مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

در همایش یک‌روزه بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

بر شیردهی مادران به نوزادان خود از نخستین ساعات تولد تأکید شد

همایش بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، با شعار حمایت همه‌جانبه برای تداوم شیردهی، باهوش و قوی با شیر مادر و باهدف آموزش تمامی مادران در شیردهی به نوزادان خود از نخستین ساعات تولد برگزار شد.

گالری عکس

همایش بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، صبح سه‌شنبه 10 مرداد 96 با حضور مسئولین بهداشتی کشور در سالن آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
ابتدا دکتر جعفریان رئیس دانشگاه، با تأکید بر گسترش فرهنگ تغذیه با شیر مادر در جامعه گفت: تغذیه نوزاد با شیر مادر به‌قدری مهم تلقی می‌شود که خداوند نیز در قرآن کریم به آن اشارات فراوانی کرده است.
وی افزود: هر اقدامی که در این زمینه صورت بگیرد پرورش نسل سالمی را برای آینده کشور خواهد داشت.
دکتر جعفریان ابراز امیدواری کرد که آنچه به مدد دانش و برنامه‌ریزی در خصوص تغذیه با شیر مادر انجام می‌گیرد موجب گسترش و فرهنگ‌سازی در سطح کشور شود.
در ادامه، دکتر ناصر کلانتری عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر برنامه ملی تغذیه با شیر مادر را استوار بر سه اصل دانست و گفت: برنامه ملی تغذیه با شیر مادر بر اساس منشور اوتاوا (1986) بر سه اصل استوار است.
وی ادامه داد: در این برنامه ملی ترویج شیردهی مادران اصل اول است و همه پزشکان، پرستاران و کادر درمان باید خدمات آموزشی را در این زمینه به مادران آموزش دهند.
دکتر کلانتری گفت: دومین اصل حمایت از شیردهی مادران است و باید این سؤال را پرسید که آیا حق شیردهی را برای مادران و نوزادان محترم دانسته‌ایم؟ برای انجام این اصل و گسترش فرهنگ تغذیه با شیر مادر حتی باید محیط‌های شهری واداری از این امر حمایت کنند.
وی یادآور شد: حفاظت از شیردهی مادران نیز اصل دیگر این برنامه است و جامعه باید از محیط سلامت شیردهی حفاظت کند.
دکتر کلانتری در پایان تصریح کرد: اگر شیردهی مادر تداوم پیدا کند و ثبات آن به تجلی برسد وضعیت سلامت جامعه به شکل محسوس ارتقا می‌یابد.

ضرورت مناسب‌سازی محیط کار و تحصیل برای شیردهی مادران
سپس دکتر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، با تأکید بر اهمیت شیردهی مادران گفت: محیط کار و تحصیل باید برای شیردهی مادران مناسب باشد.
وی افزود: آموزش به مادران در سطح کشور برای شیردهی بسیار مهم است به‌طوری‌که معاونت بهداشت وزارت بهداشت کارگاه‌های آموزشی بسیاری را در این زمینه برگزار می‌کند.
دکتر سیاری گفت: تغذیه با شیر مادر از بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلب و عروق، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی تا حد 70 درصد جلوگیری می‌کند.
وی تصریح کرد: برای ترویج شیردهی مادران دو نکته مهم است؛ اول اینکه در ساعت اول به دنیا آمدن نوزاد شیردهی آغاز شود و دومین نکته این‌که محیط تحصیل و محل کار مادران باید برای شیردهی مادران مناسب باشد.
دکتر سیاری خاطرنشان کرد: امروزه نمی‌توان مادران را از تحصیل و کار بازداشت؛ ولی باید محیط برای شیردهی مناسب باشد تا شیردهی مادران ترویج شود.
وی حمایت از مادران برای تغذیه نوزادان خود با شیر مادر و ایجاد محیطی آرام برای آن‌ها، افزایش بیمارستان‌های دوستدار شیر مادر و نیز جلوگیری از تبلیغات کارخانه‌های تولید شیر خشک در کشور را از مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت بهداشت خواند و بر فرهنگ‌سازی مداوم این امر مهم در کشور تأکید کرد.

کاهش 13 درصدی مرگ‌ومیر کودکان زیر یک سال با تغذیه شیر مادر
پس‌ازآن، دکتر علیرضا مرندی، رئیس کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر، بابیان اینکه سازمان جهانی بهداشت و آکادمی‌های مشهور دنیا مروج و مشوق تغذیه با شیر مادر برای شش ماه تمام و به‌صورت انحصاری و ادامه آن تا دوسالگی هستند، گفت: در حال حاضر بیش از گذشته در خصوص تغذیه با شیر مادر تبلیغ می‌شود اما هیچ‌چیز به‌اندازه قرآن کریم و توصیه خداوند در این زمینه ارزشمند نیست.
دکتر مرندی تغذیه نوزاد با شیر مادر را عامل مهمی در کاهش مرگ‌ومیر دانست و گفت: بررسی‌های گسترده در دنیا نشان داده که کاهش مرگ‌ومیر نوزادان نه‌تنها در کشور ما بلکه، در دنیا نیز کاری دشوار است. تغذیه نوزاد از شیر مادر در ساعات و روزهای نخست تولد در کاهش مرگ‌ومیر و تکامل نوزاد نقش اساسی دارد.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص راهکارهای ترویج تغذیه با شیر مادر با آموزش در این زمینه گفت: باید هم به مردم و هم به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، آموزش دهیم و با ارائه مطالب مهم آموزشی در این زمینه، نگرش و عملکرد آن‌ها را تغییر دهیم.
دکتر مرندی با اشاره به لزوم آموزش عملی جامعه و نظارت بر آن گفت: باید اطمینان داشته باشیم که ماماها، پرستاران و همه‌کسانی که به مادر و کودک خدمات ارائه می‌دهند به کار خود مسلط هستند و این خدمات به‌درستی ارائه می‌شود.
وی بابیان اینکه تغذیه با شیر مادر در کاهش بار بیماری‌ها و میزان مرگ‌ومیر کودکان نقش دارد، گفت: در تحقیقات جهانی نشان داده‌شده تغذیه کودک در ساعت‌های اولیه 35 درصد در کاهش مرگ‌ومیر کودکان کمتر از یک سال که عمدتاً به علت تغذیه ناکافی است تأثیرگذار‌ است.
رئیس کمیته کشوری شیر مادر با اشاره به نقش سیاست‌گذاران‌ و قانون‌گذاران‌ در تداوم شیردهی‌ تصریح کرد: باید قوانین و مقررات در حفاظت از تغذیه با شیر مادر وضع شود؛ نباید بگذاریم شرکت‌ها و کمپانی‌های شیر خشک‌سازی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها تأثیرگذار‌ باشند و با این کمپانی‌ها مبارزه کنیم.

حمایت یونیسف از وزارت بهداشت برای ترویج تغذیه نوزادان با شیر مادر
دکتر ویل پا‌رکس نماینده اجرایی یونیسف‌ در ایران نیز با اشاره به نقش یونیسف در حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: امسال به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از 10 تا 17 مرداد یونیسف‌ در سراسر جهان به همراه شرکای‌ کاری خود در اتحاد جهانی تغذیه با شیر مادر تلاش می‌کند تا اهمیت تغذیه با شیر مادر را برای کودکان و تمامی کشورها برجسته کند.
وی ادامه داد: این اتحاد جهانی‌، مشارکتی‌ است متشکل از سازمان‌های غیردولتی‌، مؤسسات‌ دانشگاهی و آموزشی و حامیان مالی که با مدیریت یونیسف و سازمان بهداشت جهانی و باهدف تسریع روند پیشرفت دستیابی به اهداف جهانی تغذیه با شیر مادر که تغذیه 50 درصد کودکان جهان پس از تولد تا 6 ماه به‌طور انحصاری‌ با شیر مادر است داشته باشند.
نماینده اجرایی یونیسف‌ در ایران افزود: مزایای تغذیه با شیر مادر با مدارک و شواهد علمی ثابت‌شده و نشان داده‌ که شروع زودهنگام تغذیه با شیر مادر در کاهش مرگ‌ومیر کودکان مؤثر است. همچنین تغذیه با شیر مادر به مدت طولانی در کاهش خطر ابتلای کودک به‌اضافه وزن و چاقی در بزرگ‌سالی مؤثر است.
وی عنوان کرد: طبق شعار کشوری ایران برای تغذیه با شیر مادر (قوی و باهوش با شیر مادر) تغذیه با شیر مادر به افزایش هوش کودکان کمک می‌کند و در یافته‌های 16 مطالعه در سال‌های اخیر نشان داده که تغذیه با شیر مادر در تکامل اعصاب مغز نوزاد و افزایش توان یادگیری نقش داشته و می‌تواند میزان شاخص هوش کودک را سه تا چهار برابر افزایش دهد و این مزایا برای نوزادان‌ کم‌وزن و نارس‌ بسیار قوی‌تر و پررنگ‌تر است.
دکتر پارکس‌ بابیان اینکه به اهمیت تغذیه با شیر مادر در بیش از هشت سوره قرآن کریم سفارش شده است گفت: یکی از اجزای مهم دستیابی‌ به اهداف توسعه پایدار‌ به‌ویژه اهداف مربوط به‌سلامت، آموزش و حفاظت از محیط‌زیست است.
وی افزود: نبود محیط‌های کاری دوستدار شیر مادر و فرصت‌های شغلی برای مادران دارای فرزند شیرخوار‌ یکی از علل قطع زودهنگام شیردهی‌ به نوزادان است که طبق مطالعات انجام‌شده مد‌اخلاتی چون مرخصی زایمان و حمایت‌های محیط شغلی می‌تواند تغذیه با شیر مادر را 30 درصد افزایش دهد.
نماینده اجرایی یونیسف‌ در ایران، ادامه داد: باوجوداین فقط 10 درصد کشورهای‌ جهان مرخصی زایمان 18 هفته‌ای را با ضمانت پرداخت حقوق پس از بازگشت مادر به کار انجام می‌دهد.
وی تصریح کرد: حمایت نکردن خانواده و جامعه یکی دیگر از علل قطع شیردهی‌ زودهنگام به نوزادان محسوب شده و باید دانست که تغذیه با شیر مادر تنها به عهده مادر نیست بلکه نیازمند حمایت مشاوران، اعضای خانواده، کارکنان بخش شبکه بهداشت و درمان، کارفرماها‌ و سیاست‌گذاران است؛ مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که مداخلات جامعه‌محور‌ مانند مشاوره‌ها و آموزش‌های گروهی‌ می‌تواند تغذیه به‌موقع با شیر مادر را تا 86 درصد افزایش دهد.
دکتر پارکس‌ بابیان اینکه تغذیه با شیر مادر یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ است، گفت: این سرمایه‌گذاری تنها در سلامت کودکان نیست بلکه در ثروت کشورها نیز تأثیرگذار‌ است. بر اساس گزارش امسال یونیسف درزمینهٔ تغذیه با شیر مادر نشان داده‌شده که هر یک‌دلاری که کشورها در ترویج تغذیه با شیر مادر سرمایه‌گذاری کنند 35 دلار برگشت سرمایه در اقتصاد خواهد داشت و می‌توان اقتصاد یک کشور را با کاهش هزینه‌های سلامت و درمان و ایجاد نیروهای‌ کاری قوی و توانمند بهبود بخشید.
وی عنوان کرد: ما در یونیسف آماده‌ایم تا در راستای افزایش میزان تغذیه با شیر مادر از دولت‌ها حمایت کنیم، طبق برنامه کشوری یونیسف با دولت جمهوری اسلامی ایران برای سال‌های 95 تا 1400 یونیسف برای تقویت ظرفیت‌های تخصصی کارشناسان وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های آن درزمینهٔ تغذیه با شیر مادر و انتقال تجارب موفق بین ایران و دیگر کشورها از وزارت بهداشت حمایت می‌کند.
وی یادآور شد: تغذیه با شیر مادر یکی از اجزای اصلی فعالیت‌های کنونی وزارت بهداشت با حمایت یونیسف است که ازجمله آن می‌توان به مراقبت آغوشی مادر و نوزاد‌ و مراقبت‌های تکاملی‌ یگانه نوزاد اشاره کرد.
پس‌ازآن نیز سمانه زمانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران در خصوص ساختار، قواعد و خدمات شهری در حمایت از تداوم شیردهی مطالبی ارائه کرد.
توضیح اینکه، این همایش، باهمت وزارت بهداشت، معاونت بهداشت دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس، اداره سلامت کودکان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر و انجمن علمی تغذیه با شیر مادر برگزارشده است.

خبر: مقدم
عکس: جمشید ربیعی

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم