفع شود. ما کار را در سطح دانشگاه طبق دستورالعمل وزارت متبوع آغاز می‌کنیم و موانع و مشکلات احتمالی را به آن‌ها انعکاس می‌دهیم.
وی، تقدم پیشگیری بر درمان را یکی از اصول مهم حوزه سلامت خواند و افزود: بر این اساس مسئولیت اصلی برگزاری کمیته دانشگاه نظام ارجاع بر عهده معاونت بهداشت و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه است و ما نیز در معاونت درمان با ایشان در پیشبرد امور همکاری می‌کنیم.
معاون درمان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را در بحث مدیریت منابع چگونگی کنترل تقاضاها عنوان کرد و گفت: در اجرای برنامه نظام ارجاع با پیشگیری از تقاضای القایی این امر محقق می‌شود. همچنین محدودیت منابعی چون امکانات درمانی پیشرفته و بهره‌گیری از افراد متخصص از دیگر چالش‌هایی هستند که امیدواریم با اجرای این برنامه بتوانیم در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات به‌خوبی آن را مدیریت کنیم.
دکتر دلاوری در این خصوص گفت: مهم‌ترین مسئله در بحث نظام ارجاع ترسیم نقشه جامع ارجاع است به‌گونه‌ای که همه عوامل مؤثر و کلیدی همزمان در آن دیده و چاره‌جویی شود.
وی موضوع نظام پرداخت را مهم‌ترین نکته در اجرای نظام ارجاع خواند و گفت: حضور بیمه‌ها در کمیته دانشگاهی نظام ارجاع بسیار حائز اهمیت است چراکه بیمه قرار است پول دهد و ما باید خدمت ارائه دهیم.
دکتر مرعشی نیز در خصوص اقدامات انجام شده توسط مدیریت فناوری دانشگاه در خصوص طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز برای اجرای نظام ارجاع در بیمارستان‌های تحت پوشش توضیحاتی داد.
دکتر میرزایی رییس اداره آمار و مدارک پزشکی معاونت درمان به توضیح در خصوص دستورالعمل نظام ارجاع بیماران از سطح یک به دو و سطوح بالاتر پرداخت و گفت: موضوع نظام ارجاع اولین بار در سال 91 با بحث پزشک خانواده طرح شد. برای اجرایی شدن این برنامه نیاز به راهبردهایی چون هماهنگی سطوح مختلف، تأمین زیرساخت‌های مالی، فرهنگ‌سازی، استقرار نظام ثبت اطلاعات الکترونیک، توانمندسازی پزشکان عمومی سطح اول ارائه خدمت و جلب همکاری پزشکان متخصص برای خدمات ناب است.
خبرنگار و عکاس: باهو

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو