مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور راهبردی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ چهاردهمین مجمع جهانی سلامت برای نخستین بار به طور مشترک با سازمان جهانی سلامت برگزار شد

چهاردهمین مجمع جهانی سلامت( World Health Summit ) برای نخستین بار به طور مشترک با سازمان جهانی سلامت، ۲۴ تا ۲۶ مهر ۱۴۰۱ در برلین آلمان برگزار شد و دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها عضو منطقه مدیترانه شرقی در پیمان گروه هشت و عضو اصلی هیئت اجرایی در این مجمع حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجمع جهانی سلامت به عنوان مهم‌ترین نشست دستورسازی برای سلامت  جهانی از ۱۶ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۲۲ با شرکت ۴ هزار نفر و با حضور صدراعظم آلمان، رئیس سازمان جهانی سلامت، چهره‌های پیش رو نظام‌های سلامت از سراسر جهان، سران کشورها و وزرای بهداشت، روسای سازمان‌های بین المللی، دانشگاه‌ها و بخش غیردولتی و پژوهشگران برتر برگزار شد.
دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه صبح سه شنبه ۲۶ مهرماه، در پنل شماره ۱۲ پیرامون  تاب آوری نظام سلامت با دستور گذاری عدالت با حضور سخنرانان عالی رتبه شامل روسای جمهور و سازمان‌های بین المللی و خصوصی فعال در بخش سلامت سخنرانی کرد و  تجربه ایران در مدیریت بحران کووید-۱۹ و اقدامات انجام شده برای بهبود تاب آوری و عدالت را بیان کرد.
با توجه به گذار پرشتاب جهان در هنگامه پسا کرونا، موضوعات متنوعی از جمله پاندمی‌ها و چگونگی مقابله با آنها، دستورسازی سلامت جهانی، تاثیر محیط زیست و اقلیم بر سلامت، سلامت پناهندگان و مهاجرین، نگاه داشت منابع انسانی سلامت به ویژه پس از جهان گیری کووید- ۱۹، بیماری‌های غیرواگیر، مساله بنیادین عدالت در سلامت، نظام‌های مالی و پوشش همگانی سلامت، آمادگی برای مقابله با پاندمی ها، صلح و نقش آن در سلامت، استفاده مطلوب از داده ها، سلامت زنان و کودکان، مقاومت ضد میکروبی، نقش پارلمان‌ها در نظام سلامت و آینده اهداف توسعه پایدار با توجه به چالش‌های جدی پسا  کووید- ۱۹، محور بحث و گفت و گوی تاثیر گذارترین نقش آفرینان سلامت جهانی در این نشست عالی رتبه جهانی بود.
صبح شنبه ۲۳ مهرماه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجمع سالیانه پیمان گروه هشت و مراسم اهدای نخستین جایزه بنیاد جهانی ویرشو برای سلامت جهانی شرکت کرد.
دکتر تکیان به عنوان عضو و نیز بنیانگذار کمیته عالی بنیاد جهانی ویرشو  در آن مشارکت دارد نیز حضور داشت.
همچنین دکتر امیرحسین تکیان در روز اول نشست؛   در نشستی با حضور روسای جمهور پیشین، نمایندگان ارشد سازمان‌های بین المللی و پژوهشگران و سیاست گذاران پیش رو، در مورد نیازهای پژوهشی مسایل سلامت مهاجرین و پناهندگان صحبت کرد.
وی همچنین در نشست دیگری با موضوع جمعیت‌های سالم با توجه به بحران کووید-۱۹، دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱، با حضور سیاستمداران مجرب و صاحب منصب برجسته جهانی، اقدامات کشورمان را در این زمینه بیان کرد.
همچنین با توجه به قرارداد همکاری متقابل دانشکاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان چریته برلین، به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاهی اروپا که سال گذشته به امضا رسید، رییس دانشگاه در روز دوشنبه ۲۵ مهرماه از پردیس اصلی بیمارستان چریته برلین بازدید کرد و برای همکاری‌های بیشتر با مسوولین ارشد دانشگاه چریته مذاکره نمود. در حاشیه نشست، دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه با دکتر تدروس آدناهوم، رییس سازمان جهانی سلامت، دکتر احمد المنظری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی، وزرای بهداشت سنگاپور، قطر، و مسئولان ارشد بانک جهانی و دانشگاه‌های برتر جهان ملاقات و در ارتباط با همکاری‌های فیمابین تبادل نظر کرد.
توضیح اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال ۲۰۱۷ در پیمان گروه هشت عضویت دارد که شامل سی دانشگاه، مراکز پژوهشی برتر و مجمع فرهنگستان‌های علوم پزشکی از ۶ قاره است.
  دانشگاه علوم پزشکی تهران در اردیبهشت ۱۳۹۸ میزبان هفتمین نشست منطقه‌ایمجمع جهانی سلامت بود که با حضور ۸۰۰ فعال سلامت شامل ۱۴۷ مهمان خارجی از ۴۷ کشور در جزیره کیش برگزار شد.
  دکتر امیرحسین تکیان، استاد دانشکده بهداشت و نماینده تام الاختیار رییس دانشگاه در پیمان گروه هشت، به عنوان عضو اصلی کمیته اجرایی مجمع جهانی سلامت در برنامه ریزی‌های آن حضور جدی دارد.

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *