مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور رییس دانشگاه کارگاه مدیریت تعارض و اصول مذاکره برگزار شد

کارگاه یک روزه مدیریت تعارض و اصول مذاکره به منظور آشنایی بیشتر مدیران دانشگاه، با اصول علمی و عملی مدیریت تعارض و بکارگیری مذاکره به عنوان یکی از تکنیک های مهم آن در محیط های کاری برگزار شد.

گالري عکس
در این کارگاه که 14 تیر 96 در سالن G6 برگزار شد، دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه، مسئول و مدرس کارگاه با اشاره به مقدمه ای در زمینه پیشینه و ضرورت برگزاری مجموعه کارگاه های رهبری (لیدرشیپ) گفت: تاکنون چهار کارگاه در حیطه لیدرشیپ در سطح مدیران دانشگاه برگزار شده است؛ چرا که معتقدیم افرادی که در دانشگاه مسئولیت می پذیرند باید علاوه بر سوابق و تجربیات خود با مبانی تئوری نیز بیشتر آشنا شوند.
وی با یاداوری اینکه مدیریت تعارض و اصول مذاکره از جمله موضوعات كارگاه مجازي 8 هفته‌اي بود که توسط دکتر استوارت منین در سال 91 ارایه شده گفت: در این کارگاه من و دکتر سهراب پور شرکت کردیم و با استفاده از تجربیات آن، مباحث امروز را ارایه می دهیم.
سپس نخستین سخنرانی توسط دکتر سهراب پور معاون آموزشی بیمارستان شریعتی در زمینه مبانی مدیریت تعارض ارایه شد.
 دکتر سهراب پور با اشاره به ضرورت توجه به مدیریت تعارض در سازمان گفت: براساس مطالعه ای که روی 6 هزار سازمان تجاری در امریکا صورت گرفته، هریک از کارکنان این سازمان حداقل 2.8 ساعت در هفته و مدیران آن 20 درصد از وقت خود را صرف درگیری و تعارض (conflict) می کنند؛ از این رو نحوه برخورد و آشنایی با فنون مذاکره در این شرایط از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با اشاره به استراتژی های حل تعارض براساس تئوری توماس- کیلمن گفت: پرهیز کردن از تعارض (Avoiding)، پذیرفتن نظر فرد مقابل (Accommodating)، مصالحه (Compromising)، کوتاه نیامدن و حاکم کردن نظر خود  (Dominating) که معمولا در شرایط حساس و بحرانی مورد استفاده قرار می گیرد بالاخره حل تعارض و تشریک مساعی (Collaborating) درباره مسئله پیش آمده از جمله روش هایی است که در  مواجه با یک تعارض مورد استفاده قرار می گیرند.
دومین سخنرانی توسط دکتر جعفریان در زمینه اصول مذاکره در هنگام مواجه با تعارض ارایه شد.
وی مذاکره را یک فرایند رفت و برگشت به منظور رسیدن به توافق مشترک دانست و گفت: آنچه امروز مطرح می شود تکنیک های رایجی است که در این زمینه وجود دارد که باید متناسب با شرایط، فرهنگ و ارزش های خود از آنها استفاده کنیم.
دکتر جعفریان با اشاره به موانع ورود به مذاکره گفت: واکنش های ما، احساسات طرف مقابل، جایگاه طرفین مذاکره، نارضایتی طرف مقابل و قدرتمندی یکی از طرفین از جمله عواملی هستند که مانع انجام مذاکره می شود.
این مدرس کارگاه، در ادامه به استراتژی های مواجهه با هریک از این موانع پرداخت و گفت: یادمان باشد که مذاکره همیشه به نتیجه نمی رسد اما باید تلاش کنیم از طریق مذاکره و با صرف هزینه کمتر اهداف خود را پیش ببریم.
در بخش بعدی، شرکت کنندگان کارگاه در یک کار گروهی به پیاده سازی اصول مذاکره براساس سناریوی از پیش تعیین شده پرداختند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: میثم عطری

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

احمد رضا شمشیری

احمد رضا شمشیری

78/10/11 - 00:00

سلام و تشکر از اینکه شخص ریاست دانشگاه به چنین موضوعات مهمی می پردازند. جای ما خالی. ممنون می شوم فیلم برنامه یا حداقل اسلایدهای کارگاه را به اشتراک بگذارید. درضمن یک غلط تایپی هم در متن خبر هست: «در هنگام مواجه با تعارض...»، مواجهه صحیح است. با تشکر احمد رضا شمشیری

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

چرا اطلاع رسانی نمیشه؟چرا فک میکنید این کارگاهها فقط به درد مدیران میخوره؟ واقعا همه افراد جامعه نیاز دارن چنین اطلاعات ذیقیمتی رو کسب کنن.لطفا باز هم برگزار کنید ولی در اشل بزرگتر ممنون

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *