مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

دکتر قناعتی: مهم‌ترین برنامه ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران «بهداشت» است

جلسه سه‌ساعته هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

در جلسه این هفته هیئت‌رئیسه دانشگاه، دکتر علیرضا اولیایی منش، برنامه‌های چهارساله معاونت بهداشت دانشگاه را معرفی و دکتر علی دهقان منشادی رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گزارشی از وضعیت معاونت‌های این مجتمع ارائه کرد و دکتر سیدابوالفضل ذاکریان معاون توسعه و دکتر مسعود میرمعینی مدیر توسعه و سرمایه انسانی دانشگاه درباره تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر دانشگاه توضیح دادند. همچنین مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید حراست برگزار و با اهدای لوح تقدیر از خدمات ارزشمند دکتر خورشید وسکویی، مشاور سابق رئیس دانشگاه در امور زنان و دکتر سید سینا مرعشی، مدیر سابق فناوری اطلاعات دانشگاه قدردانی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جلسه سه‌ساعته روز یکشنبه 23 آبان 1400 در سالن مدافعان سلامت ستاد مرکزی، در ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفت: امیرالمؤمنین به مالک تأکید می‌کند که قبل از هرچیز باید مالک هوای نفس خودش و بعد به فکر حکومت باشد.
وی افزود: امروزه مشکل بشریت غلبه «غریزه» بر «عقل» است و در روایات ضد کلمه «جاهل»، کلمه «عاقل» آمده است زیرا ممکن است انسانی عالم اما جاهل هم باشد. آنچه انسان را جاهل می‌کند هوای نفسانی است بنابراین انسان باید با نفس خودش بخیل باشد و تقاضای هر چیزی را که حلال نیست اجابت نکند.

دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه هم با اشاره به صدور تمدید پروانه بیمارستان‌ها، یکی از مشکلات مهم در صدور آن را مشکلات ایمنی مرتبط با آتش‌نشانی عنوان کرد و از دفاتر فنی بیمارستان‌ها خواست به‌عنوان مسئول این موضوع با یک نقشه راهبردی 5 ساله اقدام کنند و معاونت بهداشت هم نظارت لازم را داشته باشد.

کشتی‌های بزرگ همیشه از سوراخ‌های کوچک غرق می‌شوند
در ادامه دکتر حسین قناعتی، سرپرست دانشگاه با قدردانی از دکتر رضایی برای تصدی پست حراست دانشگاه در 5 سال گذشته گفت: من با دکتر رضائی، رفاقت قدیمی دارم و همیشه درباره معضلات و مشکلات کشور و دانشگاه گفت‌وگو می‌کردم. دکتر رضایی خیلی مسلط به کار و دلسوز هستند و دید مثبت و اصلاحی با کسانی که در معرض خطر انحراف مالی و ... بودند داشتند که جای قدردانی دارد.
سرپرست دانشگاه از رضا مؤمنی، رئیس جدید حراست به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای در این زمینه یاد کرد و گفت: هر چه زمان بگذرد مشخص خواهد شد که چقدر آقای مؤمنی می‌تواند در بهبود اوضاع کمک کنند. من در رابطه با حراست و نظارت تأکیددارم و به امید خدا شبکه بسیار خوبی را طراحی کرده‌ایم که تا آخرین لایه دانشگاه را می‌بینیم. هدف ما این است که بتوانیم کارهای خوب را رصد کنیم و صدالبته کاری کنیم که کسی حتی به فکر خلاف کردن نیفتد.
وی با اشاره به بازرسی نامحسوس از داروخانه 13 آبان و با قدردانی از دکتر روئینی گفت: باوجود شلوغی این مرکز مشاهده شد که کارکنان این داروخانه با مردم برخورد بسیار خوبی دارند که جای تشکر دارد.
دکتر قناعتی خطاب به رئیس جدید حراست گفت: بنا نداریم به‌هیچ‌وجه «حرمت» افراد خدشه‌دار شود ولی طوری نباشد که «بی‌تفاوت» باشیم زیرا کشتی‌های بزرگ همیشه از سوراخ‌های کوچک غرق می‌شوند و گاهی بی‌توجهی، ضربات جبران‌ناپذیر به سیستم وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه حراست، نظارت، ارزیابی و بازرسی همانند شبکه عصبی است گفت: در بیماران دیابتی به این‌گونه است که زخم‌هایی به وجود می‌آید که به دلایل اختلال اعصاب حسی است.
دکتر با بیان اینکه باید تمرین کنیم که بدون اینکه با هم «تداخل» کنیم به همدیگر کمک کنیم افزود: افراد اگر ظرفیت بالایی داشته باشند و ضمن حفظ جایگاه بتوانند با ظرافت و بدون اصطکاک به هم کمک کنند سیستم سرعت می‌گیرد.
در ادامه دکتر فرزانه، رئیس حراست وزارت بهداشت با اشاره به انتصاب مؤمنی به‌عنوان سرپرست مدیرت حراست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خوشبختانه دکتر قناعتی از ایشان به‌خوبی شناخت داشتند و به ما معرفی کردند. امیدوارم آقای مؤمنی به‌عنوان چشم تیزبین و یک بازوی توانمند و یک مشاور امین در جایگاه یک حراستی خوب برای دانشگاه علوم پزشکی تهران که یک دانشگاه مادر است کمک و سربازی کند.
وی بر بحث فسادستیزی در دولت جدید و در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بحث فسادستیزی در همه حوزه‌ها حرف اول را می‌زند و امیدوارم ایشان با یک تیم ارزشی و انقلابی مسائل را رصد و برای بحران‌هایی که در سطح دانشگاه به وجود می‌آید اقدام مناسب و از رهنمودهای رئیس محترم دانشگاه و دفتر نهاد رهبری در دانشگاه استفاده کنند.
دکتر رضائی رئیس سابق حراست دانشگاه گفت: در طول این چند سال سعی کردم در درجه اول کرامت نیروهای دانشگاه اعم از هیئت‌علمی و کارکنان و مجموعه بدنه دانشگاه را حفظ کنم و به‌عنوان یکی از اصولی بود که سعی کردم رعایت کنم اما در کنارش می‌خواستیم که «چشم» دانشگاه باشیم. دانشگاه به این بزرگی بدون مشکل نیست اما در بررسی‌ها و در مواردی که احصا می‌شد سعی کردیم کمترین حاشیه را در پیگیری داشته باشیم.
مؤمنی هم با قدردانی از زحمات دکتر رضائی گفت: باعث افتخار برای من است که در جمع شما هستم. در یک هفته گذشته با بررسی‌هایی که کردم جناب دکتر رضایی و همکاران ایشان زحمات بسیار زیاد، ارزنده و خالصانه کشیده‌اند.
وی یکی از وظایف مهم حراست را «صیانت» از کارکنان و مدیران مجموعه عنوان و بر خودمراقبتی افراد تأکید کرد و گفت: ما دوست و دلسوز شما هستیم اگر موضوعی را انتقال می‌دهیم و به مسائلی ورود می‌کنیم برای حفظ مجموعه و مدیران است و به وظیفه صیانتی خودمان عمل می‌کنیم.

گزارش برنامه چهارساله معاونت بهداشت
دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر را در 5 منطقه جنوب تهران، اسلامشهر و شهرری تحت پوشش دارد، معضلات، چالش‌ها و بزرگی و پراکندگی منطقه تحت پوشش را یادآور شد و برنامه‌های این معاونت در چهارسال آینده را تشریح کرد.
دکتر اولیایی منش با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه در عرصه بهداشت از کاهش آمار مرگ‌ومیر کودکان در سال 99 با وجود تحریم، سوءتغذیه و مسائل اجتماعی در جنوب شهر و با اشاره فعالیت 228 مرکز واکسیناسیون کرونا در دانشگاه گفت: خوشبختانه 94 درصد جمعیت هدف دوز اول و 60 درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که در سطح کشور بی‌نظیر است.
دکتر قناعتی هم در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران بهداشت است گفت: از دکتر ذاکریان می‌خواهم بودجه بهداشت را برآورد کنند و با منابع خودمان تا دو برابر افزایش دهند و از هر مسیری برای افزایش بودجه اقدام و کمک کنند به‌طوری‌که همه کارمندان آرزو کنند که در مراکز بهداشتی کار کنند.
سرپرست دانشگاه به پویش ورزش همگانی و استفاده از ظرفیت سلبریتی ها و ورزشکاران معروف کشور اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی 10 تا 15 ایستگاه در پارک‌ها به‌ویژه در محدوده جنوب شهر تهران، پویشی ایجاد کنید تا با کمک ورزشکاران مردم به ورزش کردن و تحرک تشویق شوند.
دکتر قناعتی با قدردانی از معاونت بهداشت و دکتر اولیایی منش برای واکسیناسیون کرونا در محدوده تحت پوشش گفت: در ستاد ملی کرونا از مدل واکسیناسیون در دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکر کردند و معاونت بهداشت در این زمینه آبروداری کرده است.
وی بحث بهداشت محیط را یادآور شد و گفت با استفاده از مفاد برنامه چهارساله معاونت بهداشت نامه‌ای برای شهرداری تنظیم شود تا سرمایه گذاری لازم در محدوده جنوب شهر با کمک این سازمان انجام شود.
دکتر قناعتی با تأکید بر ورود دانشجویان به مشکل فشارخون جامعه از رئیس دانشکده پزشکی خواست با تهیه دستورالعملی همه گروه‌های بالینی موظف شوند درزمینه فشارخون وارد شوند و به دانشگاه کمک کنند.
در این جلسه پس از ارائه گزارش دکتر دهقان درباره مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دکتر قناعتی با اهدای هدیه و لوح تقدیر از خدمات ارزشمند دکتر خورشید وسکویی، مشاور سابق رئیس دانشگاه در امور زنان و دکتر سید سینا مرعشی، مدیر سابق فناوری اطلاعات دانشگاه قدردانی کرد.
در پایان دکتر سیدابوالفضل ذاکریان معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع و دکتر مسعود میرمعینی مدیر توسعه و سرمایه انسانی دانشگاه درباره تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر دانشگاه توضیح دادند و اعضای هیئت رئیسه نقطه نظرات خود را بیان کردند.

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *