مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هم اندیشی و بررسی چالش ها و راهکارهای آن در بیمارستان های خصوصی

دکتر حسین قناعتی: پزشکان از دلسوزترین افراد جامعه هستند

نشست هم اندیشی و بررسی چالش ها و راهکارهای آن در بیمارستان های خصوصی با حضور دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه، روسا و مترون های بیمارستان های خصوصی در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، نشست هم اندیشی و بررسی چالش ها و راهکارهای آن در بیمارستان های خصوصی با حضور دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه، روسا و مترون های بیمارستان های خصوصی تحت پوشش دانشگاه روز چهارشنبه ششم اردیبهشت 1402 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
دکتر قناعتی خاطرنشان کرد: جامعه ای که در آن برنامه ریزی درست وجود داشته باشد، دولت نقش نظارت بر کیفیت خدمات و نظارت بر رعایت قوانین را بر عهده می گیرد و ارائه خدمات به بخش خصوصی واگذار می شود؛ بنابر این بخش خصوصی وظیفه بزرگی را متحمل می شود و کار بزرگی را به لحاظ ملی، اخلاقی و انسانی انجام می دهد. ما باید یاری کنیم تا موانع بخش های خصوصی کمتر و بازدهی بیشتر شود تا ما بتوانیم در شرایط خوب قانونی و اخلاقی، بهترین کارها را انجام دهیم.
رئیس دانشگاه از روسای بیمارستان های خصوصی خواست که تعامل بیشتری با دانشگاه داشته باشند تا بتوان در گسترش علم و فناوری و مسائل مدیریتی از توانمندی های دانشگاه استفاده شود. وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه قدرتمندی است. در این مدت کارهای بزرگی که مدت ها خاموش مانده بود دوباره شروع شد مثل پروژه چهارصد تخت خوابی بیمارستان اسلامشهر که تا آخر امسال تحویل داده خواهد شد. در این مدت تعداد دانشجوهای بین الملل دانشگاه بسیار افزایش یافته است و تقریبا درآمد ارزی دانشگاه از دانشجویان بین الملل رقم بالایی پیدا کرده و این کمک شایانی به دانشگاه خواهد بود.
دکتر قناعتی از روسای بیمارستان های خصوصی تحت پوش دانشگاه خواست تا موضوع dress code را در بیمارستان جدی بگیرند و گفت: در همه جای دنیا قواعدی وجود دارد که باید به آن عمل شود. وی ادامه داد: بعضا کارهای غیر اخلاقی و غیر قانونی مثل تخلفاتی که در مسائل ترک اعتیاد، طب های سنتی بدون مجوز و یا دریافت زیر میزی برخی پزشکان از بیماران صورت می گیرد از معضلات نگران کننده جامعه پزشکی شده است.
رئیس دانشگاه افزود: ضمن اذعان به غیر واقعی بودن تعرفه های اعلام شده باید توجه داشت دریافت وجه بدون کارت خوان از بیماران غیر قانونی اعلام شده است و افرادی که زیر میزی بگیرند و ما متوجه آن شویم، به طور مستقیم با آن ها قطع همکاری خواهیم کرد. ما نباید بگذاریم که وجهه پزشکی خراب شود و از بین برود. من مطمئن هستم پزشکان از دلسوزترین افراد جامعه هستند.
دکتر قناعتی گفت: با توجه به اینکه هدف ما کمک رسانی به ارتقای سلامت کشور است، باید یاری کنیم تا بیمارستان های خصوصی بتوانند امر خدمت رسانی را جلو ببرند و تعاملات خود را با روسای بیمارستان ها حفظ کنیم. اگر قرار باشد هرکس قانونی را برای خود تعیین کند، دیگر جایی برای نظم و انضباط اجتماعی باقی نمی ماند. امیدوارم چالش های پیش رو منجر به اتفاقات خوبی مثل اصلاح تعرفه های پزشکی شود.

دکتر سعید ناطقی خاطرنشان کرد: بحران اصلی همه بیمارستان ها درمورد جذب نیرو است، که این مورد در بیمارستان های دولتی هم وجود دارد. وی در ادامه، نظرات روسا و مترون های را در مورد جذب نیروی پرستاری مورد بررسی قرار داد و گفت: در جلسات وزارت بهداشت این موارد به عنوان پیشنهاد مطرح خواهد شد.
معاون درمان دانشگاه درخصوص آمار سزارین های بالا در بیمارستان ها گفت: ما تمام عملکرد اساتید را روی نمودار مشخص می کنیم و زمانی که نسبت سزارین به زایمان طبیعی بالا باشد به او تذکرات لازم داده خواهد شد. توقع ما این است که تدابیری اندیشیده شود تا این آمار متعادل و به عدد مورد نظر ما نزدیک شود.
وی افزود: کشور ما ایران بعد از دوران انقلاب پیشرفت های چشمگیری در حوزه های نظامی و پزشکی داشته است که به اندازه کافی به آن ها توجه نمی شود و در رسانه ها به طور کافی پوشش داده نمی شوند.
وی به تشکیل شورای فرهنگی در بیمارستان تاکید کرد و گفت: مصوبه ای از سوی وزارت بهداشت به معاونت درمان مبنی بر تشکیل شورای فرهنگی در بیمارستان ها ابلاغ شده است که موضوع بسیار با اهمیتی است و هر بیمارستان باید متناسب با شرایط، کارکنان و موقعیت جغرافیایی خود مسائل فرهنگی را بررسی و راه حل هایی برای برطرف کردن چالش های فرهنگی بیمارستان بیاندیشد، چرا که در بحث اعتباربخشی نیز مسائل فرهنگی به طور جدی بررسی می شوند. لازم است بعد از برگزاری جلسات فرهنگی گزارش جلسات و صورت جلسات به این معاونت ارسال شوند.
دکتر عزیز رسولی، مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه درخصوص اعتباربخشی بیمارستان ها گفت: طرحی در معاونت درمان به نام پیش اعتباربخشی برپا شد که قبل از اعتباربخشی اصلی با حضور تیم ارزیاب در بیمارستان انجام می شود و رتبه بیمارستان را مشخص می کند، بیماستان ها در صورت نیاز می توانند درخواست دهند تا پیش ارزیابی در بیمارستان انجام شود.
دکتر علی گنجعلی خان، مدیر تعالی بالینی امور بیمارستان های دانشگاه گفت: همدلی از همزبانی بهتر است. ما در کنار بیمارستان های خصوصی هستیم و می خواهیم مشکلات را برطرف کنیم.
وی درخصوص موضوعاتی مثل لزوم ارتباط بیمارستان به سامانه سپاس، تبادل بیماران نابارور بین بیمارستان های دولتی و خصوصی، شرح وظایف کارشناس مددکاری اجتماعی بیمارستان و ... توضیحات لازم را ارائه داد.

فائزه فهیمی تبار
تهیه کننده:

فائزه فهیمی تبار

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *