مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

تأکید رئیس دانشگاه بر اثربخشی بیشتر دانشگاه با ارتباطات، انضباط، فداکاری و پیگیری

در جلسه این هفته هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر رضا فریدی مجیدی، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه، «فن بازار ملی سلامت» را معرفی کرد و دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه درباره وضعیت موجود سلامت شهرستان اسلامشهر توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جلسه روز یکشنبه 21 آذر 1400 دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه در ادامه مباحث مدیریتی در جلسات هیئت‌رئیسه با اشاره به مفهوم دو واژه «اثربخشی» و «کارایی» گفت: ممکن است توانمندی‌های بالقوه و سازمانی داشته باشید که بودجه زیاد، امکانات فراوان و نیروی انسانی با توان بالا داشته باشد ولی  «اثربخشی» لازم را نداشته باشند.
وی اثربخشی را مرهون اقدامات دیگری دانست و گفت: یکی از عوامل اثربخشی «ارتباطات و گفت‌وگو» است و پرهیز از ایجاد ضربان‌سازهای (pacemakers) متفرقه زیرا یکی از مشکلاتی که به‌ویژه در ایران وجود دارد این است که پس از تصمیم‌گیری در جلسه، جلسات حاشیه‌ای و پشت پرده تشکیل میشود و کارایی و قدرت سیستم را پایین می‌آورند بنابراین توصیه‌شده افرادی که در سازمان، فکور (intellectual) هستند سعی کنند از گفت‌وگوهای جداگانه‌ای که منجر به اختلاف شود، جلوگیری کنند.
دکتر قناعتی دومین مورد را «انضباط» و آگاهی افراد سازمان از وظایف خود عنوان کرد و افزود: خیلی مهم است که وظایف افراد را به آنها گوشزد کنیم زیرا گاهی اوقات فردی 20 سال در سازمان کار می‌کند ولی هنوز شرح وظایفی را به او ابلاغ نکرده اند یا اینکه ابلاغ شده و فرد اصلاً نخوانده است.
رئیس دانشگاه از «فداکاری و ایثار» به‌عنوان یکی از عوامل اثربخشی یاد کرد و گفت: افراد باید خودشان را برای سازمان، وقف (donate) کنند به‌طوری‌که در ژاپن افرادی هستند که تا سر حد مرگ کار می‌کنند.
وی در پایان بحث «پیگیری و بی‌تفاوت نبودن» را عامل مهمی دیگر در رسیدن به اثربخشی در سازمان بیان کرد.
رئیس دانشگاه همچنین پس از ارائه گزارش دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه درباره وضعیت موجود سلامت شهرستان اسلامشهر گفت: بیمارستان امام خمینی (ره) به‌عنوان بیمارستان معین اسلامشهر معرفی‌شده است و امیدواریم با جدیتی که نماینده اسلامشهر در مجلس دارد بیمارستان این شهرستان به بهره‌برداری برسد.
دکتر قناعتی خطاب به معاونان دانشگاه تأکید کرد: گذشته از مسئولیتی که در دانشگاه دارید خواهشم از همه شما این است که به‌صورت جهادی برنامه‌ریزی کنید و محور برنامه‌ریزی‌ها هم معاون بهداشت باشند و همه همکاری کنند.
پیش از سخنان رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجید قریشی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی معظم رهبری در دانشگاه در ادامه بررسی نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر به بحث انصاف و عدالت اشاره کرد. (متن کامل سخنرانی)
همچنین در بخشی از این جلسه دکتر اولیائی منش با اشاره به وضع سلامت شهرستان اسلامشهر گفت: این شهرستان در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر تهران واقع شده است و از شمال به تهران، از شرق و جنوب به شهرستان ری، از غرب به شهرستان بهارستان و از شمال غربی به شهرستان شهریار محدود می‌شود؛ فاصله آن تا مرکز شهر تهران حدود ۱۵ کیلومتر و مساحت آن معادل 195 کیلومتر مربع و دارای ۳ بخش و ۶ دهستان و جمعیت آن بیش از 577 هزار نفر است.
وی با اشاره ساختار شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر گفت: 79 واحد بهداشتی درمانی تحت پوشش این شبکه است که 37 واحد آن برون‌سپاری شده است.
معاون بهداشت دانشگاه تعداد نیروی انسانی شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر را 548 نفر اعلام کرد و با اشاره به کمبود شدید تخت بیمارستانی و پزشک متخصص در این شهرستان از نبود بخش روان‌پزشکی در این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 10 سال از آغاز پروژه بیمارستان 400 تختخوابی گذشته اما هنوز تکمیل نشده است درعین‌حال بیشتر ظرفیت‌های کلینیک ویژه قائمیه خالی مانده است.
دکتر اولیائی منش با بیان اینکه 1736 نفر در سکونتگاه‌های خاص و 103 هزار نفر در مناطق حاشیه شهر، محروم و دارای آسیب اجتماعی زندگی می‌کنند به مشکلات بهداشت این شهرستان اشاره و پیشنهادهایی را بیان کرد.
همچنین دکتر رضا فریدی مجیدی مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه با بیان اینکه فن بازار ملی سلامت از سال 1394 همزمان با 10 نوامبر که «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نام‌گذاری شده، آغاز به کرده است، اهداف اصلی فن بازار ملی سلامت را «تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت»، «ترویج و تقویت فناوری در نظام آموزش و فعالیت‌های دانشجویی»، «ترویج فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان»، «تقویت هم‌افزایی آموزش، پژوهش و فناوری در راستای پاسخگویی و مسئله محوری»، «حمایت از تولید محصولات و خدمات ساخت داخل و خریداران محصولات دانش‌بنیان» و «ارائه نوآوری و فناوری‌های نوین حوزه سلامت به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی» برشمرد.
وی ازجمله مزیت‌های برگزاری فن‌بازار را برای دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرجعیت قرار گرفتن TUMS در حوزه فناوری و کارآفرینی دانش‌بنیان در کشور، اشاعه فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، کمک به خریداران داخلی برای انتخاب محصولات کارآمدتر داخلی و بالا بردن سطح دانشگاه در مجامع بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی بیان کرد.
در این جلسه پویش یک دقیقه با مسئولان پخش شد اما گزارش 80 روزه اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه از عملکرد حوزه‌های خود به دلیل حضور رئیس دانشگاه در نشست مهم دیگری به جلسه بعدی هیئت‌رئیسه موکول شد.
کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *