مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

تکریم رئیس، معاونان و مدیران پیشین دانشگاه

دکتر قناعتی: در علم مدیریت نگاه تحلیل گر به آینده و آینده نگری نقش مهمی پیدا کرده است

سرپرست دانشگاه در مراسم یکپارچه تکریم دوره پنجم و معارفه دوره ششم هیئت رئیسه دانشگاه تاکید کرد شاگردی که بهتر از استادش نشود شاگرد خوبی نیست؛ من هم باید سعی کنم برنامه های دانشگاه را بهتر از قبل پیش ببرم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این مراسم بعدازظهر روز چهارشنبه 5 آبان 1400  در سالن دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه برگزار و از دکتر عباسعلی کریمی، رئیس سابق دانشگاه، دکتر محمود بیگلر، معاون سابق توسعه، دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی پیشین، دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون پژوهشی پیشین، دکتر رامین کردی، معاون بین الملل سابق، دکتر علیرضا دلاوری، معاون بهداشت سابق، دکتر محمدحسین پورغریب، معاون دانشجویی فرهنگی سابق، دکتر شهریار نفیسی، رئیس سابق دانشکده پزشکی، دکتر سیدمحمدهادی موسوی، رئیس سابق دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد دانشگاه و دکتر علیرضا نمازی، مدیر پیشین توسعه سازمان و سرمایه انسانی دانشگاه قدردانی شد.

دکتر قناعتی با قدردانی از همه کسانی که در سالیان گذشته زحمت کشیدند و همچنان تلاش می‌کنند گفت: بعضی از جابه‌جایی ها به دلایلی رخ داده و  تک تک تغییرات را با منطق و ارزیابی خاصی انجام داده ام.
وی ادامه داد: حقیقتا وقتی یک مجموعه ای حرکت می کند برای اینکه بخواهد با تغییر و تحولات سیاسی که رخ می دهد تحویل گرفته شود بخشی از تنظیمات باید بر اساس سیاست‌های نظام جدید باشد و من نیز خود را متعهد می دانم به قولی که در اجرای برنامه های دولت جدید در پیشبرد دانشگاه داده ام عمل کنم.
وی با بیان اینکه شاگردی که بهتر از استادش نشود شاگرد خوبی نیست گفت: من باید سعی کنم برنامه های دانشگاه را بهتر از قبل پیش ببرم.
سرپرست دانشگاه افزود: اصولا در علم مدیریت، تحولات بسیار زیادی رخ داده ، قبلا سعی می کردند تجربیات گذشته را در آینده و تغییرات آن تعمیم بدهند اما امروز در علم مدیریت نگاه تحلیل گر به آینده و آینده نگری  نقش مهمی پیدا کرده است زیرا نباید آینده از مدل های گذشته تبعیت کند.
وی گفت: مدیریت ابزارهایی مثل امکانات، نیروی انسانی، بودجه و زمان در اختیار دارد. امروزه کارآیی خیلی مهم است یعنی چیدمانی که این ابزارها با حداکثر کارایی به کار گرفته شود.

تاکید سرپرست دانشگاه بر تعهد
دکتر قناعتی گفت: مدیریت های فرآیندمحور و عمودی در دنیا در حال اضمحلال هستند. امروزه مدیریت های مشارکتی و نتیجه محور ارزش زیادی پیدا کرده است و تشویق به کار تیمی و استفاده از اجماع و نه دستورمحوری اساس کارهای سازمانی است. توجه به جنبه های انسانی، تعادل میان آرمان گرایی و واقع گرایی و به چالش کشیدن دیگران از طریق چشم انداز مشترک و الهام بخش نقش عمده ای پیدا کرده است. تعهد و تخصص هر دو بال حرکت مفید کارمندان است تخصص را می توان آموزش داد اما اخلاق محوری و تعهد مسئله ای پیچیده و مهم است که بستگی به تربیت و زمینه های قبلی زیادی دارد. خلاصه آنکه تعهد مهمتر از تخصص ارزیابی می شود.
وی افزود: ما ان شاءالله بنا داریم دانشگاه را در همان مسیری درستی که حرکت می کرده ادامه دهیم قطعا اصلاحات و تغییراتی برای بعضی از مسائل لازم است که اعمال خواهد شد. پایه های استراتژیکمان تقریبا مشخص شده و حرکتی بدون نقشه راه انجام نخواهد شد.
دکتر قناعتی تصریح کرد: همچنین ما قول دادیم مسئله واکسیناسیون را یک ماهه حل کنیم امروز به 89 درصد واکسیناسیون مرحله اول در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران رسیده ایم. دکتر اولیایی منش  امروز گزارشی ارائه کردند که 89 درصد مردم منطقه دانش آموزی تهران واکسیناسیون مرحله اول انجام شد و این قولی بوده که ما به وزارت بهداشت داده بودیم و دانشگاه های دیگر بیش از 70 در صد بوده اند این درحالی است که ما عقب تر از آنها بودیم.
نکته دوم اینکه برآنیم که برنامه چهار ساله مان را ببندیم و اینکه چه کار می خواهیم؟ به دکتر فتوحی اعلام کردم که ایشان مسئول این کار هستند و تدوین و برنامه ریزی را انجام دهند.

فناوری اطلاعات و بین الملل دو حوزه کلیدی
دکتر قناعتی با بیان اینکه اعتقاد دارم اگر فناوری اطلاعات درست شود خیلی از مسائل درست خواهد شد گفت: امیدواریم که بتوانیم طی یک برنامه یکساله تغییراتی در فناوری اطلاعات ایجاد کنیم که بیمارستانهایمان هوشمند شود و فعالیتهای ستادی و ارتباطی دانشگاه دیجیتالی شود.
وی مسئله دیگر را مسئله بین الملل عنوان کرد و افزود: این مسئله برای من و تیم من خیلی مهم است و جزو اهداف دولت و نظام است. صد هزار نفر در اطراف کشورهای اطراف ما هستند که نیاز به آموزش دارند؛ از جبهه مقاومت گرفته تا مردم شریف دیگر و مردم کشورهای ضعیف جهان از آفریقا و کشورهای دیگر جهان که می توانند از امکانات دانشگاه های کشورمان و دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده کنند.
دکتر قناعتی بحث دیگر را علم نافع و پژوهش نافع و عدالت دانست و گفت: برای اینها برنامه داریم  و ازدوستان برنامه ریز و دکتر فتوحی خواسته ایم که فعالیت ها را به عدالت نزدیک کنند.
سرپرست دانشگاه گفت: از دوستانی که جابه جا شده اند تقاضا دارم ارتباطشان را با ما قطع نکنند و به ما کمک کنند زیرا دانشگاه مانند خانه ماست. ختم کلام این که تمام این حرفها زمانی ارزش دارد که ما به آن هدف جمهوری اسلامی که معنویت بود توجه داشته باشیم.  ما چیزی داریم که به ما صبر و حوصله و امید برای حرکت و مسئولیت می دهد. عقب افتادگی ها، ناشی از بی توجهی مسئولان به معنویت بوده است. ما باور و اعتقاد داریم و تجربه کرده ایم که هر کس با خدا باشد خدا با اوست.

دانشگاهی که بنای آن را امیرکبیر گذاشت
در ابتدای این مراسم دکتر عباسعلی کریمی رئیس پیشین دانشگاه با بیان اینکه خوشحالم امروز در جمع دوستان و دکتر قناعتی، دوست عزیز و دیرینه ام هستم افزود: دانشگاه صد و هفتاد ساله خانه ماست و همگی در خانه‌ی خودمان هستیم.  دانشگاهی که سنگ بنای اولیه آن را امیرکبیر بزرگ حدود 170  سال پیش گذاشت و 83 سال بعد به دانشگاه تهران تبدیل شد. دانشگاهی که امروز دکتر قناعتی دوست و برارد عزیز من مسئولیت آن را برعهده دارد.

عضو یک خانواده بزرگ هستیم
دکتر کریمی دارالفنون را بنیان و ریشه دانشگاه دانست و گفت: در این سال ها افراد بسیاری به این دانشگاه آمدند و رفتند و برای آن زحمت کشیدند تا به سالن دارالفنون برسیم و امروز کنار هم جمع شویم. این یادآوری ارزشمند است برای اینکه بدانیم عضو یک خانواده بزرگ هستیم که چندصباحی یکی از اعضای خانواده، مسئول هدایت این خانه می شود.
وی افزود: زمان به سرعت می گذرد حدود چهار سال پیش دانشگاه را گشتیم و از  دوستان عزیزی خواهش کردیم که به اداره دانشگاه کمک کنند؛ امروز هم برادر عزیزی مسئول این خانواده است و از دوستان دیگری که دلسوز دانشگاه هستند دعوت به همکاری کرده است. همه متصل به یک خانواده بزرگ هستند.  این جابه جایی ها هیچ اشکالی ندارد. همین که ما اینجا نشسته ایم دلیل بر این است که پیش از ما عده دیگری مانند مرحوم دکتر باستان حق- پس از جدایی دو دانشگاه- برای آن تلاش کردند.

خوشحالم در فضای دانشگاه نفس می کشم
دکتر کریمی با بیان اینکه خوشحالم 47 سال است که در فضای این دانشگاه نفس می کشم افزود: من نسبت به جمعی که اینجا نشسته، این شانس را دارم که از سال 1353 که دانشجوی دانشگاه شدم تا به امروز، به مدت 47 سال در فضای دانشگاه نفس می کشم. امیدوارم چند صباح دیگری که در خدمت خواهران و برادرانم هستم بتوانم مانند قبل در دانشگاه خدمت کنم تا بعد با قلب آرام، روح شاد و ضمیری بیدار از خدمت دوستان مرخص و به دوستان رفته ام ملحق شوم.

هیچ ای کاشی از گذشته ندارم
عضو هیئت علمی دانشگاه، فعالیت تمام وقت را شانس دیگر خود در دانشگاه دانست و گفت: در بیش از بیست سال گذشته، به صورت تمام وقت در دانشگاه بودم و تمامی انرژی خود را صرف این راه کردم. وقتی به پشت سر خود نگاه می کنم چه در دورانی که رئیس بیمارستان شریعتی، معاون دانشکده پزشکی و 16 سالی که مرکز قلب را راه اندازی و 4 سالی که مسئولیت دانشگاه را داشتم؛ بدون اغراق خوشحالم و اگر قرار باشد دوباره شروع کنم همین راه را می روم و هیچ ای کاشی در دل ندارم.
 وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: البته نه اینکه، خیلی خوب عمل کردم و همه کارهایی را که فکر می کردم انجام دادم؛  ولی هرآنچه درتوانم بود و آن را  به نفع دانشگاه می دانستم؛ انجام دادم و واقعا از اینکه وقتم را در دانشگاه گذاشتم خوشحالم و امیدوارم دکتر قناعتی هم قدر دوستانی که اینگونه در دانشگاه کار می کنند را بداند که می داند.

دکتر قناعتی، قدر نیروهای خوب را بداند 
دکتر کریمی،  دکتر قناعتی را نوآور در رشته خود دانست و گفت: دکتر قناعتی در رشته  خود نوآور بوده و زحمات بسیاری را متقبل شده که نتیجه آن به مردم و کشور بازگشته است و امروز در جایگاه دیگری این کار را می کند و مسئولیت سنگین تری را برعهده دارد. به عنوان برادری که چندسالی سنم از دکتر قناعی بیشتر است خواهش می کنم قدر نیروهای خوبی که در دانشگاه زیاد ولی در عین حال کم هستند را بداند؛ چراکه آنان در این شرایط وقت می گذارند تا به دانشگاه کمک کنند.

آرزوی موفقیت برای سرپرست دانشگاه
رئیس پیشین دانشگاه، با بیان اینکه دست تک تک برادران را می بوسم و درحالی که مسئولیت را واگذار کرده ام همچنان قدردان زحمات دوستان هستم افزود: دو سال اخر چهار سال پیش، به دلیل همه گیری کرونا شرایط سختی را داشتیم.  دکتر قناعتی هم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تحریم ها با شرایط سختی روبرو هستند و ارزو می کنم خداوند به ایشان و دوستانی که دعوت به همکاری کردند در اداره بهتر دانشگاه کمک کند.

با تمام توان خود به دکتر قناعتی کمک کنید
دکتر کریمی در پایان سخنان خود توصیه کرد همه دوستان با تمام توان خود به دکتر قناعتی کمک کنند و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران محل زندگی و خانه اول من است و همیشه آن را با رفتارم ثابت کرده ام.
توضیح اینکه در پایان این مراسم حجت الاسلام والمسلمین میرمجید قریشی در سخنانی با قدردانی از تلاش های رئیس پیشین دانشگاه برای سرپرست جدید دانشگاه آرزوی موفقیت کرد.
خبرنگاران: سمیرا کرمی – زهرا حری

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *