مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور رییس دانشگاه فرآیندهای برتر دوازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری داوری نهایی شد

در جلسه هیات داوران مرکزی دوازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، 13 فرآیند توسعه آموزشی در سه حیطه موردبررسی قرار گرفت که از این تعداد 4 فرایند در دو حیطه برگزیده شد.

گالری عکس
جشنواره شهید مطهری به‌منظور ترویج نوآوری، ابداع و معرفی فرآیندهای جدید ارتقا آموزش هرساله برگزار می‌شود.
در نشست هیات داوران نهایی جشنواره که بعدازظهر چهارشنبه 5 دی 97 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، ابتدا دکتر جهانشیر مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش، به معرفی شش حیطه تخصصی جشنواره پرداخت و گفت: تدوین و بازنگری برنامه‌های آموزشی، طراحی و تولید محصولات آموزشی، ارزشیابی آموزشی، مدیریت و رهبری آموزش، یادگیری الکترونیک و یاددهی و یادگیری شش حیطه تخصصی جشنواره است.
دکتر جهانشیر با اشاره به نحوه بررسی فرآیندها گفت: فعالیت‌های خارج از حوزه آموزش، فعالیت‌های مرتبط با آموزش سلامت عمومی، فرآیندی که در دوره‌های گذشته به‌عنوان فرایند کشوری شناسایی و موردتقدیر قرارگرفته، طرح‌هایی که صرفاً ماهیت نظریه‌پردازی دارند ازجمله مواردی هستند که منجر به رد سریع فرآیندها در اولین مرحله داوری شده‌اند.
وی تحقق معیارهای دانش‌پژوهشی را ازجمله ملاک‌های پذیرش فرآیندها دانست و گفت: فرآیندی پذیرفته می‌شود که  هدف آن مشخص و روشن باشد. برای انجام فرآیند مرور بر متون انجام‌شده و از روش مندی مناسب و منطبق با اهداف استفاده‌شده باشد. اهداف موردنظر به‌دست‌آمده و  فرآیند به شکل مناسبی در اختیار دیگران قرارگرفته باشد و در نهایت فرآیند موردنقد مجریان قرارگرفته باشد.
در ادامه، مسئولان کمیته‌های تخصصی به معرفی فرآیندهای منتخب پرداختند و پس از بحث و بررسی هیات داوران، فرآیندهای برتر انتخاب شدند.

نتیجه داوری فرایندها و بازنگری های صورت گرفته

در حاشیه این نشست دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه  در توضیح  بازنگری آیین‌نامه جشنواره شهید مطهری گفت: جشنواره شهید مطهری براساس آیین‌نامه کشوری،  در اردیبهشت‌ماه هرسال  به‌منظور معرفی فرآیندهای برتر توسعه آموزشی برگزار می‌شود. پیش‌ازاین، در کنار جشنواره کشوری، دانشگاه هم یک جشنواره دانشگاهی برگزار می‌کرد که جزو ابتکارات دانشگاه بود و در آیین‌نامه جشنواره کشوری شهید مطهری تکلیف نشده بود.
وی افزود: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مراسم دانشگاهی جشنواره شهید مطهری برگزار نخواهد شد. ولی فرآیندهای توسعه آموزش که در طول سال به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده بودند وارد رقابت شده و مورد داوری قرار می‌گیرند.
معاون آموزش دانشگاه با اشاره به نتیجه داوری نهایی جشنواره شهید مطهری گفت: درمجموع بیش از 40 فرآیند در شش حیطه، به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله اول فرآیندهایی که واجد شرایط نبود کنار گذاشته شد، در مرحله دوم فرآیندهای باقی‌مانده در کمیته‌های تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت که در این مرحله بیش از 10 فرآیند در سه حیطه انتخاب شد. وی افزود: براساس نظر هیات داوران مرحله نهایی، در مجموع از چهار فرآیند در دانشگاه قدردانی می‌شود که از این چهار فرآیند دو فرآیند برتر برای رقابت در مرحله کشوری به وزارت بهداشت معرفی  و  وارد رقابت در سطح کشور می شوند.
دکتر سهراب پور با اشاره به بازنگری در جوایز این دوره از جشنواره گفت: پیش‌ازاین علاوه بر لوح تقدیر به فرآیندهای برتر دانشگاهی، گرنتی برای شرکت در یک دوره آموزش پزشکی خارج از کشور به برگزیدگان تقدیم می‌شد که امسال این گرنت به جایزه نقدی تبدیل شده است. در مورد مبلغ آن نیز در این جلسه تصمیم‌گیری نشد و تعیین آن برای هماهنگی بیشتر به مرکز مطالعات سپرده شد. همچنین به مجری اصلی هریک از فرآیندهایی که در جشنواره کشوری رتبه بیاورد نیز طبق روال سال‌های گذشته یک‌پایه تشویقی اعطا خواهد شد.
 معاون آموزشی دانشگاه، درخصوص نحوه قدردانی از صاحبان فرآیندهای برتر گفت: با توجه به اینکه امسال جشنواره شهید مطهری دانشگاهی به روش سال‌های قبل برگزار نمی‌شود. در هفته آموزش در قالب جلسه‌ای با حضور رییس دانشگاه از 4 فرآیند برتر دانشگاهی قدردانی خواهیم کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی