مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

جشن روز پرستار در مرکز طبی کودکان

دکتر جعفریان ماهیت کار درمان را خدمت مبتنی بر دانش خواند

رییس دانشگاه، در جشن روز پرستار تأکید کرد، بیمار باید احساس کند که کادر درمان دلسوز او است و برای ارائه خدمت تلاش می‌کند و این وظیفه ما است که این احساس را به آن‌ها منتقل کنیم تا بسیاری از مشکلات بخش درمانی را کاهش دهیم.

گالری عکس 1 حسین اکبریان

گالری عکس 2 حسین اکبریان

گالری عکس 3 حسین اکبریان


گالری عکس 4 سمیه عبدالمالکی

گالری عکس 5 سمیه عبدالمالکی
جشن ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار یکشنبه 25 بهمن 94 در سالن اجتماعات بیمارستان مرکز طبی کودکان با حضور جمع کثیری از پرستاران بیمارستان‌های تابعه دانشگاه، برگزار شد.
دکتر جعفریان رییس دانشگاه، ضمن تبریک به مناسبت میلاد مسعود حضرت زینب (س) و روز پرستار تقارن این میلاد با ایام‌الله 22 بهمن را فرخنده خواند و افزود: روزگاری این کشور حادثه‌ی بزرگی را تجربه کرد که منجر به تغییر یک مدل حکومتی از شاهنشاهی به جمهوری اسلامی شد. گرچه جمهوریت یک فرآیند طولانی است و ممکن است چندین دهه دیگر برای این‌که بتوانیم به معنی واقعی جمهوری اسلامی داشته باشیم نیاز به کار و زمان داشته باشد. البته این حرکت 37 سال پیش آغاز و شهدایی تقدیم این انقلاب شده است تا این مسیر که خاص مردم کشور است ادامه یابد.
رییس دانشگاه ادامه داد: همیشه در صحبتی که با پرستاران داشته و داریم موضوع دیده شدن نقش پرستاری در ارائه خدمات درمانی مطرح است. واقعیت این است که در خدمات درمانی بستری، پرستاری نقش کلیدی و تعیین‌کننده‌ای دارد البته این تصور وجود دارد که این نقش به‌درستی شناسایی نمی‌شود و توجه نکردن به این مهم موجب عوارض بسیار و کاهش خدمات خواهد شد.
وی افزود: بی‌شک بدون خدمت پرستاری درست، کاردرمانی درست انجام نمی‌شود و این در صورتی محقق خواهد شد که امکانات آن فراهم و خدمات پرستاری به‌درستی جبران شود.
دکتر جعفریان بابیان اینکه، شیوه‌های بسیاری برای جبران خدمات پرستاری پیشنهادشده و برخی از آن‌ها نیز به شکل قانونی به اجرا درآمده تصریح کرد: طبعاً باید به کیفیت خدمات پرستاری توجه شود. هر خدمتی دارای درجه و تعریفی است. صرف‌نظر از جایگاهی که داریم باید در حرفه‌ی خود تعهد حرفه‌ای را جدی بگیریم در غیر این صورت در انجام وظایف دچار نقص جدی خواهیم شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در فرصتی که با اعضای هیات رئیسه ایجاد کردیم هر یک به‌نوعی برای درمان فردی از خانواده به مراکز درمانی دانشگاه بدون اینکه شناخته شویم مراجعه و تجربه حضور خود را ارزیابی کردیم. اکثراً از نحوه‌ی برخورد و ارائه خدمت احساس خوب و ابراز رضایت‌مندی داشتند.
دکتر جعفریان افزود: بی‌شک افرادی هستند که در برخورد با بیماران از ادبیات خوبی استفاده نمی‌کنند و این امر برای مراجعین معضل بسیار بزرگی است. به‌عنوان‌مثال رزیدنتی که باید بیماری را ویزیت کند به دلیل داشتن مریض بدحال در ارائه خدمت تعلل می‌کند و چون مراجعه‌کننده از این موضوع باخبر نیست و نمی‌داند که چه مدت‌زمانی را باید برای گرفتن خدمت معطل شود احساس خوبی ندارد و ممکن است واکنشی نشان دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، کمبود پرستار را معضل جدی تمامی بیمارستان‌های دولتی خواند و گفت: با توجه به ازدحام مراجعین در بیمارستان‌های دولتی و کمبود پرستار، پرستار قادر به انجام تمامی سرویسی که باید ارائه دهد نیست و مجبور به اولویت‌بندی است که با این کار کیفیت خدمات کاهش خواهد یافت.
دکتر جعفریان ادامه داد: باید به بیماری که وارد بخش اورژانس می‌شود بگوییم که دارای چه اولویتی است و آگاه کردن او تحمل 3 ساعت زمان برای ویزیت و رسیدگی، را بسیار راحت‌تر می‌کند تا اینکه نداند چه زمانی به او رسیدگی خواهد شد. این حس باید در وجود یکایک ما به وجود آید.
رییس دانشگاه، ماهیت کار درمان را خدمت مبتنی بر دانش دانست و گفت: گیرنده خدمت تعیین‌کننده کیفیت خدمات است. ممکن است ما سواد خوبی داشته باشیم و بسیاری از خدمات را نیز آموخته باشیم اما رضایتی که ایجاد می‌شود محصول سواد ما نیست محصول برداشتی است که گیرنده خدمت از عملکرد ما دارد.

خبر: مقدم
عکس: سمیه عبدالمالکی و حسین اکبریان

کلمات کلیدی
فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم