مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

دومین نشست قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران برگزار شد

نشست کارگروه دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران، با حضور رییس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی برگزار شد.

گالری عکس
در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عصرگاه چهارشنبه 13 شهریور 98 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه، با خیرمقدم به اعضای قرارگاه، برگزاری این نشست را در حل مسائل دارو و تجهیزات پزشکی مؤثر دانست و گفت: این دومین جلسه مشترک قرارگاه استان تهران است که برای نخستین بار با حضور رییس سازمان غذا و دارو برگزار می‌شود.

ضرورت اتخاذ تصمیم مشترک در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی استان تهران
وی پیشنهاد دانشگاه در برگزاری جلسات مشترک استانی را باهدف رفع کمبودهای موجود و اتخاذ تصمیمات یکپارچه در تهران عنوان کرد و  افزود: در اولین جلسه قرارگاهی که در دانشگاه تشکیل شد، به این نتیجه رسیدیم  بدون حضور سه دانشگاه به اهداف مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم. ازاین‌رو پیشنهاد دادیم جلسات استان تهران به‌صورت مشترک برگزار شود که خوشبختانه مورد موافقت وزارت بهداشت نیز قرار گرفت.
دکتر کریمی ابراز امیدواری کرد با حضور رییس سازمان غذا و دارو و مدیران این سازمان در جلسات قرارگاه استان تهران شاهد حل مسائل این حوزه باشیم.
سپس دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه، دکتر روئینی رییس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه و چترروز مدیر امور مالی دانشگاه، مطالبات دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر، کمبود اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و پیشنهادهایی را برای  حل مسائل دارو و تجهیزات بیان کردند. در ادامه هریک از اعضای جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

تاکید بر تسریع پرداخت مطالبات دانشگاه ها

دکتر شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو نیز از میزبانی دانشگاه در برگزاری این جلسه قدردانی کرد و گفت: تشکیل جلسات قرارگاه بسیار مورد تأکید وزیر بهداشت قرار دارد و  مصوبات دانشگاه‌ها در این جلسات، در قرارگاه مرکزی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
وی بر ضرورت تشکیل جلسات استانی به‌ویژه در استان تهران تأکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه از کل کشور به استان تهران مراجعه می‌شود تشکیل جلسات مشترک قرارگاهی در تهران اهمیت ویژه‌ای دارد.
دکتر شانه ساز رسیدگی به پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: تأمین دارو و تجهیزات پزشکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است و سازمان‌های بیمه‌گر باید روند تخصیص بودجه و زمان پرداخت‌های خود به دانشگاه‌ها را تسریع کنند.
رییس سازمان غذا و دارو بر نظارت و بازرسی از داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش تأکید کرد و گفت: در کنار بازرسی از داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش، تقویت سامانه‌های نظارتی نیز در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

بدهی هزار و صد میلیارد تومانی سازمان های بیمه گر به دانشگاه
در حاشیه این نشست دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه، به بیان اهداف تشکیل قرارگاه پرداخت و گفت: این دومین جلسه قرارگاه استان تهران است که با حضور سه رییس دانشگاه و رییس سازمان غذا و دارو برگزار می‌شود. این جلسات به‌منظور استفاده از اطلاعات و فناوری‌های روز باهدف تأمین بهینه دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز بیماران، پیشگیری از مصارف القایی و تحمیل هزینه‌های غیرضروری بر مصرف‌کنندگان و همچنین ترویج فرهنگ صحیح تجویز و مصرف اقلام تولید داخل در مقایسه با اقلام مشابه وارداتی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به مطالبات دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: مطالبه دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر حدود هزار و صد میلیارد تومان است که 360 میلیارد تومان آن مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی است و بیشترین مطالبه از  سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد.
دکتر حاجی محمودی به بیان مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: مقرر شد سازمان‌های بیمه‌گر، روند پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها را تسریع کنند. همچنین پیشنهاد شد امکان تهاتر مالیاتی و بدهی‌های بانکی برای شرکت‌های پخش همانند گذشته اجرایی شود و سازمان غذا و دارو اجرایی شدن آن را در سازمان مدیریت پیگیری کنند.
وی افزود: یکی دیگر از مصوبات، در زمینه سه درصد کسر فروش دارو بود که پیشنهاد شد این سه درصد از سود دارو کسر شود و دکتر شانه ساز برای پیگیری این موضوع نیز اعلام آمادگی کردند.
معاون غذا و داروی دانشگاه با اشاره به بررسی مفصل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی گفت: علاوه بر کمبودها، درخواست دانشگاه‌ها در انحصاری نبودن شرکت‌های پخش و توزیع اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین نظارت سیستماتیک بر عملکرد پخش‌ها و داروخانه‌ها مطرح شد که دکتر شانه ساز علاوه بر تأکید بر نظارت‌های سنتی، وعده دادند  نظارت‌های سیستماتیک در دانشگاه‌ها نیز اجرایی شود.
دکتر حاجی محمودی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با ادامه جلسات قرارگاهی  در نیل به اهداف وزیر بهداشت موفق شویم.
توضیح اینکه جلسات قرارگاه مشترک استان تهران هرماه با حضور رییس سازمان و غذا و دارو و مدیران این سازمان و همچنین روسا، معاونان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی برگزار می‌شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس:جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی