مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: در آسیب‌های اجتماعی، به جای درمان علامت‌ها باید علت‌ها را شناسایی و پیشگیری کنیم

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گزارش عملکرد ۲ ساله معاونت بهداشت از سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۲ ارایه و مدل انتخاب معاونان بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها و روسای بخش‌ها و مدیران بیمارستان‌ها بررسی شد.

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست ۱۹ آذر ۱۴۰۲، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران،  با تاکید بر حفظ احترام کادر درمان  گفت: همکاران نظام سلامت زحمات بسیاری متقبل می‌شوند و درصورت بروز خطا باید متناسب تخلف آنان برخورد شود.  
دکتر قناعتی ارتباطات بین‌الملل را جزو ماهیت دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه برای توسعه فعالیت‌های علمی نیاز به تعاملات بین‌المللی دارد و ضمن حفظ امنیت داده‌ها باید این تعاملات حفظ و توسعه یابد.  
رئیس دانشگاه، با قدردانی از عملکرد حوزه بهداشت در ارائه خدمات گسترده در  پیشگیری از بیماری‌ها افزود: بهداشت اولویت اصلی دانشگاه است و سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری بسیار موثرتر از سرمایه‌گذاری در درمان است.
اجرای پایلوت چهاردانگه به خوبی جواب داد و ان شاءالله برای حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر سیستم سلامت خانواده و نظام ارجاع در اسلامشهر و جنوب تهران در مرحله بعدی عملیاتی خواهد شد. یافته‌های طرح غربالگری فشار خون و دیابت امیدبخش است و امیدواریم از مرگ و میر بیش از ۳۰۰ هزار نفر در سال به علت بیماری‌های غیر واگیر با همین طرح‌های پیشگیرانه ساده جلوگیری شود با اقدامات بسیار کم هزینه میتوان حداقل مرگ و میر ۵۰۰ هزار نفر در سال را کاهش داد در زمینه آسیب‌های اجتماعی، به جای درمان علامت‌ها باید علت‌ها را شناسایی و درمان کنیم و با بهترین و اثرگذارترین روش‌ها عمل کنیم. به این منظور قرارگاهی به دستور رئیس جمهور محترم تشکیل و دکتر علی رضا زاکانی شهردار تهران مسئول این امر شده است و از دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دکتر اکبری ساری و دکتر تکیان از گروه حکمرانی سلامت دانشکده بهداشت  در حوزه مطالعاتی و دکتر اولیایی منش در حوزه اجرایی با این قرارگاه همکاری دارند.  
دکتر قناعتی با اشاره به حمایت دانشگاه در تکمیل کمک‌های خیرین گفت: هر واحدی که بتواند کمک‌های خیرین را جذب کند دانشگاه نیز درصدی از محل درآمدهای خود به آن واحد به عنوان تشویق جذب کمک‌های خیرین اختصاص خواهد داد.
رئیس دانشگاه با اشاره به الگوی انتخاب مدیران گفت: نباید این مدل به‌گونه‌ای باشد که قدرت مسئول واحدهای زیرمجموعه تضعیف و مجموعه دچار انشقاق شود.

 

ارایه خدمات گسترده بهداشتی به جمعیت تحت پوشش دانشگاه
در ادامه نشست دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه، عملکرد دوساله معاونت بهداشت را تشریح کرد و گفت: 302 واحد ارایه کننده خدمات بهداشتی، به حدود 3 میلیون 200 هزار جمعیت تحت پوشش دانشگاه، حدود 15 تا 20 میلیون خدمت درسال  ارایه می دهند.
دکتر اولیایی منش با بیان اینکه 7 هدف کلی، 184 برنامه و 497 فعالیت در حوزه بهداشت پیگیری می شود افزود: این برنامه ها و فعالیت ها در حوزه سلامت جمعیت و خانواده، سلامت جوانان و نوجوانان و مدارس، سلامت محیط و کار، مدیریت بیماری های واگیر و غیرواگیر، سلامت روان و آموزش و ارتقا سلامت و... پیگیری می شود.
معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به عملکرد قرارگاه جوانی جمعیت گفت: در بررسی های انجام شده دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دستگاهی است که 100 درصد تکالیف حوزه جوانی جمعیت را به انجام رسانده است.  
دکتر اولیایی منش از جذب بیش از 100 میلیارد تومان کمک خیرین به حوزه بهداشت خبر داد و گفت:سالانه بیش از 1 میلیون و 200 هزار مراقبت در حوزه بیماری های واگیر صورت می گیرد و پوشش واکسیناسیون به 100 درصد رسیده است.
معاون بهداشت دانشگاه حیوان گزیدگی و پدیکولوز را دو بیماری شایع منتقل از حیوان به انسان دانست و گفت: لازم است جامعه را نسبت به زیان های نگهداری از حیوانات خانگی آگاه کنیم.
دکتر اولیایی منش با اشاره به تلاش حوزه بهداشت در بیماریابی انواع بیماری های واگیر از جمله مالاریا و ایدز گفت: بیماری ایدز اگر تحت درمان باشد قابل کنترل است و به فرد دیگری منتقل نمی شود اما هنوز ترس از پیگیری و درمان این بیماری وجود دارد. درحال حاضر در 4 مرکز بیماری های رفتاری، داروهای گران قیمت ایدز به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد.  
معاون بهداشت، یکی از فعالیت های مهم حوزه بهداشت را در عرصه بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای بیان کرد و گفت: نظارت و کنترل آب آشامیدنی، آبیاری زمین های کشاورزی با آب های نامتعارف و کنترل و مبارزه با استعمال دخانیات از جمله فعالیت های این حوزه است.
بررسی فرایند انتصاب مدیران
در ادامه نشست دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه، فرایند انتصاب معاونان دانشکده ها و بیمارستان ها و مدیران بیمارستان ها و روابط عمومی را تشریح کرد و اعضای جلسه به صورت الکترونیک به آن رای دادند.
 پیش از دستور
حجت الاسلام و المسلمین میرمجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، با گرامیداشت ایام دهه فاطمیه، روایتی از حضرت زهرا (س) با این مضمون «هرکس بندگی خدا را خالصانه به جای آورد خداوند هم بهترین مصلحت ها را بر او نازل می کند.»  بیان و به مواردی که موجب اخلاص و ناخالصی در اعمال انسان می شود اشاره کرد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهراننشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران