مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست 9 اردیبهشت 97 هیأت رئیسه دانشگاه

دکتر کریمی با تبریک روز استاد، مهم‌ترین ویژگی اساتید و معلمان را برخورداری از سعه صدر و علم بسیار دانست

در نشست هیأت رئیسه دانشگاه اقدامات فرهنگی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و فرصت‌ها و چالش‌های بودجه سال 97 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


گالری عکس

در این نشست که مطابق سنت همیشگی دانشگاه صبح روز یکشنبه 9 اردیبهشت 97 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر کریمی رئیس دانشگاه در سخنان پیش از دستور، به تبریک اعیاد نیمه شعبان و روز کارگر و معلم پرداخت و گفت: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها و داشته‌های بشر، فهم دانش و علم است و در مقابل آن جهل به عنوان یک صفت ناپسند قرار دارد. اما من معتقدم کج‌اندیشی و انحراف برداشت به مراتب ناپسندتر از جهل است نمونه آن سوء برداشت‌هایی بود که یک عده از تفکرات استاد مطهری داشتند و در نهایت ایشان را به شهادت رساندند.

تأکید بر جذب اندیشه‌های دانشجویان
وی با اشاره به ویژگی‌های استاد مطهری گفت: از ابتدای دوران دانشجویی خود، در سال 1353 این افتخار را داشتم که با حضور در سخنرانی‌های ایشان از نزدیک نفوذ کلام و شخصیتشان را درک کنم. ایشان مظهر یک معلم واقعی بود و با روی گشاده با مخاطبان خود که اغلب دانشجویان و دانشگاهیان بودند برخورد می‌کرد.
رئیس دانشگاه یکی دیگر از ویژگی‌های استاد مطهری را در جذب مخالفان و دگراندیشان دانست و گفت: ایشان علاقمند بحث با مخالفان خود بود و با برخورد پدرانه اکثر آنان را جذب تفکرات خود می‌کرد. درست بر عکس بسیاری از افراد که از رویارویی با مخالفان خود شانه خالی می‌کنند.
وی با اشاره به خاطره خود در مباحثه با استاد مطهری گفت: با وجود اینکه در اغلب سخنرانی‌های استاد مطهری شرکت کردم اما هیچ خاطره منفی از برخورد ایشان با دانشجویان و مردم ندارم. حتی در پایان یکی از سخنرانی‌ها در مورد یک موضوع تاریخی با ایشان بحثی کردم که سال‌ها، پس از اینکه بسیاری از مسائل روشن شد؛ متوجه رفتار پدرانه ایشان در آن گفتگو شدم. ای کاش همه کسانی که نقش معلمی را در جامعه بر عهده دارند از این اخلاق الگو بگیرند.
دکتر کریمی با تأکید بر اینکه نباید دانشجویانی که به گونه‌ای دیگر می‌اندیشند را از خودمان دور کنیم افزود: محصلی از دوران ابتدایی آغاز می‌شود و تا دانشگاه و پایان عمر ادامه می‌یابد. مهم است افرادی که نقش معلمی بر عهده دارند، محصلان بخصوص محصلانی که مانند آنان فکر نمی‌کنند را از خودشان نرانند. بخصوص در محیط دانشگاه که فشار و هیجانات دوران جوانی در دانشجویان بیشتر است، باید آنان را جذب رفتار مناسب خود کنیم.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه معلم و استاد باید سعه صدر، صبر و تحمل و علم بسیار داشته باشند گفت: از استاد مطهری سنت‌های ارزشمند بسیاری به یادگار مانده که ما به عنوان معلم دانشگاه باید آنها را به اجرا درآوریم و سعی کنیم جاذبه‌هایمان بیشتر از دافعه‌هایمان باشد.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: عرصه فرهنگی کار پرزحمت و پیچیده‌ای است و عملکرد مسئولان و افرادی که در حوزه فرهنگی کار می‌کنند در جذب دانشجویان بسیار مهم و تأثیرگذار است.
وی مهم‌ترین کار فرهنگی را رفتار مناسب فعالان این عرصه با مخاطبان خود دانست و گفت: رفتار افرادی که در عرصه فرهنگی فعالیت دارند بیشتر از دیگران مورد موشکافی قرار می‌گیرد. خوشبختانه با شناختی که از دکتر عیسی‌زاده دارم، ایشان رفتار خوبی در طول عملکرد خود با استادان و دانشجویان داشته و دارند.
رئیس دانشگاه بار دیگر بر رفتار مناسب و برخورد پدرانه با دانشجویان تأکید کرد و گفت: نسل امروز دانشجویانی هستند که پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند و اگر آنان ایرادی در رفتارشان دارند؛ بخش عمده آن به ما برمی‌گردد، لذا نباید این نسل را به دلیل اینکه رفتار متفاوتی نسبت به ما دارند از خود برانیم بلکه باید با عملکرد خوب خود، در آنان تغییر رفتار ایجاد کنیم.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل روز دانشگاه و بحث کمبود اعتبارات آن اشاره کرد و گفت: امسال بیمه سلامت با توجه به محدودیت منابع، بودجه ثابتی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده است که این رقم معادل درصد کمتری از عملکرد سال‌های قبل دانشگاه، بدون در نظر گرفتن رشد تجهیزات، دارو، حقوق و تعرفه است.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه باید هزینه‌ها را کاهش داد افزود: نمی‌شود دسترسی مردم به خدمات را کاهش داد چرا که مجبور می‌شوند به بخش خصوصی مراجعه کنند و اینگونه هزینه‌های آنان افزایش می‌یابد اما می‌توان با مدیریت درست هزینه‌ها را تا حدی کاهش داد.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: برای بررسی این موضوع و پیدا کردن راهکارهای مناسب، جلسات متعددی برگزار شد و بحث‌های مفصلی صورت گرفت تا راهکارهایی ارائه شود که در محیطی آرام و با کمترین آسیب، بهترین خدمات به بیماران ارائه شود.

تشریح برنامه‌های نهاد رهبری دانشگاه
در ادامه، حجت‌الاسلام دکتر عیسی‌زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن تشریح برنامه‌های این حوزه، از برگزاری مراسم نیمه شعبان با سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی خبر داد و گفت: این مراسم به همت دانشجویان هر سال در کوی خوابگاه‌ها برگزار می‌شود.
وی پس از معرفی تاریخچه و فعالیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: در کنار برنامه‌های جاری و روزانه، دفتر نهاد، برنامه‌های شاخص و کلانی را بر حسب نیاز مخاطبان اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان در دستور کار خود قرار داده است.
دکتر عیسی‌زاده با اشاره به سامانه پرمخاطب پرسش و پاسخ دفتر نهاد گفت: این سامانه شامل دو قسمت است، در یک بخش آن بیش از 14 هزار سئوال دانشجویی از سراسر کشور جمع‌آوری و پاسخ داده شده و بخش دیگر آن به صورت آنلاین طی 24 ساعت به سئوالاتی که در سایت مطرح می‌شود، توسط گروهی از کارشناسان پاسخ داده می‌شود.
وی در توضیح سامانه منحصر به فرد احکام پزشکی در نهاد دانشگاه گفت: حدود ده سال پیش، برای نخستین بار سامانه احکام پزشکی با جمع‌آوری 4 هزار سئوال در حوزه‌های پزشکی و پاسخ استفتائات مقام معظم رهبری و نمایندگان ایشان راه‌اندازی شد. در همین راستا، پس از گذشت چهار سال از راه‌اندازی این سامانه، کتاب احکام پزشکی منتشر شد. اکنون چهارمین نسخه آن در حال چاپ است و در بسیاری از دانشگاه‌ها به عنوان منبع احکام پزشکی مورد استفاده اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرد.
مسئول نهاد دانشگاه، با اشاره به برگزاری کارگاه‌های اخلاق و احکام پرستاری افزود: با برگزاری این کارگاه‌ها، حدود سه هزار و 700 نفر از پرستاران با احکام پزشکی در حوزه پرستاری آشنا شدند و با بررسی که انجام شد این کارگاه‌ها تأثیر بسزایی در شرکت‌کنندگان داشته است.
دکتر عیسی زاده با تشریح فعالیت‌های متعدد مدیریت‌ها و واحدهای مختلف نهاد گفت: در سال 96، بیش از هزار برنامه وسط واحدهای نهاد برگزار شد.
وی در پایان سخنان خود، عرصه فعالیت‌های فرهنگی را سخت و پیچیده دانست و گفت: برای تداوم و پیشرفت این فعالیت‌ها نیازمند همکاری و همفکری همکاران هستیم.

بررسی بودجه 97
در ادامه، دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه به تشریح بخشی از بودجه سال 97 و فرصت‌ها و چالش‌های آن پرداخت که به دلیل گستردگی موضوع، بررسی بخش دیگری از آن به جلسه بعدی موکول شد.
در ادامه نشست هریک از اعضای هیأت رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درخصوص برنامه‌های فرهنگی دانشگاه و بودجه سال 97 پرداختند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: سید میثم عطری

کلمات کلیدی
نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *