مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

دکتر قناعتی در سمپوزیوم علمی ژن‌درمانی: سیاست‌گذاری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران بر محور «فناوری» است

با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، هفتمین سمپوزیوم علمی ژن‌درمانی با سه محور اصلی «استانداردها، اخلاق و بازار جهانی ژن‌درمانی»، «ژن‌درمانی در بیماری‌های خونی» و «ژن‌درمانی در بیماری‌های غیرخونی» در مرکز طبی کودکان، قطب علمی طب کودکان کشور برگزار شد.

هفتمین سمپوزیوم علمی ژن درمانی در مرکز طبی کودکان، قطب علمی طب کودکان کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مرکز طبی کودکان، این سمپوزیوم یک روزه علمی روز پنج‌شنبه 6 بهمن 1401 با حضور اساتید، دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت حضوری در سالن شماره یک مرکز طبی کودکان برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه دکتر امیرعلی حمیدیه رئیس مرکز تحقیقات سلول و ژن‌درمانی کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رضاشروین بدو رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو سخنرانی کردند.

دکتر قناعتی با اشاره به اینکه دنیای مدیریت و برنامه‌ریزی به دلیل نبود قطعیت‌ها بسیار پیچیده است گفت: اگر می‌خواهید بر عدم قطعیت‌ها غلبه کنید باید برنامه‌ داشته باشید و شفاف، قانون‌مدار، شایسته‌سالار و فسادستیز باشید تا فرصتی برای رشد فراهم شود. البته در همین عدم قطعیت‌هاست که فرصت‌ها ایجاد می‌شود بنابراین هم فرصت است و هم تهدید و به دلیل پیچیدگی‌ها هیچ اتفاقی قابل پیش‌بینی نیست.

وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران برنامه جامعی به‌صورت کلان و در دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی برای مدت 4 سال سیاست‌گذاری شده که با محور فناوری پروژه‌هایی را تعریف و اجرا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پس از افتتاح دانشگاه سبطین در عراق، همکاری برای درمان بیماران عراقی در مراکز درمانی کشور بیشتر شد. با مقایسه اعداد و ارقام هزینه‌های درمان در کشوری مانند هند با ایران و درآمد حاصل از پذیرش این بیماران، مزایای اقتصادی فوق‌العاده‌ای خواهیم داشت؛ بنابراین افق اینکه دانشگاه به بودجه دولت مرتبط نباشد، دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به ارزش خدمت پزشکان افزود: شما با نجات جان یک فرد کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌کنید ولی درآمد ناشی از ارائه خدمات، هزینه‌های درمان را جبران نمی‌کند و به لحاظ مالی فشار زیادی به دانشگاه تحمیل می‌شود.
دکتر قناعتی از تیم دکتر حمیدیه و همچنین دکتر بدو و دیدگاه سیستماتیک بی‌نظیر آنها تشکر کرد و گفت: یک نصیحت برای خواهران، برادران و فرزندان عزیز دارم: هریک از ما با هر عقیده و نگاهی، هدف مشترکی داریم و آن آبادانی کشور است. در هر جایگاهی که هستید حداکثر توان خود را آزاد کنید زیرا توان انسان بینهایت است.

دکتر حمیدیه در این مراسم با ابراز امیدواری از اینکه همگی بتوانیم نهایت خدمت را به مردم عزیز کشورمان ارائه دهیم گفت: آخرین شاخه از فناوری‌های جدید علم سلول‌های بنیادی، ژن‌درمانی است که به نظر می‌رسد به‌زودی جهان را متحول می‌کند. همیشه دو موضوع برای مردم دنیا حائز اهمیت است، سلامت و امنیت. جالب است بدانید بحث ویرایش ژن در سلامت و امنیت کشور تأثیر به سزایی دارد به همین دلیل آشنایی با آن بسیار مهم است. اکنون هسته‌های متعددی در کشور روی این مسئله کار می‌کنند ولی نیاز به همت بیشتری هست.
وی افزود: امروز اینجا جمع شدیم تا به نسل جوان انگیزه دهیم و توجه داشته باشند یکی از سلاح‌های مهم کشور که باعث عزت و توانمندی ما می‌شود بحث ژن‌درمانی است. به همین علت یکی از قسمت‌های مهمی که امروز به برنامه اختصاص دادیم استفاده از همکاران غذا و دارو است که از واحدهای مختلف سازمان در این برنامه حضور دارند.
رئیس مرکز تحقیقات سلول و ژن‌درمانی کودکان گفت: دانشجویان که مهم‌ترین افراد حاضر در جمع هستند باید تلاش کنند و با انگیزه و هدف خدمت به مردم قدم بردارند. در مرحله بعدی که بعد مالی است می‌توان منابع مختلف مانند نیکوکاران و سرمایه‌گذاران را جذب و اعتبار مالی را به سیستم دانشگاهی تزریق کرد.
وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران توان علمی وجود دارد که ژن‌درمانی را در بیشتر حوزه‌ها ازجمله بیماران SMA راه‌اندازی کند. در مرکز طبی کودکان موضوع ژن‌درمانی حدود 90 درصد پیشرفته داشته و نیازمند حمایت سازمان غذا و دارو هستیم.

دکتر بدو، رئیس مرکز طبی کودکان ضمن خیرمقدم به میهمانان به‌ویژه دکتر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و تشکر از دکتر حمیدیه که میزبانی برنامه را برعهده دارند اظهار داشت: بیمارستان مرکز طبی کودکان افتخار دارد که 54 سال در خدمت طب کودکان کشور است. اولین بیمارستان مدرن طب کودکان کشور است که به همت استاد محمد قریب و استاد حسن اهری از زمانی که چراغ آن روشن شده تاکنون به بیماران خدمت می‌رساند و اخیراً از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان قطب جامع علمی طب کودکان که رسالت آموزش به جامعه را نیز دارد، ارائه خدمت می‌کند.
وی افزود: سخت‌ترین موارد بیماری‌های کودکان کشور در حیطه سرپایی و بستری به مرکز طبی کودکان مراجعه و خدمات درمانی دریافت می‌کنند. اکثراً این بیماران از سوی فوق تخصص‌ها در سراسر کشور به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند و عملاً مرکز طبی کودکان بیمارستان سطح 4 محسوب می‌شود.
رئیس مرکز طبی کودکان در ادامه با اشاره‌ای کوتاه به آمار یک ماهه از بیمارستان و خدمات ویژه‌ای که در حوزه درمان با تلاش شبانه‌روزی همکاران و حمایت رئیس دانشگاه در مرکز انجام می‌شود افزود: یکی از مباحث مهم و روز دنیا personal medicine است که به نظر می‌آید نیاز است در بیمارستان شتاب بیشتری داشته باشیم.
وی در پایان گفت: امیدواریم با حرکت برنامه‌ریزی‌شده و حمایت‌های دانشگاه بتوانیم موضوع ژن‌درمانی در حوزه طب کودکان را گسترش دهیم.


هما پارساکیا
تهیه کننده:

هما پارساکیا

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *