مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

مراسم تکریم دکتر امامی و معارفه دکتر نفیسی به‌عنوان رئیس دانشکده پزشکی

دکتر جعفریان: ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بالاترین موقعیت آکادمیک در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است

با حضور رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه، اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و کارمندان دانشکده پزشکی، مراسم تکریم دکتر امامی و معارفه دکتر نفیسی برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم تکریم دکتر امامی و معارفه دکتر نفیسی از ساعت 8 صبح روز دوشنبه، 20 دی 95 با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در تالار ابن‌سینای دانشکده پزشکی آغاز شد.

دانشکده پزشکی در طول همه این سال‌ها میزبان نخبه‌ترین دانشجویان کشور بوده است

در ابتدای این جلسه دکتر بهادری رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی قدم‌های بسیار بزرگی درزمینهٔ پزشکی در کشور برداشته شده است؛ گفت: بخش اعظم این پیشرفت و حرکت روبه‌جلو مرهون تلاش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده که در این راه دانشگاه علوم پزشکی تهران همواره پیشرو بوده است.
وی با تأکید بر این نکته که امروزه مسئله‌ای در حوزه پزشکی وجود ندارد که در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران قادر به حل کردن آن نباشیم؛ گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران و به‌خصوص دانشکده پزشکی در این سال‌ها بهترین و نخبه‌ترین دانشجویان را جذب کرده و همواره مدیرانی نخبه و توانمند این سرمایه‌های عظیم را مدیریت کرده‌اند و همه ما اذعان داریم که در این حوزه مسئولیت رئیس دانشکده پزشکی بسیار خطیر است که بحمدالله در این سال‌ها مدیران دانشکده پزشکی با قدرت به وظایف خود عمل کرده‌اند که نتیجه آن بی‌نظیر بودن دانشکده پزشکی در سطح کشور و منطقه است.
رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه از دوران مدیریت دکتر امامی به نیکی یاد کرد و افزود: در مدت‌زمانی که دکتر امیرحسین امامی به‌عنوان رئیس دانشکده پزشکی انجام‌وظیفه می‌کردند به‌خوبی توانستند از عهده انجام وظایف برآیند و به‌خوبی مسیر موفق روسای گذشته دانشکده ادامه پیدا کرد.
وی در خاتمه با آرزوی توفیق برای دکتر نفیسی در سمت ریاست دانشکده پزشکی گفت: دکتر نفیسی از خدمتگزاران واقعی دانشکده پزشکی هستند که در سال‌های متمادی در سمت‌های مختلف به دانشکده خدمت کرده‌اند و امیدواریم در این جایگاه هم بتوانیم شاهد موفقیت‌های ایشان باشیم.

دوران مسئولیت فرصت بی‌نظیری برای ارائه خدمت است

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با تسلیت روز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: آیت‌الله هاشمی یکی از یاران دلسوز و خستگی‌ناپذیر نظام اسلامی بودند و امیدواریم خداوند متعال روح بلند این بزرگ‌مرد تاریخ انقلاب اسلامی را با اولیای الهی محشور فرماید.
وی در ادامه با بیان اینکه این‌گونه جلسات، محل درس‌آموزی از اخلاق و سیره بزرگان است؛ با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم علیه‌السلام ذیل آیه 77 سوره قصص گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرمایند «... ولا تنس نصيبك من الدّنْيا... – ... نصیب خود را از دنیا فراموش نکن ...» که به فرموده امام کاظم علیه‌السلام، منظور از نصیب از دنیا، استفاده از سلامت و نیروی جوانی، قدرت و نشاط برای قدم برداشتن، برای ساختن آخرت است.
مسئول نهاد با اشاره به اینکه خدمت به مردم و خلق خدا در زمان مسئولیت، یکی از مصادیق این روایت است؛ گفت: مسئولیت در نظام اسلامی وسیله‌ای برای کسب قدرت و مطامع دنیوی نیست بلکه در نگاه دینی، مسئولیت یک موهبت الهی است که فرصتی برای خدمت در اختیار انسان قرار می‌دهد و با این نگاه، تنها دل‌خوشی مسئولیت این است که گامی درراه رضای خدا برداریم.
وی با یادآوری رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: امروز در سوگ مردی نشسته‌ایم که تمام عمر خود را صرف خدمت به مردم کرد و با خودسازی و بدون هیچ چشمداشتی به قدرت، در مراحل مختلف تاریخ انقلاب، همواره به فکر انجام‌وظیفه و خدمت‌رسانی بود و امیدواریم که ایشان در دنیای باقی، مشمول رحمت خاص خداوند قرار داشته باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده «سلامت نفس» و «خلوص» را دو ویژگی بارز دکتر امامی برشمرد و گفت: علاوه بر همه نکاتی که استاد بزرگوارمان دکتر بهادری فرمودند، سلامت نفس و خلوص دکتر امامی ویژگی بارز شخصیتی ایشان بوده و از خداوند متعال خواستارم که همیشه ایشان را در صحت و سلامت حفظ کند و به ایشان در تمام مراحل زندگی توفیق عنایت فرماید.
وی دکتر نفیسی را هم انسانی توانمند و پرتلاش معرفی کرد و گفت: برای دکتر نفیسی هم در این جایگاه جدید آرزوی توفیق می‌کنم و امیدوارم با توانمندی‌هایی که در ایشان سراغ داریم بتوانند باعث ارتقای جایگاه دانشکده پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران شوند.

وظیفه اصلی دانشکده پزشکی، تربیت اصولی دانشجوی پزشکی است

در ادامه برنامه دکتر آخوندزاده، معاون پژوهشی دانشکده پزشکی با تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی، یار دیرین و مظلوم انقلاب با اشاره به جایگاه ویژه دانشکده پزشکی، گفت: همان‌طور که استاد بهادری فرمودند، بیشترین نقش در ارتقای دانش طب در کشور بدون هیچ تردیدی، متعلق به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
وی با اشاره به اینکه دانشکده پزشکی بیش از 1000 عضو هیئت‌علمی دارد، گفت: اگر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را کنار بگذاریم، تعداد اعضای هیئت‌علمی دانشکده پزشکی از مجموع تعداد اعضای هیئت‌علمی هشت دانشگاه تیپ یک کشور بیشتر است که همین مسئله وظیفه سنگین و خطیر و حجم بالای کار روزانه رئیس دانشکده پزشکی را نشان می‌دهد.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی وظیفه اصلی دانشکده پزشکی را تربیت دانشجوی پزشکی معرفی کرد و گفت: وظیفه اصلی دانشکده پزشکی، تربیت دانشجوی پزشکی است و دانشجوی undergraduate برگ برنده ماست و اگر معلم - و به‌طور اولی - رئیس دانشکده پزشکی منتور باشد، تربیت اصولی دانشجوی پزشکی تضمین می‌شود که بحمدالله هم دکتر امامی و هم دکتر نفیسی معروف به شاخصه منتورشیپ و دانشجو پروری هستند که این مسئله آموزش دانشجوی پزشکی را تضمین خواهد کرد.
وی در خاتمه کمبود فضای آموزشی را از اصلی‌ترین مشکلات دانشکده پزشکی معرفی کرد.
در بخشی از این برنامه، نماهنگی از دوران مسئولیت دکتر امامی پخش شد.

با عشق خدمت کردم و هیچ احساس خستگی ندارم

در ادامه برنامه دکتر امامی رئیس سابق دانشکده پزشکی با تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ارائه گزارشی از عملکرد دوران مدیریتی خود پرداخت.
وی در ابتدا با اشاره به اینکه یکی از افتخارات بزرگ زندگی‌ام ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ گفت: خداوند را شاکرم که همواره در همه دوران فعالیتم با عشق به ارائه خدمت پرداختم و اکنون‌که در پایان دوره مسئولیتم هستم هیچ سختی و خستگی احساس نمی‌کنم.
دکتر امامی با تشکر از همه همکاران دانشکده پزشکی در دوران مسئولیت گفت: از دکتر جعفریان به خاطر اعتماد و همراهی که در دوران مسئولیت با بنده داشته‌اند سپاسگزارم.
وی در ادامه با معرفی همکاران خود در هیئت‌رئیسه دانشگاه و دانشکده پزشکی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در دوران مسئولیت خود پرداخت که «تسریع پرونده‌های ارتقاء اعضای هیئت‌علمی»، «ارزشیابی تعهد حرفه‌ای»، «برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی»، ارتقای کیفی آزمون‌های جامع PHD، «تدوین کوریکولوم اخلاق حرفه‌ای»، «راه‌اندازی چندین رشته تخصصی و فوق تخصصی»، «افزایش پذیرش دستاران بین‌الملل»، «تصویب نظام تشویق اعضای هیئت‌علمی» و ... از موارد مطرح‌شده در گزارش بود.

امیدوارم در پایان دوره مسئولیت روسفید باشم

در ادامه برنامه دکتر نفیسی، سرپرست دانشکده پزشکی با تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی با اشاره به اینکه در ابتدای کار حرفی برای بیان وجود ندارد؛ گفت: بنا ندارم در این جلسه برنامه‌ای برای کارم ارائه کنم؛ چون احساس می‌کنم حالت شعاری پیدا خواهد کرد ولی امیدوارم در پایان دوره مسئولیت کارنامه قابل قبولی برای ارائه داشته باشم.
وی با اشاره به اینکه به‌واقع فرزند دانشکده پزشکی است؛ گفت: دکتر ابوتراب نفیسی، عموی من از اولین دانشجویان ورودی دانشکده پزشکی هستند؛ همچنین دکتر محسن نفیسی از استادان بزرگ دانشگاه هستند که من به‌واسطه این بزرگواران از کودکی در محیط دانشکده حضورداشته‌ام.
وی افزود: از حدود 32 سال پیش که وارد این دانشکده شدم تاکنون همه مدارج را در این دانشکده سپری کردم و در جایگاه‌های مختلفی – چه در دانشکده و چه در بیمارستان دکتر شریعتی - خدمت کرده‌ام و از این طریق با محیط دانشکده آشنا هستم.
سرپرست دانشکده پزشکی از دکتر جعفریان به‌واسطه اعتمادشان در سپردن مسئولیت ریاست دانشکده پزشکی تشکر کرد و گفت: به عقیده من یکی از دلایل موفقیت دانشگاه در طول همه‌سال‌های گذشته، همدلی مدیران با یکدیگر بوده است و تغییر مدیران در زمان‌های مختلف، خللی در فرآیند دانشگاه به وجود نیاورده است.
دکتر نفیسی در خاتمه با سپاس از زحمات دکتر امامی در دوران مسئولیتش، گفت: خدا را شکر می‌کنم که دانشکده را در وضعیتی تحویل می‌گیرم که در اوج بالندگی قرار دارد و امیدوارم بتوانم در پایان دوره مسئولیت روسفید باشم.

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، موجودی ویژه و شاخص در آموزش پزشکی کشور است

سخنران پایانی مراسم دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که در آغاز سخنان خود با نثار فاتحه‌ای به روان پاک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تسلیت روز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها؛ گفت: در ابتدا رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند ایشان را مورد غفران خویش قرار دهد و قطعاً جایگاه ایشان همواره در بین چهره‌های انقلابی کشور خالی خواهد بود.
وی افزود: این جلسه برای تشکر از زحمات برادر عزیزمان دکتر امامی و معرفی برادر عزیز دیگرمان دکتر نفیسی به‌عنوان رئیس جدید دانشکده پزشکی تشکیل‌شده است؛ همچنین فرصت خوبی بود تا گزارش خوب و جامع دکتر امامی را از دوره ریاستشان در دانشکده بشنویم.
رئیس دانشگاه با اشاره به سابقه آشنایی خود با دکتر امامی گفت: همه افرادی که با دکتر امامی در ارتباط بوده‌اند به آرامش خوب، صفای باطن و سلامت نفس ایشان اعتراف می‌کنند، همچنین در کنار این خصائص نیکوی اخلاقی، ایشان فردی خوش‌فکر و ایده پرداز هستند؛ همچنین در مواقع موردنیاز بسیار قاطع برخورد می‌کنند.
وی افزود: دکتر امامی علاوه بر درک درست که از محیطی که در آن حضور دارند؛ توجه ویژه‌ای به آموزش undergraduate و postgraduate دارند و همین ارتباط مناسب با دانشجویان سبب می‌شود که بازخوردهای خوبی از محیط دریافت کنند که این مسئله باعث می‌شود ذهنیت مدیر نسبت به مجموعه واقعی‌تر و درست‌تر باشد.
دکتر جعفریان ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را بالاترین موقعیت آکادمیک در دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی کرد و گفت: قرار گرفتن در سمت ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و خدمت کردن به مجموعه‌ای که شامل نخبه‌ترین افراد حوزه پزشکی کشور است افتخار بزرگی است و ماهیت آکادمیک به‌واقع در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران متبلور می‌شود.
وی مشکلات شخصی را دلیل کناره‌گیری دکتر امامی از مسئولیت عنوان کرد و گفت: علیرغم تمام شایعاتی که گاهی به گوش می‌رسد؛ صرفاً مشکلات و مسائل شخصی دکتر امامی باعث کناره‌گیری ایشان از این سمت شد و علیرغم میل باطنی همه ما در هیئت‌رئیسه دانشگاه، به خاطر اینکه معتقد نیستم که باید به مدیران دانشگاه بیش‌ازحد معقول فشار وارد کرد؛ با درخواست ایشان موافقت شد.
رئیس دانشگاه از دکتر نفیسی به‌عنوان اولین گزینه جایگزینی دکتر امامی یادکرد و گفت: در مشورتی که با دوستان هیئت‌رئیسه و شخص دکتر امامی داشتیم، همچنین بر اساس سابقه‌ای که در سال 92 داشتیم و نظر اعضای هیئت‌علمی دانشکده و بررسی کمیته مشورتی و بررسی جمیع جوانب، اولین و مناسب‌ترین فردی که به نظر ما رسید، دکتر نفیسی بودند.
وی سابقه آشنایی خود با دکتر نفیسی را حضور در یکی از عملیات‌های دفاع مقدس دانست و گفت: دکتر نفیسی انسانی باصفا، خالص و صریح‌اللهجه هستند و در طول مدتی که ایشان را می‌شناسم، یک ثبات کاملی در منش و رفتار ایشان وجود دارد. همچنین ایشان فرد شناخته شده‌ای در رشته تخصصی خود و استاد توانمندی در حوزه آموزش هستند.
دکتر جعفریان قبول مسئولیت در برهه پایانی یک دوره مدیریت را نوعی ازخودگذشتگی معرفی کرد و گفت: این مقطع برای قبول مسئولیت، مقطع خوشایندی نیست زیرا فرصت برای شروع بسیاری از کارها وجود ندارد، تغییرات گستره امکان‌پذیر نیست و طبعاً مسیر قبلی باید طی شود اما دکتر نفیسی با این نگاه و انگیزه که هرکدام از ما که می‌توانیم خدمتی به دانشگاه انجام دهیم، نباید دریغ کنیم؛ لطف کردند و مسئولیت دانشکده را پذیرفتند.
وی با تشکر مجدد از فعالیت‌های دکتر امامی در مدت تصدی ریاست دانشکده گفت: درست است که کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم اما فعالیت‌های انجام‌شده در این دوره غرورآفرین است و امیدوارم این فرآیند در دوره مدیریت دکتر نفیسی باقدرت بیشتری ادامه یابد.
رئیس دانشگاه در خاتمه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را موجودی ویژه و شاخص در آموزش پزشکی کشور معرفی کرد و گفت: نقش پیشرو این دانشکده از قبل بوده و همچنان ادامه دارد و انتظار از این دانشکده به‌واسطه ابعاد بزرگ کمی و کیفی آن بالاست، ورود اعضای هیئت‌علمی و کار کردن در این دانشکده سخت و انرژی‌گیر است و نیاز به همت بالا دارد و همه ما متعهد به این هستیم که مسیر دانشکده به سمتی باشد که آن چیزی را که بزرگان دانشکده به ما تحویل دادند باکیفیت بهتری به نسل بعدی منتقل کنیم که اگر نسل‌های بعدی ما از ما بهتر نباشند؛ به معنای شکست ماست.
در بخش پایانی برنامه، حکم سرپرستی دکتر نفیسی از طرف رئیس دانشگاه به وی اعطا شد؛ همچنین از طرف ریاست دانشگاه، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دانشکده پزشکی، دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان و ... هدایایی به‌رسم یادبود به دکتر امامی اهدا شد.

خبر: میر حامد حسینی
عکس: جمشید ربیعی

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی

6 نظر برای این مقاله وجود دارد

-

-

78/10/11 - 00:00

ریاست محترم جناب آقای دکتر نفیسی ضمن تبریک انتصاب شایسته تان لطفا برای ارزیابی عملکرد اعضا و واحدها به جای گزارش دهی وگزارش گیری تلفنی نماینده های خود را در واحدها مسقر سازید. با ارزوی موفقیت روزافزون

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

قرار بود از طریق دموکراتیک مدیران اموزشی انتخاب شوند

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

انتخاب دموکراتیک فقط برای روزهای اول بود

‌هیات علمی

‌هیات علمی

78/10/11 - 00:00

ایکاش مراحم و الطاف حضرات دانشگاه شامل همه دانشکده ها میشد و اینقدر احساس غربت و جدایی از بدنه پزشک محور دانشگاه در دانشکده ها رخ نمیداد. نمی دانم چرا د جعفریان و سایر حضرات فقط خیراندیشی و صلابت را در دانشکده پزشکی دنبال می کنند. نگاهی به دانشکده پرستاری بیندازید...از نشست زمین ساختمان دانشکده و احتمال ریژش ان بدلیل بی تدبیری و فروش زمین دانشکده به مترو تا توهین و مزاحمت به شان هیات علمی هیچکدام سرسوزنی تامل و الطفات به دانشکده ما را در وجود حضرات بیدار نکرده. دیدار به قبامت

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

واقعا انجام بنایی در دانشکده پرستاری و مامایی به یک معضل تبدیل شده است !!!بیش از ۵ سال است که مدام یا بنایی و یا نقاشی و...در ساختمان دانشکده وجود دارد .کلاسهای درس با سر وصدا بنایی عجین شده است .این وضعیت چه زمانی تمام می شود ؟

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
شهرام اجتماعی مهر

شهرام اجتماعی مهر

78/10/11 - 00:00

خدمت اساتید محترم آقایان دکتر امامی به دلیل دوره ی موفق و پربار مدیریت دانشکده که در محیطی آرام شان همه ی اقشار دانشکده حفظ و در عین حال فضای خاص یک محیط آکادمیک حس شد و آقای دکتر نفیسی به دلیل پذیرش سکان هدایت دانشکده ای که به حق نماد آموزش عالی در علوم پزشکی کشور است تبریک عرض می کنم. برای هر دو استاد محترم و عزیز آرزوی همراه داشتن توفیقات پروردگار توانا در همه ی امور دارم. شهرام اجتماعی مهر

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
منصوره تقا

منصوره تقا

78/10/11 - 00:00

با عرض سلام و ادای احترام خدمت هردو بزرگوار جناب آقای دکتر امامی و جناب آقای دکتر نفیسی برای هردو از خداوند مهربان طلب سلامتی، آرامش و موفقیت را دارم. جناب آقای دکتر امامی مدیری بسیار خوش فکر هستند و با نظر حل مشکل و حمایت از اعضای هیات علمی خدمت نمودند و آقای دکتر نفیسی نیز فردی باهوش و با لیاقت هستند. امید است شاهد بالندگی بیشتر دانشکده در جهات مختلف باشیم. منصوره تقا

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *