مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل شد

دکتر کریمی بر فعال‌سازی کمیته اقتصاد درمان بیمارستان‌ها تأکید کرد

در نشست کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات پزشکی، وضعیت داروخانه‌های بیمارستانی تشریح شد و راهکارهای افزایش نقدینگی بیمارستان‌ها با توجه به مطالبات معوقه آنان از سازمان‌های بیمه‌گر موردبررسی قرار گرفت.

گالری عکس

در این نشست که صبح روز دوشنبه 9 بهمن 96 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه، به بیان ضرورت تشکیل کمیته اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت و گفت: این کمیته از سال 94 در راستای اجرای طرح تحول سلامت با ابلاغ وزیر محترم بهداشت در دانشگاه تشکیل شد.

اولویت بندی خدمات اورژانسی
وی مطالبات معوقه دانشگاه از سازمان های بیمه گر را بیش از هزار میلیارد تومان و در بخش دارو و تجهیزات پزشکی 350 میلیارد تومان بیان کرد و افزود: در دوره مدیریتی جدید با توجه به مطالبات معوقه بالایی که از سازمان‌های بیمه‌گر و از محل طرح تحول داریم، تشکیل این کمیته از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید تلاش کنیم در شرایط موجود ارائه خدمت به مردم  کاهش پیدا نکند.
دکتر رضایی تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد‌هایی که کمک می‌کند خدمات بیمارستان‌ها ادامه پیدا کند موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد و تصمیمات لازم برای تهیه دارو و تجهیزات بیمارستانی اتخاذ می‌شود.
معاون درمان دانشگاه با تأکید بر تعیین اولویت خدمات اورژانسی و در لیست انتظار قرار گرفتن خدمات الکتیو گفت: بهترین حالت در شرایط موجود این است که خدمات الکتیو که حالت اورژانسی ندارند بیشتر از سقف اعتبارات انجام نشده و به لیست انتظار موکول شود تا بیمارستان‌ها بتوانند با اولویت‌بندی، خدمات ضروری‌تر و اورژانسی را ارائه دهند

گردش کار داروخانه ها نیازمند پرداخت به موقع مطالبات آنان
سپس دکتر غلامی سرپرست داروخانه‌های 13 آبان و داروخانه‌های بیمارستانی به بیان وضعیت موجود نحوه خدمت‌رسانی دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها پرداخت و گفت: خرید دارو و تجهیزات پزشکی 19 درصد در سال 94، 51 درصد در سال 95، 68 درصد در 9 ماهه نخست سال 96، نسبت به سال 93 رشد داشته است.  در این بازه زمانی حدود 40 درصد تجهیزات و 60 درصد دارو خریداری‌شده است.
وی با اشاره به بدهی داروخانه‌های بیمارستانی به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی گفت:  65 درصد درسال 94، 111 درصد در سال 95 و 165 درصد در سال 96 نسبت به سال 93، بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌ها افزایش داشته که سبب شده حدود 75 درصد ریالی دادوستد داروخانه‌ها با شرکت‌های دارویی و بخش قابل توجهی از معاملات آنان با شرکت های تجهزات پزشکی با مشکل مواجه شود.
دکتر غلامی به معرفی داروها و تجهیزات پرهزینه بیمارستان‌ها پرداخت و گفت: 10 قلم دارو، اعتباری حدود 32 تا 35 میلیارد تومان در سال را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که داروخانه‌های بیمارستانی حدود 12 هزار قلم دارو و تجهیزات پزشکی را تأمین می‌کنند و این 10 قلم باعث می‌شود تأمین 7 تا 8 هزار مورد دیگر با مشکل مواجه شود.
وی مطالبات معوقه داروخانه‌های بیمارستانی را حدود 270 میلیارد تومان و مجموع آن با داروخانه های 13 آبان را  350 میلیارد تومان برشمرد و گفت: اگر نقدینگی ما به‌موقع پرداخت شود گردش کار داروخانه‌های بیمارستانی با سهولت انجام خواهد شد.
سپس هریک از اعضای کمیته به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

ضرورت رایزنی با سازمان های بیمه گر

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده گفت: برای رفع مسائل باید با بیمارستان‌هایی که دارو و تجهیزات پرمصرف دارند صحبت شود تا با فعال‌سازی کمیته اقتصاد درمان خود، راهکارهایی را پیدا کنند که منجر به مصرف منطقی دارو و تجهیزات گران‌قیمت شود.
وی افزود: با توجه به اینکه به آخر سال نزدیک می‌شویم و بیمه‌ها نزدیک به یک سال است که در بازپرداخت مطالبات دانشگاه تأخیر دارند؛ مشکلاتی در اداره بیمارستان‌ها به وجود آمده که در این کمیته راهکارهای افزایش نقدینگی بیمارستان‌ها موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.
دکتر کریمی تأکید کرد: ما هم با رایزنی با سازمان‌های بیمه‌گر باید تلاش کنیم مشکلات بیمارستان‌ها و داروخانه‌های بیمارستانی و 13 آبان تا آخر سال برطرف شود تا از این بحران خارج شویم.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود همه مشکلات را حل‌شدنی خواند و گفت: با صبر و حوصله، تدبیر و تلاش همکاران و کمکی که بیمه‌ها قول آن را دادند امیدواریم شاهد وضعیت بهتری در آخر سال باشیم.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

کمیته اقتصاد دارو و درمان بدون حضور متخصصین این رشته ها به نتیجه نخواهد رسید

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *