مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

تجلیل از 26 برگزیده و رونمایی از پنج محصول دانش‌بنیان در نوزدهمین جشنواره ابن‌سینا

با حضور وزیر بهداشت و رییس دانشگاه از 12 برگزیده بخش آموزشی، 12 برگزیده بخش پژوهشی و 2 برگزیده بخش خدمات ویژه تجلیل و از 5 دارو و محصول دانش‌بنیان رونمایی شد.

گالری عکس مهدی کیهان

گالری عکس جمشید ربیعی

گالری عکس حسین اکبریان

گالری عکس وب دا

گالری عکس ایکنا

گالری عکس ایسنا

در این مراسم که روز یکشنبه 15 بهمن 96 در تالار ابن‌سینا برگزار شد، ابتدا دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ضمن تبریک به برگزیدگان جشنواره و گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: نوزدهمین جشنواره ابن‌سینا همزمان با چهلمین بهار انقلاب شکوهمند اسلامی و در پانزدهم بهمن سالروز  تأسیس دانشکده پزشکی برگزار می‌شود.

انتخاب سخت بهترین ها از بین بهترین ها

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در آسمان علم و دانش کشور می‌درخشد و محصولات این  شجره طیبه‌ای در همه جای ایران اسلامی و حتی خارج از کشور مشغول خدمت‌رسانی به بشریت و انسانیت هستند.
دکتر صحرانیان با اشاره به روند روبه رشد فعالیت‌های دانشگاه گفت: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفقیت‌های چشمگیری  در سه حوزه آموزش، پژوهش و ارائه خدمت بدست آورده است که در این جشنواره، بار دیگر از بزرگان این سه حوزه قدردانی می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به گزارشی از نحوه داوری جشنواره ابن‌سینا گفت: پس از فراخوان جشنواره در آذرماه، 80 نفر درزمینهٔ آموزش، 76 نفر درزمینهٔ پژوهش و 11 نفر درزمینهٔ ارائه خدمات نام‌نویسی کردند. براین اساس کمیته‌های تخصصی داوری در سه معاونت پژوهشی، آموزشی و درمان تشکیل شد و برگزیدگان از بین افرادی که خودشان نام‌نویسی کرده بودند و یا از سوی همکاران و اعضای کمیته داوری معرفی‌شده بودند به رقابت پرداختند.
وی بابیان اینکه انتخاب بهترین‌ها در بین بهترین‌ها واقعاً سخت است افزود: 50 درصد افرادی که اچ ایندکس بالای 15 دارند و بسیاری از پراستنادترین دانشمندان کشور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند ازاین‌رو انتخاب برگزیده واقعاً کار دشواری بود. اما به‌هرحال مراحل داوری‌ها انجام شد و درمجموع 26 نفر در این دوره برگزیده شدند.
دکتر صحرائیان با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری جشنواره‌ها موجب ایجاد نشاط در اعضای هیات علمی شود گفت: امیدوارم دانشگاه علوم پزشکی تهران به مدد اساتید برجسته خود، نه‌تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بین‌المللی نیز به جایگاه درخور شأن خود دست پیدا کنند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به رونمایی از پنج محصول دانش‌بنیان جدید اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مهم معاونت پژوهشی و دانشگاه خلق ثروت از دانش است و امروز از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان که هم در جهت رفع نیازهای مردم و هم در ارزآوری برای کشور است رونمایی می‌شود.
وی افزود: دورانی که ثروت تبدیل به دانش می‌شد گذشته و باید به دورانی که دانش تبدیل به ثروت می‌شود برسیم و محصولات ساخت ایران را به سراسر جهان صادر کنیم.

تاکید بر توسعه ارتباطات بین المللی دانشگاه

سپس دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه سلامت گفت: درزمینهٔ  مقابله با بیماری‌های عفونی، کاهش مرگ‌ومیر، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، گسترش شبکه بهداشت، تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت و افزایش امید زندگی، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم.
دکتر ملک‌زاده از مرگ‌ومیر بالا براثر حوادث جاده‌ای، آلودگی هوا، بلاهای طبیعی و خشونت و نزاع به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های کشور یادکرد و گفت: چاقی و قندخون موجب مرگ زودرس در افراد بالغ می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به پیگیری دو هدف علمی در کشور گفت: در حوزه علم، دو هدف عمده پیش‌بینی شد یکی رسیدن به جایگاه نخست علم در منطقه خاورمیانه و دیگری رسیدن دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به دانشگاه‌های معتبر دنیا که خوشبختانه ازنظر تعداد و ارجاعات مقالات، در منطقه جایگاه مناسبی داریم اما برای رسیدن به دانشگاه‌های برتر جهان باید تلاش بیشتری کنیم.
 دکتر ملک‌زاده با اشاره به سهم دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولیدات علمی کشور گفت: تعداد مقالات دانشگاه علوم پزشکی تهران از کمتر از 100 مقاله در سال 2000 به حدود 5000 مقاله افزایش‌یافته و 34 درصد از مقالات منتشرشده و 43 درصد از مقالات پر استناد کشور مربوط به این دانشگاه است  این در حالی است که فقط 10 درصد اعضای هیات علمی کشور در این دانشگاه حضور دارند.
وی افزود: براساس جدیدترین گزارش نظام رتبه‌بندی  ESI از بیش از 25 هزار 500 مقاله علمی دانشگاه 118 مقاله پراستناد در مجلات معتبر منتشرشده که باید این تعداد افزایش یابد.
دکتر ملک‌زاده تصریح کرد: 73 درصد از مقالات پراستناد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری‌های بین‌المللی نوشته‌شده  و لازم است همکاری‌های بین‌المللی در این دانشگاه تقویت شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به فراوانی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارای اچ ایندکس 15 گفت: 613 عضو هیات علمی دارای شاخص اچ ایندکس 15 یا بالاتر هستند که از این تعداد 195 نفر (32 درصد) به دانشگاه علوم پزشکی تهران تعلق دارد.
وی چشم‌انداز آینده دانشگاه را افزایش همکاری‌های بین‌المللی در پژوهش و آموزش بیان کرد و گفت: باید به فناوری و  حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو توجه شود.

راهکار تقویت علمی پژوهشگران

سپس دکتر آذرخش مکری عضو هیات علمی گروه روان‌پزشکی دانشگاه در سخنانی به ساختار ذهنی پژوهشگران و راه‌های تقویت آنان پرداخت و گفت: افرادی که جز دانشمندان یک درصد قرار می‌گیرند علاوه بر هوش بالا پشتکار بسیاری هم دارند.
وی افزود: برای تقویت بنیه علمی کشور علاوه بر توجه به دانشمندان یک درصد برتر که در رأس هرم علمی قرار دارند باید به بدنه این هرم نیز توجه شود برای اینکه به ترویج مباحث علمی در جامعه بپردازند و به دانشمندان برتر ایده بدهند.

ضرورت آزادی عمل اساتید در عرصه ملی و بین المللی
سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه، ضمن تبریک دهه فجر و گرامیداشت  رویدادهای خوش بهمن 57 به پیشینه علمی دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی کشور است که بیش از یک قرن و نیم از سابقه فعالیت آن می‌گذرد. آموزش علوم پزشکی کشور از سال 1230 باکلاس طب یا طبقه طب آغاز شد و در 15 بهمن سال 1313 با تأسیس دانشکده پزشکی ادامه پیدا کرد.
وی با اشاره به تقسیم‌بندی فعالیت‌های نسل اول، دوم و سوم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به نظر می‌رسد اساتید دانشگاه در 8 دهه گذشته وظایف دانشگاه نسل اول را به‌خوبی به انجام رسانده‌اند به‌طوری‌که بسیاری از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی کشور توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه به وجود آمده است.
دکتر کریمی دانشگاه  نسل دوم را پژوهش محور خواند و گفت: این دانشگاه باوجود توان علمی اساتید خود  در دو سه دهه گذشته، به‌درستی درزمینهٔ دانشگاه‌ها نسل دوم و عرصه پژوهش و تأمین نیازهای کشور نقش‌آفرینی کرده است این در حالی است که امروز نیاز کشور حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم است.
رییس دانشگاه، با تأکید براینکه  دانشگاه علوم پزشکی تهران  با توجه به ظرفیت بالای آن باید متفاوت از سایر دانشگاه‌ها موردتوجه قرار گیرد گفت: از این دانشگاه باوجود هیات علمی توانمند خود انتظار می‌رود که به نیازهای  بهداشت و درمان کشور درزمینه ریز گردها و آلودگی هوا، ترافیک و آسیب‌های ناشی از آن، آسیب‌های اجتماعی، عوارض ناشی از امواج و پارازیت‌ها، تغییر سیمای بیماری‌ها و مسائل بسیار دیگر پاسخ دهد که بایستی در کنار این انتظارات، توجه ویژه‌ای هم به آن شود.
دکتر کریمی با اشاره به وظیفه سنگین هیات علمی و مسئولان دانشگاه در دانشگاه نسل سوم گفت: این دانشگاه حدود یک هزار و  936 عضو هیات علمی دارد که 407 نفر از آنان در مرتبه استادی، بیش از 500 نفر از آنان در مرتبه دانشیاری و هزار و 32 نفر از آنان در مرتبه استادیاری هستند در حقیقت بیش از هزار نفر از اساتید دانشگاه جوان هستند که بایستی زمینه کار  و پیشرفت آنان را در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی فراهم شود.
وی با تأکید دوباره بر روان‌سازی فرآیندهای پژوهشی گفت: باید به اساتید آزادی عمل دارد و  کاری کرد که محیط دانشگاه برای ایده‌های نو و تضارب آرا تنگ نشود. باید به اساتید اعتماد کرد و اجازه داد ارتباطات بین‌المللی اساتید توسعه بیشتری یابد.
دکتر کریمی حمایت از ارتباطات بین‌المللی اساتید را در جذب منابع خارج از دانشگاه مؤثر دانست و افزود: با محدودیت بودجه‌های دولتی نمی‌توان کاری از پیش برد در حالی اگر اساتید نگاهی به بیرون دانشگاه و حتی خارج از مرزهای کشور داشته باشند می‌توانند منابع خوبی را در حوزه علمی کشور جذب کنند.
رییس دانشگاه بابیان اینکه محور  اصلی تحقیقات باید رفع نیازهای مردم باشد گفت: اینکه  علوم پایه و بالین در مرزهای دانش حرکت کنند بسیار خوب است اما تحقیقات باید اول با نگاه به مسائل داخل کشور و رفع نگرانی‌های مردم در حوزه بهداشت و درمان ساماندهی شود.
وی افزود: من این قول را از سوی هیات علمی خوب و پرتوان دانشگاه می‌دهم که بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم اما اعضای هیات علمی هم انتظار دارند اتفاقات انگشت‌شمار بهانه‌ای برای محدود کردن آنان نشود.
دکتر کریمی با اشاره به نیاز دانشگاه برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم گفت: کمتر از 5 درصد از اساتید یعنی حدود 100 نفر از آنان در 40 شرکت دانش‌بنیان و 6 مرکز رشد فعالیت دارند که باید در آینده نزدیک  این 5 درصد را به 10 درصد افزایش دهیم.
وی افزود: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم لازم است مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان را بیشتر تقویت کنیم و یکی از کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد پارک علم و فناوری است که برای ایجاد آن نیاز به حمایت مسئولان وزارت بهداشت داریم.
رییس دانشگاه تصریح کرد: با حمایت دکتر هاشمی اخیراً زمینی به مساحت 17 هکتار در منطقه   18 تهران قرار است به دانشگاه اختصاص پیدا کند. این منطقه می‌تواند به‌عنوان سایت دوم دانشگاه در نظر گرفته شود و پارک علم و فناوری و  دانشکده‌هایی که فضای فیزیکی مناسب ندارند در ان سامان یابند.همچنین زمینی در منطقه 22 در نزدیکی بیمارستان شریعتی دو وجود دارد که می تواند به عنوان گزینه دیگری برای ایجاد سایت دوم دانشگاه و پارک علم و فناوری در نظر گرفته شود.
دکتر کریمی بابیان اینکه ما نباید به نسل سوم دانشگاه قانع شویم گفت: قطعاً در آینده با بیماری‌ها و درمان‌های پیچیده‌تری مواجه خواهیم شد و اتفاقات جدید بسیاری در جامعه رخ خواهد داد که دانشگاه‌های نسل یک تا سه، قادر به پاسخگویی آن نخواهند بود درحالی‌که دانشگاه نسل چهار کمک می‌کند افق دورتر را ببینیم و  مسائل را تحلیل و موقعیت کشور و دانشگاه را در جهان تبیین کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سه جشنواره‌ای که در دانشگاه برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: جشنواره ابن‌سینا از سال 1378 در زمان ریاست دکتر ظفرقندی و معاونت پژوهشی دکتر قدسی در دانشگاه شکل گرفت و امروز نوزدهمین دوره آن به‌منظور تشویق و بزرگداشت اساتید برگزار می‌شود.
رییس دانشگاه با اشاره به جشنواره دانشجویی ابن‌سینا، از تغییر زمان برگزاری این جشنواره خبر داد و گفت: جشنواره دانشجویی ابن‌سینا درزمینه های آموزشی، پژوهشی و فعالیت‌های فوق‌برنامه دانشجویان  برگزار می‌شود و که در نظر داریم زمان برگزاری آن را از ابتدای سال تحصیلی به نیمه دوم سال منتقل کنیم که حداقل دانشجویان یک‌ترم خود گذرانده باشند.
وی افزود: جشنواره آموزشی شهید مطهری نیز به‌منظور تشویق فرآیندهای آموزشی در ابتدای سال آینده برگزار می‌شود.
دکتر کریمی در بخش پایانی سخنان خود به‌طور خلاصه به زندگینامه ابوعلی سینا و دشواری‌هایی که در راه علم متحمل شد اشاره کرد و گفت: ابن‌سینا در طول 57 سال زندگی خود  کتاب‌های بسیاری  را در شرایط دشوار زندان و گریز به شهرهای مختلف نوشته است و تنها 14 سال پایانی عمر خود را در اصفهان و در آرامش به تحقیق پرداخته است روی سخنم با اساتید جوان است که پژوهش و آموزش کار آسانی نیست و باید برای آن تلاش کرد.

سهم محدود وزارت بهداشت از بودجه عمومی کشور در قبال کارنامه مثبت آن
در ادامه، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر نجات اللهی در ایام‌الله دهه فجر، گفت: نقش دانشگاه‌ها در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، ویژه و مهم بود.
وی افزود: برای انقلاب اسلامی زحمات زیادی کشیده، خون‌های زیادی ریخته شده و مادران و پدران شهدا، غصه‌های زیادی را تحمل کردند و می‌کنند و امیدواریم افرادی که امور کشور و انقلاب را در دست دارند، بیش از گذشته قدرشناس انقلابی باشند که در قرن اخیر، بی‌نظیر بوده است.
دکتر هاشمی بابیان اینکه شهدای انقلاب به دنبال پیشرفت و ارتقای کشور و دین بودند، افزود: آرمان آن‌ها همان شعار انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. هرچند امروز شکل مجاهدت‌های دیروز عوض‌شده اما آرمان‌ها همان تأمین آسایش و آرامش مردم، پیشرفت ایران و نشان دادن کارایی دین در زندگی مردم است.

وی افزود: امیدوارم اساتید و پژوهشگران، قدر فرصت فراهم‌شده برای تحصیل و تدریس در دانشگاه علوم پزشکی تهران که برای ایجاد و بالندگی آن تلاش زیاده شده را بدانند اما شادابی در علم ممکن نیست مگر اینکه عرصه‌های علمی برای همه به نسبت مساوی تقسیم شود تا استعدادهای برتر، کشف‌شده و رشد پیدا کنند.
دکتر هاشمی وضعیت علوم پزشکی را نسبت به سایر گروه‌های علمی، بهتر دانست و افزود:در این حوزه علم در خدمت مردم قرارگرفته و تلاش دانشمندان طب در زندگی روزمره آن‌ها ملموس است و دیگر نیازی نیست که برای درمان به خارج از کشور سفر کنند بلکه دیگران به دلیل نیاز علمی، مهارتی، درمانی و برای صرفه‌جویی در هزینه به ایران می‌آیند.
 وی بابیان اینکه در حوزه علوم پزشکی، هزینه‌های کمی شده اما پیشرفت‌های این حوزه، قابل‌قبول بوده است  افزود: وزارت بهداشت در حد توان محدود خود به حوزه پژوهش کمک کرده اما نگاه به پژوهش و رشد علمی در کشور، در حد انتظار نیست و در این حوزه، بیشتر ازآنچه عمل کنیم، شعار می‌دهیم.
دکتر هاشمی سهم وزارت بهداشت از بودجه عمومی کشور را کمتر از کارنامه مثبت آن دانست و  گفت: باید به نسبت سهم بودجه‌ای که به وزارت بهداشت تخصیص داده می‌شود از پژوهش و فناوری آن انتظار داشت.
وزیر بهداشت تصریح کرد: جامعه پزشکی حساب بدهی و دین خود به مردم، کشور و باورهای دینی‌شان را از حساب دیگرانی که دچار انحراف شده‌اند، جدا کرده‌اند و برداشت من این است که بسیاری از مردم نیز به همین روش، رفتار می‌کنند.
وی افزود: ما به خاطر کشور، اسلام، انقلاب و مردم اعتقادداریم که همه مسافر هستیم و دوره کوتاهی در دنیا حضور داریم و بهتر است به نحوی عمل کنیم که لحظه خداحافظی غصه نخوریم که ای‌کاش بیشتر تلاش می‌کردیم یا نگاه مردمی‌تری داشتیم.
در پایان مراسم نیز از برگزیدگان حیطه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی و خدمات ویژه قدردانی شد. برای دریافت اسامی برگزیدگان اینجا کلیک کنید.
همچنین از 5 محصول دانش‌بنیان رونمایی شد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان، جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

امسال برگزیده ای در بخش پایان نامه دانشجویان مقاطع مختلف اعلام نشده و توضیحی هم ارائه نشده است. آیا این بخش از جشنواره حذف شده است؟ پس چرا در فراخوان وجود داشت؟

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *