مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران از برگزیدگان حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در دانشگاه تهران تجلیل شد

سومین همایش ملی مسئولیت‌های اجتماعی، با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی و دکتر علی جعفریان، نمایندگان مجلس و جمعی از هنرمندان، ورزشکاران و دانشجویان برگزار و از برگزیدگان این حوزه در دانشگاه تهران تجلیل شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه ‌تهران، سومین همایش ملی تجلیل از برگزیدگان حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، با حضور رییس و مسئولان دانشگاه تهران، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، نمایندگان مجلس و جمعی از هنرمندان، ورزشکاران و دانشجویان، 20 آذر 95  در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، ضمن اشاره به برگزاری باشکوه مراسم روز دانشجو، شرکت دانشجویان در این مراسم را نشأت‌ گرفته از احساس مسئولیت آن‌ها برشمرد و افزود: «دانشجویان ما با بیان مسایل، مشکلات و دیدگاه‌های خود در حضور رییس جمهور، نشان دادند که دانشجو زنده و پویاست و دغدغه ذهنی او توسعه کشور است. رییس جمهور هم با سعه صدر، فضای گفت‌وگوی ویژه‌ای را فراهم کرد که این فضای ویژه، به واسطه همین احساس مسئولیت بود که دانشجوهای ما داشتند».
رییس دانشگاه‌ تهران، با اشاره بر اینکه در دنیا، موضوع مسئولیت‌های اجتماعی را مأموریت سوم دانشگاه‌ها به شمار می‌آورند تصریح کرد: «این مسئله جهانی است و پاسخ این پرسش که چگونه نابرابری‌ها در جهان به عنوان یک معضل مطرح شده است، این بود که بدون حضور دانشگاه‌ها این مسئله حل نمی‌‌شود».
وی با تأکید بر اینکه جوانان امروز، مسئولین، مدیران و برنامه‌سازان آینده کشور هستند، گفت: «اگر شما دانشجویان بپذیرید که در کنار آموزش و پژوهش، مسئولیت اجتماعی هم دارید و آینده جامعه در گرو تصمیم‌ها و اقدامات شما است، قطعاً به نحو دیگر درس خواهید خواند و فعالیت خواهید کرد».



دکتر نیلی احمدآبادی با تأکید بر اینکه یکی از افتخارات دانشگاه تهران چندبعدی بودن آن است، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌های اجتماعی را یکی از اهداف سومین برنامه پنج ساله دانشگاه تهران دانست و افزود: «دانشگاهی که به مسئولیت اجتماعی نپردازد، در دو حوزه آموزش و پژوهش نیز موفق نخواهد بود. البته به گونه عملی این اتفاق افتاده و باید به شکل سازمان‌یافته و علمی‌تر دنبال نمائیم».
دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز در این مراسم، مسئولیت‌پذیری اجتماعی را از مباحث مهمی برشمرد که جایگاه و ریشه اصلی آن به دانشگاه‌ها بازمی‌گردد.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه برای دانشگاه‌های نسل سوم، اسامی متعددی عنوان شده، افزود: «دانشگاه‌های نسل سوم به هر اسمی که خوانده شوند، دانشگاه‌هایی هستند که باید ارتباط خود را با جامعه عمق ببخشند و برای تربیت دانشجویان درباره مسئولیت‌پذیری اجتماعی گام‌های بلندی را بردارند».



دکتر مجید سرسنگی هم‌چنین از برگزاری گردهمایی بزرگ سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه در نیمه بهمن‌ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران خبر داد و تشکیل «شبکه نذر تخصص‌ها»، بانک اطلاعات مهر، بازدید از سرای سالمندان و شیرخوارگاه‌ها و بزرگداشت چهره‌های ماندگار را از جمله فعالیت‌های دبیرخانه همایش ملی مسئولیت‌های اجتماعی در یک سال آینده دانست.
دکتر سید محمدهادی ایازی، ‌معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز، در این همایش با تأکید بر اینکه مشارکت مردمی راه‌کاری برای حل مشکلات است گفت: «مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی از مباحث جدی است و ما امروز شاهد این مشارکت از سوی مردم هستیم؛ اما این مشارکت باید گسترده‌تر شود و این مسئولیت اجتماعی ما است».
دکتر میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز، در ادامه این همایش با اشاره به نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها گفت: «امروزه بحث مسئولیت‌های اجتماعی مورد توجه است. ما در وزارت تعاون و رفاه اجتماعی باید زمینه‌ساز مسئولیت‌های اجتماعی باشیم. همین که دولت‌ها اعتراف می‌کنند که در حل مسائل اجتماعی بدون همکاری جامعه ناتوان هستند و حتماً باید مسئولیت‌های اجتماعی را بپذیرند، گام بسیار بزرگی است».
در این مراسم، مشاور حقوقی رییس جمهور در امور شهروندی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگانی از وزارت‌ بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون جمعیت هلال احمر، رؤسا و معاونین فرهنگی دانشگاه‌های برتر تهران، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان‌های مردم نهاد، نمایندگان شورای شهر، معاونین و مدیران کل وزارتخانه‌ها نیز حضور داشتند.
در پایان این مراسم، از برگزیدگان حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با اهدا لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

فهرست برگزیدگان این دوره از جشنواره، در متن خبر ( کلیک کنید)

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی