مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

تفاهم‌نامه دانشگاه علوم پزشکی تهران و خانه تئاتر ایران امضا شد

باتوجه به نقش رسانه و هنر در ارتقا فرهنگ سلامت جامعه، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه و ایرج راد، رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر ایران، تفاهم‌نامه همکاری را امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که بعدازظهر یکشنبه 28 فرودین 1401 در سالن شورا برگزار شد، دکتر قناعتی هدف از امضا این تفاهم‌نامه را به‌کارگیری توانمندی‌های دانشگاه و هنرمندان در رساندن پیام‌های مهم سلامت به جامعه دانست و گفت: در این تفاهم‌نامه جنبه‌های مختلف همکاری در زمینه  استفاده از توانمندی‌های دو طرف و ارائه خدمات متقابل موردتوجه قرارگرفته است. حمایت از هنرمندان از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت هنرمندان از نظام سلامت و استفاده از نفوذ و توان آنان برای رساندن پیام‌های مهم بهداشتی به جامعه که باعث حفاظت از جان مردم و ارتقا سلامت جامعه می‌شود هدف‌گذاری شده است. 
دکتر قناعتی دانشگاه اجتماعی را یکی از استراتژی‌های چندگانه دانشگاه بیان کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در راستای توسعه ارتباط اجتماعی دانشگاه، امضا شد و امکانات دانشگاه که متعلق به بیت‌المال است باید موجب ارتقا سلامت جامعه شود.
وی بابیان اینکه جوامع باسوادتر مسائل خود را بهتر حل می‌کنند افزود: افراد باسواد کمتر به بیماری‌های عفونی و اعتیاد و انحرافات و اعوجاجات اجتماعی مبتلا می‌شوند نمونه آن بحران کووید است که آمارها نشان می‌دهد افراد باسواد کمتر جان خود را ازدست‌داده‌اند. 
رئیس دانشگاه، افزایش آگاهی و علم را مهم‌ترین رسالت دانشگاه بیان کرد و گفت: جامعه‌ای که باسوادتر باشد ثروتمندتر است و ثروتمندی بیشتر موجب کاهش تنش‌ها و بحران‌ها و مسائل ناشی از آن‌ها می‌شود. 
دکتر قناعتی بهره‌مندی از سرمایه‌های اجتماعی را در تحول‌آفرینی مؤثر دانست گفت: جامعه‌ای که 70 تا 80 درصد آن طبقه متوسط باشد جامعه‌ایده آلی است و امیدواریم روزی برسد که این عدالت برقرار شود و یکی از عوامل رسیدن به این عدالت، همکاری هنرمندان و ورزشکاران و تمامی اقشاری است که در جامعه پایگاه اجتماعی دارند. اگر از این سرمایه درست استفاده شود می‌توان تحولات بزرگی را ایجاد کرد.
رئیس دانشگاه بابیان اینکه این ظرفیت در هنرمندان عزیز وجود دارد گفت: البته در بین هنرمندان و پزشکان افرادی هم هستند که باوجود این استعداد و توانمندی، نگاه مادی صرف به مسائل دارند اما خوشبختانه شمار افرادی، جنبه‌های انسانی و اجتماعی رسالت خود را در نظر می‌گیرند بسیار است. امیدوارم با همکاری استاد راد که بسیاری از صفات عالی انسانی در ایشان وجود دارد و همکارانشان بتوانیم سلامت را به همه جای کشور گسترش دهیم. کودکانی که در سیستان و بلوچستان و مناطق محروم زندگی می‌کنند باید به نسبت کودکان تهرانی از آموزش، آگاهی، رفاه، رشد و سلامت بهره ببرند و امیدوارم روزی با کمک یکدیگر بتوانیم این ضعف را برطرف کنیم.
دکتر قناعتی در پایان سخنان خود با بیان اینکه منتظر منجی خارج از خود و کشور نباشیم گفت: کسی از بیرون برای ما کاری نخواهد کرد همانگونه که حافظ می فرماید «سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد و آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد» و در شعری که منسوب به امیرالمومنین (ع)  «دوائک فیک فلا تشعر**ودائک منک فلا تبصر» «دوای تو درتوست اما نمی دانی**درد تو از خود توست اما نمی بینی» اگر  این جمله ها را باور کنیم و بپذیریم که مشکل خودمان هستیم و حل مشکل هم دست خودمان است؛ اغازی برای اصلاح و پیشرفت خواهد بود.

جامعه سالم‌تر؛ بافرهنگ والاتر
ایرج راد نیز با قدردانی از خدمات دکتر قناعتی و دانشگاه در عرصه پزشکی و  مناطق محروم کشور گفت: در این چندماه با جلساتی که برگزار شد از نزدیک با زحمات فراوان عزیزان بخصوص در مناطق محروم کشور آشنا شدم که بعضی‌ها از آن بی‌خبرند. برای من خدمات دکتر قناعتی در این مناطق و همچنین در زمینه علم پزشکی جالب‌توجه است و همه این اقدامات باعث شد که خانه تئاتر ایران و انجمن صنفی بازیگران تئاتر ایران تقاضای امضای این تفاهم‌نامه را داشته باشد که بتوانیم اهداف پزشکان و هنرمندان را پیش ببریم.
وی بابیان اینکه ما سپاسگزار کوشش جامعه پزشکی ایران هستیم و خواهیم بود افزود: امیدوارم همه ما در زمینه سلامت کوشا باشیم و پیشگیری را بر درمان اولویت دهیم.  اما به‌هرحال اتفاقاتی می‌افتد که از دست انسان خارج است و آن موقع پزشک است که به یاری بیمار می‌آید. از جامعه پزشکی ایران که زحمت می‌کشند و خدمت می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم که همواره سلامت باشند و ما سپاسگزار زحمات و کوشش آنان هستیم و خواهیم بود. 
رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر ایران، علاقه مردم به هنرمندان و ورزشکاران را در پذیرش پیام‌های سلامت مؤثر دانست و گفت: مردم هنرمندان و ورزشکاران را دوست دارند و وقتی تعامل آنان با پزشکان را ببینند و پیام‌های مرتبط با سلامت را بشنوند تمرکز بیشتری بر حفظ سلامت خود خواهند داشت و از راه‌های پیشگیری و درمان  آگاهی‌ها پیدا می‌کنند.
وی در پایان سخنان خود جامعه سالم را جامعه‌ای بانشاط‌تر و بافرهنگ والاتر توصیف کرد و گفت:  زمانی که سالم هستیم به موهبتی که داریم نمی‌اندیشیم ولی به به‌محض اینکه دچار کوچک‌ترین اختلال و ناراحتی شدیم آن موقع قدر سلامت خود را می‌دانیم. درواقع در جامعه‌ای که سلامت ارتقا یابد آن جامعه از نشاط، تحرک، صمیمت، انسانیت بیشتر و فرهنگ والاتر و باارزش‌تر برخوردار می‌شود.
 
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

فیلم بردار

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *