مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

بازدید رئیس دیوان عدالت اداری از پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی

تأکید حمایت سیستم قضایی از محصولات دانش‌بنیان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکمتعلی مظفری، رییس دیوان عدالت اداری به مناسبت هفته قوه قضایی و نام‌گذاری روز حمایت قضایی از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی، از پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی بازدید و بر حمایت سیستم قضایی از محصولات دانش‌بنیان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست پیش از بازدید شنبه 4 تیر 1401، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی تهران را نماد آموزش عالی کشور دانست و گفت: نه به‌عنوان رئیس دانشگاه بلکه به‌عنوان دانش‌آموخته 27 ساله‌ای که در این دانشگاه جوانی خود را گذاشته به‌جرئت می‌گویم دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مقایسه با دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی کشور از جنبه‌های مختلف منحصربه‌فرد است.
وی با اشاره به گوشه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دانشگاه گفت: فعالیت دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه بین‌الملل، ایجاد شعبه بین‌المللی دانشگاه در عراق، جذب  یک هزار و 300 دانشجوی خارجی در برابر 700 دانشجوی خارجی دانشگاه تهران؛ مجموعه تولیدات پژوهشکده دکتر سرکار و تیم ایشان و برنامه عملیاتی واحدهای مختلف دانشگاه، به‌عنوان الگو و سرآمد دانشگاه‌های دیگر است.
رئیس دانشگاه، با گرامیداشت یاد دکتر کابلی در ایجاد سنگ بنای پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی گفت: زمانی که ایشان به کشور بازگشتند من رزیدنت سال 2 و مسئول کامپیوتر مجتمع بیمارستانی امام خمینی بودم و به ایشان گفتم که صنعت و پزشکی باید تلفیق شود. ایشان هم وعده حضور دکتر سرکار، دکتر ابوالحسنی و دکتر عقابی را دادند و به همت این اساتید این پژوهشکده به چنین جایگاهی رسیده است.
دکتر قناعتی با اشاره به ثبت 27 نوآوری خود و دریافت جایزه Cum Laude از بزرگ‌ترین کنگره رادیولوژی جهان گفت: در طول این 27 سال باوجود ناملایمات، دست از کار نکشیدم و برای خدمت به جامعه پزشکی تلاش کردم.
رئیس دانشگاه، با اشاره به اصلاح فرایندها در دانشگاه گفت: ما نیاز به اقتدار قانونی و شفافیت داریم در این راستا اقدامات اصلاحی سنگینی در دانشگاه صورت گرفته و روال‌های مثبتی حاکم شده است.
دکتر قناعتی توزیع شفاف بودجه‌های پژوهشی بین مراکز تحقیقاتی دانشگاه و به‌کارگیری اساتید جوان را نمونه‌ای از این اصلاحات برشمرد و از رئیس دیوان عدالت اداری خواست به چابک سازی دانشگاه کمک کنند و گفت: دانشگاه برای پیشبرد اهداف علمی  و توسعه‌ای خود نیاز به پشتوانه قانونی دارد و امیدوارم این امر با حمایت شما محقق شود.  

دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیشگام در عرصه تولید علم به فناوری و محصول
 دکتر سعید سرکار رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی،  با اشاره به الگوی آموزشی دانشگاه‌ها در ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کسب‌وکار گفت: آموزش دانشگاه ها به‌گونه‌ای است که  فارغ‌التحصیلان  با فضای کسب کار تخصصی خود اغلب بیگانه‌اند. درواقع محل مصرف علم  و تکنولوژی با محل تولید علم و تکنولوژی در یکجا قرار ندارد درحالی‌که  اگر این‌ها درهم‌تنیده شود؛ می‌توانند نیازها را بسنجند و براساس آن برنامه‌ریزی کنند.
وی بابیان اینکه ویژگی دانشگاه علوم پزشکی این است که فارغ‌التحصیلان در فیلد تخصصی خود مشغول به کار می‌شوند گفت: دانشجویان علوم پزشکی در محیط بالینی آموزش می‌بینند و دستاوردهای خوبی دارند و توانسته‌اند باری از دوش جامعه بردارند و بسیاری از محصولات وارداتی را که در اثر تحریم‌ها وارد کشور نمی‌شود؛ متناسب با نیاز جامعه پزشکی طراحی و تولید و به بازار عرضه کنند.
دکتر سرکار با اشاره به ثبت 47 اختراع از این مرکز در مجامع معتبر بین‌المللی گفت: این جدا از اختراعاتی است که در کشور داشتیم و آنچه باعث جهش تولیدات در این مرکز شد مصوبه مجلس در خصوص فعالیت اساتید در شرکت‌های دانش‌بنیان بود و این امر منجر  به تولید محصول، جلوگیری از واردات، اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری و تولید ثروت ملی شد.
رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی با اشاره به دغدغه خروج نخبگان از کشور و موانع پیش روی تولید گفت:  رسالت دانشگاه تبدیل علم به فناوری و  تبدیل فناوری به محصولی است که در خدمت جامعه باشد و تولید و ثروت ملی ایجاد کند و دانشگاه علوم پزشکی تهران جز پیشگامان این عرصه است.

تأکید بر حمایت سیستم قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان
سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکمتعلی مظفری، رییس دیوان عدالت اداری، با تبریک هفته قوه قضاییه، پیشرفت علم و فناوری در کشور را مدیون حمایت‌های مقام معظم رهبری دانست و گفت: اینکه پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی و شرکت‌های زیرمجموعه آن  صرفاً دانش‌بنیان نمانده و محصولات بسیاری را  تولید کرده‌اند که منجر به ثروت ملی شده است جای قدردانی دارد.
وی بابیان اینکه علمی که ثروت و قدرت ملی تولید نکند ناکارآمد است گفت: دستاوردهای این مرکز  و وجود دانشمندان خدوم و باعلاقه آن در خدمت به‌نظام جمهوری اسلامی باعث افتخار است.
رئیس دیوان عدالت اداری، ساخت دستگاه رباتیک کمک جراح را کار خارق‌العاده‌ای دانست و گفت: نخبگان به میزان خدمتی که به کشور می‌کنند باید مزد دریافت کنند. باید تسهیل کرد؛ کار پزشک حاذقی که جان صدها نفر را نجات می‌دهد، پرستار و پیراپزشکی که به درمان بیمار کمک می‌کنند و این مجموعه که با ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی به کشور خدمت می‌کند.
وی با تأکید بر حمایت سیستم قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: به شما اطمینان می‌دهم سیستم قضایی از صمیم قلب در کنار واحدهای تولیدی بخصوص ‌واحدهای دانش‌بنیان است.

معرفی دستاوردهای پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی
پس از بازدید از دستاوردهای پژوهشکده، دکتر محمدرضا آی رئیس آزمایشگاه پیش بالینی، محصولات این پژوهشکده را معرفی و دکتر علیرضا احمدیان معاون پژوهشی پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، چالش‌های پیش روی محققان این مرکز را تشریح کرد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *