مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

تاکید دکتر قناعتی بر شاخص عدالت در «توسعه علمی»

در نشست این هفته هیئت‌رئیسه دانشگاه، دکتر محمدرضا روئینی، رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی و داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه و دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه برنامه‌های چهارساله مجموعه تحت نظر خود را بیان کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جلسه روز یکشنبه 5 دی 1400 در سالن مدافعان سلامت ستاد مرکزی دانشگاه، دکتر قناعتی با اشاره به تعاریف مربوط به «رشد علمی» و «توسعه علمی» و با بیان اینکه این تعاریف به‌ویژه برای مدیریت کلان کشور مهم است که درک شود گفت:  GDP رشد اقتصادی است اما نشان‌دهنده توسعه اقتصادی نیست.  تعیین‌کننده توسعه اقتصادی، عادلانه بودن و نزدیک بودن سطح درآمد است برای مثال در کشورهای اسکاندیناوی 70 تا 80 درصد خانواده‌ها درآمدی بین 2 تا 3 هزار دلار دارند که باعث می‌شود شرکت‌های تولیدکننده، مشتری، بازار و مارکت بزرگی داشته و قدرت خرید متوسط مردم خوب باشد و این مولفه موجب رشد اقتصادی خواهد شد.
رئیس دانشگاه با اشاره به مفاهیم «رشد علمی» و «توسعه علمی» گفت: در رابطه با علم هم همین‌طور است اگرچه کشور ما رشد علمی خوبی داشته است و رضایت‌بخش است اما ازنظر توسعه علمی شاخص‌های خوبی نداریم. به‌طوری‌که اگر نگاه کنید می‌بینید در برخی مراکز تحقیقاتی تعداد مقاله‌های برخی از محققان بالای هزار مقاله است که قابل‌توجیه نیست. این نشان‌دهنده این است که توسعه علمی رخ نداده است.
وی فاکتور «عدالت» را به‌عنوان یک شاخص در توسعه علمی دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته، ساعت کار افراد را مشخص می‌کنند و فرد حق ندارد بیش از یک حدی کار کند برای اینکه کار باید بین همه توزیع شود و اگر کسی درآمدش از یک حدی بالاتر برود مالیات‌های سنگینی می‌بندند که تمایل به زیاده خواهی به‌صورت خودکار متوقف شود.
دکتر قناعتی با بیان اینکه باید در دانشگاه طوری برنامه‌ریزی کنیم که عدالت علمی در آن رعایت شود گفت: از دکتر فتوحی (معاون پژوهشی) می‌خواهم که به این موضوع به‌عنوان یک اصل مهم توجه کنند.

عملیات کربلای 4 حرکت بزرگ انسانی و الهی
دکتر قناعتی با اشاره به چهارم دی‌ماه، سالگرد عملیات کربلای 4 از این عملیات به‌عنوان نمود یک حرکت بزرگ انسانی و الهی یاد کرد و گفت: رزمندگان غواص ما در جزیره ام الرصاص گیر افتادند و با مظلومیت شهید شدند که این مسئله از دیدگاه مادی یک شکست است اما از دیدگاه معنوی یک پیروزی بزرگ بود.
وی افزود: امیدوارم همه ما به تکلیف خودمان عمل کنیم؛ پیروزی یا شکست مهم نیست. اینکه  مقام داریم مهم نیست، مهم این است که در مسئولیتی که داریم نمره خوبی را در محضر خداوند بگیریم.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه خداوند بر لحظه‌لحظه‌های ما اشراف دارد و از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است گفت: اگر کسی این باور را داشته باشد برایش مهم نیست که تشویق بشود یا نه! و دیگران دوستش داشته باشند یا دوست نداشته باشند.

سردار سلیمانی، انسانی در تراز انقلاب اسلامی
دکتر قناعتی در آستانه 13 دیماه سالگرد شهادت سردار دل‌ها با بیان اینکه سردار سلیمانی، انسانی در تراز انقلاب اسلامی بود گفت: برخی کسانی که انقلاب را قبول ندارند می‌گویند دستاورد شما در این 42 سال چه بوده که در پاسخ عرض می کنم «اگر فقط یک موفقیت برای انقلاب متصور باشیم ظهور افرادی مثل شهید باکری، شهید همت و شهید سلیمانی است.»
وی افزود: سلیمانی انسانی معمولی بود که به درجات بالایی رسید به‌طوری‌که بسیاری از سیاستمداران امریکایی درخواست ملاقات با او را داشتند و یکی از نشریات معتبر امریکایی، از شهید سلیمانی در کنار ژنرال مونتگمری سردار انگلیسی، رومل سردار آلمانی (روباه صحرا) و دوگل، افسر فرانسوی به‌عنوان یکی از 4 ژنرال برتر نظامی قرن یاد کرده بود.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه شهید سلیمانی خطی و اهل زد و بند نبود و فقط در پی حقیقت بود افزود: به همین دلیل خداوند به او عزت و آبرو داد.

چالش سقف حقوق و کارانه هیئت‌علمی
دکتر قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه مجازی دیشب خود با برخی برنامه ریزان مجلس گفت: در این جلسه پیشنهاد شد به‌منظور جلوگیری از مهاجرت نخبگان و سرمایه‌های علمی و مجرب کشور و افزایش انگیزه خدمت به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه محرومان اجازه داده شود اعضای هیئت‌علمی تمام جغرافیایی پایه و بالینی که هیچ فعالیت خصوصی ندارند از سقف 15 برابر حقوق معاف شوند ضمن اینکه هیئت‌امنا حق دخالت در تعیین کارانه را داشته باشند.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر مجید سید قریشی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تفسیر نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفت: امیر المومنین (ع) به مالک می‌فرماید تصمیم‌های مهمی که در مسند حکومت می‌گیری باید دارای سه ویژگی باشد: اول اینکه حق باید شامل همه بشود و اعتدالی برای اجرای حق وجود داشته باشد، دوم اینکه عدالت را عام کن چون عدالت مهم‌ترین شاخصه حکومت است و تصمیمات باید عدالت‌گستر باشد و نه ویژه گستر و سوم اینکه موجب شود عموم مردم رضایت پیدا کنند.( متن کامل سخنرانی)

توضیح اینکه در این جلسه پویش یک دقیقه با مسئولان که مختص به حضور تیم روابط عمومی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بود برای اعضای هیئت رئیسه پخش شد.

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *