مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

به میزبانی بیمارستان فارابی

جلسه هیئت‌ رئیسه دانشگاه با ارائه گزارش دکتر صدرالسادات برگزار شد

در یکصد و چهل و پنجمین جلسه دوره چهارم هیئت‌ رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر جعفریان، تعهد اعضای هیئت علمی به حضور تمام وقت در بیمارستان فارابی را از ویژگی های بی نظیر این بیمارستان خواند.

گالری عکس ۱
گالری عکس ۲
درجلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه که صبح روز پنجشنبه ۷ بهمن ۹۵ برگزار شد، ابتدا دکتر جعفریان رییس دانشگاه، توضیحاتی در زمینه روند تشکیل جلسات هیئت رییسه دانشگاه در واحد های تابعه و دستاورد های آن ارائه داد و گفت: این چهاردهمین جلسه بیمارستانی هیئت رییسه در دوره چهارم است که از آغاز اجرای آن تاکنون حدود ۱۸ ماه به طول انجامیده است و طی آن هیئت رییسه با ترکیب کامل شرکت کرده اند. در همه معاونت ها و دانشکده ها نیز این جلسات برگزار شده است.
دکتر جعفریان فلسفه این کار را آشنایی با برنامه های دانشکده ها، معاونت ها و بیمارستان ها و ارائه گزارش آن ها دانست. در بیمارستان ها این گزارش بر اساس برنامه چهار ساله است ولی به علت همزمانی با اجرای طرح تحول سلامت، عملا گزارش عملکرد بیمارستان ها در این طرح مورد نظر قرار گرفت.  
رییس دانشگاه با بیان این که این جلسات، تجربه ای بسیار ارزشمند است که موجب آشنایی معاونین با مسایل بیمارستان ها می شود گفت: از سویی دیگر، برگزاری این جلسات فرصت خوبی است برای مدیران و اعضای هیئت علمی بیمارستان ها تا مشکلات خود را رو در رو با اعضای هیئت رییسه مطرح کنند.
دکتر جعفریان تصریح کرد: نتایج جلسه جمع بندی و به صورت مکتوب برای بیمارستان ارسال می شود تا در صورت نیاز، اقدام اصلاحی در زمینه مورد نظر انجام شود. این موارد در فواصل منظم پیگیری می شود. در واقع این جلسه، آغاز فرآیندی است که جنبه عملیاتی پیدا می کند و استفاده از این فرصت، بستگی به خود بیمارستان دارد.

چکیده‌ای از گزارش رییس بیمارستان فارابی
در ادامه کلیپ معرفی و تاریخچه بیمارستان فارابی به نمایش درآمد و پس از آن، دکتر سید حسین صدرالسادات، رییس بیمارستان فارابی به معرفی معاونین و روسای بخش‌ها پرداخت و گفت: امیدوارم نتیجه این جلسه در آینده ما را در اجرای برنامه های توسعه ای در حوزه درمان، آموزش و پژوهش یاری کند.
وی افزود: بیمارستان فارابی ۴۹۱ تخت مصوب دارد که ۲۱۷ تخت آن فعال است. ضریب اشغال تخت بیمارستان در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵، ۹۲/۶ درصد است.

کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی، اصلی‌ترین چالش بیمارستان فارابی
دکتر صدرالسادات در بخشی از سخنانش با اشاره به آمار مراجعات بیمارستان اظهار داشت: کمبود نیرو به ویژه در گروه پرستاری عمده ترین مشکل بیمارستان است.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود سامانه کشوری غربالگری رتینوپاتی نوزادان نارس در بیمارستان، به بخشی برای ارائه مراقبت های ویژه به این نوزادان نیاز داریم.
رییس بیمارستان فارابی، همچنین درصد رضایتمندی بیماران را ۹۲/۷ درصد اعلام کرد و اجرای طرح تحول سلامت در زمینه کاهش سهم بیمار در پرداختی ها و ارتقای هتلینگ را از دلایل آن دانست.
دکتر صدرالسادات، در ادامه اولویت های بیمارستان فارابی در حوزه های مختلف را مطرح و گزارشی از پیشرفت ساخت مرکز آکادمیک فارابی ارائه کرد.

جمع‌بندی رییس دانشگاه
دکتر جعفریان در جمع بندی مطالب طرح شده در جلسه، با تشکر از فعالیت های صورت گرفته، بیمارستان فارابی را بیمارستان خاص به لحاظ  تک تخصصی بودن، میزان مراجعات و نوع خدمت عنوان کرد و گفت: توسعه این بیمارستان در ده سال گذشته چشم گیر بوده است و جا دارد در اینجا از زحمات دکتر جباروند در توسعه زیر ساخت های موجود قدردانی کنم.
وی در ادامه به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: اولین موضوع بحث، ارجاع بیمارانی است که علاوه بر مشکل چشم، بیماری دیگری هم دارند و باید برای درمان به بخش دیگری منتقل شوند که می بایست توسط معاونت درمان فرآیند مناسبی برای آن طراحی شود.
دکتر جعفریان با طرح موضوع بعدی در خصوص «طراحی مدلی برای پرداخت ها» گفت: در این زمینه، شورای حقوق و دستمزد مصوبه ای دارد که تا اندازه ای این امر را ساماندهی می کند ولی لازم است مدل ارزیابی و توزیع درآمد تغییر یافته و از شکل پرکیس (Per Case) خارج شود.
وی پرداخت به شکل پرکیس را برای افزایش خدمات موثر دانست و گفت: اشکال این مدل زیاد است و باید پرداخت ها مبتنی بر عملکرد بخش باشد.
ضرورت حرکت در چارچوب ضوابط و فرآیندهای دانشگاه با حفظ استقلال، احتراز از درمان القایی، نظارت موثر بر پژوهش ها و انتشار مقالات، چالش مدیریت بیمارستان های تک تخصصی، ضرورت همکاری گروه آموزشی و مدیریت در بیمارستان های تک تخصصی و پرهیز از چندقطبی عمل کردن از نکات مورد تاکید رییس دانشگاه در این جلسه بود.
در این جلسه دکتر فخرائی، مدیر گروه چشم پزشکی، دکتر لاشیئی، رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی، دکتر فریبا قاسمی، معاون آموزشی، دکتر محمد طاهر رجبی، معاون پژوهشی، دکتر کارخانه، رییس بخش رتین، دکتر اکبری، رییس بخش استرابیسم، دکتر علی طباطبائی، رییس بخش اورژانس، دکتر ضیاء الدین طباطبائی، هیئت علمی بخش اربیت، دکتر فلاح تفتی، رییس بخش قرنیه و دکتر روحی پور مسئول برنامه دستیاری بیمارستان، دیدگاه‌ها و مشکلات خود را بیان کردند. معاونین دانشگاه نیز در خصوص موارد مطرح‌شده نظرات خود را مطرح کردند و به بیان نقاط قوت و ضعف عملکرد بیمارستان در حیطه مربوط به خود پرداختند.
خبر: امیدوار
عکس: پوریانی

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي