مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور خیرین، هنرمندان و ورزشکاران، بخش های جدید موزه تاریخ پزشکی رونمایی شد

دکتر قناعتی: برای ماندن و ساختن کشور، استقامت داشته باشیم

با حضور خیرین، هنرمندان و ورزشکاران، بخش سلامت دوران انقلاب اسلامی و داروسازی معاصر موزه تاریخ علوم پزشکی دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مراسم که دوشنبه 2 خرداد 1401 در موزه برگزار شد، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، ضمن تبریک سالروز آزادی خرمشهر گفت: اینکه آزادسازی چگونه اتفاق افتاد توضیح آن سخت است، چرا که با دست خالی و تنها با ایمان و باور بزرگ اینکار صورت گرفت. امروز این باور مورد هدف حمله قرار گرفته و انفودمی(اطلاع رسانی کذب) فضای مجازی همه باورهای جوانان را مورد تهاجم قرار داده است.

وی افزود: باورهای مذهبی و ملی ما باعث شد که در فشارهای سخت جنگ، استقامت داشته باشیم. این مسئله، بارمسئولیت ما را به عنوان هنرمند، خیر و فعالان عرصه سلامت بیشتر می کند.

دکتر قناعتی با اشاره به فرآیند دشوار تولید تجهیزات دانش بنیان گفت: دوستانی که سال های طاقت فرسا برای راه اندازی رباط سینا و تجهیزات با تکنولوژی بالا کار کرده اند می دانند که کوچک ترین اشتباه آنها در طراحی می تواند خسارات جبران ناپذیری در بدن ایجاد کند از این رو این دستگاه ها با دقت بسیار بالایی ساخته شده است.

رئیس دانشگاه، با اشاره به فرآیند خروج جوانان از کشور گفت: باید استقامت کرد. در عملیات های مختلف جنگی بسیاری از رزمندگان برای کشور و هدفی که داشتند مشقات زیادی را تحمل کردند. آنها آنجا استقامت کردند و ما نیز اکنون باید با غیرت استقامت کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران به لحاظ تکنولوژی در حوزه فناوری های سلامت از دیگر دانشگاه های کشور جلوتر است، خاطر نشان کرد: دستاوردهای بسیار زیادی در زمینه پزشکی در این دانشگاه تولید شده و بسیاری از آنها در حال صادرات است. این خود باوری را باید حفظ کنیم چرا که ما مدل های قابل ارائه به دنیا داریم.

دکتر قناعتی سپس به نسل دانشگاه های مختلف اشاره کرد و گفت: پس از دانشگاه آموزش محور، پژوهش محور و کارآفرین، اکنون نوبت به دانشگاه نسل چهار و به عبارتی دانشگاه اجتماعی رسیده است. دانشگاه بدون دیوار که ارتباط ویژه ای با جامعه دارد می تواند الگویی برای انسان های عالم که فهم بیشتری از مسائل روز دارند باشد و افراد عالم نیز قطعا نگاه بهتری به مسائل خواهند داشت. از این رو رسالت ما در این جامعه سنگین است.

وی افزود: هنرمندان ما باید الگو باشند. ورزشکاران باید مرام ورزشکاری را ترویج دهند و امیدوارم بتوانیم با کمک یکدیگر مسیر رشد جامعه را هموار کنیم؛ از این جهت بسیار امیدوارم.

در این مراسم دکترعلیرضا اولیایی منش،معاون بهداشت دانشگاه، به حضور چهار گروه حاضر در جلسه اشاره کرد و گفت: در این جمع افرادی حضور دارند که خود را وقف سلامت مردم کردند. تیم پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران که برای سلامت کار می کنند، خیرین سلامت، هنرمندان عزیزی که مدتی است برای فرهنگ سازی سلامت تلاش می کنند و همچنین ورزشکارانی که با آنها در ارتباط هستیم و دست همه آنها را می بوسیم.

وی امکان رفع حوائج مردم از طریق کمک خیرین و فعالان حوزه سلامت را از الطاف خدا دانست و تصریح کرد: امیدوارم خداوند این توفیقی که همگی در بخش های مختلف داریم و در فرهنگ سازی سلامت کمک می کنیم از ما نگیرد و بتوانیم تا لحظه ای که نفس می کشیم در خدمت مردم باشیم.

در ادامه دکتر احمدیان، معاون پژوهشی پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، به بیان تجربه و خاطره راه اندازی سیستم راهبری جراحی مغز در دانشگاه پرداخت و گفت: تا کنون بیش از 7 هزار جراحی در کشور با این تکنولوژی انجام شده و بیش از 160 جراح از این تکنولوژی استفاده کرده اند و امیدواریم بتوانیم این روش را در بیمارستان های دیگر نیز توسعه دهیم.

سپس دکتر میرباقری، تجربه جراحی با رباط سینا را بیان کرد و گفت: علی رغم تحریم ها، به همت جوانان این مرز و بوم، جراحی از طریق رباط در کشور بومی سازی شد. این روش در بسیاری از کشورها در حال اجراست و موجب شده تا بسیاری از عوارض و خطاهای پزشکی کاهش یابد.

وی خروج جوانان از کشور را دغدغه ای بزرگ خواند و گفت: از شما می خواهم که در ایجاد حس وطن دوستی در جوانان تلاش کنید چرا که این مسیر تنها راه پبشرفت کشور است.

وی خاطر نشان کرد: کشور اندونزی به دلیل جزایر زیادی که دارد، عمل جراحی از راه دور بسیار برایش اهمیت دارد. این کشور تصمیم گرفته به دلیل پر هزینه بودن دستگاه های آمریکایی از دستگاه ساخت ایران استفاده کند و آن را جایگزین دستگاه آمریکایی کند.

توضیح اینکه در این مراسم سالروز تولد بنی آدم، از خیرین حوزه سلامت، گرامی داشته شد.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *