مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه با همراهی دکتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با حضور در جمع اعضای شورای پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در جریان روند بررسی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی در این مجموعه قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، رئیس دانشگاه در این جلسه که سه‌شنبه 31 خرداد 1401 برگزار شد،  با بیان اینکه درصدد هستیم تا امر پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران را بهینه و با بهره‌وری و بدون سوگیری جلو ببریم، گفت: در  این مسیر موانعی وجود دارند که باید با همکاری هم شناسایی و رفع شوند.
رئیس دانشگاه دستیابی به مرجعیت علمی و ایفای نقش برجسته بین‌المللی در پژوهشگاه را دور از ذهن ندانست و افزود:  با توجه به اینکه پژوهشگاه بستری مناسب برای کارایی و اثربخشی دارد  انتظار می‌رود مسیر توسعه علمی صعودی این قطب  حتی با شیب بالاتری ادامه یابد.
وی با اشاره به اهمیت مقوله جایگزین پروری به‌عنوان یک استراتژی هوشمند مدیریتی در کشور افزود: تا جایی که امکان داشته در تلاش بوده‌ایم تا روال‌هایی را که از قبل وجود داشته بر هم نزنیم و  در این میان تغییرات مدیریتی نیز چیزی جز جوان‌سازی و جوان‌گرایی نبوده است.

ایفای نقش پژوهشگاه در شبکه‌سازی گامی مهم در محرومیت‌زدایی در کشور
دکتر قناعتی ایفای نقش پژوهشگاه در شبکه‌سازی را ارزنده توصیف کرد و گفت: آنچه من امروز از تعامل پژوهشگاه با بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای محرومیت‌زدایی می‌بینم مثال‌زدنی است.
رئیس دانشگاه با تأکید بر لزوم فعالیت مراکز تحقیقاتی در فرایند خلق ثروت در کشور گفت: با همه توان در تلاش هستیم تا شهر فناوری سردار شهید سلیمانی را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها راه‌اندازی کنیم.
وی ادامه داد: تحقق این موضوع علاوه بر توسعه فعالیت‌های شرکت‌ها و کاهش مشکلات آنان، می‌تواند زمینه افزایش اشتغال، رشد بیشتر اقتصاد و صنعت کشور و همچنین شرایط توسعه نوآوری و خلاقیت را فراهم کند.


تحقیقات باید جامعه‌محور باشد
 دکتر قناعتی با بیان اینکه پژوهش باید در کشور در جهت رفع مسائل مهم اجتماعی و گره‌گشای مشکلات سلامت در کشور باشد، تصریح کرد: اثرگذاری مقالات و پژوهش‌ها اهمیت بالاتری از کمیت مقالات دارد.
رئیس دانشگاه ابراز امیدواری کرد: امیدوارم پژوهشگاه در جهت مسئولیت‌پذیری اجتماعی و در شرایط ویژه  فضای رسانه‌های اجتماعی و مبارزه با شبه علم جنبه‌های آموزش عمومی را بیشتر مورد توجه قرار دهد و در مسیر نشر علم در جامعه به یاری دانشگاه بیاید.


لزوم استفاده مشترک از زیرساخت‌های تحقیقاتی دانشگاه بین مراکز
رئیس دانشگاه  همچنین مراکز  برجسته دانشگاه را دعوت به مشارکت و کمک به سایر مراکز تحقیقاتی کمتر رشد یافته در فضای سالم رقابتی کرد و  بر استفاده مشترک از زیرساخت‌ها، امکانات و تسهیلات تأکید کرد.
وی در همین خصوص با ذکر مثالی از خرید دستگاه‌های گران‌قیمت در بخش‌های مختلف دانشگاه گفت: در مواردی که نسخه‌های به روز تر این  دستگاه‌ها در بازه‌های زمانی چندساله باید خریداری شوند چرا نباید از تمام ظرفیت این دستگاه‌ها در زمان مصرف توسط تیم های مختلف تحقیقاتی استفاده شود؟


ارائه الگو مدل انجام تحقیقات در پژوهشگاه به دانشگاه سبطین
دکتر قناعتی با اشاره به ظرفیت دانشگاه سبطین برای توسعه ارتباطات بین‌المللی گفت: پژوهشگاه غدد با در اختیار داشتن یک مدل مدون و توسعه یافته پژوهشی می‌تواند به استقرار زیرساخت تحقیقاتی در این دانشگاه کمک شایانی کند.
در این جلسه همچنین دکتر باقر لاریجانی، بنیان‌گذار پژوهشگاه و استاد ممتاز حوزه علوم غدد  نیز با اشاره به مدل انجام تحقیقات در این پژوهشگاه  گفت: استقرار گروه‌های علمی از حوزه‌های مختلف بالینی، پایه و جمعیتی مثال‌زدنی ست.
در بخش دیگری از این دیدار، دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه ضمن معرفی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های پژوهشگاه، فرایند تصویب طرح‌های تحقیقاتی در پژوهشگاه را برای رئیس دانشگاه تشریح کرد.
 وی با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی ابتدا در شورای پژوهشی هر مرکز مورد بررسی و در فرایند داوری قرار می‌گیرد افزود: پس از آنکه فرآیند داوری در مراکز طی شد پروپوزال های پیشنهادی جهت بررسی و تصویب در شورای پژوهشی پژوهشگاه مطرح و در صورت تصویب قدم‌های بعدی ازجمله عقد قرارداد و ابلاغ به مجری جهت اجرای طرح انجام می‌شود.
رئیس پژوهشگاه تصریح کرد: در ترکیب اعضای شورای پژوهشی 13 مرکز تحقیقاتی وابسته به پژوهشگاه سعی بر آن شده است تا افراد متخصص با توجه به ارتباط موضوعی از حوزه‌های  بالینی، علوم پایه و جمعیتی دعوت شوند.
دکتر استوار با بیان اینکه پژوهشگاه در جهت سیاست‌های کلان دانشگاه حرکت می‌کند، اهداف کاربردی پژوهشگاه را به‌عنوان یکی از معتبرترین مؤسسات تحقیقاتی در کشور و منطقه شامل فراهم کردن شواهد برای سیاست‌گذاری و طبابت مبتنی بر شواهد، خلق ثروت دانش‌بنیان از طریق توسعه و رشد و توسعه فناوری و دستیابی به مرجعیت علمی خواند.
وی با اشاره به  بروندادهای تحقیقاتی پژوهشگاه گفت: اثرگذاری یکی از ارزش‌های بنیادین در پژوهشگاه است و مقالات و آمار فزاینده آن در پژوهشگاه محصول فرعی طرح‌های تحقیقاتی ست که در پژوهشگاه انجام می‌شود.
رئیس پژوهشگاه با اشاره به موضوع عدالت در دسترسی به امکانات تحقیقاتی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه متعلق به دانشگاه و یک موسسه پژوهشی ذیل وزارت بهداشت است و منابعی که در پژوهشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد و یا از محل طرح‌های تحقیقاتی در اختیار این پژوهشگاه قرار می‌گیرد باید در راستای انجام مأموریت‌های پژوهشگاه باشد و جزء منابع عمومی محسوب می‌شود.
رئیس پژوهشگاه همکاری و علم تیمی در مراکز تحقیقاتی را یک ضرورت خواند و با اشاره به ظرفیت خلاقیت و کار علمی در جوان‌ها خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و کار هماهنگ گروهی در درازمدت تأثیر خود را خواهد گذاشت.
دکتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز که هدف از حضور در این جلسه را نشان‌دهنده حمایت دانشگاه از بخش تحقیق و پژوهش خواند و گفت: با توجه به اینکه مأموریت بیماری‌های غدد و متابولیسم با محوریت دیابت  در فرآیند واگذاری مأموریت‌ها به دانشگاه‌ها  از سوی وزارت بهداشت به  دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب‌شده است  با توجه به در اختیار داشتن مجموعه بزرگ پژوهشگاه علوم غدد در پیکره دانشگاه ما تا بخش زیادی از پذیرش این مسئولیت سنگین خرسندیم.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *