مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

دکتر کریمی: خوشحالم جزو کسانی هستم که از استادان برجسته دانشگاه قدردانی می‌کنم

تجلیل از پنج استاد الگوی اخلاق و تعهد حرفه‌ای در بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری

همزمان با سمینار سراسری آموزش تعهد حرفه‌ای در علوم پزشکی، از پنج استاد پیشکسوت الگوی اخلاق و تعهد حرفه‌ای در دومین جشنواره بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری تجلیل شد.

گالری عکس
در دومین جشنواره بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری که 26 بهمن 96 در سالن همایش‌های ستاد مرکزی برگزار شد، از دکتر مرتضی مصفا، استاد پیشکسوت دانشکده دندانپزشکی، دکتر سادات سید باقر مداح، استاد پیشکسوت پرستاری کشور، دکتر فخرالدین قوامی، استاد پیشکسوت گروه کودکان بیمارستان بهرامی، دکتر رخشنده ناطق استاد پیشکسوت گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت و دکتر عبدالحمید میرزاحسابی جراح و استاد پیشکسوت بیمارستان سینا به‌عنوان الگوی عملی اخلاق و تعهد حرفه‌ای قدردانی شد.

بنیاد علمی فرهنگی دکتر بهادری و ضرورت تشکیل آن

دکتر سید احمدیان دبیر دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، در توضیح بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری گفت: از 10 سال پیش که دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه شکل گرفت جای خالی NGO که نقش دانش‌آموختگان را برای دانشگاه پررنگ‌تر کند احساس می‌شد که با راهنمایی‌های دکتر بهادری درصدد تأسیس آن برآمدیم.
وی افزود: این NGO ها در دانشگاه‌های سراسر جهان وجود دارد. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز شبکه‌ای از فارغ‌التحصیلان را از سال 1313 با مرکزیت دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان تشکیل داده است تا با تمایل آنان به پشتیبانی مادی و معنوی از دانشگاه بپردازند.
دکتر سید احمدیان با اشاره به نام‌گذاری این بنیاد به نام دکتر بهادری گفت: ازآنجاکه استاد بهادری سرچشمه علم و اخلاق هستند بدون اطلاع ایشان، بنیاد را به نام استاد بهادری مزین کردیم.
دبیر دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، پرداختن به مباحث علمی را از دیگر اهداف تشکیل بنیاد  استاد بهادری عنوان کرد و گفت: ازآنجاکه دکتر بهادری الگوی تعهد حرفه‌ای هستند ما موضوع تعهد حرفه‌ای را انتخاب کردیم تا سالانه گردهمایی‌هایی را در این زمینه برگزار کنیم و امسال این مراسم با سمینار آموزش تعهد حرفه‌ای به‌صورت همزمان برگزار شد.
دکتر سید احمدیان با اشاره به نحوه انتخاب 5 استاد برگزیده در زمینه تعهد حرفه‌ای گفت: در جلساتی که با نمایندگان دفاتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشکده‌ها داشتیم موضوع را مطرح کردیم که حدود 78 نفر به‌عنوان نمونه‌های تعهد حرفه‌ای به ما معرفی شدند. در نشستی که با گروه خبرگانی که شاخص‌ها را از قبل تعیین کرده بودند تشکیل شد، 25نام از میان آن‌ها انتخاب شد. سپس این اسامی را در 5 گروه جراحی، داخلی و کودکان، علوم پایه و بهداشت، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده دندانپزشکی و داروسازی تقسیم‌بندی کردیم و از هر گروه یک نفر انتخاب شد که از آنان به‌عنوان چهره‌های شاخص تعهد حرفه‌ای قدردانی می‌کنیم.

تاکید بر پاسداشت عنوان دانشگاه علوم پزشگی تهران
سپس دکتر بهادری رییس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، بابیان اینکه من به  Role Model  (الگو بودن) اعتقادی ندارم و دانشگاه تهرانی بودن را الگو می‌دانم گفت: هرکدام از اعضای هیات علمی  13 دانشکده دانشگاه که در عرصه سلامت جامعه فعالیت دارند به دلیل دانشگاه تهرانی بودن، نمونه هستند چراکه این دانشگاه با قدمت بیش از 100 سال، در کشور، منطقه و فرامنطقه از بهترین‌هاست.
وی باوجود کمبود بودجه، درخشش دانشگاه در جشنواره‌ها و عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، درمان و بهداشت را نمونه‌ای از برجسته بودن دانشگاه دانست و گفت: به دلیل برخورداری از اعضای هیات علمی مناسب و شایسته، پیش‌گامی در خدمتگزاری واقعی به  دانشجویان و بیماران و جامعه، بسیاری از اسطوره‌های قرن اخیر ایران از این دانشگاه هستند.
دکتر بهادری انتخاب نمونه از  بین نمونه‌های دانشگاه را کار سختی عنوان کرد و گفت: به دلیل محدودیت‌ها ما مجبور به انتخاب تعدادی از برگزیدگان بودیم. در این دانشگاه حتی جوانانی که به‌تازگی از گروه‌های مختلف فارغ‌التحصیل شدند می‌توانند یک دکتر مصفا، دکتر قوامی و دکتر حسابی و...باشند.
رییس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه، بر حفظ  و پاسداشت عنوان دانشگاه تهران تأکید کرد و گفت: با پرهیز از نگاه کاسب‌کارانه در دانشگاه، باید به اصول تعهد حرفه‌ای باور داشته باشیم و آن را با رفتارمان نشان دهیم. ما نیامده‌ایم در دانشگاه که ثروتمند شویم بلکه آمده‌ایم که به مردم خدمت کنیم.
وی در توصیف چهره‌های برگزیده این بنیاد گفت: دکتر حسابی استاد مسلم و موردقبول همه جامعه است. دکتر قوامی یک معجزه در طب اطفال کشور است که بیش از 60 سال در بیمارستان بهرامی خدمت کرده. دکتر مداح 65 سال معلمی این دانشگاه را برعهده داشته ، دکتر ناطق یکی از نمونه‌های بی‌نظیر حوزه بهداشت در بیماری‌های ویروسی است و دکتر مصفا نمونه بی‌بدیل علم و اخلاق دانشگاه است.

جامعه امروز نیازمند تربیت پزشکانی است که حکیم باشند
در ادامه دکتر کریمی رییس دانشگاه، با اشاره به‌افتخار شاگردی خود از محضر استاد قوامی، استاد بهادری و استاد حسابی از 43 سال پیش گفت: در سه دوره دانشجویی، رزیدنت جراحی و شروع هیات علمی، شاگرد استاد حسابی بودم و شهادت می‌دهم که ایشان در سه بعد، الگوی شایسته  تعهد حرفه‌ای هستند. بعد نخست برخورد مناسب استاد با بیمار است. زمانی که شاگرد بخش استاد حسابی شدم رفتار ایشان با بیماران را بسیار مناسب دیدم.
وی افزود: نکته دوم که امروزه جای خالی آن احساس می‌شود؛ رفتار بی‌نظیر استاد با همکاران است. ایشان با تمامی همکاران خود چه آن‌هایی که پیش از استاد در بخش بودند و چه همکاران جوانی که به بخش اضافه می‌شدند مثال‌زدنی بود. بعد سوم هم که اهمیت بسزایی دارد رفتار شایسته استاد حسابی با جامعه پرستاری بود. آنچه باید مورد تأکید قرار گیرد اینکه ما کل کادر درمان که پرستاران هم عضو آن هستند را ببینیم و موردتوجه قرار دهیم.
دکتر کریمی بابیان اینکه خوشحالم از اینکه امروز به‌عنوان مسئول دانشگاه جزو کسانی هستم که از استادان برجسته قدردانی می‌کنم افزود: حیف است در این مراسم سخنی از استاد بهادری و شیرینی و جذابیت کلاس‌های ایشان نگویم و یادی نکنم از مرحوم استاد آرمین که با حالات چهره خود، حرکت دست‌ها و رفتار مناسبش با دانشجویان، آنچه را که امروز به‌عنوان تعهد حرفه‌ای و در قالب مطالب علمی بیان می‌کنیم، در آن زمان به‌صورت عملی به کار می‌بردند.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان درددل‌های دانشگاهی پرداخت و گفت: در اینکه دانشگاه تهران نمونه و میراث دار امیرکبیر است و از 166 سال پیش بنیان دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه نهاده شده شکی نیست و طبیعی است که امروز همه ما به آن افتخار می‌کنیم.  اما زمانی که من رشته پزشکی دانشگاه تهران در 43 سال پیش را انتخاب کردم؛ پزشک را در ذهنم حکیم و طبیب تصور می‌کردم. حکیمانی که به‌جای جیب بیماران اسرار و شخصیت بیماران برایشان مهم بود.
دکتر کریمی با اشاره به نیاز جامعه امروز به تربیت حکیمان گفت: زمانی که به‌عنوان دانشجو وارد بیمارستان سینا شدم از زبان هیچ‌کدام از اساتیدم در مورد مادیات، درآمد و مطلب سخنی نشنیدم و فقط رفتار خوب آنان را می‌دیدم. به دلایل مختلف که ممکن است ناشی از فشار بهم ریختگی نظام ارزشی جامعه و یا ضعف مدیریتی باشد به نظر می‌رسد جامعه امروز نیازمند تربیت طبیب حکیم است که  باید برای تحقق آن فکرهای عمیق‌تری شود.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود افزود: بارها و بارها تکرار کرده‌ام که خاک دانشگاه تهران را توتیای چشمانم می‌کنم. مطمئناً همه‌کسانی که در دانشگاه زندگی می‌کنند نسبت به این دانشگاه همین احساس را دارند که امیدواریم این حس به ما قوت قلب بیشتری دهد تا برای تربیت حکیمان طبیب تلاش بیشتری کنیم.
در ادامه مراسم از 5 تن از مفاخر تعهد حرفه‌ای قدردانی شد و دکتر حسابی به نمایندگی از برگزیدگان گفت: خود را لایق چنین مراسمی نمی‌دانم و از آنچه دکتر کریمی، همکار و دوست صمیمی 43 ساله‌ام گفتند تشکر می‌کنم. من خود را از این بیت که «هیچ اگر سایه پذیرد منم آن سایه هیچ» جلوتر نمی‌بینم.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی