مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

بازدید رئیس دانشگاه از مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه

دکتر حسین قناعتی در بازدید از مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه و گفتگو با رئیس و همکاران این مرکز، بر اهمیت تصمیم‌گیری مبتنی برشواهد در دانشگاه تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در بازدید از مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه در 22 فروردین 1401، دکتر قناعتی پس از شنیدن گزارش عملکرد این مرکز، مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه را به  GPS دانشگاه تشبیه کرد و گفت: اگر دوستان کارشان را درست انجام دهند و نتایج پژوهش های آنان به صورت عملیاتی دربیاید؛  کمک می کند دانشگاه راه درست را بپیماید و به مقصود خود برسد.   
رئیس دانشگاه، تمامی چالش های دانشگاه به لحالظ اجرایی و فنی را با استفاده از شواهد علمی تولید شده در این مرکز قابل بررسی  دانست و گفت: انچه به عنوان راهنما و دستورالعمل در این مرکز ارایه می شود اگر مورد استفاده قرار گیرد می تواند به ارتقا سطح دانشگاه کمک کند.
دکتر قناعتی بر توانمندسازی و افزایش نقش مرکز تحقیق و توسعه دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید جایگاه R&D را تقویت کرد و به معاونان خود توصیه می کنم در فعالیت های خود از کمک این مرکز استفاده کنند.
رئیس دانشگاه، پس از شنیدن اقدامات انجام شده در زمینه تدوین برنامه عملیاتی چهارساله دانشگاه، تاکید کرد: شیوه مدیریتی این دوره دانشگاه، مسطح است و معتقدم همه ارکان دانشگاه، خود را نسبت به یکدیگر متعهد بدانند. براین اساس، برنامه عملیاتی چهارساله دانشگاه را با برنامه های پیشین تطبیق دهید که در راستای تکمیل برنامه های قبلی باشد و موازی کاری نشود. همچنین این برنامه را  برای همه گروه ها و اعضای هیئت علمی ارسال کنید و از آنان بخواهید نظرات خود را اعلام کنند که درصورت نیاز مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
دکتر قناعتی، بر رصد و پایش سیستماتیک اجرای نتایج پروژه های این مرکز، در واحدهای مختلف دانشگاه تاکید کرد و گفت: باتوجه به زحمات بسیاری که برای انجام هر پروژه متقبل می شوید لازم است رصد کنید شواهد علمی تولید شده تاچه اندازه در واحدها مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس دانشگاه در پاسخ به دکتر علیرضا همتی یکی از اعضای هیئت علمی مرکز که از ایشان خواست تصویر ذهنی خود را به عنوان رئیس بیان کند تا برمبنای آن برنامه های آینده نگر دانشگاه تدوین شود گفت: هدف اصلی دانشگاه آموزش دانشجویان و نیروی انسانی توانمند است براین اساس معتقدم اموزش پزشکی عمومی و سایر دوره ها باید براساس علم نافع و شواهد علمی، مورد بازنگری قرار گیرد.  
دکتر قناعتی بر انجام پژوهش نافع و کاربردی تاکید کرد و گفت: تولید تکنولوژی های پیشرفته برایم اهمیت بسیاری دارد باتوجه به اینکه کشورمان بحران خیز است وعمدتا در مسیر زنجیره تامین با چالش مواجه است لازم است توانمندی تولیدات پیشرفته را به دست بیاوریم که نمونه ان تولید واکسن است.
رئیس دانشگاه بار دیگر بر مدیریت مسطح و تفویض اختیار لازم به واحدهای دانشگاه تاکید کرد و گفت:  برقراری عدالت برایم بسیار مهم است. اگر امکانات، عادلانه توزیع شود افراد می توانند راه خود را پیدا کنند و به پیشرفت مورد نظر برسند.  
دکتر قناعتی تفکر دینامیک را جز اصول مدیریتی خود دانست و گفت: در تصمیم گیری بر سه اصل قاطعیت در اجرا، انعطاف پذیری در پذیرش اشتباهات و توجه به عنصر زمان در تصمیم گیری به هنگام تاکید دارم  و معتقدم باید در دانشگاه نگاه اینده نگر داشته باشیم تا بتوانیم چالش های پیش رو را پیش بینی و با برنامه ریزی برطرف کنیم.
رئیس دانشگاه، در پایان سخنان خود، جایگاه دانشگاه را الگوسازی دانست و گفت: باتوجه به جایگاهی که دانشگاه دارد باید الگوهای خوب و تاثیرگذاری را ارایه دهیم.

شرح فعالیت های مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه
در ادامه، دکتر اکبر فتوحی رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با اشاره به پیشینه این مرکز و نقشی که رئیس پیشین (آقای دکتر مجدزاده)، در ایجاد آن داشته گفت: مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، با هدف توسعه تصمیم گیری و سیاستگذاری آگاه از شواهد در سال 1385 در دانشگاه ایجاد شد.
دکتر فتوحی با اشاره به پروژه های متعددی که در این مرکز درحال انجام است و برخی تصمیم گیری های مهمی که در دانشگاه براساس مطالعات این مرکز انجام شده گفت: معاونت های دانشگاه پروژه هایی را به مرکز سفارش دادند که درحال پیگیری است.
وی افزود: برنامه عملیاتی دانشگاه در معاونت ها، دانشکده ها و بیمارستان ها درحال انجام است که پس از ارایه و بررسی در هیئت رئیسه دانشگاه، اعلام نهایی می شود. مطالعه ساختار ادارات تجهیزات پزشکی، بازنگری آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی و برنامه توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه و بررسی شاخص های فرهنگی نمونه ای از پروژه های متعددی است که در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در این مرکز در حال پیگیری است.
سپس دکتر فاطمه رجبی معاون مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه در نظام سلامت، برنامه های این مرکز را تشریح  کرد و درباره پروژه هایی که انجام و نتایج آن در دانشگاه، ابلاغ و اجرایی شده توضیح داد و گفت: این مرکز براساس ماموریت هایی که برای خود در نظر گرفته، شواهد علمی را برای مسائل مهم دانشگاه تدوین می کند.
سپس دکتر لاله قدیریان، دکتر آزاده سیاری فرد و دکتر حانیه سادات سجادی اعضای هیئت علمی مرکز پروژه های در دست اقدام خود را توضیح دادند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *