مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

مراسم گرامیداشت روز جهانی رادیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر قناعتی: استقامت و پشتکار، رمز موفقیت هر انسان است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم مشترک انجمن علمی دانشجویان رادیولوژی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و ارتش، به مناسبت روز جهانی رادیولوژی، بر اثرگذاری ویژه رشته رادیولوژی در بهبود کیفیت خدمات سلامت تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراسم مشترک انجمن علمی دانشجویان رادیولوژی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و ارتش، به مناسبت روز جهانی رادیولوژی روز چهارشنبه 19 آبان 1400 در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
دکتر حسین قناعتی با تبریک روز رادیولوژی به همه حضار سالن گفت: با قاطعیت می‌گویم هیچ رشته‌ای در این مدت به‌اندازه رادیولوژی رشد نداشته و به‌اندازه این رشته بر پیشرفت‌های حوزه پزشکی اثرگذار نبوده است.
وی در ادامه با بیان روایتی از پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله ادامه داد: رسول باکرامت اسلام می‌فرمایند «خیری در زندگی نیست مگر با سلامتی» و حقیقت این موضوع را بحران کووید-19 به‌خوبی به ما نشان داد؛ درحالی‌که همه نظام‌های سلامت گمان می‌کردند که دوران بیماری‌های واگیر به اتمام رسیده و در این زمینه دانش پزشکی به تسلط و قطعیت رسیده است؛ به ناگاه توسط این ویروس دچار چالش بزرگی شد.
سرپرست دانشگاه در ادامه گفت: یکی از ابعاد مهم زندگی که در دوران حاضر تا حدی به فراموشی سپرده شده است، بحث زندگی معنوی است که فراموش‌شدن آن، زندگی افراد را دچار مشکلات عمیقی کرده و دامنه اثر آن به حدی بوده که حتی در غرب - که بعضاً افراد اعتقادی به جهان آخرت ندارند – هم در حال کار در این زمینه هستند.
وی افزود: به تعبیر امام خمینی (ره) یکی از بزرگ‌ترین جهات معنوی خدمت به خلق‌الله است؛ یعنی خدمت به انسان‌های محروم برای انسان جاودانه می‌ماند و در عالم دیگر به درد انسان می‌خورد؛ همچنین به تعبیر مقام معظم رهبری سلامت، ‌محور همه‌چیز حتی عروج انسان است یعنی اگر فردی بخواهد به درجات بالای معنوی برسد هم باید در سلامت کامل باشد.
دکتر قناعتی وجود مشکل در هزینه خدمات سلامت برای مردم را یکی از چالش‌های نظام سلامت معرفی کرد و افزود: تفاوت عمده نظام سلامت با سایر انواع خدمات در این است که معمولاً حالت فوری دارد و افراد را نمی‌توان منتظر گذاشت و این مسئله در کشورهایی نظیر ما که هنوز مشکلاتی در حوزه پرداخت از جیب مردم داریم، بیمار و خانواده او را دچار مشکلات فراوانی می‌کند.
وی در ادامه با بیان تاریخچه‌ای از سیر تحول خدمات تصویربرداری پزشکی، گفت: اگر ما بتوانیم وجود مشکل و بیماری را زودتر در افراد تشخیص دهیم؛ علاوه بر اینکه می‌توانیم جان افراد - که به لحاظ اقتصادی هم بسیار گران است – را نجات دهیم و از آسیب‌های اجتماعی فقدان انسان‌ها جلوگیری کنیم؛ بر اساس برآوردهای اقتصادی؛ می‌توان تا حدود 70 درصد، هزینه خدمات سلامت را کاهش داد.
وی افزود: با روش‌های جدید می‌توان با برچسب‌گذاری سلول‌ها، اثرات دارو را بر ارگان‌های زنده مشاهده و بررسی کرد؛ همچنین می‌توان پلاک‌هایی که منشأ بیماری آلزایمر هستند را با پت‌اسکن بررسی کرد و برای درمان، برنامه‌ریزی بهتری داشت؛ همچنین در بیماران سکته مغزی که در گذشته محکوم به مرگ و یا فلج دائم بودند؛ در صورت اقدام به‌موقع و با روش اینترونشن، سلامتی کامل برای فرد ایجاد خواهد شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه با توصیه دانشجویان به کسب دانش بیشتر در دوران تحصیل گفت: از همه شما تقاضا می‌کنم دچار وسوسه مهاجرت نشوید؛ همه ما در دوران زندگی، سختی‌های زیادی متحمل شده‌ایم اما همه این شرایط سخت گذشت؛ شما هم سعی کنید با شکوفایی، خلاقیت و نوآوری و نگاه با استقامت این دوران را پشت سر بگذارید زیرا استقامت و پشتکار رمز موفقیت هر انسان است.
خبرنگار: میرحامد حسینی
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *