مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: امروزه مدیریت‌ها به تیم پاداش می‌دهند نه فرد؛ ریسک‌پذیری یک ارزش است

در جلسه این هفته هیئت‌رئیسه دانشگاه، دکتر محمدتقی بیگ محمدی، رئیس دانشکده پزشکی با همراهی دکتر علی لباف، معاون آموزشی تخصصی و فوق تخصصی و دکتر نیما رضائی معاون بین الملل این دانشکده به ترتیب گزارشی از «ارزشیابی درونی برنامه‌های دستیاری دانشکده پزشکی» و «طرح استاد وابسته» ارائه کردند و دکتر طالب پور رئیس بیمارستان سینا برنامه چهارساله این بیمارستان را توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر قناعتی در جلسه روز یکشنبه 24 بهمن 1400 در سالن مدافعان سلامت با بیان اینکه دشمنان انقلاب در 43 سال گذشته در داخل و خارج کشور، هر کاری که توانسته‌اند از جنگ و کودتا تا نفوذ در بین نیروهای ارزشی انقلاب، کوتاهی نکرده‌اند گفت: این مسئله نشان‌دهنده آن است که آنان بیکار ننشسته‌اند و دست از سر ما برنمی‌دارند بنابراین برای اینکه بتوانیم از قصه عبور کنیم راهی جز تمسک به قرآن، اهل‌بیت و داشتن تفکر سیستمی و کار علمی صحیح نداریم.
رئیس دانشگاه با اشاره به بخش‌هایی از کتاب رهبری در سازمان که مبتنی بر تکنیک‌ها و نظریه‌های رهبری با رویکرد کاربردی است گفت: تفاوت‌هایی در سیستم مدیریت در قرن بیستم و بیست و یکم وجود دارد که اولین آن فرهنگ‌سازمانی است. در گذشته فرهنگ‌سازمانی بر فرآیندهای درون‌سازمانی متمرکز بود اما امروزه بیشتر به نتیجه فکر می‌کنند و خروجی سازمان مهم است.
وی افزود: در گذشته مدیریت‌ها مبتنی بر «سلسله‌مراتب» بود اما امروزه مدیریت‌ها تخت و مسطح است و همه افراد در مدیریت شرکت می‌کنند و حتی مستخدم یک بیمارستان هم می‌تواند نظر اصلاحی داشته باشد.
دکتر قناعتی با بیان اینکه در گذشته، تغییرات آرام و «ریسک گریز» مدنظر بود اما امروزه تغییرات سریع و «ریسک‌پذیر» است افزود: در واگذاری‌ها باید اعتماد کنید و از اعتماد کردن نترسید؛ درواقع شجاعت اعتماد کردن و تغییر ایجاد کردن را داشته باشید.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه سازمان‌ها در گذشته «دنباله‌رو» بوده‌اند اما الان باید «نوآور» باشند گفت: در گذشته تفکر «از بالا به پایین» مطرح بود و احساس می‌کردند مدیر ارشد خیلی بهتر از رده‌های پایین‌تر می‌فهمد و همه باید دنباله‌رو او باشند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت باید «مشارکتی» و بر مبنای «رهبری همگانی» باشد.
وی افزود: شرح وظایف در گذشته شرح وظایف «شغلی» بود اما الآن «پروژه‌ای» شده است؛ استخدام‌ها در قدیم برای دوره‌های طولانی بود اما اکنون استخدام‌ها پروژه محور و نیازمحور شده است به‌طوری‌که می‌بینید در دانشگاه هاروارد بهترین استادان ممکن است بیشتر از یکسال نتوانند اشتغال داشته باشند.
دکتر قناعتی با بیان اینکه «تفکر سیستمی» در حال حاضر جایگزین سیستم «بوروکراتیک» شده است افزود: ارزشیابی‌های ما خشک و محدود است و نمی‌توانیم افراد خوب را از بد جدا کنیم اما در کشورهای پیشرفته ارزشیابی‌ها متعدد، مؤثر و چندوجهی است و نگاه ارزیابی، بسته و خاص نیست. 
رئیس دانشگاه با بیان اینکه سیستم‌های مجازی جای سیستم‌های اطلاعاتی چهره به چهره را گرفته‌اند و کاغذ محوری منسوخ شده است گفت: در چند ماه گذشته اقدامات بسیار خوبی در این زمینه در حوزه فناوری اطلاعات روی داده است که جای قدردانی دارد.
دکتر قناعتی با بیان اینکه در مدیریت امروزه به تیم جایزه می‌دهند نه فرد! گفت: متأسفانه سیستم آموزشی ما به‌گونه‌ای است که کودکان را فردمحور و خودخواه بار می‌آورند و برخی تحصیل‌کرده‌های ما قدرت تطابق و کار تیمی را ندارند این در حالی است که در جهان امروز به‌طرف پاداش تیمی می‌روند و با فرد هیچ کاری ندارد.
دکتر قناعتی با بیان اینکه طراحی شغلی افراد همانند گذشته تک‌وظیفه‌ای نیست و همه باید یک هم‌پوشانی از هم داشته باشند به ریسک‌پذیری به‌عنوان یک ارزش یاد کرد و گفت: دل را باید به دریا زد و به قول عطار: گر مرد رهی میان خون باید رفت
وز پای فتاده سرنگون باید رفت تو پای به راه در نه و هیچ مپرس خود راه بگویدت که چون باید رفت.
 
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر مجید سیدقریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه  بخش هایی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را همچون هفته های گذشته  بررسی کرد. (مشروح سخنرانی)
در این جلسه پویش یک دقیقه با مسئولان که این هفته اختصاص به مرکز بهداشت جنوب تهران داشت برای اعضای هیئت‌رئیسه پخش شد.

 

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *