مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

تاکید رئیس دانشگاه بر افزایش سواد سلامت مردم

دکتر حسین قناعتی در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه با تأکید بر اینکه بهبود مسائل اجتماعی بر روی سلامت تأثیرگذار است گفت: ما ناگزیریم که با تاثیرگذاران خارج نظام سلامت به‌طور مرتب ارتباط داشته باشیم و اثر بگیریم و اثر بگذاریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر قناعتی در جلسه روز یکشنبه 3 بهمن 1400 در سالن مدافعان سلامت با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س)، روز مادر و روز زن گفت: مختصات دستگاه خداوند به‌گونه‌ای عمل می‌کند که ممکن است برای بشر عجیب و غیرقابل هضم باشد به‌طوری‌که حضرت عیسی (ع) را بدون پدر متولد می‌کند و نسل حضرت رسول خدا (ص) را از دختر ایشان  به نام حضرت زهرا (س) به وجود می‌آورد.
دکتر قناعتی با اشاره به اینکه بارها در  عمر خود نقش مهم حضرت فاطمه (س) را در زندگی خود به‌عنوان گره‌گشای مشکلات حس کرده است افزود: در وصف حضرت زهرا (س) همین بس که خداوند درباره‌اش می‌فرماید: اگر وجود محمد (ص) نبود افلاک را نمی‌آفریدم و اگر علی (ع) نبود، محمد (ص) را نمی‌آفریدم و اگر فاطمه (س) نبود هر دوی آن‌ها نمی‌آفریدم.
رئیس دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه هدف نظام و همه ما در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که سلامت را برای مردم به ارمغان بیاوریم افزود: غایت این تلاش‌ها این است که طول عمر مردم و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش دهیم این درحالی‌که است که 20 درصد این کار در اختیار وزارت بهداشت است درعین‌حال وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ما در دوره صنعتی نظام سلامت هستیم و هنوز وارد عصر چهارم که عصر اطلاعات نشده‌ایم و متأسفانه برخی تصمیم‌گیری‌ها بدون داشتن آمار و دیتا و بدون توجه به عوامل دیگر بوده است.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه در مسائل اقتصادی و اجتماعی باید کاری کنیم که سواد مردم به‌ویژه سواد سلامت مردم افزایش پیدا کند گفت: مطالعات نشان داده که آمار مرگ‌ومیر کرونا در مناطقی که باسوادتر و ازنظر درآمدی بالاتر بوده‌اند کمتر بوده است و این بیماری در محیط‌های آرام اجتماعی کمتر تلفات داده است.
دکتر قناعتی با تأکید بر اینکه بهبود مسائل اجتماعی بر روی سلامت تأثیرگذار است افزود: ما ناگزیریم که با عوامل خارج نظام سلامت به‌طور مرتب ارتباط داشته باشیم و اثر بگیریم و اثر بگذاریم.
وی با بیان اینکه مدیران برجسته‌ای در نظام سلامت داریم ولی متأسفانه نقطه‌ضعفی که وجود دارد این است که نمی‌توانند علم خود را تبدیل به عمل کنند و به‌اصطلاح آن لباس  را به تن جامعه «پرو» کنند افزود: مهم این است که هم امکانات خوب باشد و هم  اینکه درست توزیع شود. در همین مناطق تحت پوشش دانشگاه هربار که از اسلامشهر بازدید می‌کنم بیشتر به عمق فاجعه برای مردم عزیز این شهرستان و بی‌عدالتی در توزیع امکانات با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی پی می‌بریم که باید بیشتر توجه کنیم.
دکتر قناعتی با طرح این پرسش که آیا مراکز تحقیقاتی به کمک مردم آمده است؟ گفت: در زمانی که مسئولیت اتاق فکر کرونا را داشتم مراکز تحقیقاتی بسته بودند و زمانی هم که باز شدند  توان تحقیقاتی خود را برای حل بزرگ‌ترین معضل سلامتی جامعه بگذارند و زمانی که فعالیت کردند به‌جای اینکه بیایند اصل قصه را پیگیری کنند، آمدند بررسی کردند که رمدسیور بهتر است یا فاویپیراویر! درحالی‌که یک راه‌حل ساده مثل خرید واکسن داشت و می‌بینید که هنوز از فواید واکسیناسیون بهره‌مند هستیم.
رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه باید سازوکارها را طوری تنظیم کنیم که بر اساس شواهد، جهت‌گیری خوب، اجرای با قدرت و با یارگیری پیش برویم، حضور چهره‌های شاخص عرصه هنر و ورزش در دانشگاه را مؤثر دانست و گفت: باید بتوانیم مردم را از مسائل خودشان آگاه کنیم زیرا آگاهی آنان خیلی از مسائل را حل می‌کند.
دکتر قناعتی با تأکید بر اینکه نباید منتظر وزارت بهداشت و عوامل بیرونی بمانیم گفت: مطمئناً اگر در دانشگاه وظایف خود را به‌خوبی انجام دهیم به جواب می‌رسیم.
رئیس دانشگاه مراقبت از هدر رفت منابع را یادآور شد و گفت: بسیاری از تجهیزات قابل‌استفاده به دلایل مختلف از رده خارج و اسقاط می‌شوند این درحالی‌که است که می‌توانیم با تعمیرات از تلف شدن منابع جلوگیری کنیم.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر مجید سیدقریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س)، روز مادر و روز زن گفت: از برکات انقلاب اسلامی این بود که نام حضرت زهرا (س) زنده شد و کسی را به‌عنوان نماد و نمونه زنان قراردادیم که سرور همه زنان محسوب می‌شود. 
وی در ادامه بخش‌هایی از زیارت‌نامه حضرت فاطمه(س) را قرائت کرد.
در این جلسه همچنین دکتر حامد عبداللهی رئیس مجتمع بیمارستانی امیراعلم درباره ساخت ساختمان جدید در این مجتمع توضیحاتی را ارائه کرد و مقرر شد کارگروهی از هیئت‌رئیسه این موضوع را بررسی کند.
در ادامه نیز دکتر سعید ناطقی، معاون درمان نیز گزارش عملکرد پزشکان را در گروه‌های مختلف در بیمارستان‌ها تشریح کرد.
در این جلسه پویش یک دقیقه با مسئولان که این هفته اختصاص به شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر داشت برای اعضای هیئت‌رئیسه پخش شد.

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *