مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

گزارش مردادماه 95 رییس دانشگاه به دانشجویان، کارکنان و هیئت علمی

دکتر جعفریان: مشکل واقعی و بزرگ دانشگاه، نداشتن پردیس دانشگاهی است

رییس دانشگاه همچون ماه‌های پیش در پایان مرداد 95 در گزارشی مکتوب با دانشجویان و همکاران سخن گفت.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

دانشگاهیان عزیز سلام
یک ماه گرم تابستانی سپری شد. حرارت گاهی به حدی بالا بود که از طاقت همشهریان می‌گذشت. ازجمله عوارض این گرما نارسایی سیستم‌های خنک‌کننده در بسیاری از ساختمان‌ها ازجمله ستاد مرکزی دانشگاه بود. شاید روزی این سیستم‌ها درست طراحی شوند و به نحو مطلوب کار کنند و این به نظر من یکی از مظاهر پیشرفت در کشورها است. زمانی که در فرصت مطالعاتی بودم در راهنمای کنگره‌ای که در یک منطقه بسیار گرم برگزار می‌شد نوشته بود حتماً لباس گرم همراه داشته باشید! همکاری که در کنگره شرکت کرد با اکراه یک ژاکت همراه برد و وقتی برگشت به من گفت فضا آن قدر سرد بود که بدون لباس گرم نمی‌شد در ساختمان نشست. هر دو سر این طیف اشکال دارد و باید روزی درست شود. خوشبختانه اواخر مردادماه از شدت گرما کاسته شد و روزهای با حرارت بیش از 40 درجه امسال زیاد نبود.

حضور هیئت‌رئیسه در مرکز قلب و دانشکده پیراپزشکی
هیئت‌رئیسه دانشگاه در مردادماه در ادامه برنامه حضور در واحدها در مرکز قلب تهران و دانشکده پیراپزشکی جلسه داشت.
مرکز قلب تهران بیمارستانی است که در 15 سال گذشته خدمات بسیار ارزشمندی را به بیماران ارائه داده و به‌نوعی الگوی درمان بیماری‌های قلبی را در تهران تغییر داده است. الگوی اداره این بیمارستان که مبتنی بر تمام‌وقتی جغرافیایی است، به‌عنوان یک نمونه موفق در سطح کشور مورد تأیید عموم صاحب‌نظران و باعث رضایتمندی اکثر مراجعین است. مدیریت آقای دکتر کریمی که از ابتدا با تأکید بر مدل تمام‌وقتی و توجه به لوازم کار همراه بود نیز تأثیر زیادی در این موفقیت‌ها داشته که از ایشان تشکر می‌کنم. اکنون مرکز قلب تهران باید با توجه به شرایط و اقتضائات روز برنامه آینده خود را طراحی کند به‌نوعی که بتواند در عین ارائه خدمت به‌روز و مطلوب، از جهت آموزشی و پژوهشی نیز در تراز اول باشد و محلی برای آموزش پیشرفته‌ترین اقدامات تشخیصی و درمانی در این رشته محسوب شود. بدون شک همکاران جوان و پرتلاش این مرکز با راهنمایی‌های اساتید پیش‌کسوت خواهند توانست مسیر پرافتخار گذشته را ادامه دهند.



دانشکده پیراپزشکی هم عصر روز یکشنبه 24 مردادماه میزبان هیئت‌رئیسه بود. ظاهراً این اولین حضور کامل هیئت‌رئیسه در این دانشکده بود که حجم زیادی از دانشجویان مقطع کارشناسی را در خود دارد. گزارش خوب رئیس و معاونین دانشکده موردتوجه همکاران قرار گرفت و نظرات مدیران گروه نیز مطرح شد. در این دانشکده مانند برخی دانشکده‌های دیگر و شاید بیشتر از آن‌ها مشکل فضای فیزیکی وجود دارد و علیرغم اقدامات انجام شده تاکنون و اضافه شدن حداکثر امکانات موجود هنوز کمبودهایی دیده می‌شود. البته مشکل واقعی و بزرگ دانشگاه نداشتن پردیس دانشگاهی است و گرچه تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شده اما هنوز به نتیجه موردنظر نرسیده‌ایم.

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها در مشهد



برگزاری اولین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهر مشهد از رویدادهای اوایل مردادماه بود. در این نشست دو روزه علاوه بر بررسی چالش‌ها در حوزه‌های مختلف که در کارگروه‌هایی با حضور معاونین ذی‌ربط وزارت بهداشت و رؤسای دانشگاه‌ها انجام شد روند پایش برنامه عملیاتی نیز گزارش شد و مطالب روز ازجمله موضوع کارانه موردبحث قرار گرفت. خوشبختانه برنامه عملیاتی در دانشگاه ما سابقه طولانی دارد و به همین جهت پایش و گزارش آن روال جاری ما است. اما موضوع پرداخت‌های غیرمتعارف که این روزها در جامعه مطرح است به نظر گروهی شامل کارانه هم می‌شود. طبق بخشنامه معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد وزارت بهداشت در مورد کارانه پزشکان باید به شورای حقوق و دستمزد ارائه شود. در اجلاس مشهد یک کارگروه مسئول بررسی این پیشنهاد بود و در قسمتی از جلسه با حضور آقای وزیر دراین‌باره بحث شد. امیدوارم بهترین تصمیم دراین‌باره توسط مسئولان ذی‌ربط گرفته شود تا ضمن برقراری روال مناسب پرداخت، از کمیت و کیفیت خدمات درمانی به مردم در سراسر کشور کاسته نشود.
در این اجلاس به ابتکار وزیر محترم بهداشت رؤسای دانشگاه‌ها با هزینه شخصی خانواده را نیز همراه داشتند که فرصت مغتنمی بود بخصوص که مسافرت خانوادگی به‌زحمت میسر می‌شود. بیشتر رؤسا این دعوت را به همین روش اجابت کردند و یک ناهار هم در سفره‌خانه حضرت رضا علیه‌السلام میهمان بودیم. این اولین تجربه میهمانی سفره‌خانه حضرت برای من بسیار شیرین بود.

بیمارستان‌های فارابی و رازی



 اوایل مردادماه آقای دکتر سید حسین صدرالسادات به‌عنوان سرپرست بیمارستان فارابی منصوب شد. این تغییر در پایان دوره 10 ساله مسئولیت آقای دکتر جباروند به‌عنوان رئیس بیمارستان انجام شد. به دنبال این جابجایی فضاسازی‌هایی اتفاق افتاد و مسائل مختلفی به آن ربط داده شد. از دیدگاه من موضوع اصلی این است که مدیریت مؤثر دارای یک دوره مشخص است. آنچه بر اساس شواهد مختلف برای رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه به دست آمد و ما در تمام موارد به آن عمل کردیم 8 ساله متوالی به‌عنوان سقف زمانی دوره مدیریت افراد بود. البته موارد استثنائی ممکن است وجود داشته باشد که یک فرد پس‌ازاین دوران هم همچنان انگیزه اولیه را داشته باشد، نسبت به کاستی‌ها حساس باشد و بتواند تغییرات لازم را در مجموعه خود ایجاد کند اما واقعیت موجود این است که اولاً این حالت واقعاً نادر است و ثانیاً مانع رشد نسل‌های بعدی می‌شود و در بلندمدت کل مجموعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته دلایل متعدد دیگری هم برای این نگرش مدیریتی وجود دارد که خارج از حوصله یک گزارش مختصر ماهانه است. تجربه عوارض مدیریت‌های طولانی در دانشگاه ما نیز قبلاً به‌طور مکرر اتفاق افتاده و مثال‌های متعددی برای آن وجود دارد و به همین دلیل من از آغاز دوره مسئولیت خود نسبت به اصلاح این روند مصمم بودم. بر مبنای مجموعه این دلایل در بند سوم برنامه 4 ساله دانشگاه در قسمت برنامه‌های عمومی، اصلاح ساختار مدیریتی مورد تأکید قرار گرفت و ما در مورد رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه بدون استثنا بر همین اساس عمل کردیم. البته این کار در یک دانشکده تا حدودی و در یک گروه به مقدار زیادی وقت و انرژی گرفت ولی در سایر موارد با پذیرش این منطق توسط همکاران به‌خوبی به انجام رسید.
در مورد بیمارستان‌ها موضوع کمی متفاوت است و علاوه بر ماهیت انتصابی کامل در بیمارستان دانشگاهی، مدل‌های مشابه رئیس دانشکده برای آن وجود ندارد. آنچه در مدل‌های دیگر کشورها دیده می‌شود عموماً گزارش سالیانه به هیئت‌امنا یا مالکین بیمارستان و تمدید دوران مسئولیت است اما در ساختارهای فعلی ما گزارش دهی و تصمیم‌گیری بر اساس آن هنوز مرسوم نیست کما اینکه در این دوره برای اولین بار این روش در مورد مدیران گروه در پایان دوره دو ساله اجرا شد تا تمدید دوره یا انتخاب مدیر گروه جدید بر اساس ارزیابی گزارش در کمیته منتخب دانشکده صورت گیرد. به هرحال با این تفاصیل که مورد توافق هیئت‌رئیسه دانشگاه است بنای ما بر جابجایی مسئولیت‌های اجرایی مانند ریاست بیمارستان در پایان دوره مدیریت با حدود 10 سال است و البته این کار لوازم و مقدماتی هم دارد که در هر مورد باید تأمین شود و به همین جهت در یک بازه زمانی مناسب باید انجام شود.
توضیحات بیشتر دراین‌باره را می‌توانید در متن سخنرانی من در مراسم تکریم و معارفه بخوانید. مراسمی که با حضور پیش‌کسوتان چشم‌پزشکی کشور بسیار وزین برگزار شد. ضمن تشکر مجدد از خدمات آقای دکتر جباروند که منجر به افزایش قابل‌توجه زیرساخت‌های فیزیکی بیمارستان و ایجاد ساختارهای جدید، امیدوارم آقای دکتر صدرالسادات با نگاه جامع به مسائل بیمارستان و توجه به نیازهای گروه چشم‌پزشکی، در انجام اصلاحات لازم موفق باشند.
در روزهای پایانی مردادماه و در ادامه مسیری که ذکر شد، سرکار خانم دکتر اسماعیلی نیز مسئولیت بیمارستان رازی را به خانم دکتر عابدینی واگذار کردند. بیمارستان رازی که در کمتر از دو دهه قبل در مسیر تعطیلی قرار گرفته بود، اکنون در حال ساخت یک بیمارستان جدید است و امیدوارم بتواند در آینده نه‌چندان دور نقش برجسته‌تری ایفا نماید. خانم دکتر اسماعیلی به‌عنوان یک رئیس تمام‌وقت بدون شک نقش ارزنده‌ای در روند رو به رشد این بیمارستان در 10 سال گذشته داشتند و حتماً پس‌ازاین نیز می‌توانند در دانشگاه اثرگذار باشند. برای خانم دکتر عابدینی که این مسئولیت را با شناختی خوب از بیمارستان پذیرفتند آرزوی موفقیت دارم و شک ندارم که می‌توانند با تعامل سازنده با گروه‌های مختلف همکاران در بیمارستان مسیر ارتقا را طی نمایند. ریاست بیمارستان یک کار کاملاً تکنیکال است که باید با در نظر گرفتن تمام جوانب و درعین‌حال برقراری روابط انسانی خوب همراه باشد. در بیمارستان‌های تک تخصصی موضوع تعامل بین بیمارستان و گروه آموزشی موضوع مهمی است که نیاز به توجه خاص دارد و بسط آن در این مجال نمی‌گنجد. علاوه براین موضوع اداره بیمارستان خود از مواردی است که باید در فرصتی مفصل‌تر به آن بپردازم.


افتتاح آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز



آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز که محل آن در پردیس فنی دانشگاه تهران است با حضور معاون اول محترم رئیس‌جمهور، معاون علمی و فناوری و وزرای علوم و بهداشت افتتاح شد. این آزمایشگاه که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأسیس شده است دارای هیئت‌امنایی متشکل از وزرای علوم و بهداشت، معاون علمی رئیس‌جمهور، دبیر ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری و دو رئیس دانشگاه از وزارتین است که این دو رئیس دانشگاه در این دوره برادر گرامی آقای دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران و بنده هستیم. رئیس هیئت‌امنا وزیر علوم است و رئیس آزمایشگاه توسط وزرای علوم و بهداشت منصوب می‌شود که به پیشنهاد دانشگاه ما آقای دکتر محمدرضا آی در این مسئولیت مشغول شده‌اند. این آزمایشگاه که بر اساس ماهیت ملی خود وابسته به هیچ دانشگاهی نیست، ظرفیت خوبی را برای انجام تحقیقات در علوم شناختی و نقشه‌برداری مغز برای محققان فراهم کرده است. بی‌تردید همکاران ما می‌توانند از این ظرفیت بیشترین استفاده را بنمایند.

بازدید سالن پزشکی قانونی تهران در کهریزک



در روز پنج‌شنبه 21 مردادماه به دعوت تلفنی دفتر وزارتی رؤسای سه دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران و معاونین آموزشی و پژوهشی ایشان همراه با آقایان دکتر هاشمی، دکتر حریرچی، دکتر لاریجانی، دکتر امامی رضوی و رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، بازدیدی از سالن تشریح سازمان پزشکی قانونی تهران در کهریزک داشتیم. این مجموعه نسبتاً بزرگ دارای دو سالن تشریح مردان و زنان و سه آزمایشگاه پاتولوژی، سرولوژی و ژنتیک است. هدف بازدید آشنایی بیشتر دانشگاه‌ها با امکانات موجود در این مرکز و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی بود. قرار شد معاونین آموزشی و پژوهشی موضوعات موردعلاقه دو طرف را پیگیری نمایند. امکانات خوبی در این مرکز برای آموزش و پژوهش فراهم است که از بعضی از آن‌ها استفاده می‌شود.

دومین جلسه شورای تعهد حرفه‌ای



در این جلسه که در روز یکشنبه 17 مرداد با حضور هیئت‌رئیسه دانشگاه و رؤسای 6 دانشکده درگیر در برنامه‌های تعهد حرفه‌ای برگزار شد هر دانشکده گزارشی از اقدامات انجام شده درباره مصوبات جلسه قبل ارائه داد. آنچه مورد تأکید من است این است که ما همان‌طور که دانش، توانمندی‌ها و عملکرد فراگیران را در عرصه‌های مختلف ارزیابی می‌کنیم، باید عملکرد آن‌ها را در زمینه رفتار حرفه‌ای نیز بسنجیم. این ارزیابی اقدامی ضروری برای نهادینه شدن توجه به موضوع رفتار حرفه‌ای برای دانشجویان گروه پزشکی است. طبعاً شروع این کار باید به‌صورت ارزیابی تکوینی باشد تا هم فراگیران با روند کار آشنا شوند و هم شیوه‌های ارزیابی اصلاح و تکمیل شوند. در این جلسه مصوب شد که ارزیابی‌های تکوینی از نیمسال اول سال تحصیلی 95-96 در گروه‌های منتخب هر دانشکده آغاز شود و در طول یک سال گسترش یافته و به ارزیابی نهایی منتهی شود. نکته‌ای که در این جلسه نیز به آن اشاره کردم آن است که تعهد حرفه‌ای موضوعی درونی و غیرقابل ارزیابی و رفتار حرفه‌ای امری بیرونی و قابل ارزیابی است. شکی نیست که قسمت اصلی کار ما ایجاد تعهد حرفه‌ای است اما به موازات آن باید آنچه در عملکرد افراد لازم‌الاجرا است را بسنجیم و بر حفظ آن تأکید کنیم. درواقع این دو موضوع به موازات هم باید به پیش برده شود. تعهد حرفه‌ای شاید مهم-ترین نیاز آموزشی امروز ما باشد.

دکتر سید احمد جلیلی رئیس جدید موزه تاریخ علوم پزشکی



به دنبال درگذشت مرحوم استاد دکتر حسن فرسام که ریاست موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران را بر عهده داشتند، انتخاب جایگزین ایشان در حوزه ریاست مورد بحث بود تا اینکه من آقای دکتر سید احمد جلیلی استاد پیش‌کسوت روانپزشکی دانشگاه را پیشنهاد کردم. ایشان از شخصیت‌های موجه و موردقبول دانشگاهی و جامعه پزشکی هستند که سال‌های طولانی عضو شورای عالی نظام پزشکی، نایب‌رئیس و رئیس انجمن علمی روانپزشکی بوده‌اند و در دهه 60 نیز در دانشکده و دانشگاه مسئولیت‌هایی داشته‌اند و در سال 1376 به درخواست خودشان بازنشسته شدند. ایشان در طی این سال‌ها همچنین در مجامع بین‌المللی مختلف نیز حضور داشته‌اند. این پیشنهاد با برخی اساتید و همکاران نیز مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت. پیغام اولیه من برای ایشان با جواب مثبت همراه نبود لذا از ایشان خواهش کردیم که ملاقات حضوری داشته باشیم که با بزرگواری پذیرفتند و پس از یک مذاکره یک ساعته در حضور آقایان دکتر امینی و دکتر پارساپور، دعوت دانشگاه را اجابت کردند. برای من باعث افتخار است که بتوانیم در خدمت اساتیدی مانند ایشان باشیم و این فرصت جدیدی برای موزه است تا گام‌های بلندتری در جهت معرفی تاریخ علوم پزشکی کشورمان بردارد. موزه ملی تاریخ علوم پزشکی می‌تواند محور معرفی الگوهای تعهد و رفتار حرفه‌ای برای دانشجویان و اساتید جوان باشد.
آشنایی من با ایشان به زمان دانشجویی در سال‌های آخر دهه 60 برمی‌گردد و از همان زمان ایشان را استادی بسیار موجه و متین یافتم. بعدها در دوران ریاست دانشکده پزشکی، در روز 15 اردیبهشت ماه سال 88 در مراسم بزرگداشت اساتید پیش‌کسوت روانپزشکی در بیمارستان روزبه شرکت کردم و سخنرانی ایشان را با موهای جوگندمی مایل به سیاه شنیدم. صحبت ایشان معطوف به کتاب «گزارش یک زندگی» (خاطرات دکتر علی‌اکبر سیاسی رئیس دانشگاه تهران 33-1321) بود که در دست داشتند و قسمت‌هایی از آن را علامت زده بودند و می‌خواندند. در پایان جلسه به من توصیه کردند که این کتاب را بخوانم و من گفتم اگر شما کتابتان را به من هدیه کنید امشب خواهم خواند. ایشان کتاب را با یادداشت تقدیم کوتاهی به من دادند و در کمتر از 48 ساعت آن را خواندم. این کتاب واقعاً آموزنده است و برای همه دانشگاهیان بخصوص افرادی که مسئولیت اجرایی دارند سودمند است. (دانشکده پزشکی در سال‌های اخیر به مناسبتی این کتاب را به اعضای هیئت‌علمی هدیه داد.) این بار که بعد از 7 سال خدمت ایشان رسیدیم همان دکتر جلیلی را دیدم با ذهن منظم، شخصیت منسجم، استقلال رأی، بیان صریح و موهای جوگندمی مایل به سفید. خداوند ایشان را سلامت بدارد.

بازدید ایسنا



در مردادماه فرصتی پیدا شد تا به دعوت خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا همراه با آقایان دکتر جلیلی، دکتر یونسیان و دکتر پارساپور بازدیدی از این خبرگزاری داشته باشیم و مصاحبه نسبتاً مفصلی با خبرنگاران حوزه سلامت و علمی دانشگاهی ایسنا انجام شد. ضمن تشکر از دست اندرکاران و مدیر محترم ایسنا به جهت میزبانی بنده و همکاران، برای این رسانه دانشجویی آرزوی موفقیت می‌کنم.
رسانه یکی از واقعیت‌های تعیین‌کننده در دنیای امروز است که می‌تواند تأثیر زیادی بر رویدادهای اجتماعی و برداشت جامعه از موضوعات داشته باشد. از ویژگی‌های رسانه این است که به دنبال جذب مخاطب است، درهرصورت خوراک خود را پیدا می‌کند، می‌تواند در نحوه انعکاس خبر نظر خود را اعمال کند و متأسفانه گاهی بدون اطمینان از صحت یک موضوع یا اشراف به همه ابعاد، آن را منتشر می‌کند. بر اساس نظریه «بازار پیام» که در دنیای مجازی گسترش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است و هیچ حدومرزی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت، هر کس بر اساس میل خود آنچه را می‌خواهد از این بازار دریافت می‌کند و می‌تواند هرچه را می‌خواهد در آن عرضه نماید بنابراین کنترل بازار پیام اکنون در اختیار افراد حرفه‌ای نیست. درواقع رسانه اکنون به تعداد بی‌شمار خبرنگار دارد. این که اصحاب رسانه به کدام پیام بپردازند به رسالت و اهداف آنان وابسته است و به همین علت است که می‌توان به‌سادگی حدس زد که رسانه‌های مختلف نسبت به یک خبر واحد چگونه واکنش نشان می‌دهند؛ و متأسفانه در اکثر موارد این جهت‌گیری تابع سلایق سیاسی است که الزاماً با منافع مردم هم جهت نیست. به‌هرحال ما ناگزیر از ارتباط با رسانه هستیم و هیچ‌کس نمی‌تواند نقش آن را ندیده بگیرد. درعین‌حال این وظیفه رسانه است که بر اساس اخلاق حرفه‌ای عمل نماید و از ایجاد نگرانی بی‌مورد در جامعه خودداری نماید. رسانه یکی از بهترین ابزارهای تقویت سرمایه‌های اجتماعی است و متأسفانه شاهد هستیم که در سه سال گذشته اعتماد بیماران به جامعه پزشکی که از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی است بی‌محابا مورد هجوم برخی رسانه‌ها ازجمله صداوسیما قرار گرفت. در حدود ساعت 9 شب پنج‌شنبه 28 مرداد گفتگویی مستقیم از شبکه خبر درباره نقش رسانه در امور مربوط به اصناف و اقوام پخش شد که در آن یک جامعه‌شناس به مناظره با یک پزشک و منتقد سینما پرداختند. برای من و همکارانی که این گفتگو را دیدند واقعاً باعث تعجب و تأسف بود که یک استاد مردم‌شناسی چگونه بدون هیچ مستند علمی و تنها براساس برخی تجربیات شخصی اکثریت جامعه پزشکی ایران را فاقد صلاحیت‌های لازم برای حرفه طبابت می‌خواند و این مطالب بی‌اساس بر صفحه فراگیرترین رسانه کشور به‌طور زنده پخش می‌شود. البته همکار پزشک ما که بنده ایشان را نمی‌شناسم بسیار مستدل و متین پاسخ‌هایی را بیان کردند. جالب است بدانید که در حد اطلاع بنده که از مراجع موثق کسب شده، در تمام بررسی‌های جامعه‌شناسی انجام شده در کشور در نوبت‌های مختلف اساتید دانشگاه و پزشکان در سه رده اول اعتماد مردم بوده‌اند. سه برابر شدن متقاضیان گروه تجربی نسبت به دو گروه ریاضی و علوم انسانی در کنکور سراسری نیز شاهد دیگری بر تمایل و علاقه عمومی به گروه علوم پزشکی است گرچه به نظر من خود این موضوع جای بررسی و نقد جدی دارد و نشان‌دهنده آسیب‌شناسی اجتماعی دیگری است که باید در فرصت دیگر به آن پرداخت. در مصاحبه با دوستان ایسنا هم گفتم که بیشترین آسیب از کاهش اعتماد به گروه پزشکی به مردمی وارد می‌شود که باید خدمات پزشکی دریافت نمایند و متأسفانه برخی قادر به درک این موضوع نیستند و تصور می‌کنند از این طریق می‌توان با گروه پزشکی عقده‌گشایی کرد. به‌هرحال موضوع رسانه و نقش آن در دنیای امروز بسیار فراتر از چند خط گزارش یک رئیس دانشگاه است اما بازدید ما از مجموعه خبرگزاری ایسنا بهانه‌ای شد که در این باب نکاتی را عرض کنم.
همکاران من در مسئولیت‌های مختلف دانشگاه اعم از معاونین، مدیران ارشد، رؤسای بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها باید ضمن توجه به اهمیت رسانه آماده پاسخ‌گویی به سؤالات و ابهامات باشند و البته تداوم این ارتباط تابع رعایت اصول حرفه‌ای توسط رسانه است. امیدوارم ارتباط ما با ایسنا بهتر از گذشته ادامه یابد بخصوص که رئیس محترم این خبرگزاری بر رعایت اصول اخلاقی در کار بسیار تأکید داشتند.

حواشی
ادامه درس لیدرشیپ برای دانشجویان دکترای آموزش پزشکی و کلاس درس بیماری‌های جراحی کبد برای دانشجویان پزشکی فعالیت‌های آموزشی نظری من در ماه گذشته بود. وقتی سرکلاس هستم احساس بسیار خوبی دارم حتی اگر در شروع یک کلاس 100 نفره فقط 15 دانشجو در سالن حاضر باشند و بقیه در کمال آرامش تا 45 دقیقه پس از شروع کلاس قدم‌زنان وارد شوند! معلمی کار بسیار ارزشمند و شیرینی است.
در مردادماه نتایج آزمون فلوشیپ هم اعلام شد و بخش جراحی کبد و مجاری صفراوی و پیوند کبد بیمارستان امام خمینی اولین فلوی ورودی را پذیرفت. شاید این مهم‌ترین کار باقیمانده من در این بخش بود و اگر بتوانیم فلوهای ورودی را آن‌طور که باید تربیت کنیم، من خواهم توانست جای خود را به افراد جوان بدهم تا گام‌های بعدی را بردارند. تصور نمی‌کردم به این زودی به فکر ورود نسل بعدی بیفتم اما واقعیت این است که طبق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین فرصت‌ها محدود و بسیار گذرا است. عمر ما کوتاه و توانایی ما محدود است و هرچه زودتر بتوانیم افرادی قوی‌تر از خودمان برای آینده تربیت کنیم بهتر است.



البته جشن پانصدمین پیوند کبد بیمارستان امام خمینی هم که توسط همکاران اتاق عمل 1 بیمارستان در روز دوشنبه 18 مرداد برگزار شد در این احساس بی‌اثر نبود. طبق برنامه روزهای دوشنبه پیوند با من است و دوستان اتاق عمل، پیوند کبد شماره پانصد را جشن گرفتند. گروه مستندسازی هم که از یک ماه قبل مشغول تهیه گزارش جامعی از برنامه پیوند کبد دانشگاه بودند در همان شب بعد از مدت‌ها انتظار برای مصاحبه با من آمدند و این باعث شد انعکاس خبری این اتفاق در دانشگاه بهتر شود. با خود فکر کردم که اکنون شانزده سال است که ما این برنامه را در دانشگاه شروع کرده‌ایم. شانزده سال! این یعنی بیش از نیمی از عمر مفید کاری من. نمی‌دانم در زمان انجام پیوند کبد هزارم من کجا هستم اما می‌دانم باید جوان‌ترها در آن زمان بار بیشتری بر دوش داشته باشند و ما هم اگر هستیم به آن‌ها کمک کنیم.
ورزش در مردادماه خیلی بهتر از ماه قبل بود. هم پیاده‌روی عصرگاهی در پارک لاله و هم والیبال هفته‌ای یک روز. البته برای والیبال تمهیدات زیادی لازم است که بعد از هر جلسه دچار مشکلات متعدد عضلانی مفصلی نشوم. به‌تدریج دارم به درک درست‌تری از وضعیت فیزیکی خود در سن 49 سالگی می‌رسم.
این‌ها حواشی مثبت و خوشایند بود که به‌تفصیل گفتم. سایر حواشی هم کماکان در جریان است و لازم نیست با بیان آن‌ها ذهن شما را مکدر کنم. قسمت عمده مسئولیت برخورد مناسب با حواشی است و از خداوند برای این قسمت مدد می‌جویم.

سخن آخر
میلاد مبارک حضرت امام رضا علیه‌السلام و دهه کرامت زینت‌بخش مردادماه بود. به درگاه آن امام همام که فخر شیعیان ایران زمین هستند توسل می‌کنیم که ما و خانواده ما و دانشگاه ما و کشور ما را نزد خالق متعال شفاعت نماید. یا وجیها عندالله اشفع لنا عند الله.

دکتر علی جعفریان
مرداد 95
دسترسی به سایت اختصاصی رییس دانشگاه و گزارش‌های ماهانه قبلی 

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

22 نظر برای این مقاله وجود دارد

دانشجوی قدم زن

دانشجوی قدم زن

78/10/11 - 00:00

اگر رئیس دانشگاه نظاره گر قدم زدن دانشجویان و وارد شدن آنان در کمال آرامش تا 45 دقیقه پس از شروع کلاس هستند! چرا امور آموزسی دانشکده ها به ویژه دانشکده دندانپزشکی اینقدر سر حضور و غیاب سختگیری می کنند؟

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

خیلی خوب!

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

دکتر جعفریان عزیز خدا قوت ماه پرکاری داشتید

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

من هر ماه اين گزارشاتو ميخونم، قلمي شيوا از مديري لايق...خيلي خوب

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با سلام برابر بخشنامه بازرسی کل کشور مدیران بازنشسته نباید دوباره سر کار باشند ما شاهد تعدادی از انها هستیم ریاست محترم رسیدگی نمایند تا گزارشی ارسال نشود

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

بسیار ممنونیم

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

دکتر جعفریان عزیز سلام یک خبر را جا انداختین چرا خبر تعویض رئیس رازی را نگذاشتین و چرا اینقدر معارفه دیر انجام میشود

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
هیات علمی دانشکاه ع پ

هیات علمی دانشکاه ع پ

78/10/11 - 00:00

مشکل واقعی این دانشگاه شما پزشگان هستید که خود را عقل کل می دانید و از مشارکت سایرین در اداره دانشکاه ممانعت می کنید.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
کارشناس

کارشناس

78/10/11 - 00:00

با سلام وعرض ادب و خدا قوت به ریاست محترم دانشگاه از نوع تفکرمدیریتی رییس دانشگاه ،واحدها نیز باید الگو برداری کنند و در رابطه با مدیران مراکز بیمارستانی و تصویربرداری ومسیولینی که سالها در این عرصه تکیه زده و هر گونه ابتکار عمل ،ونوع آوری که در چنته داشته اند ارایه نموده اند ودر حال حاضر توانشان تحلیل رفته و میبایست جایشان را به نفر جدید وبا انگیزه ودارای طرح وبرنامه و بالنده باشد جابجا کنند و این شامل همه عزیزان مورد نظر میباشد

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

گزارش‌های ماهانۀ شما واقعاً حس خوبی دارد. با این گزارش‌ها، حس بودن در خانوادۀ بزرگ دانشگاه علوم‌پزشکی تهران را در همۀ‌ ما تقویت می‌کنید. برایم جالب است با این‌همه مشغلۀ کاری که دارید، می‌توانید گزارش‌هایی چنین جامع و کامل تهیه کنید. در کنار عملکرد مناسب، ظاهر آراسته و مرتب شما در شأن جایگاه و مقام شماست و باید الگویی برای تمامی همکاران دانشگاه باشد. رعایت نکات نگارشی و آراستگی ظاهر متن و رعایت فاصله‌های واژگانی نیز از نکات مثبت این نگارش است. چیزی که در هیچ‌یک از واحدهای دانشگاه و حتی در بسیاری از خبرگذاری‌

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
كارشناس

كارشناس

78/10/11 - 00:00

باسلام به داشتن چنين ريس دانشگاهي افتخارميكنيم سالها بود چنين رويه اي را شاهد نبوديم سلامتي وموفقيت روزافزون شما را ازخداوند خواستاريم. هميشه برقرارباشيد.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
دوستدار ورزش

دوستدار ورزش

78/10/11 - 00:00

سلام و خداقوت، در دانشگاهی که یکی از متولیان مهم امر سلامت است، دیدن کلمه ورزش از نگاه مسئولش زیباست چراکه ورزش هنوز در دانشگاه ما ضرورت نیست و قهرمان پروری جایگاه ویژه تری دارد. از شما بخاطر حضورتان در فعالیتهای ورزشی سپاسگزارم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

دست مریزاد و خسته نباشید آقای دکتر جعفریان سوالی دارم، آیا عقد قرارداد با اساتید بازنشسته طبق ضوابط جدید که بکارگیری مجدد نیروهای بازنشسته در مناصب دولتی را غیرقانونی میشمارد، قانونی ست؟ آیا تبصره ای وجود دارد؟ قطعا و حتما از میان اساتید عالیقدر، افرادی هستند که با شایستگی تمام می توانند همچنان و پس از بازنشستگی، دانشجویان را از محضر خود مستفیض نمایند. همچون اساتیدی که درجه " استاد ممتاز" دارند. اما شاهدیم از میان اساتید بازنشسته، افرادی فاقد درجه استاد ممتازی، بدلیل برخی رودربایستی ها و نیز روابط، دانشکده

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

آقای دکتر شما فرد بسیار ارزشمندی برای این مملکت هستید خدا حفظتون کنه که خیلی افراد مثل شما کم هستند

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
محمدی

محمدی

78/10/11 - 00:00

سلام اقای دکتر خسته نباشید امیدوارم روزی در گزارش تان از پیگیری مطالبات حق و حقوق کارکنان اعم از 35 درصد فوق العاده ویژه و یا امتیاز سختی و شرایط محیط کار بیمارستان روزبه را به امتیاز 3000 که قانون براش تعریف کرده بدهید در مجموع از معیشت کارمندان هم قدمهایی بردارید و بقول عامیانه همش سنگ پزشکان را به سینه نزنید . این را بدانید هیچ بیمارستان و هیچ پزشکی بدون خدمه . کارمند. نگهبان . بهیار . پرستار وووووووووو نمیتوند به تنهائی درمانی انجام بدهد اما افسوس هیچ کس نیست که این قشر علوم پزشکی را ببیند. اقای دکتر پ

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
ن

ن

78/10/11 - 00:00

امیدواریم این فرهنگ خوب وصداقتی که در گزارشات رییس محتر م دانشگاه دیده میشود در زیر مجموعه نیز نهادینه شود .ما امید به موفقیتهای بیشتر شما را داریم

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با سلام -آقا یا خانم محترم که شاکی هستی از نظرات دیگران در اداره دانشگاه استفاده نمی شود منظور شما دقیقا"افرادلایق و صاحب نظر نیست بلکه منظور افراد منفعت طلب و سود جو هستند که در این دوره دستشان از برخی سو ء استفاده ها و منافع کوتاه شده ، برای همین شما ناراحت وگله مند هستی !!!!!!!!!!

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

اولین بار بود که گزارش ماهانه شما را خواندم ، حس بسیار خوبی بود کاش روسای دانشکده ها و بیمارستانها نیز گزارش ماهانه بدهند و کاش اطلاع رسانی بیشتری درباره مطالبه این حق شود.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

خدا قوت آقای دکتر ولی چرا تعویض مدیران ده ساله خصوصا در ستاد دانشگاه و در مدیریت های مهم و فرا شمول در حد شعار از طرف شما و معاونین محترمتان باقی است!؟ آیا این مدیران ستادی با این عملکردهای رابطه ای مادام العمر هستند!!!؟چرا در مدیریت های مجری بخشنامه های پرسنلی هنوز افراد بازنشسته با وجود افراد تواناتر درسمت اجرایی هستند؟

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با عنایت به نظرات کاربردی شما درخصوص جابجایی مدیران ارشد بالای ده سال، لطفا در خصوص تعمیم آن به مدیران میانی و عملیاتی که قاعدتاً بی انگیزه تر و رابطه ای در حال مدیریت در عرصه های ستادی و کل دانشگاه میباشند نیز معاونین خود را ارشاد فرماییدتا روحی تازه به کالبد اجرایی دانشگاه دمیده شود. یا حق و خداقوت

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با سلام و احترام، گزارش بسیا ر عالی و صادقانه واقعا تعویض مدیران با سابقه 10 سال یا بیشتر مدیریت یا معاونت و ... در دانشکده ها ( منقطع یا پیوسته) بسیار خوب و لازم است. روسا ی دانشکده ها نیز باید گزارش ماهانه بدهند و در سایت دانشکده ها بگذارند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
کارمند دانشکده داروسازی

کارمند دانشکده داروسازی

78/10/11 - 00:00

جناب آقای دکتر جعفریان عزیر خواهشا فکری به حال اضافه کار و کارانه دانشکده ها کنید حقوق کارمندان کفاف مخارج سنگین زندگی را نمیدهد چه گناهی داریم در دانشکده کار میکنیم و مزایا نداریم؟؟؟؟؟؟

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *