مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

دکتر قناعتی در مراسم رونمایی از 60 محصول دارویی و افتتاح بخش های آنژیوگرافی: با برنامه ریزی و رویکرد آینده نگر، زمینه رشد علمی کشور را فراهم کنیم

با حضور وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه، از 60 محصول دانش بنیان دارویی شامل استانداردهای دارویی مورد نیاز صنایع دارویی، داروهای ضد سرطان و زخم دیابتی رونمایی و بخش انژیوگرافی مغز بیمارستان شریعتی افتتاح شد. همچنین دستگاه دوم انژیوگرافی قلب بیمارستان بهارلو به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در آئین 4 دی 1401 رونمایی از  محصولات و افتتاح بخش های جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه هرجا که اراده باشد کارهای بزرگی انجام می شود افزود: شرکت های دانش بنیان در فضاهای محدودی در مرکز رشد فراورده های دارویی مستقر هستند اما از همین محیط های کوچک، کارهای بزرگی رقم خورده است که نشان دهنده نیروی اراده دانشمندان این حوزه است.
دکتر قناعتی حمایت از ساخت شهر علم شهید سلیمانی را در تسهیل فعالیت های شرکت های دانش بنیان موثر دانست و گفت: درحال حاضر شهر علم شهید سلیمانی، مسطح، خیابان بندی و قراردادهای مورد نیاز آن تنظیم شده، امیدوارم با حمایت هایی که از این مجموعه می شود امکان استقرار شرکت های دانش بنیان هرچه زودتر فراهم شود.
رئیس دانشگاه، با تاکید بر استفاده از ظرفیت جزیره کیش در توسعه فعالیت های علمی گفت: درحال حاضر 180 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کیش مشغول تحصیل هستند. استفاده از ظرفیت کیش می تواند به تسهیل فرآیندهای اداری پیش روی محققان کمک و از مهاجرت نخبگان جلوگیری کند.
دکتر قناعتی بر تقویت تولید انبوه و بازاریابی محصولات دارویی تاکید کرد و پیشنهاد داد،  کارخانه داروسازی در اختیار دانشگاه قرار گیرد که هم فراگیران در آن آموزش بهتری ببینند و هم تجربه کارهای تجاری سازی در بستر واقعی را فرا گیرند.
رئیس دانشگاه با اشاره به گوشه ای از دستاوردهای علمی دانشگاه و ظرفیتی که در گردشگری سلامت دارد گفت: در زمینه پیوند مغز استخوان، سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت و... ظرفیت های  بسیاری در این دانشگاه وجود دارد که درصورت ایجاد سازوکارهای دقیق، می تواند منجر به توسعه توریسم درمانی شود.
دکتر قناعتی انجام کارهای بزرگ را به همت دانشمندان و متخصصان دانشگاه دانست و گفت: خودباوری که امام خمینی (ره) به ما آموختند را باید قدر بدانیم و  با برنامه ریزی و رویکرد آینده نگر، زمینه رشد علمی کشور را فراهم کنیم.

نخستین و پربازده ترین مرکز رشد دارویی کشور
در ادامه، دکتر سید حمید خوئی رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه، این مرکز و فرآورده های پیشرفته آن را معرفی کرد و گفت: مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین و پربازده ترین مرکز رشد دارویی کشور است که بیش از بیست سال از فعالیت آن می گذرد.
وی تولید نخستین محصولات بیوتکنولوژی دارویی کشور نظیر اینترفرون را حاصل فعالیت این مرکز دانست و گفت: در سال های فعالیت های مرکز رشد فراورده های دارویی، بیش از 120 محصول ارزشمند دارویی ساخته شده و عرضه این محصولات به بازار دارویی کشور از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.
دکتر خویی با اشاره به سهم قابل توجه فناوران جوان مرکز رشد فراورده های دارویی دانشگاه در درمان بیماران مبتلا به سرطان و MS گفت: 32 محصول تزریقی ضد سرطان، 30 محصول خوراکی ضد سرطان و کاهنده قند خون، پچ پوستی ترمیم زخم های دیابتی و سوختگی، 7 محصول پروبیوتیک، ماده اولیه داروی درمان MS  و 36 استاندارد دارویی و تشخیص ناخالصی ها در حال حاضر در مرکز رشد تولید می شوند که بسیاری از آنها برای نخستین بار در کشور تولید شده اند.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه، در پایان سخنان خود، حمایت بیشتر از فناوران جوان را خواستار شد و گفت: لازم است برای شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد، تسهیلات مالی و کاهش بوروکراسی ها و فرایندهای اداری در نظر گرفته شود تا امکان تحول در حوزه دارویی و تولید داروهای گرانقیمت فراهم شود.

تولید بیش از 30 استاندارد دارویی  
سپس دکتر تهمینه اکبرزاده استاد دانشکده داروسازی و مدیرعامل شرکت دانش بنیانی که موفق به تولید استانداردهای دارویی شدند درخصوص ضرورت تولید این استانداردها توضیح داد و گفت: استانداردهای دارویی، محصولات پیشرفته و میان رشته ای هستند که تهیه آنها درحال حاضر هزینه بر است براین اساس برای اطمینان از کیفیت دارویی که به دست مصرف کننده می رسد شرکت ما بیش از 30 استاندارد دارویی را تولید  و در اختیار کارخانه های دارویی قرار داده است.
دکتر اکبرزاده از حمایت های مرکز رشد قدردانی کرد و گفت: ارایه تسهیلات مالی و کاهش فرایندهای اداری موجب سرعت بخشیدن به فعالیتهای شرکت های دانش بنیان می شود و در چنین صورتی ما آمادگی داریم 100 محصول جدید را تولید کنیم.

درمان های کم تهاجمی مغز با افتتاح بخش انژوگرافی مغز بیمارستان شریعتی
 
در ادامه دکتر احمدرضا جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی، درخصوص افتتاح بخش آنژیوگرافی مغز بیمارستان شریعتی گفت: این بخش در مساحت 300 مترمربع و با 6 تخت امکان ارایه خدمت روزانه به 20 بیمار را دارد.
دکتر جمشیدی راه اندازی این بخش را در توسعه درمان های کم تهاجمی در سکته های حاد مغزی، تومورهای مغزی و... موثر دانست و گفت: این بخش امکان آنژیوگرافی تشخیصی و درمانی کم تهاجمی را دارد که راه اندازی آن امکان خدمت بیشتر و با کیفیت تر به بیماران کشورمان فراهم می شود.
رئیس بیمارستان شریعتی حمایت از بیمارستان های بزرگ دانشگاه همچون شریعتی و امام خمینی و...را ضروری دانست و گفت:  برای راه اندازی بخش های جدید نیاز به تامین هیات علمی جوان داریم و درصورت حمایت از تامین هیات علمی جوان است که امکان کارهای نوین فراهم می شود.

دانشگاه علوم پزشکی تهران برجسته ترین دانشگاه در حوزه تولید دارو

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از شنیدن دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، انعکاس موفقیت های علمی را امیدآفرین دانست و گفت: برای تولید هریک از محصولات دارویی، فرآیند پیچیده و زمان بری طی شده است. در شرایطی که کشور با تحریم ها مواجه است، تولید محصولاتی که فناوری های پیشرفته دارند؛ با همت و از خودگذشتگی متخصصان و دانشمندان دانشگاه میسر شده است.
وزیر بهداشت با اشاره به کیفیت خوب داروهای تولید داخل گفت: اهمیت ملی در همه امور بخصوص در حوزه دارویی باید مورد توجه قرار گیرد و همه کمک کنیم شرایط محققان این حوزه تسهیل شود.
دکتر عین اللهی با تاکید بر مشارکت شرکت های تولید کننده با دانشگاه ها گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم  که شرکت های تولید کننده، با دانشگاه ها همکاری کنند و سفارش کار بدهند.
وزیر بهداشت با تاکید بر تسهیل فرایندهای اداری پیش روی شرکت های دانش بنیان گفت: باید فرآیندها را به گونه ای تنظیم کنیم که کارها با حفظ کیفیت تسریع شود. در این راستا می توان از دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عنوان برجسته ترین دانشگاه کشور در تولید دارو در کاهش فرآیند تایید و تولید دارو استفاده کرد.
دکتر عین اللهی در بخش دیگری از سخنان خود راه اندازی بخش آنژیوگرافی بای پلین را اقدام موفقی دانست و گفت: از دکتر قناعتی، اساتید و دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران در توسعه فعالیت های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران قدردانی می کنم.
 

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *