مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور رییس دانشگاه هفتمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی در دانش پزشکی آغاز به کارکرد

در هفتمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی در دانش پزشکی مولکولی، سلولی و بالینی بر خدمت صادقانه به بیمار در تشخیص و درمان مؤثرتر به‌ویژه بیماری‌های سخت‌درمان، پیشگیری از مرگ‌های زودرس و ضرورت گسترش پزشکی شخصی تأکید شد.

گالري عکس
هفتمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی در دانش پزشکی مولکولی، سلولی و بالینی (همایش استاد یلدا) دوشنبه 26 مهر 95 با حضور اساتید و صاحب‌نظران داخلی و خارجی در تالار امام آغاز شد و به مدت 4 روز تا پنج‌شنبه 29 مهر ادامه دارد.
در ابتدا دکتر مسلم بهادری، رییس دفتر ارتباط بادانش آموختگان دانشگاه، بابیان اینکه، این کنگره هرساله باشکوه‌تر و ازنظر علمی پربارتر از سال قبل برگزار می‌شود، گفت: این کنگره دو ویژگی دارد، نخست اینکه برخلاف سایر کنگره‌ها که اغلب معطوف به یک شاخه تخصصی پزشکی هستند حتی شاخه عظیم جراحی و داخلی، متضمن تمامی رشته‌های وابسته به MEDICAL SCIENCES AND TECHNOLOGY است که دربرگیرنده طیف وسیعی از دانش‌ها، فناوری‌ها و راهبردهای بالینی است.
وی ویژگی دوم این کنگره را نوآوری‌های جدید آن عنوان کرد و افزود: این ویژگی علاوه بر کاربردهای سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، استفاده از Technology Convergence که از نوظهورترین اقدامات در تلفیق فناوری‌ها در تمامی زمینه‌ها از صنعت، امنیت، دریاداری، بازرگانی، سیستم‌های دفاعی، صلح و ازنظر ما در پزشکی است.
در ادامه پروفسور علیرضا رنجبر، رییس بنیاد آکادمیک جهانی پروفسور یلدا در آلمان و رییس کنگره گفت: علت وجودی تشکیل چنین کنگره‌های علمی در راستای اهداف و تلاش‌های مستمر چند هزارساله دارندگان حرف پزشکی در جهت بازیافت تندرستی و حفظ نظام سلامت جامعه بشری در سایه دانش، پژوهش، کار و مسئولیت سنگین و دشوار پزشکی است.
وی استاد یلدا را پزشکی بااخلاق و بی‌ریا خواند و افزود: پروفسور یلدا، یکی از استادان اسطوره‌ای و ماندگار عرصه دانش و عمل و اخلاق پزشکی در ایران است که لباس بلند و سپید پزشکی، وقار و آراستگی، پاکی و آرامش این حرفه را به نمایش می‌گذارد و به پوشنده آن یادآور می‌شود که باید پاسدارنده و شایسته این لباس و ارزش های نمادین آن باشد.
سپس دکتر مهرناز رسولی نژاد دبیر علمی کنگره، به بیان برنامه کنگره امسال پرداخت و افزود: این کنگره با 65 عنوان سخنرانی، در قالب 14 پانل با موضوعات سرطان، سلول‌های بنیادین و پیوند عضو، قلب و عروق، نفرولوژی، پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی، بیماری‌های عفونی و ایدز، ایمونولوژی و ژنتیک، جراحی، علوم تغذیه، پزشکی ورزشی، فناوری‌های نوین پزشکی، روان‌پزشکی و روانشناسی توسط اساتید داخلی و خارجی به مدت 4 روز ارائه می‌شود.
وی افزود: چالش های اخلاقی در چگونگی پژوهش پزشکی و بکار گیری دستاوردهای آن بر روی بیماران افزایش یافته و این کنگره تلاش می کند تا در کنار آخرین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی، چالش های اخلاقی و اهمیت ارتقای روابط پزشک و بیمار را به بحث و تبادل نظر بگذارد.
در ادامه دکتر باقر لاریجانی فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه گفت: بحث‌های پایه‌ای و بالینی در درمان بیماری‌های مختلف بسیار حائز اهمیت هستند ولی یکی از مهمترین مباحث امروز در درمان بیماری‌ها طبابت شخصی است که در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است زیرا نوع پاسخگویی افراد به درمان متفاوت است.
وی با اشاره به تحقیقات گسترده دنیا بر روی بحث طبابت شخصی افزود: فاکتور‌های مختلف در بیماران در واقع راهنماهایی هستند که می‌توان با بررسی دقیق آن‌ها در هر فرد، روند درمانی را بهبود بخشید و با پایش هر فرد عوارض بیماری را کاهش داد.
دکتر رضا ملک‌زاده فوق تخصص گوارش دانشگاه و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز، کاهش مرگ‌ومیر مادران، کودکان زیر 5 سال و همچنین افراد زیر 70 سال را ازجمله مهم‌ترین اهداف سلامت در برنامه توسعه پایدار تا سال 2030 عنوان کرد و گفت: حوزه سلامت برای پیشرفت، نیازمند سرمایه‌گذاری و تحقیقات بیشتر است. هرچند که در سه دهه گذشته در زمینه‌های کاهش فقر، افزایش سطح سواد جامعه، دسترسی به آموزش همگانی و غیره پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به‌ضرورت توجه به بهبود وضعیت سلامت کشور تصریح کرد: مهم‌ترین عامل مرگ زودرس در کشور ما بیماری‌های مزمن غیر واگیر من‌جمله، سیگار، فعالیت فیزیکی بسیار پایین، آلودگی هوا، عوامل شغلی و فقر آهن و همچنین تصادفات جاده‌ای است که نیاز به برنامه‌ریزی منسجم و بررسی روند آن در حین اجرا دارد.
در پایان مراسم افتتاحیه، دکتر جعفریان رئیس دانشگاه، ضمن قدردانی از تلاش‌های بنیاد آکادمیک جهانی پروفسور یلدا و دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه، گفت: نام‌گذاری کنگره تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی به نام یکی از برجسته‌ترین اساتید دانشگاه، استاد دکتر یلدا که الگوی علمی در تحقق علم و اخلاق هستند، بازگوکننده این حقیقت است که مؤسسان بنیاد آکادمیک جهانی پروفسور یلدا دل درگرو کشور و اساتید بزرگوار آن دارند و خود را متعهد به تکریم جایگاه ایشان می‌دانند.
وی نقش والدین و معلمان را در هدایت و موفقیت افراد بسیار کلیدی و ارزشمند خواند و افزود: نقش والدین و معلمان در هدایت ما در ورود به عرصه علوم پزشکی و نقش اساتید در انتقال دانش و شئون پزشکی بی‌بدیل است. هر یک از ما در قبال والدین، معلمان، اساتید و دانشگاه متعهدیم و باید وظیفه خود را در نکوداشت ایشان ادا کنیم.
توضیح اینکه، مراسم اختتامیه این کنگره با تقدیر از 33 برگزیده در 9 حیطه، پنج‌شنبه 29 مهرماه 95 ساعت 18 و در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی برگزار می‌شود.

خبر: مقدم
عکس: جمشید ربیعی

کلمات کلیدی
فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم