مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور رئیس دانشگاه مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید بیمارستان بهرامی برگزار شد

رئیس دانشگاه در مراسمی از تلاش‌های دکتر پیمان صادقی رییس پیشین بیمارستان بهرامی قدردانی و حکم انتصاب دکتر سید یوسف مجتهدی رییس جدید این مرکز را ابلاغ کرد.

گالری عکس
در مراسم تکریم دکتر پیمان صادقی رییس پیشین و معارفه دکتر مجتهدی رییس جدید بیمارستان بهرامی که اول آبان 98 در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، دکتر حسین شعبانی معاون آموزشی بیمارستان بهرامی پیشینه فعالیت این مرکز را از سال 1337بیان کرد و گفت: بیمارستان بهرامی با 60 سال قدمت یکی از مراکز خوش‌نام اطفال است که علاوه بر منطقه شرق و جنوب شرق تهران به دیگر نقاط تهران و استان‌های هم‌جوار خدمت‌رسانی می‌کند.

عامل موفقیت بیمارستان بهرامی؛ بنیه علمی و پشتوانه معنوی
وی بابیان اینکه این مرکز افزون بر حوزه درمان، در زمینه آموزش تخصصی و فوق تخصصی و تربیت پزشک عمومی نیز فعالیت دارد افزود: آنچه باوجود محدودیت‌های مالی، باعث پیشرفت بیمارستان شده بنیه علمی، پشتوانه معنوی و همدلی اعضای این مجموعه است.
دکتر شعبانی در پایان سخنان خود از تلاش‌های دکتر صادقی قدردانی و برای دکتر مجتهدی آرزوی موفقیت کرد و گفت: از دانشگاه انتظار داریم با حمایت‌های بیشتر، بیمارستان بهرامی را برای رسیدن به اهداف آینده یاری کند.

سفری خاطره انگیز به بیمارستان بهرامی

سپس دکتر صادقی رییس پیشین بیمارستان بهرامی بابیان اینکه حضورم در بیمارستان بهرامی سفری محسوب می‌شود که از مهر سال  1385 آغازشده؛ زمانی که به‌عنوان دستیار وارد بیمارستان شدم گفت:  در طول این مسیر دو مسئولیت به من واگذار شد یکی راه‌اندازی بخش روماتولوژی اطفال که امروزه جز مراکز شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی است و دیگری اداره بیمارستان بود که امیدوارم توانسته باشم این وظیفه را نیز به‌خوبی انجام داده باشم.
دکتر صادقی بابیان اینکه معتقدم هیچ کاری انجام نشود مگر اینکه بهترین آن باشد گفت: در این مدت تمام‌وقتم را که مهم‌ترین سرمایه‌ام بود صرف خدمت به بیمارستان کردم. روز اول بدون ادعا به این بیمارستان آمدم و امروز هم بدون ادعا این مسئولیت را ترک می‌کنم.
وی در پایان سخنان خود از یکایک همکاران بیمارستان بهرامی قدردانی کرد و گفت: وظیفه همه ما حمایت از دکتر مجتهدی است که بتواند در دوران مسئولیت خود بیمارستان را به چشم‌اندازی که برای آن پیش‌بینی‌شده برساند.

سرمایه انسانی، مهم‌ترین دلگرمی در پذیرش مسئولیت

سپس دکتر مجتهدی رییس جدید بیمارستان بهرامی، از تلاش‌های دکتر صادقی قدردانی کرد و گفت: افتخار داشتم در معاونت آموزشی، همکاری خوبی با دکتر صادقی داشته بود  که این همکاری نتایج خوبی را به همراه داشت. امسال نیز سه نفر از نفرات برتر دانشنامه تخصصی از این بیمارستان بهرامی بودند.
وی بابیان اینکه بیمارستان بهرامی مرکز آموزشی و درمانی است که باید برای پژوهشی شدن آن نیز تلاش کنیم افزود: آنچه باعث موفقیت بیمارستان شده سابقه و پیشینه درخشان آن، وجود اساتید برجسته و کارکنان معزز آن است. مهم‌ترین دلگرمی من در پذیرش این مسئولیت نیز وجود همین سرمایه ارزشمند انسانی است که قدر دانستن این سرمایه نیاز به تلاش بسیار و فراهم آوردند امکانات موردنیاز آنان را دارد.
رییس بیمارستان بهرامی، مهم‌ترین برنامه‌های خود را در سه حوزه ارتقا خدمات درمانی، افزایش کیفیت آموزش و توسعه فعالیت‌های پژوهشی دانست و گفت: ما هیچ رقابت ناسالمی با مرکز طبی کودکان نداریم و معتقدیم این دو مرکز از مراکز خوش‌نام کودکان در دو منطقه متمایز شهر هستند و با همکاری بیشتر می‌توانند خدمات بهتری را ارائه دهند.

بهترین زمان همکاری دو مرکز خوش‌نام کودکان در دانشگاه
در ادامه، دکتر کریمی رییس دانشگاه با یادآوری خاطرات خوش دانشجویی خود در بیمارستان بهرامی گفت: خاطرات طب اطفالم جز بهترین خاطرات دوران طب عمومی در دانشگاه تهران است. من 40 سال پیش، در سال‌های 58 و 59 کارآموز و کارورز طب اطفال در این بیمارستان بودم.
دکتر کریمی با اشاره به نقش این بیمارستان در دوران دفاع مقدس و حوادثی که در آن زمان رخ داد گفت: من در ساختمان قدیمی دانشجوی این بیمارستان بودم که در بمباران جنگ تحمیلی و براثر حمله ناجوانمردانه دشمنان این مرزوبوم، آسیب دید و بعدها ساختمان دیگری جای آن ساخته شد.
رییس دانشگاه، بیمارستان بهرامی را جز بیمارستان‌های خوش‌نام شرق تهران و دانشگاه توصیف کرد  و گفت: دانشگاه به داشتن چنین بیمارستانی افتخار می‌کند؛ بیمارستانی که در آن اساتید برجسته و بنامی همچون  دکتر فاتحی، دکتر سلجوقی، استاد قوامی، دکتر عزیزی، دکتر سرلک، استاد محرابی، دکتر شریفی و دکتر نوروزی حضورداشته و دارند.  هنوز هم جلسات گزارش صبحگاهی و کلاس‌های خوب آن دوران را به‌خوبی به یاد دارم. در آن زمان بخش جراحی بیمارستان به همت استاد محرابی و کمک دوستان دیگر همچون دکتر پورنگ و دکتر ملاییان راه‌اندازی شد.
دکتر کریمی بابیان اینکه دانشگاه تهران باوجود سرمایه‌های انسانی خود به این جایگاه رسیده است افزود: از قدمت این دانشگاه 169 سال می‌گذرد. اساس آموزش پزشکی نوین به حدود 170 سال قبل، زمانی که اولین طبیبان، آموزش طب را از دارالفنون آغاز کردند بازمی‌گردد و ما وارث چنین پیشینه ارزشمندی هستیم. افراد بسیاری در طول این 170 سال تلاش کردند تا بیمارستان‌های خوش‌نامی مانند بهرامی، سینا با 150 سال سابقه و بیمارستان‌های دیگر دانشگاه به وجود آمدند.
رییس دانشگاه با تأکید براینکه تفاوتی بین  بیمارستان‌های دانشگاه قائل نمی‌شوم افزود: در تمامی بیمارستان‌های دانشگاه یا دانشجو و مسئول بودم و یا رفت و آمد داشتم لذا معتقدم هرکدام از بیمارستان‌های دانشگاه دارای مزیت نسبی هستند که نمی‌توان بین آن‌ها تفاوتی قائل شد. نمی‌توان گفت کدام بیمارستان بهتر و یا کدام‌یک بدتر است بلکه  باید به وجود همه این مراکز و سرمایه‌های انسانی که در آن فعالیت دارند افتخار کنیم.
دکتر کریمی بابیان اینکه هریک از بیمارستان‌ها شرایط خاص خود را دارند افزود: دراین‌بین بیمارستان‌های اطفال باتوجه به مظلومیت، لطافت و بی‌پناهی که کودکان دارند شرایط دیگری دارند. باتوجه به محدودیت‌های کشور ممکن است این قشر بیشتر از سایرین تحت‌فشار قرار بگیرند و این وظیفه ما را در دانشگاه و بیمارستان به‌عنوان خط مقدم خدمت، سنگین‌تر می‌کند.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش‌های دکتر صادقی قدردانی کرد و گفت: شما علاوه بر هیئت‌علمی دانشگاه که افتخار بزرگی است فرصت ریاست بر یکی از بیمارستان‌های خوب دانشگاه را هم داشتید که به شما خسته نباشید می‌گویم.
وی افزود: معتقدم خدمت در بیمارستان، آن‌هم در سخت‌ترین مسئولیت آن‌که رییس بیمارستانی است افتخار بزرگی است چراکه رییس بیمارستان علاوه بر اینکه خود خدمت‌رسانی می‌کند؛ باید محیط مناسبی را فراهم آورد که افراد بسیار دیگری در آن محیط کار کنند.
دکتر کریمی خطاب به دکتر مجتهدی گفت: باتوجه به شرایط موجود کشور توصیه می‌کنم بیش از اینکه  فرصت دوران مسئولیت خود را صرف نوسازی و بازسازی و گسترش فضای فیزیکی کنید؛ وقت خود را صرف سرمایه انسانی و ارتقا نرم‌افزاری بیمارستان کنید.
رییس دانشگاه بابیان اینکه با شعار و کلام نمی‌توان از نیروی انسانی به سرمایه انسانی رسید گفت: زمانی به سرمایه انسانی می‌رسید که بتوانید تسهیلات کاری را برای سطوح مختلف بیمارستان فراهم کنید. باوجوداینکه ظرفیت‌های دانشگاه محدود است ما از همه این ظرفیت برای تسهیل شرایط کاری بیمارستان‌ها استفاده می‌کنیم.
دکتر کریمی بر ایجاد همکاری در گروه کودکان تأکید کرد و گفت: مسائل مدیریت گروه و بیمارستان‌های کودکان‌ که در طول سالیان متمادی وجود داشته امروز به حداقل خود رسیده است. در این دوره، مدیر گروه اطفال دانشگاه یکی از شریف‌ترین انسان‌هایی است که در دانشگاه می‌شناسیم. بهترین هیئت‌علمی‌ها در معاونت‌های دانشگاه و در مرکز طبی کودکان و بیمارستان بهرامی مسئولیت دارند و کار می‌کنند وجود این تیم هماهنگ، فرصت خوبی است که مسائل آموزشی، پژوهشی و روند ارتقا اساتید گروه اطفال را با همفکری حل کنید.
دکتر کریمی بابیان اینکه امروز نگاه درجه‌یک و درجه‌دو  به بیمارستان‌های اطفال وجود ندارد افزود: همه بیمارستان‌ها سرمایه‌های دانشگاه هستند و هرکدام توانایی و ویژگی‌های خاص خود را دارند. باید از  حداکثر ظرفیت گروه اطفال در دانشگاه برای افزایش کارایی، توانایی و ارتقا هیئت‌علمی و فراگیران در سطوح مختلف استفاده کنیم.
رییس دانشگاه بابیان اینکه سیاست ما در دانشگاه این است که هیچ بیماری بدون دریافت خدمت از بیمارستان خارج نشود گفت: این اعتقاد دیرینه من است. بیماری که به بیمارستان‌های دانشگاه مراجعه می‌کند امیدی به مراکز دیگر ندارند و نباید بدون دریافت خدمت از بیمارستان خارج شود. دکتر قوامی و دکتر ملاییان و... در این بیمارستان سمبل انسان‌های فرهیخته و الگوی رفتار و اخلاق حرفه‌ای در رسیدگی به بیماران هستند که باید از این الگوها تأسی کنیم.
وی افزود: تفاوت رشته کودکان با بالغین در این است که فقط با بیمار سروکار ندارید؛ بلکه با والدین و خانواده‌های مضطربی روبرو هستید که رفتار آنان ممکن باعث ایجاد اختلال در روند درمان شود. در این شرایط هنر این است که خود را کنترل کنید و نگذارید یک اتفاق ساده، مجموع خدمات شبانه‌روزی در طول 365 روز سال را زیرسوال ببرد.
دکتر کریمی وجود فضای مجازی را عاملی برای ورود همه اقشار جامعه به اتاق شیشه‌ای دانست و گفت: اگر قرار است در اتاق شیشه‌ای بنشینیم و دیده شویم کمترین قشری که از این دیده شدن آسیب می‌بیند پزشکان، دستیاران، پرستاران، کارکنان و کارگران خدوم بیمارستان‌ها هستند چراکه آنان خدمت ناب را به انسان‌های دردمند و نیازمند ارائه می‌دهند. ما در دانشگاه و بیمارستان‌ها به اتاق شیشه‌ای می‌رویم و به مسائلی هم که ممکن است اتفاق بیفتد پاسخ منطقی می‌دهیم.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود خطاب به دکتر مجتهدی و دکتر صادقی گفت: شما مسافر این منزلگاه نیستید بلکه ساکن آن هستید. ما تودیع از دانشگاه نداریم و اگر جابه‌جایی هم صورت می‌گیرد خداحافظی از مسئولیت است. امیدوارم روزی که از این مسئولیت می‌روید اکثریت قلوب افراد را به دست آورده باشید.
وی افزود: دکتر مجتهدی زمانی که حکومت شما بر قلوب افراد باشد؛ آن روز می‌توانید ادعا کنید که قدر سرمایه‌های انسانی را دانسته‌اید امیدوارم قدر این فرصت را بدانید و در این آزمون سربلند شوید.
در ادامه مراسم رییس دانشگاه، لوح سپاس و هدایایی را به دکتر صادقی و حکم انتصاب دکتر مجتهدی را اعطا کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی