مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

بزرگداشت زادروز خواجه نصیرطوسی و روز مهندس در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: ریاضیات مادر همه علوم است

در آستانه 5 اسفند، زادروز خواجه نصیرطوسی و روز مهندس، از مهندسین حوزه فناوری اطلاعات، دفتر فنی و تجهیزات پزشکی دانشگاه قدردانی شد.

دریافت کلیپ روز مهندس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه، در این مراسم با اشاره به گفته افلاطون "هرکه ریاضی و هندسه نمی داند وارد نشود" بر اهمیت رشته مهندسی تاکید کرد و گفت: در علوم، ریاضیات  بر همه چیز تقدم داشته و به نوعی مادر همه علوم است. در واقع صفر و یک و رمزهای آن هیچگاه کهنه نمی شوند و همواره مسئله های زیادی برای حل در این رشته وجود دارد. حتی پزشک خوب هم باید ریاضی، منطق و متدولوژی بداند و از آنها استفاده کند.

وی نقطه قوت پزشکی را ادغام درمان و آموزش خواند و گفت: متاسفانه بخش فنی این فرصت را برای آموزش ندارد و لذا بزرگانی که در آموزش مهندسی فعالیت می کنند، بهتر است زمینه ای برای فعالیت دانشجویان در فیلد فراهم کنند تا پس از فارغ التحصیلی، از توان عملی بالاتری در همان رشته که تحصیل کرده اند برخوردار باشند.

رییس دانشگاه، "علم نافع" را مبنای حرکت امروز خواند و تاکید کرد: امروزه دنیا به طرف علم نافع پیش می رود. تربیت تکنسین، افراد فنی، آچار به دست و کاربلد مهمتر از تربیت کلی دانشمند بلا استفاده است. ما نیز باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم و بر مهارت و توان فنی افراد تمرکز کنیم.

دکتر قناعتی، به حضور متنوع مهندسین از رشته های مختلف در دانشگاه اشاره کرد و افزود: همواره یکی از پنج استراتژی اول من در دانشگاه، توسعه it و فناوری اطلاعات بوده است و به شدت بر آن تاکید دارم. انتظار دارم با توسعه فناوری it در حوزه سلامت به سطح 5 یا 6 در دنیا برسیم. وقتی نظام سلامت هوشمند می شود، همانند آنچه در دنیا رخ داده، بسیاری از امور درمانی مردم بدون نیاز به کاغذ و تنها از طریق یک کارت قابل اجرا خواهد بود. از دکتر رضایی نیز انتظار دارم که برای تقویت it ادغام شده با پزشکی تلاش کنند.

وی فعالیت حوزه تجهیزات پزشکی را ارزشمند خواند و گفت: از مهندسین پزشکی انتظار داریم که دقت لازم را در تولیدات داشته باشند و وظیفه ملی و اخلاقی خود را به خوبی انجام دهند تا محصولات با کیفیت و مناسبی در دانشگاه تولید شود.

رییس دانشگاه، ضمن اشاره به جابجایی مسئولیت در دفتر فنی از مهندس مکری به مهندس سرپرست، گفت: امیدوارم این جابه جایی باعث قدرت و بهبود عملکرد دفتر فنی شود.

دکتر قناعتی، دانش روز، دقت و سرعت را سرلوحه تمامی امور در دانشگاه دانست و یادآور شد: امروزه مدیریت ریسک، سرعت و حرکت مدل مدیریتی غالب در دنیا است. بر این اساس من هم در دانشگاه از افرادی که سریع و خلاق به پیش می روند، حمایت می کنم.

وی در پایان بر ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی در زمینه نگهداشت تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: تهیه این بانک اطلاعاتی کمک می کند تا بدانیم چه تجهیزاتی در کجای دانشگاه وجود دارد تا از آنها استفاده بهینه شود.

در ادامه دکتر سید ابوالفضل ذاکریان، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، ضمن تبریک این روز به همکاران مهندس گفت: امیدوارم در سال های آینده بتوانیم با خارج شدن از وضعیت کرونا، این مراسم را با شکوه تر برگزار کنیم.

دکتر سید احمد رضایی، سرپرست مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه نیز حرفه ای گری و پروفشنالیسم را از اصول هر رشته ای دانست و گفت: دیگران قطعا فقط نمای بیرونی رشته مهندسی را می بینند و مشکلات و دغدغه های حرفه ای آن فقط برای خود مهندسین قابل درک است.

همچنین مهندس شهریار ارسیلو، مدیر نظارت و توسعه امور عمومی دانشگاه، رشته مهندسی را بسیار با ارزش و مهم توصیف کرد و گفت: از مهندسین بارها به عنوان ثروت عظیم برای کشور یاد شده است و امیدوارم از این توان در کنار دیگر ظرفیت ها، بتوانیم حرکتی رو به جلو را رقم بزنیم.
وی از تهیه سامانه مدیریت تجهیزات پزشکی خبر داد و آن را کامل ترین سامانه در سطح کشور دانست و گفت: داشبورد مدیریتی آن توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کل کشور در وزارت بهداشت راه اندازی شده است.

در پایان نیز مهندس سرپرست، مدیر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه، ضمن قدردانی از اعتماد دکتر ذاکریان و همراهی مهندس مکری خطاب به مهندسین گفت: تفاوت شما با سایر مهندسین این است که انتخاب کرده اید در کنار مدافعین سلامت خدمت کنید و موجب شدید تا تحولات زیادی در حوزه پزشکی رخ دهد.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *